De derby's van het Verenigd Koninkrijk

Gestart door TeeZee, mei 25, 2008, 10:17:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ALenstra

 Vroeger vormden de wedstrijdrecettes het grootste deel van de opbrengsten. Nu hebben clubs veel meer bronnen van inkomsten. Ook dankzij de technologische ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld kabeltelevisie en internet. En vroeger had je de 3 buitenlanders regel en het transfersysteem waardoor spelers langer bij de club bleven. Nu zijn voetballers puur werknemers en de clubs zijn werkgevers.

Han

Citaat van: FCT1980 op nov 07, 2013, 09:06:20
Maar ik zal even eerlijk zijn. Ik irriteer me bovenmatig aan je belerende manier van posten, de wijsheid die je in pacht denkt te hebben met betrekking tot de gehele voetbalwereld en je mateloos irritante woordkeuze. Dit zal de reden zijn geweest dat ik in mijn post aangaf dat je er niets van snapte.

Bedankt voor je ontboezeming.

Ik geef geen 'masterclass' en ventileer slechts een mening. Ik weet dat inderdaad uitstekend te verwoorden; zonder pedanterie. Kennelijk roept dat aversie op en daarmee is het soortelijk gewicht van je 'speculatieve aanname' geperspectiveerd.

CiteerWil je eerst ''old skool supporter'' eens definiëren? Het kan immers zijn dat we langs elkaar heen praten. Dat is niet handig in een discussie. Kun je me daarnaast uitleggen waarom je denkt dat het hedendaagse voetbal deze ''old skool'' supporters niet meer nodig heeft?

Ik heb dat welluidend toegelicht. De kracht van argumentatie schuilt niet in herhaling van zetten.

CiteerJuist op dit moment is de roep om de echte supporter, ook bij de clubs, groter dan ooit. Denk je dat zenders als Sky deze bedragen betalen wanneer de stadions leeg zijn, er dus geen ambiance is en hiermee sponsoren afhaken?

Hilarisch. Het is een gotspe om te veronderstellen dat stadions in de Premier League leeg zullen lopen. Dat maakt je boterzachte aannames en speculaties tot drijfzand.


CiteerEr wordt niet voor niets bij clubs als Villa weer nagedacht om staanplaatsen opnieuw te introduceren. Dit met maar één doel, de sfeer in het stadion terug brengen. Die komt niet van een toerist of van dagjesmensen die toevallig in de buurt zijn. Nee die sfeer komt van de echte supporter die nog steeds gaat slapen met zijn club en weer opstaat met zijn club. De supporter die sponsoren aantrekt omdat er nou eenmaal wat te beleven is in het stadion, daarmee het voetbal een bepaalde exposure geeft en ermee geassocieerd wil worden.


De overweging voor de herintroductie van staanplaatsen is slechts een kansloos charme-offensief. Het is een doorzichtige stuiptrekking van de 'public relations machine' van clubs.


Sponsors associëren zich onder andere met de commerciële 'dna' van een club voor hun 'exposure'.  Supporters trekken geen sponsors aan. Die gedachte berust op sinecure. Het is klapvee en van volstrekt ondergeschikt belang in de afweging van zakelijke motieven.

CiteerDaarnaast heeft de sfeer is de sfeer in een stadion van (grote) invloed op de prestaties van spelers. Wanneer deze worden aangemoedigd doen ze een stapje extra. Dat hoef ik je niet uit te leggen neem ik aan. Er zijn meerdere interviews waarin grote spelers aangeven een extra boost te voelen wanneer er een sfeeractie wordt getoond voor de wedstrijd en wanneer ze fanatiek worden aangemoedigd. Ik hoe je dus ook niet uit te leggen dat dit doorwerkt in de prestaties van een ploeg en dit allemaal weer doorwerkt naar de sponsoren, tv enz.

Je legt noodverbanden aan die er niet zijn. Je speculatieve en aandoenlijke correlaties berusten op luchtfietserij.

Alsof er ook maar één sponsor of tv-station of speler wakker ligt van een uit de kluit gewassen theedoek, gevingerverfd in een wijkcentrum. Onthutsend naïef om die lippendienst van 'gerenommeerde waterdragers' aan supporters serieus te nemen. Het betreft namelijk dezelfde huichelachtige batch kissing werknemers die met droge ogen acteren 'dat dit mijn droomtransfer is'.

CiteerWat wil je overigens kenbaar maken met je stukje over Zwolle? Dit deel van je relaas begrijp ik helemaal niet.
Supporters staan letterlijk en figuurlijk aan de zijlijn.
CiteerDan tot slot. Met je treffende metafoor haal je je hele verhaal onderuit. Het gaat immers slechter dan ooit met het Italiaanse voetbal. De stadions lopen leeg, grote sponsoren haken af en hiermee verminderd dus ook de kwaliteit van het voetbal aldaar aanzienlijk.
Zelfprojectie en self fulfilling prophecy. Je verwart oorzaak en gevolg. De infrastructuur van de English Premier League is, tegen wil en dank, een blauwdruk voor de gezondmaking van voetbal in Italië. In organisatorische, infrastructurele, logistieke en commerciële zin van het woord. 

Citaat van: HRM1880 op nov 07, 2013, 10:09:56
Wat Han trouwens volledig mist bij die spelers van Pescara is dat die er waarschijnlijk volgend jaar niet meer zijn. Die zijn waarschijnlijk al weken bezig met het zoeken van hen nieuwe ploeg. Ik zou mijn enige supporter dan ook niet meer durven gaan groeten, zonder het schaamrood op de wangen.
Ik heb dat 'niet volledig gemist' maar niet benoemd omdat het niet bijdraagt tot de quintessence van het geschetste tafereel.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

FCT1980

Han, je hebt helemaal gelijk. Snap niet hoe ik het in m'n hoofd heb gehaald om je tegen te spreken. ''Mijn oprechte excuses''

Ignore modus gaat hierbij aan!!!
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

spons

Citaat van: FCT1980 op nov 08, 2013, 09:54:19
Han, je hebt helemaal gelijk. Snap niet hoe ik het in m'n hoofd heb gehaald om je tegen te spreken. ''Mijn oprechte excuses''

Ignore modus gaat hierbij aan!!!

Ik ben benieuwd of Han je excuses accepteert
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

FCT1980

Hoeft ie niet. Liever niet eigenlijk want de strekking van mijn post lijkt wel duidelijk toch?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

cafebac

#35
Natuurlijk wordt het Engelse voetbal niet meer zoals tijdens jouw kruistocht in inmiddels echt vervlogen tijden. Natuurlijk werkt het moderne voetbal exact zoals jij schetst, maar juist die old skool supporters geven het voetbal nog wél de broodnodige kleur[/i].

In de PL zijn echter de voorwaarden voor die old skool supporters om zich te profileren verdwenen. Dat jouw rationele bovenkamer graag het gelijk van het moderne voetbal wil bewijzen, vind ik spijtig voor je.


Verwijderd lid

Nu blijkt maar weer dat het een goed besluit is geweest (langere tijd geleden reeds genomen) om Han niet meer serieus te nemen.
Wat een oeverloos gezwets. Bah !

Bier und Bratwurst

Een clown is er om mensen aan het lachen te maken!!
Het ene stadion is het andere niet!

Han

Mijn oprechte excuses, cafebac, dat ik je post heb veranderd. Ik activeerde per ongeluk 'verander' in plaats van 'citaat'.

Citaat van: cafebac op nov 08, 2013, 15:46:25
Natuurlijk wordt het Engelse voetbal niet meer zoals tijdens jouw kruistocht in inmiddels echt vervlogen tijden. Natuurlijk werkt het moderne voetbal exact zoals jij schetst, maar juist die old skool supporters geven het voetbal nog wél de broodnodige kleur.

Het schuingedrukte ontken ik niet. Ik bestrijd slechts de stelling 'zonder supporters geen voetbal'. Ik constateer dat sprake is van éénrichtingsverkeer en niet langer van een symbiose. Dat is een onomkeerbaar proces. Supporters leven in een parallel universum. Onder andere de potsierlijke gedachte dat supporters sponsors aan zouden trekken illustreert dat.


CiteerIn de PL zijn echter de voorwaarden voor die old skool supporters om zich te profileren verdwenen. Dat jouw rationele bovenkamer graag het gelijk van het moderne voetbal wil bewijzen, vind ik spijtig voor je.

Ik ben niet op een missie om 'het gelijk van het moderne voetbal te bewijzen'. Ik registreer slechts zonder een waarde-oordeel toe te kennen.




Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: hgrm op nov 07, 2013, 14:47:59
Volgens mij is heel veel van wat ik lees een symptoom van een maatschappelijk probleem: het neoliberalisme.

Nu, 25 jaar later, heeft de marktwerking ook in de sport zijn verwoestende werk gedaan. In plaats van de symbiose tussen sporter, club en toeschouwer van hierboven, wordt er nu door alles en iedereen geparasiteerd. Met als doel: het eigen belang boven alles.

Dat geldt voor clubs, waarvan de eigenaren vooral geld willen verdienen.
Dat geldt voor spelers, die het ene moment hun liefde verklaren aan een club en het volgende moment voor een grijpstuiver meer naar de concurrent gaan.
Dat geldt voor supporters, die een club als hun moreel bezit zien.

Het ultieme toonbeeld van afzondering en het dedain voor 'supporters' wordt treffend in beeld gebracht door spelers die bij aankomst voor een wedstrijd uit de bus stappen, het hoofd ingeklemd tussen geluidsschelpen van het formaat minibar in een hotelkamer.

'Supporters' laven zich als slaafse lemmingen aan dat 'tableau vivant' van schaamteloos neo-centrisme.


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

spons

Citaat van: Meester op nov 08, 2013, 16:16:44
Nu blijkt maar weer dat het een goed besluit is geweest (langere tijd geleden reeds genomen) om Han niet meer serieus te nemen.
Wat een oeverloos gezwets. Bah !

Ik ben in een grijs verleden regelmatig met Han in Engeland geweest maar vermaakte me onderweg altijd prima met zijn verhalen die hij zeer boeiend kon vertellen. Zeer zeker iemand om serieus te nemen maar gezien zijn schrijfstijl hieronder begrijp ik wat je bedoeld.
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

TeeZee

Ik denk dat Han helemaal gelijk heeft, maar dat het een erg ongemakkelijke waarheid is.
Wat me opvalt is dat in dit soort discussies altijd de schrijfstijl of de vorm erbij wordt gehaald op een moment waarop de inhoud te pijnlijk is of niet eenvoudig te weerleggen is.

spons

Citaat van: TeeZee op nov 09, 2013, 11:50:13
Ik denk dat Han helemaal gelijk heeft, maar dat het een erg ongemakkelijke waarheid is.
Wat me opvalt is dat in dit soort discussies altijd de schrijfstijl of de vorm erbij wordt gehaald op een moment waarop de inhoud te pijnlijk is of niet eenvoudig te weerleggen is.

Han heeft ook gelijk,  in 1999 zei Chris Woerts ( destijds marketing manager bij Feyenoord ) al tegen me : " spons aan supporters als jou hebben we niets, je koopt een goedkope seizoenskaart, koopt nooi merchandising en kost ook nog eens geld omdat je naar uitwedstrijden mee gaat"
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Han

#43
Citaat van: spons op nov 09, 2013, 12:16:24
Han heeft ook gelijk,  in 1999 zei Chris Woerts ( destijds marketing manager bij Feyenoord ) al tegen me : " spons aan supporters als jou hebben we niets, je koopt een goedkope seizoenskaart, koopt nooi merchandising en kost ook nog eens geld omdat je naar uitwedstrijden mee gaat"


Citaat van: TeeZee op nov 09, 2013, 11:50:13
Ik denk dat Han helemaal gelijk heeft, maar dat het een erg ongemakkelijke waarheid is.
Wat me opvalt is dat in dit soort discussies altijd de schrijfstijl of de vorm erbij wordt gehaald op een moment waarop de inhoud te pijnlijk is of niet eenvoudig te weerleggen is.

Kennelijk is de onweerlegbare realiteit te gevoelig om te aanvaarden. Bij gebrek aan inhoudelijkheid, incasseringsvermogen en overtuigingskracht wordt vervolgens met een defensieve spagaat de weg van de minste weerstand via de 'ignore list' bewandeld.

In het geval van FCT1980 ('supporters trekken sponsors aan') koesterde ik geen enkele rol van enige betekenis en hij heeft die laag gespannen verwachting 'cum laude' waargemaakt.


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Arjen

Citaat van: Han op nov 07, 2013, 22:46:59


Hilarisch. Het is een gotspe om te veronderstellen dat stadions in de Premier League leeg zullen lopen.


De overweging voor de herintroductie van staanplaatsen is slechts een kansloos charme-offensief. Het is een doorzichtige stuiptrekking van de 'public relations machine' van clubs.


Han, wil jij een toelichting geven op de bovenstaande punten? Je stelt ze als waarheden en ik ben benieuwd naar de onderbouwing.