Wekke - foto's en verslagen

Gestart door wekke, jan 16, 2012, 20:27:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wekke

Fortaleza EC – Arena Castelao

04-07-2014 Brazilië – Colombia, Kwartfinale, WK 2014



Onze laatste Braziliaanse halte was Fortaleza. We zouden er 5 dagen halt houden en deze stonden voornamelijk in het teken van zon, zee, rust en de kwartfinale tussen gastland Brazilië en het verrassend sterke Colombia.

In Fortaleza ging de riem er dus af. Niet verwonderlijk aangezien de stad nauwelijks tot geen culturele hoogstandjes en bezienswaardigheden heeft. Fortaleza is misschien wel dé plek in Brazilië voor een strandvakantie.Het heeft voor 40 kilometer aan stranden.  De temperatuur daalt er in de winter nauwelijks tot onder de 27 graden. Tijdens ons verblijf was de gemiddelde dagtemperatuur zelfs 32 graden met nauwelijks bewolking. De kustlijn is dan ook zeer toeristisch met zijn hoge appartementsgebouwen en ressorts. Ideaal dus voor de modale 'all-in toeristen' die zich enkel bekommeren over het weer, het strand en enkel rechtstaan om naar het buffet of de bar te stappen.

Ook wij zouden hier dus de batterijen opladen. Kwestie van ons voor te bereiden op de wederkerende dagelijkse sleur in België die voornamelijk bestaat uit werken. Voor het eerst in deze vakantie bezochten we een strand en vertoefden er zowat dagelijks met een cerveja in de hand. Buiten wat souvenir shoppen en een kleine wandeling zijn we eigenlijk niet in de stad geweest. De meeste accenten zijn per stad dezelfde en zoals gezegd heeft Fortaleza niet zo heel veel te bieden.



Op woensdag lieten we wel even onze tamheid achterwege en maakten we ons op voor dé apotheose van onze voetbalvakantie, namelijk de kwartfinale tussen Brazilië en Colombia. Toen we onze kaartjes bestelden, hadden we er eigenlijk niet bij nagedacht dat de kans groot was dat Brazilië in deze kwartfinale zou zitten. Het was pas na de loting in december toen het besef doordrong dat onze reis een schitterend slot kon krijgen.

Drie uur voor de wedstrijd stonden we in de broeierige zon aan het stadion. De sfeer zat er al lekker in bij de gele massa met gezangen die hun doel duidelijk maakten: wereldkampioen worden. Al weken merkten we de enorme druk die op de schouders rust van de Seleçao. De blamage na de verloren finale in het Maracana tegen Uruguay in 1950 moet voor eens en altijd uitgewist worden. Nochtans bewezen de vorige wedstrijden van Brazilië dat ze niet de kwaliteiten hebben van bij hun vorige wereldtitels. Ze beschikken niet meer over een goaltjesdief in de trend van Ronaldo, Romario, Pele en andere grootheden uit de Braziliaanse Futebol geschiedenis. De frivole baltovenaars hebben ze ingeruild voor een stevig blok die op het veld willen sterven voor hun land. Het Joga Bonito is niet meer.  In dat blok loopt er wel ééntje van uitzonderlijk talent die wel de openingen door de defensies moet weten te vinden. Gans de natie rekent op de frivoliteiten van het jonge wonderkind genaamd Neymar.



Tegenover de zelfverklaarde topfavoriet staat dan Colombia. Onder leiding van de Argentijn Pekerman speelt het leuk en aanvallend voetbal. Misschien wel het beste voetbal dat ik dit WK al gezien heb. James Rodriguez heeft het afhaken van topspits Radamel Falcao helemaal naar de vergetelheid gespeeld. De jonge snaak van Monaco brak de afgelopen weken door bij het grote publiek. Onder andere met zijn weergaloze goal tegen Uruguay. Een taaie klant voor Brazilië.

Twee uur voor de wedstrijd zochten we onze stoeltjes op. Het was heerlijk vertoeven bij de warme temperaturen. Het stadion liep al snel vol en alle plaatsen waren bijna ingevuld toen de teams het veld opkwamen voor de warming-up. De Colombianen kregen hun eerste helse fluitconcert over zich heen waarna het stadion los ging toen de Seleçao het terrein betrad. Het was de eerste keer dat het Braziliaanse publiek mijn oren testten en het zou zeker niet de laatste zijn.



Het tweede orgelpunt van de avond kwam er toen de 22 tenoren het veld betraden voor de volksliederen en de aftrap. Het Colombiaanse volkslied werd gerespecteerd door Braziliaanse massa en werd luidkeels meegezongen door de paar duizend Colombianen in de tribunes. Ze schreeuwden het lied mee alsof hun leven er vanaf hing. Ze wilden tonen aan het thuispubliek dat zij er waren en niet met zich lieten sollen. En wat deden de Brazilianen? Ze gaven een antwoord waarbij je dagenlang kippenvel krijgt als je eraan terugdenkt. Het kabaal dat ze produceerden was enorm en ongezien in mijn nog jonge leventje. Ik stond perplex te kijken en te luisteren naar de geweldige passie bij spelers en publiek. Het hoogtepunt kwam er toen de muzikale begeleiding stopte en ze de resterende strofes gepassioneerd verder zongen. Ge-wel-dig! Dit was niet alleen het hoogtepunt van onze reis, het was het hoogtepunt van alle wedstrijden waarbij ik live getuige was. Waarschijnlijk zal geen enkel sportevenement dit nog kunnen overtreffen in mijn leven.



Ik was helemaal van mijn sokken geblazen. Enorm onder de indruk. Ondertussen bleven het aantal geproduceerde decibels gigantisch hoog terwijl de spelers klaar stonden om de wedstrijd op gang te trappen. Even gepassioneerd als de fans begon de Seleçao aan de wedstrijd. Het begon een stormloop richting Colombiaanse goal. Een ware stormram op kruissnelheid. Veel druk op de man in balbezit, hoge pressie, snelle combinaties, doelkansen, ... Na 7 minuten resulteerde het al in de openingsgoal. Thiago Silva kon een hoekschop aan de tweede paal binnenduwen. Castelao ontplofte andermaal. Een orkaan aan geluid, passie en vreugde ging weer over de tribunes. Brazilië ging na de openingsgoal niet op zijn lauweren rusten. Het ging gewoon nog feller door. Colombia was helemaal de kluts kwijt. Het geraakte nauwelijks over de middenlijn. Als ze dan toch eens een combinatie konden opzetten dan haalden de Braziliaanse spelers de hakbijl boven. Kwestie van James Rodriguez en co welkom te heten in de hel van Fortaleza. Brazilië bleef de doelkansen opstapelen, maar doelman Ospina speelde een sterke partij. Op het half uur kwam de verwachtte terugslag van Brazilië. Niemand kan op zo'n snelheid blijven voetballen zoals in de eerste dertig minuten. Colombia kwam beter in de partij, vond soms al eens een combinatie, maar werd voortdurende onderuit geschoffeld door Brazilië. Scheidsrechter Carballo, die we ook in onze eerste wk wedstrijd slecht zagen fluiten, liet het begaan. Ik zei Tony, een notoir fan van Brazilië, dat het uit de hand zou lopen  als de scheids nu zijn autoriteit niet zou gaan tonen.



Het bleken haast profetische, maar voorspelbare, woorden. De tweede helft zagen we twee teams op oorlogspad. Het regende vuile overtredingen en de partij ontaarde in de regelrechte schoppartij. Van goed voetbal was al lang geen sprake meer. Na 70 minuten ging David Luiz klaar staan om een vrije trap te nemen. 'Wie laat Luiz nu een vrije trap zetten als je Hulk en Neymar hebt', zei ik tegen Tony. David Luiz antwoordde met een heerlijke pegel in de kruising. Wat een goal! En de arena ontplofte andermaal. Ik werd effe lekker met de neus op de feiten gedrukt. Bye bye vooroordelen. Coach Pekerman gaf nog niet op en besloot alles op alles te spelen. Hij bracht met ex-Club Brugge speler Carlos Bacca een extra spits in. Hij bracht Colombia meer diepgang en ze gingen beter spelen. Zeker ook omdat James Rodriguez kon profiteren van iets meer ruimte dan dat wat hij voordien kreeg in de partij. Tien minuten voor tijd resulteerde het in de aansluitingstreffer. Bacca kwam oog in oog te staan met doelman Julio César. De Braziliaanse goalie kegelde Bacca onhandig onderuit. Strafschop voor Colombia, geen kaart voor Julio César. Topschutter James Rodriguez bwaarde zijn 'cool' en trapte de bal netjes in doel. 2-1 en het sein voor een slotfase waarin Brazilië nog moest bibberen. Vooral Bacca kwam nog dichtbij de gelijkmaker met een kopbal. Vlak voor affluiten werd het muisstil in Fortaleza en waarschijnlijk ook in gans Brazilië. Hun held en godenkind Neymar, die de vorige 50 minuten wel erg zwak speelde, lag kermend van de pijn op de grond. Van op mijn plaats dacht ik dat het wel mee zou vallen. Het leek op een gewoon duel. Toch werd Neymar met de brancard afgevoerd en onmiddellijk naar de catacomben gedragen. Na de wedstrijden zagen we op de beelden pas de kniestoot van Zuniga. Het wereldkampioenschap was voorbij voor Neymar en de natie was, ondanks de overwinning, toch nog in rouw.

De blessure van Neymar was net als de schandalige schoppartij van vanavond een jammerlijke zaak. Het viel ons al vaker op dat het voetbal op dit WK bijzonder hard is met veel vuile overtredingen. Bovendien worden de daders nauwelijks bestraft. Staan de scheids niet te hard onder druk? Zijn ze te bang om een verkeerde beslissing te nemen en bestraft te worden door de FIFA? Het lijkt er alleszins op. Doe daar dan nog eens de onmenselijke druk van het publiek bij zoals vanavond en je krijgt een gevaarlijke cocktail van partijdigheden geleidt door de schrik voor represailles.



Brazilië-Colombia was onze laatste partij van dit wereldkampioenschap. Ons restte enkel nog een paar daagjes zon, zee en strand alvorens terug te keren naar België.

Het was een schitterende ervaring en ik ben blij dat we gekozen hebben voor deze grote mix aan steden en verschillende wedstrijden. Ik zou het niet willen inruilen tegen het volgen van onze Rode Duivels gedurende het WK. Er waren veel leuke voetbalmomenten afgewisseld met schandalig slecht voetbal. De sfeer bij Brazilië – Colombia was een absoluut hoogtepunt voor deze trip.

Bedankt voor iedereen die de verslagen gelezen heeft. Ik heb het met plezier gedeeld en het is altijd leuk als er toffe reacties op komen. Bedankt!

NickHart

Met veel plezier naar je verslagen gekeken Wekke. Super!

cafebac

Jazeker, top materiaal!
Mooi ook die oude bras stadions die je bezocht hebt!

AthleticHolanda

Citaat van: wekke op jul 10, 2014, 17:23:46
Bedankt voor iedereen die de verslagen gelezen heeft. Ik heb het met plezier gedeeld en het is altijd leuk als er toffe reacties op komen. Bedankt!

Jij vooral bedankt voor het delen. Erg leuk om je zo te volgen en een inkijk van dit WK te krijgen van een normale supporter i.t.t. alles wat in de media verschijnt.

Vaig

Heel erg gaaf Wekke, jaloersmakende trip!
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

wormonline

Wat een leuk verslag Wekke! Heb van elke aflevering genoten. En zeker van die laatste, wat een mooie afsluiter van zo'n vakantie.

Was je nog in Brasil tijdens de halve finale? Of heb je die daar niet meer meegekregen?

wekke

Citaat van: wormonline op jul 12, 2014, 12:32:50
Wat een leuk verslag Wekke! Heb van elke aflevering genoten. En zeker van die laatste, wat een mooie afsluiter van zo'n vakantie.

Was je nog in Brasil tijdens de halve finale? Of heb je die daar niet meer meegekregen?

Nee, wij zijn maandag terug in België aangekomen. Eerlijk gezegd, ben ik blij dat ik niet meer in Brazilië was tijdens hun afstraffing tegen Duitsland. Het zal er wel zeer onrustig geweest zijn na de match.

wekke

FC Heikant Berlaar, 1e Provinciale, Antwerpen

30-07-2014 FC Berlaar Heikant - Lyra TSV 1-1 (Oefenwedstrijd)




wekke

KFC Poppel - 2e Provinciale - Antwerpen

02-08-2014 KFC Poppel - KFC Lille 0-5 (Beker van Antwerpen)




wekke

Waasland Beveren - Freethiel - 1e Klasse

09-08-2014 Waasland Beveren - KVC Westerlo 1-1 (1e Klasse)






cafebac

De Freethiel blijft toch een fraaie bak, die keer dat ik er was mijn camera vergeten, moet er toch nog eens terug. Die onoverdekte staantribune zal ook niet eeuwig blijven staan daar.

wekke

Citaat van: cafebac op aug 18, 2014, 20:18:53
De Freethiel blijft toch een fraaie bak, die keer dat ik er was mijn camera vergeten, moet er toch nog eens terug. Die onoverdekte staantribune zal ook niet eeuwig blijven staan daar.

Het is wel jammer dat die lelijke nieuwe tribune er is gekomen. De Freethiel ademde vroeger nog meer historie uit en de sfeer was er een pak leuker.

Joost

Citaat van: wekke op aug 18, 2014, 21:04:02
Het is wel jammer dat die lelijke nieuwe tribune er is gekomen. De Freethiel ademde vroeger nog meer historie uit en de sfeer was er een pak leuker.
Ik vond 'm reuze meevallen.

Stayen is er wat dat betreft veel slechter vanaf gekomen.

3434

Omdat hij er zelf opstond gok ik, is er geen foto van de mooiste tribune.  Toen ik tijdens W.Beveren-Eupen (finale eindronde) de uitverkochte staantribune zag was dit toch een mooi beeld.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

syntric

Citaat van: cafebac op aug 18, 2014, 20:18:53
De Freethiel blijft toch een fraaie bak, die keer dat ik er was mijn camera vergeten, moet er toch nog eens terug. Die onoverdekte staantribune zal ook niet eeuwig blijven staan daar.
Ik heb er mijn allereerste 'live' wedstrijd ooit gezien, Beveren - Waterschei op 11/2/1979. SKB haalde dat seizoen zijn eerste titel.
Groundhopper for life :-)