Kein schöner Land (Von der Elbe, bis zur Isar...)

Gestart door Maroboduus, dec 09, 2008, 12:49:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maroboduus

Na afloop van het treffen tussen Hallescher FC en SV Babelsberg 03 besloot ik nog even een bezoekje te brengen aan Halle-Neustadt. Voor wie meer wil weten over dit fascinerende, maar volslagen geflopte stedenbouwkundige project onder communistische regie, kan ik zeker de link naar dit wikipedia-artikel aanraden: http://de.wikipedia.org/wiki/Halle-Neustadt

Dolend tussen de veelal lege betonblokken, was ik op zoek naar...

Groundspotting
Stadion im Bildungszentrum, Halle an der Saale


...voor een flatgebouw met brandschade sloeg ik rechtsaf en besloot de bordjes "Schwimmbad" te volgen en waarachtig; na een kleine 200 meter stond ik voor de ingang van het stadion waar Hallescher FC na de zomerstop schijnt te gaan spelen. (Hoewel ik daaromtrend sinds dit voorjaar geen enkele informatie over op het internet heb kunnen vinden)
Op het moment dat ik de trappen besteeg, klonk juist het fluitsignaal waarmee de tweede helft van een bijzonder marginaal duel werd aangeheven. Welke clubs het hier betrof weet ik niet, maar vaste bespeler FC Halle-Neustadt was niet in het geding. In elk geval liet het stadion zo'n indruk op mij achter, dat ik niet anders kan dan komend seizoen Halle an der Saale voor de derde keer aan te doen.










Hugo

Het publiek van Babelsberg vond ik niet erg symphatiek toen ik er was. Het stadionnetje is zeker een bezoekje waard.

Lekker stukje van Maroboduus (hoe zijn je ouders ooit aan die naam gekomen?) vooral door de lekker aangedikte link met het verleden.

Maroboduus

Aflevering 16
Zaterdag 23 mei 2009, Hessenliga
TSV Eintracht 1920 Stadtallendorf - SG Rot-Weiß Frankfurt 01
Herrenwaldstadion, 280 toeschouwers


Soms heeft het ook voordelen dat er van ieder nog zo marginaal stadion wel ergens op het internet foto's te vinden zijn. Zo trok het Herrenwaldstadion in Stadtallendorf enkele jaren geleden mijn interesse, toen de club een eerste poging waagde zich via de nacompetitie voor de Oberliga Hessen te kwalificeren. Vorig seizoen lukte het de ploeg uit het oord dat ergens halfweg tussen Kassel en Frankfurt ligt en over een in Duitsland waarschijnlijk unieke plaatsnaam beschikt, gezien het feit dat het de woorden "Stadt" en "Dorf" herbergt, dan uiteindelijk toch om promotie af te dwingen.

Voor die Eintracht uit 1920 geldt verder hetzelfde als wat ik eerder in dit topic al over SV Alemannia Waldalgesheim schreef. Met de promotie werd een bezoek aan het Herrenwaldstadion een must. Zo gezegd, zo gedaan. Terwijl heel voetbalminnend Duitsland vol spanning uit keek naar de ontknoping in het kampioenschap, bekeek een select gezelschap bij temperaturen van om en nabij de 30 graden, de aftrap van de 19de en laatste thuiswedstrijd van het seizoen.

Tot aan de rust kabbelde het duel voort zonder ooit echt saai of spannend te worden. De doelpunten vielen pas in de tweede helft. Op dat moment was via het beeldscherm in het clubhuis al duidelijk geworden dat VfL Wolfsburg met de titel aan de haal zou gaan.

Kort na het uur viel dan ook in Stadtallendorf een doelpunt te bewonderen. De vreugde was echter van korte duur, gezien het feit de Rot-Weißen uit Frankfurt zes minuten later een ten onrechte toegekende strafschop wisten te benutten. Zeven minuten voor tijd schoot de Albanees Hodaj de gastheer alsnog naar de overwinning. Zodoende verloor Stadtallendorf het voorbije seizoen alleen de eerste thuismatch van het seizoen. In de resterende 18 duels bleef de club vervolgens ongeslagen.










Maroboduus

Aflevering 17
Zondag 24 mei 2009, Gruppenliga Wiesbaden
FVgg. Kastel 06 – SV Wiesbaden 1899
KFV 06 Stadion (Stadion in der Witz), 100 toeschouwers


Typerend voor de stemming waarin ik aan het eind van het seizoen verkeerde, besloot ik op de dag dat 1. FSV Mainz 05 thuis tegen Rot-Weiß Oberhausen om promotie zou spelen, naar de andere kant van de Rijn te verkassen. Nog even was het vlees zwak en wandelde ik aldus toch naar het Bruchwegstadion. Daar werden bedragen van rond de 70 a 80 euro genoemd, alvorens ik toch binnen leek te geraken voor het humane bedrag van 20 euro. Toen de verkopers zich echter weer irritant Duits begonnen te gedragen en ik de staanvakken voor ogen kreeg, koos ik eieren voor mijn geld en wandelde dwars door de stad tot ik mij in Hessen bevond.

In Mainz-Kastel vond namelijk een duel plaats, waarvan daags erop de Wiesbadener Kurier met recht beweerde dat het hier een historisch duel betrof, dat jaren geleden nog duizenden toeschouwers zou hebben getrokken. Op deze tropische dag waren het er nog niet eens honderd die naar "In der Witz" waren gekomen om een alleraardigst duel te zien, dat ondanks een aanvankelijke achterstand toch nog ruim met 4-1 door de null-sechser werd gewonnen. Op dat moment waren de null-fünfer linksrheinisch al gepromoveerd naar de 1. Bundesliga. Voor de clubs uit het stadgebied Wiesbaden is dat een ver-van-hun-bed-show. SV Wiesbaden 1899 zag haar leidende positie in de Landeshauptstadt de afgelopen jaren in het geding komen door de komst van SV Wehen. Het eigen stadion staat vandaag de dag letterlijk en figuurlijk in de schaduw van de BRITA-Arena. De tijden dat de Kasteler Fußball-Vereinigung 06 een rol van betekenis speelde, zijn nog veel langer geleden. Het stadion had echter op zijn minst een vermelding in "Das grosse Buch der deutschen Fußballstadien" verdiend.








Maroboduus

Aflevering 18 (Slotaccoord)
Zondag 7 juni 2009, Regionalliga Nord
Chemnitzer FC – 1. FC Magdeburg
Stadion an der Gellertstraße, 3.632 toeschouwers


Als sluitstuk van de voetbaljaargang 2008/2009 viel mijn oog op dit buitengemeen aantrekkelijke affiche, dat feitelijk niet meer was dan een wedstrijd om des keizers baard, of zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen; die Goldene Ananas. Beide ploegen konden na een zeer gemiddeld seizoen noch promoveren, noch degraderen. Desondanks was de herinnering aan vroeger tijden mij en ruim drieduizend anderen een bezoek aan de Gellertstraße waard, alwaar na het laatste fluitsignaal een veiling van originele pollen afkomstig uit de edele grasmat het hoogtepunt van de middag beloofde te worden.

Dat vooral het gepeupel de moeite had genomen om voor een laatste maal naar het stadion te trekken is niet echt verbazingwekkend. Doch ook de uiterst onvriendelijke Sächsische stewards die met een onuitputtelijk plichtbewustzijn en iedere vorm van gezond verstand negerend mij de toegang poogden te ontzeggen tot de andere vakken, die half leeg waren en waarvoor dezelfde entree diende te worden betaald, konden niet verhinderen dat vooral in het tweede bedrijf het voetballende aspect naar de achtergrond werd verdreven.

Grote groepen potentiële relschoppers maakten zich weinig subtiel op voor een ultieme confrontatie, die merkwaardig genoeg grotendeels uit bleef. Alleen de uit Magdeburg meegekomen aanhangers mochten gedurende een kwartier het genot smaken om met de hoeders van de wet te ravotten. Uiteindelijk liep het allemaal met een sisser af en deden ook de media er na afloop het zwijgen toe. De gebeurtenissen op hetzelfde moment in Halle bleken belangrijker.

Gevoetbald werd er ook. Julius Reinhardt opende op het halfuur de score (1-0). In de slotminuten, toen er meer naar elkaar op de tribune's werd gekeken, dan naar het veld, vond Radovan Vujanovic nog een piepkleine opening om de laatste treffer van het seizoen aan te laten tekenen. Chemnitzer FC one – 1. FC Magdeburg one.












Hugo

Citaat van: Maroboduus op jul 13, 2009, 20:26:33
Na afloop van het treffen tussen Hallescher FC en SV Babelsberg 03 besloot ik nog even een bezoekje te brengen aan Halle-Neustadt. Voor wie meer wil weten over dit fascinerende, maar volslagen geflopte stedenbouwkundige project onder communistische regie, kan ik zeker de link naar dit wikipedia-artikel aanraden: http://de.wikipedia.org/wiki/Halle-Neustadt

Dolend tussen de veelal lege betonblokken, was ik op zoek naar...

Groundspotting
Stadion im Bildungszentrum, Halle an der Saale


...voor een flatgebouw met brandschade sloeg ik rechtsaf en besloot de bordjes "Schwimmbad" te volgen en waarachtig; na een kleine 200 meter stond ik voor de ingang van het stadion waar Hallescher FC na de zomerstop schijnt te gaan spelen. (Hoewel ik daaromtrend sinds dit voorjaar geen enkele informatie over op het internet heb kunnen vinden)

Ik heb de Hallerscher FC een mailtje gestuurd met de vraag in welk stadion komend seizoen gespeeld wordt. Ik kreeg als antwoord het KWS.

Maroboduus

Citaat van: Hugo op aug 02, 2009, 21:33:49
Ik heb de Hallerscher FC een mailtje gestuurd met de vraag in welk stadion komend seizoen gespeeld wordt. Ik kreeg als antwoord het KWS.

Hartelijk dank voor deze informatie. Snap dan eerlijk gezegd de hele commotie niet rondom de eventuele verhuis van de club in geval van promotie. Neem dan nu maar aan dat ze gewoon in het stadion blijven spelen tijdens de verbouwing. Voor mij is er dan in dit seizoen geen reden om nog eens naar Halle af te reizen. Eeuwig zonde dat er nooit een wedstrijd van formaat in Stadion im Bildungszentrum gespeeld gaat worden.

Hugo

Citaat van: Maroboduus op jul 13, 2009, 20:26:33

Groundspotting
Stadion im Bildungszentrum, Halle an der Saale


...voor een flatgebouw met brandschade sloeg ik rechtsaf en besloot de bordjes "Schwimmbad" te volgen en waarachtig; na een kleine 200 meter stond ik voor de ingang van het stadion waar Hallescher FC na de zomerstop schijnt te gaan spelen. (Hoewel ik daaromtrend sinds dit voorjaar geen enkele informatie over op het internet heb kunnen vinden)
Op het moment dat ik de trappen besteeg, klonk juist het fluitsignaal waarmee de tweede helft van een bijzonder marginaal duel werd aangeheven. Welke clubs het hier betrof weet ik niet, maar vaste bespeler FC Halle-Neustadt was niet in het geding. In elk geval liet het stadion zo'n indruk op mij achter, dat ik niet anders kan dan komend seizoen Halle an der Saale voor de derde keer aan te doen.



Het stadion in Halle Neustadt is komend seizoen de thuishaven van de Hallescher FC. Het Kurt Wabbel gaat dan toch eindelijk in verbouwing.

http://www.stadionwelt.de/sw_stadien/index.php?head=Umbaukosten-h%C3%B6her-als-erwartet&folder=sites&site=news_detail&news_id=4187