'Todas de la Primera División'

Gestart door AthleticHolanda, sep 29, 2016, 19:13:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AthleticHolanda

Citaat van: rrcg1899 op nov 16, 2016, 10:36:25
Alles wat je schrijft over wat Frente Atlético doet, doet de harde kern van Athletic evengoed als er clubs van buiten Baskenland op bezoek komen, dus voor mij de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.

Aj, dan heb ik twee moorden gemist, zou je deze even voor me uit kunnen lichten?

Citaat van: rrcg1899 op nov 16, 2016, 10:36:25
Het verhaal dat je over "Jimmy" verzint,

Pardon? Heb ik iets verzonnen? Zo ja, zou je me dat als een quote uit mijn stukje even kunnen terug laten zien?

Citaat van: rrcg1899 op nov 16, 2016, 10:36:25
laat uitschijnen dat hij een volkomen onschuldige voetballiefhebber is, die ongelukkig in elkaar is geslagen en in de rivier is gegooid door FA-hooligans, wat totaal niet strookt met de feiten. Jimmy was -naast junkie, overvaller en geweldpleger- zelf een hooligan van Riazor Blues en één van de peetvaders van hun extreem gewelddadige subsectie "Los Suaves", die heeft deelgenomen aan een vooraf via whatsapp afgesproken confrontatie met Frente Atlético in Madrid, die voor hem fataal is afgelopen. Naast FA en RB hebben ook hooligans van Alcorcon en Rayo Vallecano -ook uit links extremistische hoek- aan het gevecht deelgenomen.

Zowel de verhalen uit de pers als de officiële verklaringen van Riazor Blues én Bukaneros heb ik gelezen. Hierin worden verschillende situaties geschetst. Ik was er zelf niet bij en heb daarom niet benoemd wat er mogelijk al dan niet gebeurd is.
Wat onomstotelijk vast staat en in elke verklaring terug komt, is dat Jimmy bewusteloos door een FA-lid de rivier is ingegooid. Dat is dan ook het enige dat ik benoem. Hoezo iets verzinnen?

Citaat van: rrcg1899 op nov 16, 2016, 10:36:25
Je moet dringend eens leren feiten te onderscheiden van fabeltjes die in je zelf verzonnen versie van de realiteit passen.

Fijn dat je me wil helpen, maar je hoeft me echt niet te zeggen wat ik moet doen.

Hoe je mijn woorden en posts interpreteert mag je zelf weten, maar in het stuk over Atlético geef ik mijn mening en onderbouw ik deze met eigen ervaringen en feiten. Precies zoals tijdens onze vorige discussie. Dit in tegenstelling tot wat jij (ook nu weer) doet, en dat is mij beschuldigen van dingen die ik niet gedaan heb.

AthleticHolanda

#16
#11
Club: SD Eibar (7/20)
Stadion: Ipurua, Eibar
Wedstrijden: 1
- 26/03/2011 - SD Eibar - Real Union 1-1 (Segunda División B)

Terugblik
Of Vila-real een dorp is, daar valt misschien nog over te twisten, maar Eibar heeft slechts de helft van het aantal inwoners van Vila-real. Daarmee zijn ze niet alleen de kleinste plaats in de Primera, maar dat waren ze ook al in de Segunda.

Eibar ligt ongeveer halverwege Bilbao en Donostia-SS en wanneer je de bus tussen beide steden neemt passeer je het stadion van de Armeros. Afhankelijk van de prestaties is Eibar ongeveer de vijfde of zesde Baskische club en daarom wilde ik er graag een keer naartoe.
Athletic speelde dit weekend een oefenduel tegen Celtic en het leek me een mooie gelegenheid voor een weekend Baskenland om naast de oefenwedstrijd eens wat kleine(re) Baskische clubs te bezoeken.

Dat Eibar ooit in de Primera zou gaan spelen leek destijds nog onmogelijk. Dat was op sportieve gronden, de club speelde namelijk nog nooit in de Primera en stond vooral in de schaduw van de grote vier Baskische giganten. Het voordeel daarvan is echter dat afvallers van deze giganten vaak bij Eibar tot wasdom komen. Vooral daardoor was Eibar lang klant op het tweede niveau maar tijdens mijn bezoek in 2011 zaten ze op het derde niveau, een periode die vier seizoenen zou duren. In 2013 volgde de terugkeer naar de Segunda en een jaar later gebeurde het voor onmogelijk geachte; het kleine Eibar werd kampioen en promoveerde naar de Primera, op sportieve gronden.

Er zat echter een addertje onder het gras. Vanwege een vreemde regel moest Eibar het eigen vermogen ophogen met 1,7 miljoen euro om in de Primera te mogen acteren. Ondanks dat Eibar als een van de weinige 'Spaanse' profclubs geheel schuldenvrij is werd er geen uitzondering gemaakt op deze regel die voor Eibar haar doel duidelijk mist.
De hele voetbalwereld leek medelijden te hebben met de situatie van de kleine Baskische club, Eibar profiteerde daarvan, bedacht een aandelenplan, haalde het benodigde geld op en kon nu ook op financiële gronden promoveren.

Wegens financieel gerommel bij Elche ontsnapte Eibar in haar eerste seizoen aan directe degradatie (karma?). Vorig seizoen werd de club keurig veertiende en ook dit seizoen staan ze wederom op een veilige plaats.

Het wonder duurt nog steeds voort...



AthleticHolanda

Citaat van: rrcg1899 op nov 16, 2016, 10:36:25
maar soms schrijf je zo'n ergerlijke onzin, dat het moeilijk is om te zwijgen. Jammer, want de rest dat je schrijft, vind ik wel leuk om te lezen.

Laat ik het er maar op houden dat dat, vanuit tegenovergesteld perspectief genomen, geheel wederzijds is.

AthleticHolanda

#18
#12
Club: Deportivo Alavés (8/20)
Stadion: Mendizorrotza, Vitoria-Gasteiz
Wedstrijden: 1
- 27/03/2011 - Deportivo Alavés - Peña Sport 7-1 (Segunda División B)

Terugblik
Elke Spaanse provincie van Baskenland heeft een grote voetbalclub die de provincie vertegenwoordigd. Voor de provincie Araba is dat, zoals de naam al verklapt, Deportivo Alavés, afkomstig uit de Baskische hoofdstad Vitoria-Gasteiz.

Historisch gezien is Alavés geen grootmacht. Slechts twaalf seizoenen speelden ze op het hoogste niveau maar toch zal elke voetballiefhebber de club kennen. Dat heeft alles te maken met het debuutseizoen van Alavés in Europa. Na een zesde plaats in de competitie mocht El Glorioso debuteren in Europees verband. Het avontuur reikte tot en met de finale waarin ze in een bizar verlopen duel in Dortmund met 5-4 het onderspit moesten delven tegen Liverpool.

Na een ochtendwedstrijd bij Baskonia (het derde elftal van Athletic) nam ik de bus naar Gasteiz waar ik een vlug rondje door het centrum maakte alvorens naar het stadion te gaan.
Elke Spaanse provincie heeft ongeveer een eigen groep als competitie op het vierde niveau, zo ook Navarra. De kampioen van Navarra promoveert zodoende geregeld naar de Segunda B maar is daar doorgaans veel te zwak voor. Deze keer was het arme Peña Sport uit Tafalla schietschijf voor de overige Segunda B teams. Ook in Gasteiz hadden ze geen schijn van kans.

Het was net in een moeilijke periode dat ik Alavés bezocht. De rijke malafide eigenaar Piterman had de club vier jaar geleden de rug toegekeerd en met financiële problemen achtergelaten. Het duurde tot vorig seizoen, maar de club is sterker terug gekeerd en leeft meer dan ooit.
Met Iraultza beschikken ze over een zeer fanatieke supportersgroep die naar mijn mening momenteel tot de beste van Spanje behoort en ook sportief gaat het voorlopig nog goed en staan ze op een veilige plaats.

Dit weekend bezocht ik met Eibar en Alavés twee ploegen die destijds op het derde niveau speelden en nu in de Primera spelen. Het gaat duidelijk beter dan ooit met het voetbal in Baskenland gezien de vijf vertegenwoordigers op het hoogste niveau.

Alavés zou ik graag nog eens bezoeken in een uitwedstrijd of in een thuiswedstrijd tegen een grotere club.



De publiekswissel

Mooie foto's en verhalen. Ben benieuwd naar de rest.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

AthleticHolanda

#20
#13
Club: Real Betis Balompié (9/20)
Stadion: Estadio Benito Villamarín, Sevilla
Wedstrijden: 1
- 21/01/2012 - Real Betis - Sevilla FC 1-1 (Primera División)

Terugblik
Behorend tot de heetste van Spanje stond el derbi Sevillano al lang op de verlanglijst. Begin 2012 kwam het er dan eindelijk van. Aanvankelijk wilden we Sevilla thuis zien spelen maar men besloot het speelschema om te gooien waardoor die bij Betis beter uitkwam. Ook geen probleem, al is mijn sympathie tussen deze twee altijd uitgegaan naar Sevilla, het stadion van Betis mag er zeer zeker zijn. Met name omdat het dankzij de grootheidswaanzin van voormalig voorzitter Ruiz Lopera nooit is afgebouwd en er daarom asymmetrisch bij staat, al zijn er momenteel zeer concrete plannen om de aanvankelijke bouwplannen eindelijk af te maken.

Van oorsprong is Betis vooral de club van de arbeiders en Sevilla de club van de elite. Sevilla speelde ook meer seizoenen op het hoogste niveau en was altijd succesvoller dan de buren uit het zuiden van de stad. Toch is het Betis dat over meer supporters beschikt, al hebben de recente successen van Sevilla en de Segunda-periodes van Betis daar wel weer wat verschuivingen in teweeg gebracht.
De verhoudingen van vroeger zijn vervaagd en zelfs bijna omgekeerd aangezien de harde kern van Sevilla zich afficieert met de arbeidersklasse terwijl de Béticos nationalistisch gezind zijn.

Dat beide supportersgroepen elkaar haten mag duidelijk zijn. Van de scooters die de spelersbus achtervolgden en bekogelden tot de tifo's en gezangen in het stadion. Ook deze keer was de rivaliteit voelbaar.
Al was dit nog niets vergeleken bij het verleden, waarbij het al gedegradeerde Sevilla eens opzettelijk verloor zodat Betis eveneens degradeerde, of de voorzitter van Sevilla die veel te zeggen had in de stad en bewust de nieuwe tramlijnen niet tot het stadion Betis liet lopen, of de ultras van Betis die Sevilla-coach Juande Ramos raakten zodat hij buiten westen het veld moest verlaten. Het zijn maar enkele van de vele incidenten tussen deze twee.

De slechte wedstrijd eindigde in een gelijkspel en voor ons ging de route naar het busstation om de nachtbus naar Madrid te halen.



AthleticHolanda

#14
Club: Club Deportivo Leganés  (10/20)
Stadion: Estadio Municipal de Butarque, Leganés
Wedstrijden: 1
- 22/01/2012 - Leganés - Marino Luanco 2-0 (Segunda División B)

Terugblik
Na Eibar en Alavés is Leganés de derde club die momenteel in de Primera speelt, die ik op het derde niveau in actie zag. Net zo min als ik van Eibar ooit promotie verwachtte, verwachtte ik dat van Leganés. De club, afkomstig uit een zuidelijk gelegen voorstadje van Madrid, was tot afgelopen zomer nog nooit dicht bij promotie naar het hoogste niveau. Met een tweede plaats verpulverden ze echter hun beste positie ooit en promoveerde ze voor het eerst in de geschiedenis naar de Primera.

Ons bezoek vond een dag na de derby van Sevilla plaats. Omdat er in Andalusië verder weinig interessant te zien was én we in Madrid drie wedstrijden konden zien én ik Athletic zou kunnen zien, was de keuze voor de nachtbus naar Madrid niet meer zo moeilijk.
Nadat we 's ochtends de nachtbus uitrolden doodden we de tijd met een rondje over de rastro in La Latina alvorens de stoptrein naar het zuiden van Madrid te nemen. Tegenstander was een club uit een Asturisch vissersdorp en zij waren geen partij voor de Pepineros, die destijds echter nog niet de illusie hadden vierenhalf jaar later Primera te spelen...


AthleticHolanda

#22
#15
Club: Real Madrid CF  (11/20)
Stadion: Estadio Santiago Bernabéu, Madrid
Wedstrijden: 1
- 22/01/2012 - Real Madrid - Athletic Club 4-1 (Primera División)

Terugblik
'Kaka 62 m, Pepe 30 m, CR 94 m, Benzema 34 m, - ver a los nuestros, no tiene precio'.

Dat was de veelzeggende tekst die deze avond onder het uitvakje hing. Een bezoek aan de Merengues moest er toch ooit van komen en na Leganés en Rayo paste het als derde wedstrijd deze dag perfect.

Na het bezoek aan Rayo arriveerden we op tijd in het zakendistrict Chamartín. Wat ons vooral opviel waren de straten achter de zuidtribune die door de Ultras Sur geheel naar eigen inzicht waren 'versierd'. Graffiti met teksten als 'Real Madrid 100% white', 'White Power Ultras Madrid' en 'Sieg Heil' inclusief bijbehorende symbolen waren niet zeldzaam. Het wekte onze grote verbazing dat dit bij de meest succesvolle club ter wereld nog geaccepteerd werd, des temeer omdat Ultras Sur ook nog steeds een vrijbrief kreeg in het stadion.
Kreeg, welteverstaan, want in 2014 werd de groep definitief verbannen en vervangen door het, naar verluidt door de club gesponsorde, 'Fans RMCF'. Zij zijn nu verantwoordelijk voor de vocale steun en gesponsorde tifo-acties. Het is ten minste een verbetering t.o.v. het racisme en de xenofobie die Ultras Sur tentoon spreidde.

Winnen van een club met de hoogste begroting en dito transferuitgaven is een utopie. Llorente schoot Athletic deze avond nog wel op voorsprong maar twee penalty's van Ronaldo velden Athletic. Het is maar waar je van houdt, het spandoek voor het uitvak vertelde het hele verhaal...



AthleticHolanda

#16
Club: CA Osasuna  (12/20)
Stadion: El Sadar, Iruñea - Pamplona
Wedstrijden: 1
- 08/12/2012 - Osasuna - Valencia CF 0-1 (Primera División)

Terugblik
Ik ken geen club met een mooiere naam dan Osasuna. Het is Baskisch en heeft een prachtige betekenis. De supporters in het knusse stadion El Sadar staan bekend om hun passie en furie en geen enkele club komt graag naar Iruñea, beter bekend als Pamplona. Zo won Real Madrid bijvoorbeeld slechts één van hun laatste zes competitiewedstrijden bij Osasuna.

Osasuna vertegenwoordigd Nafarroa - Navarra dat deel uitmaakt van Baskenland. De harde kern met de mooie naam Indar Gorri (rood leger) is dan ook pro-Baskisch. Met Valencia kwam deze avond een club op bezoek waarvan de harde kern tegenovergestelde idealen heeft. Tot de aftrap had ik echter geen Valencianista gezien maar na een klein half uur spelen werden ze naar binnen geleid.
Plots werden er in verschillende hoeken van het stadion Catalaanse vlaggen tevoorschijn getoverd en galmde er minutenlangValencia es Catalunya door het stadion. Dit stelden de bezoekers met hun rojigualda's niet bepaald op prijs waarna de beledigingen over en weer vlogen. Het is de eerste - en tot nu toe voor mij enige - keer dat in Spanje een stadionspeaker omriep om te stoppen met 'spreekkoren'.

Zo hing er een temperamentvolle en vijandige sfeer en gingen de bezoekers er met de overwinning aan de haal. Zo zag ik Osasuna precies zoals ik ze wilde zien, op de uitslag na.
Het was de afsluiter van een dag die begon in de vroege ochtend met een rondje over het prachtige La Kontxa in Donostia. Vervolgens een heerlijke verse pintxos maaltijd, gevolgd door een wedstrijd van Real Sociedad en laat in de avond deze nog. In dezelfde trip zag ik ook nog twee thuiswedstrijden van Athletic, soms past alles perfect.



Joost

Citaat van: rrcg1899 op dec 13, 2016, 10:01:18
Sorry hoor, maar hier ga ik je nog maar eens moeten tegenspreken, enfin, de feiten gaan dat doen.

Navarra is GEEN deel van Baskenland, het is een aparte autonome regio, je kan m.a.w. naar de Nederlandse context vertaald net zo goed zeggen dat Zeeland een deel van Gelderland is.

Navarra als deel van Baskenland beschouwen is de natte droom van de Baskische separatisten die zich beroepen op de kleine minderheid van navarros die het Baskisch als moedertaal hebben (13% van de bevolking) en schimmige historische precedenten. Dit is een minderheidsstandpunt in Navarra en gaat in tegen de wil van de overweldigende meerderheid van de bevolking. Volgens een recent onderzoek, in 2016, van de UPN, de universiteit van Navarra, is 74% van de bevolking in Navarra tegen een vereniging met Baskenland.

Indar Gorri verdedigt wel deze ideologie, maar dat is dus niet de mening van de meerderheid van de navarros.

Eens te meer laat je je in dit verband helaas leiden door je eigen wensen, ideologie en belachelijke separatistische propaganda en niet door op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde feiten.

Ik denk dat jullie allebei gelijk hebben.

Navarra behoort wel tot de regio Baskenland maar niet tot de provincie Baskenland.

Joost

Citaat van: rrcg1899 op dec 13, 2016, 10:12:19
Sorry, Joost, dat is niet waar. Baskenland is een regio die bestaat uit drie provincies: Alava, Guipuzcoa en Vizcaya. Navarra is een aparte regio (comunidad autonoma in het Spaans) én provincie.

Al dat hele gedoe over wat mensen willen en waar de sympathieën liggen interesseert me niets maar ik heb wél gelijk over het verschil tussen de autonome regio Baskenland en de regio Baskenland.

Ik citeer Wikipedia:
CiteerTraditioneel is het Baskenland opgedeeld in zeven provincies. Vier daarvan liggen in Spanje en worden Hegoalde genoemd, en de andere drie liggen in Frankrijk en worden Iparralde genoemd. Een leus van Baskische nationalisten is 4+3=1 (Zazpiak Bat in het Baskisch). De provincies zijn:

Álava (Baskisch: Araba), hoofdstad: Vitoria-Gasteiz (Baskisch: Gasteiz, Spaans: Vitoria)
Biskaje (Baskisch: Bizkaia; Spaans: Vizcaya), hoofdstad: Bilbao (Baskisch: Bilbo)
Gipuzkoa (Spaans: Guipúzcoa), hoofdstad: San Sebastian (Baskisch: Donostia, Spaans: San Sebastián)
Navarra (Baskisch: Nafarroa), hoofdstad: Pamplona (Baskisch: Iruñea)

De eerste drie provincies vormen samen de Baskische Autonome Regio. De provincie Navarra is in zijn geheel een autonome regio. In het zuiden en het midden van Navarra is het Baskisch sinds enkele generaties in onbruik geraakt. De meeste mensen in de hoofdstad Pamplona, het midden- en zuidelijk deel van Navarra voelen zich dan ook meer Spaans dan Baskisch en hebben weinig op met de radicalere vormen van Baskisch nationalisme.

Of de Engelstalige Wikipedia:
CiteerThe Southern Basque Country, known in Basque as Hegoalde (literally, "the southern part") is the part of the Basque region that lies completely within Spain, and as such it is frequently also known as Spanish Basque Country (País Vasco español in Spanish). It is the largest and most populated part of the Basque Country. It includes two main regions: the Basque Autonomous Community (Vitoria-Gasteiz as capital) and the Chartered Community of Navarre (capital city Pamplona).

Als jij vind dat het niet klopt dan moet je aan de slag om Wikipedia in 72 talen te verbeteren.

Robbie

Wikipedia is geen betrouwbare bron.

Joost

#27
Citaat van: rrcg1899 op dec 13, 2016, 14:14:47
Ik hou mij gewoon aan de feiten.

Dan check je feiten nog een keertje aub.

De regio Baskenland bestaat uit het Franse stuk, de autonome regio Baskenland EN (het noordelijke deel van) de provincie Navara.
Daar is werkelijk geen enkele discussie over mogelijk.

Om het dichter bij huis te houden, de vlek op de landkaart waar Nederlands gesproken wordt is niet exact hetzelfde als het land Nederland.

Ik kan het je ook op kaart geven;




AthleticHolanda

Citaat van: rrcg1899 op dec 13, 2016, 14:14:47
Als je enig gevoel hebt voor democratie hebt

... dan waren Baskenland en Catalonië al onafhankelijk geweest? Oh nee, wacht, Catalonië stemde onlangs nog (democratisch) voor onafhankelijkheid maar de Spaanse staat reageerde een beetje 'overspannen' geloof ik...?

Wat een heerlijke paradox, haha, ik ga stuk.

Als je wil dat de wens van de meerderheid van de bevolking gerespecteerd wordt, dan ben of was je toch vast ook een voorstander van een onafhankelijk Baskenland en Catalonië?

- - - - - - - - - -

Daarnaast is het heel erg simpel, zoals je me nog geen enkele keer op een onwaarheid hebt kunnen betrappen is dat deze keer niet anders. Ik zeg letterlijk dat Navarra deel uitmaakt van Baskenland. Navarra maakt namelijk deel uit van Euskal Herria, dat naar het Nederlands letterlijk vertaalt wordt als Baskenland.

Dat kan elke meelezer zelf gaan googlen, opzoeken, navragen of wat dan ook. Men zal ontdekken dat er geen speld tussen te krijgen is.

Voor de goede orde, Navarra hoort dus bij Baskenland (Euskal Herria). Euskadi (autonome regio in Spanje) daarentegen bestaat uit Bizkaia, Gipuzkoa en Araba en zij vormen o.a. samen met Navarra Euskal Herria. Navarra hoort dus niet bij Euskadi, iets dat ik ook nergens zeg...

Hoe graag je het ook anders zou willen zien, dit ontkennen zou je echt bijzonder ongeloofwaardig maken.

Robbie

Wellicht ten overvloede voor de liefhebbers van Spaans voetbal, maar het nieuwste nummer van "Staantribune" is een special over het Spaans voetbal.