Hoofdmenu

Politiek

Gestart door hgrm, feb 20, 2010, 12:54:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hgrm

Ik heb de laatste tijd een talent ontwikkeld om met de TV aan in slaap te vallen en op het juiste moment weer wakker te worden. Zo heb ik een paar dagen geleden de laatste 4 ritten van de 1000 m mannen gezien en ben ik vannacht getuige geweest van de val van Balkenende IV.
Volgens mij wordt het politiek gezien een hele interessante tijd.

1) Balkenende heeft nu 4 kabinetten geleid waarvan er 4 gevallen zijn, meest door onderling gekrakeel. Het lijkt me dat die man het leiderschap mist om een kabinet fatsoenlijk te leiden. Ik denk dat de rol van Balkende in de Nederlandse politiek uitgespeeld is.

2) Afgaande op de recente peilingen gaat het heel moeilijk worden om een stabiele coalitie te vormen. Toen ik me voor politiek ging interesseren, was een tweepartijen-kabinet de norm. Daarna kregen we 6 driepartijen-kabinetten (2 keer paars, 4 keer Balkenende). Daarvan zijn er vijf gevallen. Nu zullen het waarschijnlijk 4 partijen of nog meer moeten worden.

3) Centrumlinks lijkt me uitgesloten. Het wantrouwen tussen CDA en PvdA zit zo diep dat ik me niet kan voorstellen dat ze na de verkiezingen weer samen gaan. Zeker als Bos bij de PvdA lijsttrekker blijft en Verhagen het bij het CDA wordt.

4) Centrumrechts is in theorie het meest stabiel: waarschijnlijk is CDA, VDD en PVV genoeg voor een (krappe) meerderheid. Maar ik kan me niet voorstellen dat er met de PVV een regeerakkoord uit te onderhandelen is. En al zou het wel lukken (misschien met gedoogsteun van PVV voor een CDA/VDD minderheidskabinet), dan ben ik er van overtuigd dat Wilders de boel binnen een half jaar opblaast.

5) Andere combinaties met PVV lijken me niet mogelijk gezien de toon die de PVV tegen links en D'66 aanslaat en andersom.

6) De tweede optie lijkt me een Centrumrechts kabinet met VVD/D'66/CDA. Maar zoals het er nu voorstaat komen die een zetel of 5 à 10 te kort. Dus er moet een vierde partij bij. Kan wel (bv CU of desnoods GL), maar lijkt me niet megastabiel.

7) Een linkse coalitie (die mijn voorkeur heeft) van PvdA, D'66, SP en GL kan momenteel niet (10 zetels te kort), maar als de PvdA een slaatje slaat uit de val van het kabinet, dan is het misschien een optie. Maar alleen als de PvdA het voortouw mag nemen in de onderhandelingen. Als het CDA het grootst wordt, zorgen ze wel dat ze in de regering komen.

8) Tenslotte zou Paars III ook kunnen. VDD, PvdA, D'66, SP en GL kunnen een monsterverbond sluiten om het CDA buiten de deur te houden. Ideologisch wordt het een gedrocht en zo'n kabinet wordt besluiteloos en instabiel.

9) Als ik de opties overweeg, dan zou het me niks verbazen als er over een jaar weer verkiezingen zijn. Het grootste probleem is in mijn ogen de PVV. Ik acht de PVV niet in staat om op een constructieve manier in de regering deel te nemen, dus in feite zijn er maar 125 zetels beschikbaar om een coalitie te smeden, waardoor het te versnipperd is. Pas als de PVV bij de verkiezingen na de volgende gedecimeerd wordt tot 5 of 10 zetels (zie LPF), dan is er weer normale coalitievorming mogelijk.

10) Concluderend ben ik dus blij met deze val, omdat we nu een jaar eerder verkiezingen hebben en dus ook een jaar eerder van de PVV af zijn.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Stadionhopper

De Tweede Kamer heet een volksvertegenwoordiging te zijn. Ik vraag me al jaren af welk volk ze vertegenwoordigen? Niet meer het Nederlandse volk (voor de linkse rakkers lees: het volk dat in Nederland woont).
Het kwartje van Kok is nooit teruggegeven aan het volk. Er worden beloftes gemaakt naar de burgers waar ze later op terugkomen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Ik vind de rol van de ChristenUnie heel apart in het verhaal. Bos cs geven duidelijk aan dat ze niet willen dat er een verlenging komt van de missie. CU is het daar mee eens maar kiest dan toch de kant van CDA om het besluit uit te stellen. Ideologisch is het te snappen maar logisch is het niet.

Jammer dat een in potentie stabiel kabinet om zo'n klein item valt.

Hielke

Citaat van: hgrm op feb 20, 2010, 12:54:41
Ik heb de laatste tijd een talent ontwikkeld om met de TV aan in slaap te vallen en op het juiste moment weer wakker te worden.

Ik ben ook met de tv op NOVA in slaap gevallen, maar schrok om 3 uur wakker. Nét te vroeg...

Dat het kabinet is gevallen, vind ik een niet leuk, niet jammer, maar logisch. Een uitvloeisel van het Davids-rapport. Daarmee is Balkenende zelf gevallen als minister-president. Omdat bleek dat hij Nederland een oorlog in heeft gelogen, om Bush te pleasen. Na zijn reactie op het rapport heeft hij vervolgens ervoor gezorgd dat niemand hem ooit nog serieus kan nemen. Zelfs zijn coalitiegenoten niet. Dat bleek wel toen hij donderdagavond door Bos openlijk werd vernederd.

Balkenende kunnen we missen als kiespijn, maar zijn opvolgers eveneens. Ik vind Bos en Pechtold geschikte premiers. Maar meer voor de hand liggen Verhagen, Wilders of nogmaals Balkenende. Daar moet je toch niet aan denken. Ik hoop dat het nog lang duurt voordat er verkiezingen zijn...


Stadionhopper

Citaat van: Hielke op feb 20, 2010, 13:24:29
Ik hoop dat het nog lang duurt voordat er verkiezingen zijn...

Binnen 83 dagen moeten er nieuwe verkiezingen komen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Hielke

Citaat van: Stadionhopper op feb 20, 2010, 13:35:53
Binnen 83 dagen moeten er nieuwe verkiezingen komen.

Klopt, maar ik deel de zorgen van hgrm. Gaan we een Wilders-kabinet tegemoet? In zo'n land wil ik niet wonen.

Citaat van: Breda op feb 20, 2010, 13:40:00
Bos is bij uitstek ongeschikt. Hij heeft deze week aangetoond dat hij zelfs als minister blijft denken als partijpoliticus.

Maar als minister van Financiën is hij met vlag en wimpel geslaagd. Dat hij dit kabinet heeft laten vallen, kun je hem niet kwalijk nemen. Iemand moest de stekker eruit trekken. Als het aan het CDA had gelegen had deze genante vertoning oneindig voortgeduurd, onder een premier zonder enig gezag. Dat is toch niet de bedoeling van poltiek?

Ik vind Bos veel meer een staatsman dan Balkenende.

Joost

Citaat van: Breda op feb 20, 2010, 13:40:00
Bos is bij uitstek ongeschikt. Hij heeft deze week aangetoond dat hij zelfs als minister blijft denken als partijpoliticus.

We hebben een Nederlandse Van Rompuy nodig. Een eminent CDA-politicus. Ruding? Van den Broek?

Daar dacht ik vanochtend ook over, geen van de huidige partijleiders is in mijn ogen een geschikte Premier. Bos kan niet genoeg boven de partijen staan, Balkenende wordt inmiddels zo uitgekotst dat een volgende Premierschap niet voor de hand ligt en zeker niet geloofwaardig is. Rutten is te onervaren en de andere partijen zijn te klein. Sowieso zie ik in Halsema, Kant, Rouvoet geen Premier.


spons

Citaat van: Breda op feb 20, 2010, 13:52:05
Ik neem hem dat zeer kwalijk. Wie laat nu, in deze economische omstandigheden, een kabinet vallen over zo'n onbeduidend onderwerp en zet juist daarover zijn hakken in het zand? Internationaal slaan we een modderfiguur. We gaan maanden zonder bestuur tegemoet en daarna moeten we maar afwachten welke constellatie het wordt. Nee, zéér onverantwoordelijk.

ik denk dat het CDA en CU ook het kabinet wilde laten vallen maar die christelijke schijnheilen hebben Verhagen ( door om een brief van de NAVO te vragen ) voor het karretje gespannen om Bos erin te luizen en de schuld te kunnen geven
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

King Nothing

Reken maar dat de PVV (Wilders) de grootste partij gaat worden bij de komende verkiezingen. Hij gaat uit deze val wel een slaatje slaan door nog meer populistisch gewauwel te gaan spugen. En de niet-erg-nadenkende kiezers lopen er wel blind achteraan. Wilders roept "wat iedereen denkt," net zoals Fortuijn deed, en heeft net zoveel oplossing voor zijn uitspraken als Fortuijn.

Maar soit, dat is mijn idee ;)

Ik ga me de komende tijd eens wat verdiepen in partijprogramma's en dan ga ik een keuze maken, maar ik heb al een idee welke kant ik op ga.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

hgrm

Misschien ga ik wel voor het eerst strategisch stemmen, dit keer, op D'66
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Lek11

Mijn voorkeur gaat uit naar een coalitie met CDA, VVD en PVV. Maar ik ben helaas bang dat dat hem niet gaat worden.

Kan allemaal wel eens een rare situatie opleveren..

hgrm

Citaat van: Lek11 op feb 22, 2010, 08:37:35
Mijn voorkeur gaat uit naar een coalitie met CDA, VVD en PVV. Maar ik ben helaas bang dat dat hem niet gaat worden.

Kan allemaal wel eens een rare situatie opleveren..

Mijn voorkeur misschien stiekem ook wel, maar dan alleen omdat een dergelijk kabinet het niet langer dan een half jaar volhoudt. Dus binnen een jaar weer verkiezingen, waarbij het probleem PVV zichzelf oplost. Net als de LPF rond 2002.
En dan is het wachten op de volgende rechtse volksmenner die opstaat......
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Lek11

#12
De LPF is naar mijn mening niet te vergelijken met de PVV. Wanneer Pim nog had geleefd was het allemaal heel anders gelopen, die hele LPF was niks zonder Fortuyn. Zonde.

En ben ik de enige die géén tegenstander van de PVV is?

hgrm

Citaat van: Lek11 op feb 22, 2010, 09:51:05
De LPF is naar mijn mening niet te vergelijken met de PVV. Wanneer Pim nog had geleefd was het allemaal heel anders gelopen, die hele LPF was niks zonder Fortuyn. Zonde.

En ben ik de enige die géén tegenstander van de PVV is?

Ideologisch zijn PVV en LPF misschien niet vergelijkbaar, behalve dat er geen sprake is van een beginselprogramma waarop het partijprogramma gebaseerd is. Qua organisatie zie ik wel grote overeenkomsten.

Allereerst het ontbreken van een partijstructuur met afdelingen, opleidingen etc. waardoor er nauwelijks politieke ervaring en gogme aanwezig is.

Ten tweede dat er een Grote Leider (hoofdletter sarcastisch bedoeld) is die alles bepaalt. Als die wegvalt (ik hoop niet dat dat met de PVV gaat gebeuren; ik gun niemand een kogel), dan is de rest een kruiwagen kikkers.

Ten derde is het enige wat de LPF heeft laten zien en het enige wat de PVV tot nu toe heeft laten zien het signaleren van problemen. Realistische oplossingen hebben beide groeperingen nooit aangedragen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Lek11

Met dat tweede ben ik het inderdaad ook wel eens. De LPF was niks zonder Pim en de PVV zal ook niks zijn zonder Geert. Denk wel dat dit voor de PVV in de loop van de tijd nog kan verbeteren.

Wilders heeft z'n hele familieleven aan de wilgen gehangen om te kunnen zeggen wat hij wil. Niemand anders in de regering durft dat, terwijl er een aantal zijn die het ook echt wel eens zijn met Wilders op een aantal punten. Ze zijn bang om ook niet meer zonder bewaking over straat te gaan. Arie Slop was daar een voorbeeld van vorige week tijdens het TV-debat.

Onder andere minimumstraffen invoeren en bezuinigen op multiculti vind ik wel realistische oplossingen. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik ga stemmen maar de kans dat het PVV gaat worden is groot, alleen al om tegen die onbetrouwbare kliek te stemmen wat er nu zit.