De Nieuwe Bondscoach van Oranje

Gestart door Han, dec 08, 2007, 22:43:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Han

Marco van Basten geeft aan er na het EK 2008 mee te willen stoppen en geeft daarmee de weg vrij aan de KNVB om vroegtijdig een geschikte opvolger te zoeken. Tevens gaat het sein op groen voor coaches om te lobbyen naar de begeerde functie.

Na het EK zit Nederland in een klein vacuüm waar het de balans betreft tussen 'oud-gedienden', 'de gevestigde orde' en 'aanstormend talent'. Een mix die een uitdaging is in de aanloop naar het WK 2010 in Zuid-Afrika.

Als die veronderstelling of constatering juist is dan mag in Zeist wellicht sprake zijn van enig strategisch inzicht en derhalve een profielschets.

Aan welke eigenschappen zou een nieuwe bondscoach dienen te voldoen en over welke vaardigheden dient hij te beschikken?

Ik roep beelden op van lokroepen over 'identificatie', 'herkenbaarheid', 'spelvreugde', 'systeemfetisjisme', etc. Andere geluiden wijzen op de 'resultaten' en voetbal ondergeschikt maken aan 'resultaten'.

Hoe kan een nieuwe bondscoach bijdragen aan 'erkenning', 'herkenning' en 'krediet', daar waar geloofwaardigheid lijkt te hebben ingeboet.

Guus Hiddink heeft aangegeven zich uitsluitend nog thuis te voelen bij jonge honden in zijn ambitie als 'opbouwcoach'. Althans als ik de media mag geloven.

De toorn der natie heeft inmiddels bijna haar dieptepunt bereikt. Dat is de verdienste van Marco van Basten die kans heeft gezien mij te doen verlangen naar het live bezoeken van folkloresporten als fierljeppen in het nog af te stoten gewest Friesland.

Dat gezegd hebbend blijft het hier gaan over een toekomstige bondscoach die het voetbal van Oranje weer tot de verbeelding gaat doen spreken.

Voor de één is die verbeelding free-flowing voetbal; voor de ánder resultaat. Die combinatie is nog nooit gelukt.

Een bondscoach hoeft geen enkele speler kunstjes te leren en van strategie een academisch kunststukje te maken. Voetbal is simpel maar wordt doodgeanalyseerd alsof het een wetenschap betreft. Niet langer rigide vasthouden aan speelplannen die geen middel waren maar tot doel zijn verheven.

Je hoeft alleen maar een mix van beste spelers en beste tactiek te maken. Dat kan momentafhankelijk zijn. Echt doodeenvoudig.

Een belangrijke eigenschap waarover een coach in mijn eigen dient te beschikken is creëren van sfeer en gevoel voor respect. Dat ontstaat niet met eenzijdige communicatie en spelers behandelen als tuig dat haar smoel dient te houden zodra men de vliegtuigtrap heeft verlaten en voet op Nederlandse bodem heeft gezet. Een coach derhalve met natuurlijk overwicht waarvoor gearriveerde spelers in ongedwongen sfeer respect hebben. En andersom. Die chemie heeft in mijn ogen lange tijd ontbroken rond het Nederlands Elftal.

Ik heb weinig te wensen als de shortlist van de KNVB zou berusten op waarheid. Daarop circuleert onder andere de naam Frank Rijkaard. Die beantwoordt in mijn optiek het best aan de eigenschappen en vaardigheden die ik graag zie.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Vaan

#1
Han.
Je zegt het al. Het is doodeenvoudig om selectie en uitvoering samen te brengen op een x moment.
Knip die twee dingen uiteen en stel een schaduwelftal op.
Een schaduwelftal?
Ja. Laat de KNVB het beste elftal van de afgelopen 15 (20) jaar kiezen (in de uitvoering zoals de bc dat wenst) en dan moeten de spelers van dat elftal hun vervanger voor Oranje kiezen.
Elk een dus.

Dat is winst op meerdere terreinen denk ik. Zeker voor wat de frequentie m.b.t. het volgen van de beoogde vervangers betreft.
Daarnaast is er veel klankbord voor de bc. Die meteen dan ook van die verantwoordelijkheid is verlost en dus behalve meer tijd heeft om tegenstanders te doorgronden, dat ook nog eens ontspannener kan doen.
Ook de ervaring van de ex Oranjespelers wordt gebruikt.

Profiel derhalve van de bondscoach:
iemand die goed kan delegeren
iemand die niet obsessief alle touwtjes in handen wil hebben
iemand die kan zien waar de sterkte bij de tegenstander zit
iemand die er op let wat de tegenstander in verschillende situaties doet om haar zwakke punten te maskeren
iemand die kan enthousiasmeren

Er is geen naam. Misschien is het wel een idee om een topmanager uit de commerciële bedrijfstak te contracteren.
Met excuses voor al het nieuwerwetse, maar Frank Rijkaard, heeft net als Co Adriaanse, Foppe de Haan en Guus Hiddink teveel flaws.

Han

Citaat van: Vaan op dec 08, 2007, 23:11:09
Han.
Je zegt het al. Het is doodeenvoudig om selectie en uitvoering samen te brengen op een x moment.
Knip die twee dingen uiteen en stel een schaduwelftal op.
Een schaduwelftal?
Ja. Laat de KNVB het beste elftal van de afgelopen 15 (20) jaar kiezen (in de uitvoering zoals de bc dat wenst) en dan moeten de spelers van dat elftal hun vervanger voor Oranje kiezen.
Elk een dus.

Dat is winst op meerdere terreinen denk ik. Zeker voor wat de frequentie m.b.t. het volgen van de beoogde vervangers betreft.

Je lijkt een pleidooi te houden voor 'the heritage of descendants'. Cocu nomineert bv een opvolger voor 'zijn' positie. Als ik het goed heb gelezen is dat op z'n minst buitengewoon innovatief. Heb ik je goed begrepen?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Mach

Citaat van: Han op dec 08, 2007, 22:43:20
Ik heb weinig te wensen als de shortlist van de KNVB zou berusten op waarheid. Daarop circuleert onder andere de naam Frank Rijkaard. Die beantwoordt in mijn optiek het best aan de eigenschappen en vaardigheden die ik graag zie.

Alsjeblieft niet zeg. Rijkaard doet net alsof hij een sfeermaker is en het voetbal simpel houdt, terwijl hij juist heeft aangetoond een taktiek compleet om zeep te helpen. Nee, enig vernuft is toch wel handig naast de kwaliteit om spelers gewoon een goed gevoel te geven, goed neer te zetten en ze verantwoordelijkheid durft te geven via enkele simpele aanwijzingen. Ook spelers ondersteunen om een wedstrijd te lezen en een tegenstander te analyseren mag niet vergeten worden. Dat laatste hoeft niet zo opdringerig als sommige coaches doen, maar ik vind wel dat een coach die dienst aan moet (kunnen) bieden aan zijn spelers. Het helpt namelijk ook om spelers op scherp te zetten.

Vaan

Citaat van: Han op dec 08, 2007, 23:27:38
Je lijkt een pleidooi te houden voor 'the heritage of descendants'. Cocu nomineert bv een opvolger voor 'zijn' positie. Als ik het goed heb gelezen is dat op z'n minst buitengewoon innovatief. Heb ik je goed begrepen?

Ja akkoord. Ook voor wat betreft de naam voor dat beleid.
Cocu zal toch beter als Van Basten bijvoorbeeld beseffen wat het inhoudt in de top op die positie te spelen.
Zoals clubs ook toegeven dat hun coach geen verstand van keepen heeft door het aanhouden/aantrekken van een keeperstrainer.
The heritage of descendants. Innovatief. En verbluffende eenvoud.
De Boer die de stadions afstruint als een superscout die geen talent mag vastleggen.
Caps uitdelend in plaats van handtekeningen.

Mach

Citaat van: Vaan op dec 09, 2007, 15:06:55
Citaat van: Han op dec 08, 2007, 23:27:38
Je lijkt een pleidooi te houden voor 'the heritage of descendants'. Cocu nomineert bv een opvolger voor 'zijn' positie. Als ik het goed heb gelezen is dat op z'n minst buitengewoon innovatief. Heb ik je goed begrepen?

Ja akkoord. Ook voor wat betreft de naam voor dat beleid.
Cocu zal toch beter als Van Basten bijvoorbeeld beseffen wat het inhoudt in de top op die positie te spelen.
Zoals clubs ook toegeven dat hun coach geen verstand van keepen heeft door het aanhouden/aantrekken van een keeperstrainer.
The heritage of descendants. Innovatief. En verbluffende eenvoud.
De Boer die de stadions afstruint als een superscout die geen talent mag vastleggen.
Caps uitdelend in plaats van handtekeningen.

Dan moet je eerst vaststellen wat voor type spelers je over het hele veld wilt hebben.

Ik vind het idee wel mooi, maar je hebt redelijk verschillende type spelers en combinaties van type spelers elk met andere kwaliteiten en rendementen. En als je dat niet benut laat je behoorlijk wat mogelijkheden liggen steeds. Daarnaast vraag ik me serieus af of alle spelers zo goed in scouten zijn als zelf spelen.

En om in oranje nu altijd met iemand achterin te spelen die minstens 1 fatale fout per wedstrijd maakt a la Frank 'foutje' de Boer lijkt me nu niet zo'n lekker vooruitzicht ;-)

Wat voor 'oplossingen' heb je voor bovenstaande? (als je het nog niet wist, ik zie altijd overal beren op de weg)

Vaan

#6
Citaat van: Mach op dec 09, 2007, 16:49:31
Dan moet je eerst vaststellen wat voor type spelers je over het hele veld wilt hebben.

Ik vind het idee wel mooi, maar je hebt redelijk verschillende type spelers en combinaties van type spelers elk met andere kwaliteiten en rendementen. En als je dat niet benut laat je behoorlijk wat mogelijkheden liggen steeds. Daarnaast vraag ik me serieus af of alle spelers zo goed in scouten zijn als zelf spelen.

En om in oranje nu altijd met iemand achterin te spelen die minstens 1 fatale fout per wedstrijd maakt a la Frank 'foutje' de Boer lijkt me nu niet zo'n lekker vooruitzicht ;-)

Wat voor 'oplossingen' heb je voor bovenstaande? (als je het nog niet wist, ik zie altijd overal beren op de weg)

Je hebt op het punt gelijk dat spelers misschien helemaal niet goed kunnen scouten.
Dat hoeven ze ook niet te doen. Ik drukte me niet volledig genoeg uit.
Ze zouden idealiter moeten vissen in een pool van spelers die hebben aangetoond in ieder geval in de Eredivisie uit de voeten te kunnen.
Laat me er voor de discussie van uitgaan dat men complementaire spelers bij elkaar wil brengen.
Dan zou men een discussie moeten aangaan die verschillende linies betreft omdat complementair per definitie ook inhoudt dat er andere zaken dan alleen de eigen speelwijze/prestatie van 1 speler wordt uitgelicht.

Ik denk dat oud spelers net zo hard voetbalfan zijn als wij.
En ik denk ook dat ze met hun ervaring, zeker van spelers die op hun eigen positie spelen, kunnen zien of die personen brengen wat er daadwerkelijk gebracht moet worden.
Dat kan Van Basten niet goed t.a.v. Matthijsen, net zomin als Rijkaard daadwerkelijk zou kunnen beoordelen of Van Nistelrooy in een gegeven situatie niet het enige alternatief koos.

Vandaar mijn verwondering dat in de persgesprekken toch lijkt alsof men juist ook dat onder de knie heeft.

Voor wat betreft het type spelers/speelwijze.
Die 11 namen kunnen uiteraard per wedstrijd verschillen. Wanneer men verdedigend wenst te spelen vormt men de raad van wijze mannen ook met een verdedigend concept enz.

Want eigenlijk hebben alle bondscoaches tot nu toe voortgeborduurd op wat hun voorganger gedaan heeft.
Men riep de in hun ogen beste spelers op en gingen er allemaal aan voorbij dat geen van hen in alle linies kon bepalen of  een bewuste speler de situaties die men voor de kiezen kreeg niet op de enig voorhanden manier heeft behapt.

Daarnaast denk ik dat de allerbeste spelers voornamelijk zo goed waren vanwege kwaliteiten die op elkaar afgestemd waren.
Vraag De Boer en Stam dan naar de afspraken die zij met elkaar hadden en welke spelers dat nu ook zo zouden kunnen doen.
Laat Bergkamp bepalen of de loopakties en de timing van de loopakties van de huidige middenvelder adequaat is/zijn en waar het dan aan schort.
Betrek Numan in de vraag welke linksbacks absoluut problemen hebben met het kiezen van positie en verzoek Bosman en Kieft te vertellen waarom de opgestelde spitsen nooit meer in scoringspositie met het hoofd komen.
Check waar de gedrevenheid van Wouters vandaan kwam om de tegenstander het voetballen onmogelijk te maken.
Ga bij Muhren en Jonk kijken of er Oranjemateriaal is dat in wezen net zo zuinig op balbezit is als zijzelf.
Informeer eens bij Overmars of hij dezelfde vastberadenheid ziet bij deze generatie om de tegenstander voorbij te lopen.
Al die dingen namelijk hebben slechts voor een klein deel met voetbalkunnen te maken ben ik overtuigd.

Dus zouden de oud spelers en zij alleen kunnen zien of er een speler is die dergelijke automatismen vertoont.
Beetje met elkaar praten over diezelfde automatismen. Beetje oefenen.

En een niet-perse voetbalgeorienteerde klasbak, inclusief academische graden desnoods, die het nut van het perfectioneren van die automatismen in het kader van een complementair team steeds weer benadrukt.
Gericht zoeken naar perfectie gegeven het materiaal. Dat ga je dan doen als Oranjespeler.
En naar perfectie streven in het voetbal is streven naar het creeëren van situaties waar de tegenstander net iets later bij de bal is dan jij.

Smeder van dát elftal. Dat is dan onze bondscoach.

Ik zie geen beren op de weg. Alles wat Oranje nodig heeft is de juiste man op de juiste plaats op het juiste tijdstip.
Alle wereldkampioenen hebben aan die feitelijk simpele grondstelling hun momenten van glorie te danken.

Edit:
Sorry voor de monoloog.
Ik geloof er niet in dat Rijkaard of wie dan ook van de beschikbare coaches, de spelers kan richten op het doel de  tegenstander in alle situaties te snel af te zijn.

TeeZee

Citaat van: Vaan op dec 09, 2007, 19:20:21
net zomin als Rijkaard daadwerkelijk zou kunnen beoordelen of Van Nistelrooy in een gegeven situatie niet het enige alternatief koos.
Maar Rijkaard weet als oud-topverdediger natuurlijk wel heel goed met welke spitsen hij vroeger het meeste moeite had. In die zin kan een Rijkaard een speler als Van Nistelrooij wel degelijk nuttige informatie verschaffen?

Mach

Citaat van: Albion op dec 09, 2007, 21:28:51
Citaat van: Vaan op dec 09, 2007, 19:20:21
net zomin als Rijkaard daadwerkelijk zou kunnen beoordelen of Van Nistelrooy in een gegeven situatie niet het enige alternatief koos.
Maar Rijkaard weet als oud-topverdediger natuurlijk wel heel goed met welke spitsen hij vroeger het meeste moeite had. In die zin kan een Rijkaard een speler als Van Nistelrooij wel degelijk nuttige informatie verschaffen?
Idd, zo denk ik ook.

Daarnaast zijn misschien de fans wel de aangewezen persoon om spelers aan te wijzen. Ipv Marc Overmars te laten bepalen of een linksbuiten net zo effectief is als hij was moet je fans van Overmars vragen of die speler aan hem kan tippen, waarin hij beter is en waarin minder. Fans kunnen dat als geen ander aangeven dacht ik zo.

Vaan

Citaat van: Albion op dec 09, 2007, 21:28:51
Maar Rijkaard weet als oud-topverdediger natuurlijk wel heel goed met welke spitsen hij vroeger het meeste moeite had. In die zin kan een Rijkaard een speler als Van Nistelrooij wel degelijk nuttige informatie verschaffen?
Oh maar ik denk zeker wel dat Rijkaard een spits van nuttige informatie kan voorzien.
Niet echter denk ik, kan hij in de meeste situaties beoordelen (relatief t.o.v. een oud topspits) of de kandidaat voor de spitspositie over het algemeen de juiste keuzes maakte in gegeven situaties.
Daarom kwam ik met deze theorie op de propjes.

Vaan

Citaat van: Mach op dec 09, 2007, 21:53:48
Idd, zo denk ik ook.

Daarnaast zijn misschien de fans wel de aangewezen persoon om spelers aan te wijzen. Ipv Marc Overmars te laten bepalen of een linksbuiten net zo effectief is als hij was moet je fans van Overmars vragen of die speler aan hem kan tippen, waarin hij beter is en waarin minder. Fans kunnen dat als geen ander aangeven dacht ik zo.

Heb je argumenten waarom je denkt dat fans dat als geen ander zouden kunnen aangeven?
Reminder mits nodig. Ik had het niet over effectiviteit alswel over de herkenning van het maken van de juiste keuzes in gegeven situaties.

Maar ik begrijp een hint over het algemeen wel als ik die krijg.
Als bondscoach zou men, wanneer men de bestaande constructie aanhoudt, indien nog mogelijk moeten kiezen voor Ruud Gullit.
Ik vind namelijk dat hij, met Ronald Koeman de minste doctrines aanhangt wanneer het gaat om het coachen van een team.
Hetgeen hem flexibeler maakt.

Han

Citaat van: Mach op dec 09, 2007, 14:08:26
Alsjeblieft niet zeg. Rijkaard doet net alsof hij een sfeermaker is en het voetbal simpel houdt, terwijl hij juist heeft aangetoond een taktiek compleet om zeep te helpen. Nee, enig vernuft is toch wel handig naast de kwaliteit om spelers gewoon een goed gevoel te geven, goed neer te zetten en ze verantwoordelijkheid durft te geven via enkele simpele aanwijzingen.
Ik slaag er niet goed in om een voorkeur voor Rijkaard goed onder woorden te brengen omdat een 'irrationeel gevoel' mij overvalt. Ik geloof erin dat hij in staat is om dát toe te voegen waar jij je vraagtekens bij zet.

Frank Rijkaard verdenk ik ervan om 'mechanismen' als het gaat om 'chemie', 'sfeer', 'hiërarchie' en 'strategie' naturel te laten zijn. Ik zie wel raakvlakken.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: Vaan op dec 10, 2007, 01:26:43Oh maar ik denk zeker wel dat Rijkaard een spits van nuttige informatie kan voorzien.

Niet echter denk ik, kan hij in de meeste situaties beoordelen (relatief t.o.v. een oud topspits) of de kandidaat voor de spitspositie over het algemeen de juiste keuzes maakte in gegeven situaties.
Daarom kwam ik met deze theorie op de propjes.
Jouw theorie vraagt volgens mij om voortschrijdend inzicht van 'oud'-voetballers om hun 'descendants' naar 'voren te schuiven'. Heb jij bepaalde uitgangspunten voor ogen als het gaat om 'speelwijze' zodat er sprake is van 'kadering'. Dat er feitelijk sprake is van 'restricties'.

Het dreigt nu een beetje theoretisch te worden daar waar ik bijna anarchistisch zou willen pleiten voor de 'vorm van de dag'.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

stephan1900

Ik denk dat het niet zozeer aan de trainer ligt maar aan de mentaliteit van de spelers. Dat is juist de kracht van een goede nationale ploeg. Kijk bijvoorbeeld naar Schotland zoon geweldige spelers heeft de nationale ploeg niet maar door inzet kwam de ploeg toch heel erg ver. Als je nou als Nederland zoon mentaliteit hebt en daarnaast de kwaliteit die we op dit moment hebben, zie ik ze nog heel ver komen op het volgende toernooi.

Stadionhopper

#14
Om een oud topic weer nieuwe leven in te blazen:

Louis van Gaal mag Nederland naar het WK 2014 loodsen.
Assistent Danny Blind.

Wat vinden we van deze aanstelling?

Mijn mening is dat ze zo snel mogelijk geen andere kandidaat konden vinden (voor de oefenwedstrijd tegen België volgende maand). Van Gaal is een uitstekende clubtrainer maar geen uithangbord voor het nationaal elftal. Danny Blind als assistent stel ik me al helemaal weinig van voor.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper