A'deen leeh? Ma to'oomoh tirawah'oh.

Gestart door Han, sep 15, 2008, 21:55:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

De aanhaling over PSG was in eerste aanleg on-topic;als reactie op het lamleggen van het verkeer na een wedstrijd. Het verschil echter is dat dat niet voorbehouden is aan uitsluitend belangrijke wedstrijden hier maar dat het bij élke overwinning voorkomt; ook in de domestieke competitie.

De bijgeluiden bij het uitzichtfilmpje worden verzorgd door de zogenaamde 'chamaseen', een lokaal natuurverschijnsel dat zich normaliter voordoet in de maart, april en de eerste twee weken van mei. De overlevering wil dat de wind in die periode opsteekt; op zoek naar een rustplaats gedurende de overige maanden.

Het is klimatologisch uit te houden omdat de hitte 'droog' is; de vochtigheidsgraad is te verwaarlozen. Ook gaat je lichaam staan naar de nieuwe omgeving. Als het hier winter is en het 's-avonds bij uitzondering acht graden tot tien graden is draag heb ik op de fiets handschoenen aan en een arafat-sjaal om mijn hoofd gewikkeld.

Helemaal back on-topic: voor een wedstrijd in Cairo trek ik een overnachting uit omdat terugrijden in het donker geen optie is. Egyptenaren deinzen er namelijk niet voor terug om zónder licht te spookrijden.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

#16
De in de topictitel aangehaalde terrace chant betekent zoveel als: 'Waarom blijven jullie nog? Jullie zouden eigenlijk naar huis moeten gaan'.

"we lessa....we lessa" betekent 'De pijn is nog niet over'; voornamelijk te horen als de een na de andere goal valt. Zeg maar het equivalent voor 'tien, tien, tien!'

"El 'abeet aho aho" ( 'wat een clown') krijg je toegebeten bij een hopeloos falende truc of de bal zestig meter naast het doel schieten.

"Haraaaaam.....kefayaa" betekent 'Genade...genoeg' om de tegenstander in te wrijven dat ze hopeloos achter staat.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Ik wilde er geen apart topic voor openen en grijp deze aan omdat het het Afrikaanse continent betreft.

Dit is het 30,000 capacity Tata Raphael Stadion in Kinshasa in DR Congo; deze week het toneel van een ramp tijdens de competitiewedstrijd tussen AS Vita uit Kinshasa en Tout Puissant Mazembe uit Lubumbashi. Ik zal niet in superlatieven de geprofileerde rivaliteit tussen deze twee grootmachten bewieroken.





Tout Puissant Mazembe werd kampioen op het terrein van de aartsvijand. De thuisaanhang bestookte in extra speeltijd beide elftallen met projectielen en de mobiele eenheid greep in. Mensen werden over de voet gelopen met 15 doden en een onbekend aantal gewonden tot gevolg.

Saillant en cynisch detail. Beide clubs ontmoeten elkaar nog in groep A van de African Champions League editie 2013/14...



Strangely Devoted or Mentally Disturbed