Een bezoek aan de kakkertjes met handtas, regenjack en sjaal.

Gestart door HJanneman, dec 08, 2008, 14:21:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HJanneman

KV Mechelen - Standard de Liege (30-11-08)

Als volger van het Belgische voetbal zijn mij een aantal zaken duidelijk geworden: In de 1e klasse kennen ze de grote drie, zoals wij dat in Nederland kennen, en noemen ze jaarlijks dezelfde twee clubs als de grote outsiders(kun je dan niet gewoon spreken van de grote 5?).
De grote drie zijn in België: Anderlecht, Club Brugge en Standard.
De twee grote outsiders in België zijn: KRC Genk en KAA Gent.
Als je deze 5 als top 5 invult zul je waarschijnlijk de laagste winstquotering noteren bij ieder gokmedium.
Maar daarna komen ook nog hele leuke clubs: subtoppers en middenmoters qua naam en aanzien, zoals bijv. Charleroi en KV Mechelen.
Nu laat ik jullie wel eens weten dat ik een bovengemiddelde belangstelling voor België heb, maar dat is nog niets vergeleken bij mijn verhalen waar ik mijn familie en vrienden mee overlaad.
Mijn familie heeft dat over het algemeen niet zo met mij gemeen, of ik niet met hun, zij zien België vooral als saai en grauw, maar wie een willekeurige afslag neemt onderweg naar het zonnige zuiden ziet de charme van het bourgondische leven dat men bij onze zuiderburen kan leiden.
Onder de grote toren in ieder gehucht, want torens en kerken bouwen kunnen ze beneden de rivieren, waar bij ons een kerk vaak niet te onderscheiden is van een buurthuis voor al uw feesten en partijen, zie je in België al van mijlenver het religieuze en vaak ook economische en culturele centrum van het dorp of de stad.
Nu heb ik zo'n zus die toch wel sfeergevoelig is, maar meestal houdt ze haar uitjes cultureel en muzikaal verantwoord, maar na enkele overnachtingen met mijn vrienden bij haar thuis onderweg naar weer zo'n uitje, wilde zij ook wel eens zo'n stoere mannentrip meemaken.
Nou, dan moet je dus wel met iets goeds aankomen, als je wilt verantwoorden aan een voetballeek waarom jij zoveel tijd en geld besteedt aan deze belangrijkste bijzaak in het leven.
Het moest te doen zijn vanaf Utrecht, en wel binnen oktober en januari, want daarna zou ze haar studie vervolgen in Groningen.
Mijn oog viel eerst op een Ajax-Feyenoord, maar dat werd niet gehaald, en dan zou deze inleiding over mijn passie voor België ook nergens voor nodig geweest zijn.
Standard is die club in België die ik graag volg: iedere thuiswedstrijd zou haar een goede indruk geven van wat mij zo in deze hobby trekt, maar in dit stadium van mijn hobby wilde ik ook deze kans aangrijpen om een nieuw stadion aan te doen.
Nu was het dus zaak om wel met een wedstrijd te komen die in de buurt zou komen bij een revisit aan Sclessin, en in een nieuw stadion, en in België.
Wanneer ik en JP(doe ik 't toch, Ici c'est Paris) ons overtuigd van ons gelijk uitspraken over Standard dat zij de beste sfeer hebben van België, werden er hier en daar op dit forum wat wenkbrauwen gefronst.
KV Mechelen werd dan vaak als tegenargument genoemd.
KV Mechelen: die club die als laatste Belgische club onder leiding van Aad de Mos iets won in Europees verband en dit deed door Ajax met 1-0 te verslaan,2 maanden voor mijn geboorte, in Strasbourg(1988).
De club had tot de dag van vandaag zoveel tijd om deze grote naam af te breken dat het dit ook deed door er een financiële puinhoop van te maken, maar gelukkig had het evenveel tijd om de naam weer op te bouwen en terug te keren naar de Eerste Klasse, en daarom mocht het zijn dat mijn zus en ik(nouja, ik) KV Mechelen-Standard de Liege uitkozen om te bezoeken.
Nu moest ik in een head to head gevecht maar gaan beleven of ik ongelijk zou hebben wat  betreft mijn overtuiging dat Standard de beste fans zouden hebben van België.
Als ik de wedstrijd vanaf de tribune tegenover beide sfeervakken zou bekijken had ik het beste overzicht op deze supportersstrijd(en ook direct het meest objectiefve beeld), dus er werd gekozen voor kaarten in het thuisvak.
Volgens de België media had ik vorig jaar in ieder geval ongelijk: de fans van KV Mechelen(bijnaam de kakkertjes) kregen die eer in ontvangst, vorig jaar.

Bij de kakkertjes denk ik persoonlijk aan koude kak en een afstandelijke club, maar dit is geheel in tegenstelling met de berichtgeving op meerdere blogs.
Aangekomen met de trein in Mechelen(alles na Antwerpen lijkt zo ver op de kaart, maar Mechelen is werkelijk waar maar een kwartier langer treinen dan Antwerpen) kon die gedachte aan koude kak in ieder geval de deur uit.
Mechelen is geen mondaine plaats, al heeft het een mooi stadsplein met zeker hier en daar wat mondaine tenten, maar over het algemeen wordt hier ruimtelijke ordening beoefend op de typisch Belgische manier: van station cs naar de binnenstad is het nog een flinke wandeltocht langs huizen met zijkanten van grauw beton en een mooie gevel aan de voorkant(wat niet weet, wat niet deert moet men toendertijd bij de bouw gedacht hebben, maar als het huis er naast dan jaren daarna gesloopt wordt, word toch goed zichtbaar op welk onderdeel van de bouw bezuinigd is, en dit zag je regelmatig in Mechelen, maar waar dat volgens mijn zus lelijk was, vond ik dat de charme: dat was dus al een foute start: de wedstrijd moest het dan allemaal goedmaken).

Op het station werd ons uitgelegd dat het 'maar' 2,5 kilometer lopen was, maar dat betekende toch heen en weer een avondvierdaagse ervaring, en met de lange wandeling van station naar centrum en weer terug net achter de rug, besloten we bij de bushalte te wachten waar een vader met twee zoons van een jaar of 12 en 14(beiden gehuld in geel en rode kleuren), en evenveel blikken bier, op de bus stond te wachten.
Na een bustocht van een kwartier, onderweg stapten steeds mooier in geel en rood uitgedoste creaties 'op de bus'(zoals ze hier hun clubkleuren droegen, zo zie je ze in Nederland alleen nog maar bij Heerenveen, denk ik, de brijnaald vierde hier nog hoogtijdagen), kwamen we aan bij de bushalte waar al het geel en rood uitstapte, wij dus ook.
Zo kwamen we langs cafe yellow red, een mooi supporterscafe op de hoek van de straat waar het stadion zich bevindt.
Hoe vol het cafe zat(een fout cafe bezoeken was ook een onderdeel van de belevenis die mijn zus moest ondergaan: ze koos zelf veel te hippe tenten uit, dat zou niet de echte beleving opleveren) was van buitenaf te zien, want de ramen waren flink beslagen, dat betekende in ieder geval dat het vast erg druk was.
Wij kozen er voor om eerst onze kaarten op te halen en daarna in de buurt op zoek te gaan naar iets anders, maar bij het ophalen van de kaarten was het al zo'n grote gezelligheid achter de hoofdtribune: het leek wel een 'eat&drink as much as you can fest', zoals ik die ook al om Sclessin had ervaren.
De plannen werden daarop direct gewijzigd en de kaartjes mochten direct gescheurd worden, want wij gingen het stadionterrein ook verkennen.
Het bezoek aan een frietkot en fout cafe werd ingewisseld voor een frietbarak(zoals dat genoemd werd) en één van de twee/drie supporterskantines onder de tribune waar wij zouden zitten.
Maar niet voordat ik de fanshop zou bezoeken, want van bepaalde clubs wil ik best een sjaal hebben om op te hangen bij de rest van de verzameling(iets duurder dan het sparen van pinbadges, dus ik koop niet van iedere club een sjaal, maar enkel van de clubs waar ik mezelf aanpraat dat ik van die club er echt één moet hebben).
KV Mechelen is niet per se zo'n club, maar de twijfels die ik had werden in de fanshop al snel weggenomen, want ze verkochten mer dan 20 jaar na dato nog steeds de KV Mechelen 1 - 0 Ajax Amsterdam-sjaals.
Dat dit zoveel voor zo'n club betekent, tot op de dag van vandaag, juist omdat ik Ajax-fan ben, liet mij direct zo'n sjaal kopen.
De verkoper vond het ook nog eens prachtig om wat te horen over het Ajax van nu en dat ik redelijk op de hoogte was van KV Mechelen op dit moment.
Ik had nog een kwartier door kunnen praten, maar de frituurdampen loktten ons snel weer naar buiten.

Na een portie frites, en 3 servetten p.p. om de opgelopen schade van de saus teniet te doen, was het tijd voor de kantine.
Bij de ingang van de kantine kregen we een gratis KV Mechelen(gesponsord door Krefima)vip-supporter-regenjack, wat ook best handig was geweest om uit te delen bij de frietbarak om dienst te doen als slabbertje.
Daar hingen veel foto's van vroeger, en net als in die fankeet met artikelen van 20 jaar terug, leek het ook in de kantine alsof de tijd stil had gestaan.
Toen we de tribune op gingen was dit niet anders: ik kreeg zelf weer een sterk Oosterpark-gevoel, niet zozeer dat het stadion er op lijkt, maar het was weer 'staan-zuid' tijd en inschikken geblazen.
Voor het eerst maakte ik kennis met een viptribune achter een doel, zoals je dat in België vaak ziet.
Nu beleef ik voetbal liever tussen het volk, maar op deze koude eind-novemberavond had ik me het mezelf daar ook best goed thuis kunnen laten voelen.

vervolg volgt later..maar ik geef alvast een tip van de sluier..de wedstrijd is het lezen bijna niet meer waard, zo slecht was die, maar als je daar van houdt zou ik zeker blijven wachten op het vervolg.
De foto's zal ik dan ook toevoegen(als ik die één dezer dagen van mijn zus mag ontvangen).

Vervolg:
Want warm van de wedstrijd zouden we het niet gaan krijgen, en Brugs witbier in de hand rond het vriespunt was ook een wat vreemde keuze om dit proberen te compenseren.
Wel konden we even opveren, hoe je dat ook maar voor je ziet als je een staanplek hebt, toen er zich een lokale folklore afspeelde voor de tribunes.
Oude 'bompa's' die niet uitkijken naar de wekelijkse klaverjasavond, maar naar het tweewekelijkse voorprogramma van de wedstrijden van Yellow Red.
Nee, hier geen straklijvige cheerleaders met pompoenen in hun hand, maar rimpelige, uitgezakte mannetjes met in hun hand een deel van de roemruchte geschiedenis van KVM, of een instrument om dit tafereel op vrolijke wijsjes te begeleiden.
Op de achtergrond werd de warming-up door beide ploegen afgewerkt: Standard deed dit zonder de gespaarde Defour erg nonchalant.
Alsof de hele ploeg op wissel stond, want de wissels doen tijdens de warming-up vaak van die nonchalant overkomende rondo'tjes, zo ging het de rest van de ploeg ook af.
Lange ballen die in de tribune belanden, of gewoon even niet opletten als je een bal aangespeeld krijgt, wat er erg knullig uitziet(dan ben je er niet goed mee bezig, in mijn opinie).
Als dit de voorbode moest zijn voor het vervolg van 90 minuten, dan kon het of heel erg tegenvallen of door veel fouten een grote score worden.
Want voor doelpunten(en sfeer) kom je naar een stadion, nouja, ik zal alle illusies wegnemen, we hadden niet hoeven gaan wat dat betreft, want er werden inderdaad ongelooflijk veel fouten gemaakt, en ja, dat leverde kansen op, maar die kansen werden vervolgens minstens zo knullig om zeep geholpen.
Zo was er bijvoorbeeld een moment dat Standard de counter inzette(ja, echt, Standard was nog minder dan KV Mechelen, KV Mechelen wilde wel, maar kon niet en Standard leek het wel best te vinden, als het maar geen kracht zou kosten) en er vanaf de zijkant een dramatische bal werd gegeven richting de 16, recht in de voeten van een Mechelaar, maar omdat deze over de bal heen traptte kwam de bal bij een voorhoede speler van Standard, en deze kwam daardoor oog in oog met de keeper te staan, maar ook hij zou over de bal heen trappen, waardoor de bal over de achterlijn zou belanden.
Maar waar een 'Espinoza'tje'(een blunder van de keeper van Standard, die vaker niet dan wel tot tegengoals leiden, gelukkig)normaal een zekerheidje is, hoe goed Standard ook is, deze keer was Espinoza de enige Standardspeler die nog wel eens een ruime voldoende bij zou mogen tekenen.
Zo hield hij in de laatste minuut van de blessuretijd met een katachtige reflex nog een 99% zeker doelpunt uit zijn doel, door een schot uit de draai van een Mechelaar op nog geen 5 meter uit de bovenhoek te tikken.

Tijdens de wedstrijd werd de supportersstrijd in eerste instantie door diskwalificatie van de Standard-supporters gewonnen door KV Mechelen.
Want tijdens een minuut stilte, aangevraagd door KV Mechelen-keeper Renard voor een supporter van STANDARD!!, bleef een grote groep Standard-fans doorzingen, terwijl de rest van het stadion zich stil hield voor één van hen.
Maar daarna wonnen ze mijn voorkeur weer door de gehele wedstrijd te blijven zingen, terwijl hun ploeg niet slechter kon spelen dan dat ze op dat moment aan het doen waren.
De Mechelaars waren allang blij dat ze de langskampioen op 0-0 konden houden, maar dat ze het spannend vonden was te merken, want geloof dat het goed zou aflopen was er geen moment: het zou ook bijna fout gaan, nadat het leek alsof Standard een paar minuten voor tijd een penal kreeg, maar dit ging gelukkig niet door, maar pas vlak voor affluiten begon een voorzichtig feestje.
Tot die tijd zullen de Mechelaars billenknijpend en nagelbijtend toegekeken hebben, want veel geklapt en gezongen werd er niet.
Het moment met de sjaals in de lucht bij you'll never walk alone was leuk, maar niet meer dan dat: het gebeurt bij te veel clubs(het is wel een mooi voetballied en bij de ene club lijkt het imponerender dan bij de ander: bij een wedstrijd op Celtic-park had ik 't wellicht wel heel geweldig gevonden).
Het was een botsing tussen twee supportersstijlen: Standard heeft echt een Zuid-Europese manier van sfeer maken en KV Mechelen daarentegen heel erg Brits(ze zongen veel Engelstalige liederen, maakten geen gebruik van tifo, of je moet de folklore vooraf al tifo willen noemen, maar ik zag in die mannetjes geen stereotype ultra's, moet ik zeggen), maar dat de Standard-supporters maar bleven gaan deze wedstrijd, leek het alsof KV Mechelen het verwende publiek was van een landskampioen en Standard een degradatiekandidaat op bezoek bij de grote landskampioen.
Dus ondanks dat ik KV Mechelen een hele leuk ervaring vind(en zeker sfeervol), ben ik nog steeds overtuigd dat ik de juiste club in België support als je dat af laat hangen van sfeer op de tribunes.

De terugweg hebben we trouwens dapper gelopen en na een dik half uur bereikten we het station, maar deze keer stonden er geen ouders met een dropstaaf van jamin en een medaille te wachten(het zou pas mijn 4e avondvierdaagsemedaille geweest zijn, maar dat terzijde: het is dus maar weer bewezen: ik loop liever achter een bal aan dan in een stoet brullende kinderen).

De markt van Mechelen met op de voorgrond jongens van de scouting, wat in België volgens mij veel meer leeft dan in Nederland(afgelopen zomer kwam ik in de Ardennen ook hele kuddes tegen).


Een andere zijde van de martk.


Café Yellow Red(matige wedstrijd, matige kwaliteit foto's)


Ingang Achter de Kazerne


Één van de kantines op het terrein


Binnen was het ook gezellig


De folklore-groep betreedt het veld halverwege de warming-up(nu kom ik niet voor de warming-up naar het stadion, maar dit was een welkome afleiding)


De gratis regenjacks namen gretig aftrek: op het veld zijn de mascotte en folklore-groep te zien.


De sjaal, meer dan 20 jaar na het moment zelf nog één van de best verkopende items van de fankeet, aldus de verkoper(als je maar lang genoeg kijkt trek ik wel een normaal gezicht).


Sfeer aan Standard-zijde voorafgaand van de wedstrijd




georgesv



en indd KVM heeft een leuke sfeer, maar iets te veel gehyped hier in Belgie, en de sfeer kan totaal niet tippen aan standard.
hebben wel een pak volk mee op verplaatsing altijd.

Joost

Citaat van: georgesv op dec 08, 2008, 15:13:42


en indd KVM heeft een leuke sfeer, maar iets te veel gehyped hier in Belgie, en de sfeer kan totaal niet tippen aan standard.
hebben wel een pak volk mee op verplaatsing altijd.
KVM is cult en de laatste jaren wat gehyped maar het is wel de club waar het altijd feest is.

georgesv

Citaat van: Joost op dec 08, 2008, 15:23:10
KVM is cult en de laatste jaren wat gehyped maar het is wel de club waar het altijd feest is.
da's zeker een feit.
misschien ben ik wat sceptischer omdat ik meer sympathie heb voor die andere Mechelse club, de racing, de echte ploeg van 't stad :-))))  !

Joost

Citaat van: georgesv op dec 08, 2008, 15:36:49
da's zeker een feit.
misschien ben ik wat sceptischer omdat ik meer sympathie heb voor die andere Mechelse club, de racing, de echte ploeg van 't stad :-))))  !
De kleintjes kunnen vaak op meer sympathie rekenen van de neutralen. Racing Gent-Zeehaven is wat mij betreft ook DE club van Gent.

Ici c est Paris

Leuk verhaaltje weer. Kijk hoe dan ook weer uit naar het vervolg. Kon een lach overigens niet onderdrukken bij de opmerking dat 'de breinaald hier nog hoogtijdagen vierde'.

Hugo

Nou een eigen schrijfstijl heb je wel. Mag ik het bij vlagen wat chaotisch noemen?

HJanneman

Citaat van: Hugo op dec 08, 2008, 22:30:38
Nou een eigen schrijfstijl heb je wel. Mag ik het bij vlagen wat chaotisch noemen?

Ja, dat mag zeker, maar het houdt helaas niet op bij een chaotische schrijfstijl: ik ben chaotisch, maar heb het verslag(in 2 delen weliswaar)inmiddels compleet geplaatst.

Ici c est Paris


Hugo

Citaat van: HJanneman op dec 08, 2008, 14:21:25

De sjaal, meer dan 20 jaar na het moment zelf nog één van de best verkopende items van de fankeet, aldus de verkoper(als je maar lang genoeg kijkt trek ik wel een normaal gezicht).



Ben jij de tweelingbroer van Rob_Mill?

HJanneman

Citaat van: Hugo op dec 09, 2008, 14:35:45
Ben jij de tweelingbroer van Rob_Mill?

Ik wist dat mijn leven zou veranderen na het plaatsen van deze shitshot: ik vond alleen wel dat jullie een beeld moesten krijgen van de sjaal(heel nobel, al zeg ik het zelf), maar nee, ik ben niet de tot Ajax bekeerde versie van bovengenoemde(al had hij deze sjaal waarschijnlijk om andere redenen ook niet laten liggen, als ik een beetje een goed beeld van zijn clubvoorkeuren heb).

TeeZee

Citaat van: Hugo op dec 09, 2008, 14:35:45
Ben jij de tweelingbroer van Rob_Mill?
Dat was ook mijn eerste gedachte, haha. Mijn tweede gedachte was "wat jammer dat hij niet op Onslow lijkt". Maar misschien heeft hij wel een knaluitlaat, dat zou kunnen.

Onzin genoeg van mijn kant. Leuk verhaal, leuke foto's. Bedankt weer!

HJanneman

Citaat van: TeeZee op dec 09, 2008, 18:53:50
Dat was ook mijn eerste gedachte, haha. Mijn tweede gedachte was "wat jammer dat hij niet op Onslow lijkt". Maar misschien heeft hij wel een knaluitlaat, dat zou kunnen.

Onzin genoeg van mijn kant. Leuk verhaal, leuke foto's. Bedankt weer!

Die knallende uitlaat zit inderdaad onder mijn ruim 17 jaar oude Nissan Micra!
Maar dat is niet waarom ik mij met Onslow associeer(dat doe ik ook niet), de überman is volgens mij geen Brad Pitt, maar de man die een veel minder gecompliceerd leven leidt(ik ga nu niet de karaktertrekken van Onslow beschrijven), en iedereen heeft een beetje aanleg om uiteindelijk af te takelen tot een Onslow, dus is het ook een veel haalbaarder doel om je aan op te trekken.
Het is een held op zijn eigen unieke manier(Al Bundy is sowieso veel ongeloofwaardiger in zijn rol als soortgelijke 'man des huizes').
Wie volgt met het verantwoorden van zijn avatar?
Ik ben toch nieuwsgierig geworden naar Rob_Mill na twee van zulke reacties, maar sinds een paar maanden voor de gezinshereniging met mij op Groundhoppersnet, zeg maar, heeft hij het hier wel aardig af laten weten, want net als wel meer jongens van 'het eerste uur' heeft hij hier volgens mij al lang niet meer gepost, jammer.


Ici c est Paris

Citaat van: HJanneman op dec 09, 2008, 21:45:29
Die knallende uitlaat zit inderdaad onder mijn ruim 17 jaar oude Nissan Micra!
Maar dat is niet waarom ik mij met Onslow associeer(dat doe ik ook niet), de überman is volgens mij geen Brad Pitt, maar de man die een veel minder gecompliceerd leven leidt(ik ga nu niet de karaktertrekken van Onslow beschrijven), en iedereen heeft een beetje aanleg om uiteindelijk af te takelen tot een Onslow, dus is het ook een veel haalbaarder doel om je aan op te trekken.
Het is een held op zijn eigen unieke manier(Al Bundy is sowieso veel ongeloofwaardiger in zijn rol als soortgelijke 'man des huizes').
Wie volgt met het verantwoorden van zijn avatar?
Ik ben toch nieuwsgierig geworden naar Rob_Mill na twee van zulke reacties, maar sinds een paar maanden voor de gezinshereniging met mij op Groundhoppersnet, zeg maar, heeft hij het hier wel aardig af laten weten, want net als wel meer jongens van 'het eerste uur' heeft hij hier volgens mij al lang niet meer gepost, jammer.



Onslow is natuurlijk een held, zoals ik Keeping Up Appearances in z'n geheel een prachtige serie vind.

Mijn avatar lijkt me overigens duidelijk, Michael Mols is 1 van de besten die we ooit gehad hebben en zoiezo de beste die ik in Utrecht heb zien spelen. Nog steeds razend populair.

TeeZee

Citaat van: HJanneman op dec 09, 2008, 21:45:29Wie volgt met het verantwoorden van zijn avatar?
Peter Shilton. De keeper (nummer 1, net als mijn registratienummer hier) met 1000 wedstrijden in de Engelse competitie. Ex-international (volgens mij zelfs recordhouder van Engeland?). Hij vormt in mijn avatar de letter T. Hij is een van de legendes uit mijn complete Euro88-paniniboek die ik me nog steeds herinner. Legende.