Week 39 Maandag 21 September tm Zondag 27 September

Gestart door FCT1980, aug 26, 2015, 19:37:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wekke

Aangezien het hier toch over de KNVB beker gaat. Leeft Telstar - AZ een beetje als fixture voor de volgende ronde?

Sebastiaan_W

Citaat van: wekke op sep 25, 2015, 10:03:18
Aangezien het hier toch over de KNVB beker gaat. Leeft Telstar - AZ een beetje als fixture voor de volgende ronde?

Laatste keer(2005) leefde deze zeker. Niet alleen bij de supporters, maar ook bij de lokale overheid. Veel beperkingen en veel politie.
Telstar won met 1-0 door een treffer van Inia.

hgrm

Citaat van: Joost op sep 25, 2015, 09:30:06
Er zijn 6 districten dus dan kunnen hooguit de 12 finalisten zich plaatsen. Dat zou de districtsbeker juist minder interessant maken omdat nu de halve finalisten zich al plaatsen.

We hebben gisteren gezien dat de geplaatste loting voor de Europese clubs geen enkele zin heeft, dat kan dus afgeschaft worden. Plan verder de eerste twee rondes in het weekend en dan is het perfect.

Ik bedoelde de finalisten.

Ik vind dat de districtsbeker juist interessanter maken omdat het meedoen aan de KNVB-beker voor topklassers nu via de competitie gaat. Daardoor is de districtsbeker juist niet interessant voor die clubs. Als je de kwalificatie voor de KNVB-beker alleen via de districtsbeker laat lopen, dan hebben de grotere clubs een reden om het serieus te nemen en bloedt het tournooi niet dood zoals nu.

Overigens vind ik dat het bezopen poulesysteem zo snel mogelijk moet verdwijnen. De helft van de hoofdklassers en eerste klassers wordt in de poules uitgeschakeld terwijl de tweedeklassers en lager in eigen poules spelen en dus wel door kunnen gaan.
Gewoon vanaf ronde 1 knock-out.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Shepherd

Citaat van: hgrm op sep 25, 2015, 08:53:43
Ik denk dat je juist niet moet uitbreiden. Zeker als je niet (alleen maar) op doordeweekse avonden wilt spelen, moet je niet te veel rondes hebben.

Ik voel meer voor het Duitse systeem:

Beginnen met 64 ploegen (18+17 =35 profclubs, 14 tweededivisionisten, 15 amateurclubs).
Die 15 amateurclubs kunnen zich plaatsen via de districstbeker (waaraan topklasse en lager meedoet in een normaal systeem, niet die gekke poules). Dan heb je 12 halve finalisten en 3 plekken over voor bijvoorbeeld de hoogst geëindigde topklassers die zich niet via de districtsbeker geplaatst hebben.

Op die manier wordt het voor een amateurclub bijzonder als ze zich plaatsen (en krijg je dus ook grotere publieke interesse, zie DFB-pokal) en krijgt de districtsbeker ook meer status.

Tot en met de kwartfinales zou er automatisch thuisvoordeel moeten zijn voor clubs die tegen een club in een hogere divisie loten.
De vraag is dan ook of we het toernooi dan ook niet beter eerder laten beginnen en dan kunnen schakelen naar 1,2 of 3 rondes in het weekend.
Daarnaast dénk ik dat het ook later in het seizoen mogelijk is om zeker 1 ronde in het weekend te laten spelen. Zeker omdat met dit systeem na 90, 120, of 120+strafschoppen een winnaar bekend is.
In de huidige vorm schiet het gewoon niet op. Eredivsieclubs worden veel te veel ontlast en beschermd. Daarnaast zijn het profs, dus niet miepen als je een wedstrijdje meer moet spelen.
Flauw cliché, maar in het Championship lachen ze om het aantal wedstrijden dat hier wordt gespeeld.
Je zou er wel voor kunnen kiezen om de loting van de eerste of tweede ronde op regio in te delen, zodat de kans op derby's groter is.

In elk geval moeten we van die districtsbeker af. Ik kan me niet voorstellen dat meer dan 10% van de clubs hier om zit te springen.
Kijk maar hoe vaak het doorgeschoven wordt, 3 rondes binnen korte tijd worden afgewerkt, laat staan hoe de finales worden gespeeld. De regiowinnaars spelen tot eind juni nog om de beker.
Spakenburg die een paar jaar geleden tegen vierdeklassers speelden waarin ze met 19-0 en 13-0 wonnen (of iets dergelijks, het waren in elk geval idiote uitslagen) en afgelopen seizoen (of het seizoen daarvoor, daar wil ik van af) doordeweeks 's middags op Texel moest spelen omdat ze anders de boot zouden missen.

Bij Hoek zullen ze zich nog afvragen of het niet beter was om die beker te laten lopen zodat ze zich vol konden focussen op het behoud van de status als Topklasser. Nu speelden ze binnen 3 weken ongeveer 10 wedstrijden. De ploeg degradeerde naar de Hoofdklasse en won de beker niet.

Ik hoop dat het leidt tot verbreding van het draagvlak, want ondanks dat er jaarlijks spektakel genoeg is loopt het qua belangstelling niet over.



spons

Citaat van: Shepherd op sep 25, 2015, 11:03:23
want ondanks dat er jaarlijks spektakel genoeg is loopt het qua belangstelling niet over.

De Kuip was gisteren gewoon uitverkocht hoor en zal dat de volgende ronde ook weer zijn
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Shepherd

Citaat van: spons op sep 25, 2015, 11:33:19
De Kuip was gisteren gewoon uitverkocht hoor en zal dat de volgende ronde ook weer zijn
Uitzonderingen bevestigen de regel.
Ook in De Kuip is het meer dan geregeld halfvol geweest.

Niels_Zitterd

Wordt stiekem toch nog een druk voetbalweekje.

Nadat eerder deze week al twee bekerduels op de lijst zijn gekomen (E.V.V. Echt - Almere City & Fortuna Sittard - Achilles'29)
Komt daar vanavond nog Zulte Waregem - Westerlo bij en komende zondag staat Fortuna Sittard - NAC Breda op de planning.

Joost

Citaat van: hgrm op sep 25, 2015, 10:58:10
Ik bedoelde de finalisten.

Ik vind dat de districtsbeker juist interessanter maken omdat het meedoen aan de KNVB-beker voor topklassers nu via de competitie gaat. Daardoor is de districtsbeker juist niet interessant voor die clubs. Als je de kwalificatie voor de KNVB-beker alleen via de districtsbeker laat lopen, dan hebben de grotere clubs een reden om het serieus te nemen en bloedt het tournooi niet dood zoals nu.

Overigens vind ik dat het bezopen poulesysteem zo snel mogelijk moet verdwijnen. De helft van de hoofdklassers en eerste klassers wordt in de poules uitgeschakeld terwijl de tweedeklassers en lager in eigen poules spelen en dus wel door kunnen gaan.
Gewoon vanaf ronde 1 knock-out.
Ik nam al aan dat je alleen de finalisten bedoelde.

Het is natuurlijk per regio verschillend hoeveel Topklassers er zijn. West 2 telt in de kwartfinale meestal alleen nog hoofd en topklassers terwijl in Zuid2 veel lagere teams er dan nog in zitten.

Juist door de deelname van Topklassers is in veel regio's de districtsbeker een saai geheel. Clubs uit lagere klassen weten dat ze nooit wat kunnen winnen en geven dus geen prioriteit aan het toernooi zeker door de regionale opzet in de KO-fase. Kijk bijvoorbeeld naar de clubs in de regio Nijmegen en Arnhem. Daar zitten zoveel hoofd en Topklassers dat de andere clubs er nooit doorheen komen.

De districtsbeker moet duidelijk anders.


spons

Citaat van: Shepherd op sep 25, 2015, 11:46:03
Uitzonderingen bevestigen de regel.
Ook in De Kuip is het meer dan geregeld halfvol geweest.

Ja tegen Hoek waren er een paar jaar geleden maar 25.000 en tegen Dordrecht maar 30.000
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Joost

Citaat van: Niels_Zitterd op sep 25, 2015, 11:50:10
Wordt stiekem toch nog een druk voetbalweekje.

Nadat eerder deze week al twee bekerduels op de lijst zijn gekomen (E.V.V. Echt - Almere City & Fortuna Sittard - Achilles'29)
Komt daar vanavond nog Zulte Waregem - Westerlo bij en komende zondag staat Fortuna Sittard - NAC Breda op de planning.

Hoeveel mensen waren er werkelijk bij Fortuna woensdag? Veel meer dan 500 zullen het er toch niet geweest zijn.

Joost

Citaat van: hgrm op sep 25, 2015, 10:58:10
Ik bedoelde de finalisten.

Ik vind dat de districtsbeker juist interessanter maken omdat het meedoen aan de KNVB-beker voor topklassers nu via de competitie gaat. Daardoor is de districtsbeker juist niet interessant voor die clubs. Als je de kwalificatie voor de KNVB-beker alleen via de districtsbeker laat lopen, dan hebben de grotere clubs een reden om het serieus te nemen en bloedt het tournooi niet dood zoals nu.

Overigens vind ik dat het bezopen poulesysteem zo snel mogelijk moet verdwijnen. De helft van de hoofdklassers en eerste klassers wordt in de poules uitgeschakeld terwijl de tweedeklassers en lager in eigen poules spelen en dus wel door kunnen gaan.
Gewoon vanaf ronde 1 knock-out.

Wat denk je van het volgende format;

- Ieder district krijgt 8 plaatsen; totaal 48
- Clubs in Landelijke Divisie, Topklasse en Hoofdklasse doen niet meer mee aan de districtsbeker
- 1e ronde met 30 Topklassers, 64 hoofdklassers en 48 teams uit Districtsbeker
- 2e ronde met 71 winnaars en de overige teams (41) uit de Topklasse, Landelijke Divisie, Eerste Divisie en onderste 10 van Eredivisie
- 3e ronde met top 8 eredivisie en 56 winnaars.

hgrm

Dan heb je dus meer het FA-cup model: hoe hoger de club speelt, hoe later deze instroomt.
De charme van de DFB-Pokal vind ik juist dat iedereen in de eerste ronde aan de bak moet en zelfs de landskampioen kan worden uitgeschakeld door een amateurclub.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op sep 25, 2015, 14:39:42
Dan heb je dus meer het FA-cup model: hoe hoger de club speelt, hoe later deze instroomt.
De charme van de DFB-Pokal vind ik juist dat iedereen in de eerste ronde aan de bak moet en zelfs de landskampioen kan worden uitgeschakeld door een amateurclub.

Dat is enkel om het qua aantallen een beetje lekker te laten lopen.

De DFB Pokal heeft met al die regionale bekers natuurlijk ook een enorme aanloopperiode.

hgrm

Als je het zo bekijkt loopt de DFB-Pokal over 2 jaar (of 3, als je de Kreispokale meetelt).
Wat ik jammer vind aan de FA-Cup is dat pas in januari de grote clubs mee gaan doen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

jvdreumel2

27 sep fc eindhoven - fc den Bosch (was even bang dat ik op verkeerde pagina was beland)