Wekke in Nederland

Gestart door wekke, jan 26, 2009, 11:48:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wekke

01/10/2009 Psv-CFR 1907 Cluj 1-0



Donderdag was een bezoek aan het Philipsstadion eindelijk zo ver. Ik had het stadion al eens van buitenaf bekeken en meerdere pogingen om aan kaartjes te geraken waren mislukt. Het was tevens al weer 6jaar geleden (Lierse-Heerenveen; intertoto) dat ik nog eens een Europees duel had bijgewoond.



PSV Eindhoven is een club die me toch altijd heeft kunnen boeien. Net zoals Feyenoord hield het mij vele avonden gekluisterd aan de buis. Het schitterende aanvalsduo Van Nistelrooy-Nilis, Eric Gerets die misnoegde fans terug het vak in schreeuwde tegen Kaiserslautern, de teleurstelling na PSV-AC Milan toen Ambrosini (dacht ik) in de laatste minuut scoorden, ... Na het debacle in de vorige eredivisie jaargang, gaat het een pak beter met de Eindhovenaren met een gedeelde eerste plek. In de Europa League poules werd in de eerste wedstrijd in Praag maar op het nippertje een gelijkspel behaald. Tegenstander van vanavond is CFR 1907 Cluj. Zij speelden vorig seizoen in de Champions League en wonnen van AS Roma, maar voor de rest zegt die club me absoluut niets. Uit het programma boekje kom ik te weten dat de club in 2007-2008 de Roemeense dubbel behaalde en vorig seizoen de beker won. Verder heeft de ploeg zeer veel verschillende nationaliteiten en lijkt het alsof we ons mogen verwachten aan een technisch sterk elftal.



Een uurtje voor de wedstrijden komen we toe aan het stadion. De kaartjes liggen netjes klaar en dus kunnen we rustig onze plaatsen innemen. We zitten op vak V, rechts achter het doel waar ook het sfeervak zich bevind. Het stadion is vrij leeg en tot onze verbazing loopt het nog niet halfvol. Zeer jammer natuurlijk. Ik had liever "de echte PSV-ervaring" beleefd, maar daar zal ik nog eens een revisit voor moeten maken. Het stadion op zich vind ik knap, al vraag ik me af of je wel iets van het veld kan zien als je in één van de hoeken van het stadion zit.



Tijd voor de wedstrijd zelf waarin PSV zeer goed uit de startblokken schiet met na 6minuten een kopkans voor Manolev die rakelings overgaat. Twee minuutjes later kunnen de Eindhovenaren al juichen. Dzsudzsák gaat voorbij zijn belager, levert een voorzet op maat af en Bakkal kopt binnen.  PSV ging niet op zijn lauweren rusten en bleef resoluut voor de aanval kiezen. De knal van Affelay ging op de paal, Lazovic kreeg drie opgelegde kansen en Dzsudzsák vernederde telkens weer zijn rechtstreekse tegenstander. De beste kansen kwamen er nog voor Toivonen. Dzsudzsák schildert de bal op het hoofd van de Zweed die helemaal vrij weet naast te koppen. Van nonchalance gesproken... Vlak voor rust is het weeral Dzsudzsák die een perfecte voorzet afleverd naar Toivonen. De blonde spits heeft echter zijn dagje niet en mist wederom volkomen onbegrijpelijk. 1-0 bij de rust en daar mogen de Roemeense bezoekers héél blij mee zijn.



Na de pauze verwacht iedereen dat de thuisploeg op z'n elan doorgaat en snel op rozen zal zitten. Toch is dat niet het geval. PSV verloor meer en meer zijn grip op de wedstrijd. Onbegrijpelijk ook hoe de geweldig spelende Dzsudzsák gewoonweg niet meer wordt aangespeeld in de tweede helft. Telkens proberen ze het langs de rechterkant, maar Lazovic is ongeïnspireerd en brengt nauwelijks dreiging. Cluj komt steeds beter in de wedstrijd en het publiek voelt dat PSV het nog zeer moeilijk zal krijgen. "Komaan PSV" galmt door het stadion. De 12e man liet zich goed horen en steunde het team. De Roemenen waren slechts een twee-tal keren echt gevaarlijk en evenveel keren had Isaksson een goede redding in huis. De bezoekers wilden wel, maar waren toch onmachtig in hun aanvalslinie. Het bleef bij 1-0 in een wedstrijd die PSV al véél vroeger had moeten beslissen.



Een leuke wedstrijd gezien, de steun van de fans was goed, maar er is toch niet dat voldane gevoel. Een revisit zal er zeker van komen, want ik moet en zal dat stadion eens volledig gevuld zien. 



wekke

04/10/2009 Roda JC-Ajax 2-2



Mijn vierde Nederlandse bezoekje van het nog prille seizoen brengt me richting Kerkrade.  Roda JC stond al langer op het verlanglijstje, maar de club deed steeds moeilijk. Ze blijken altijd een clubcardverplichting te hanteren en spelen liever in een half leeg stadion dan een Belg zonder CC binnen te laten. Ach dan maar een andere weg proberen en via Joost kon ik dan een kaartje bemachtigen.



Roda JC stond al langer op mijn lijstje aangezien het stadion me zo leuk en mooi leek. Bovendien wou ik niet te lang meer wachten om de club te bezoeken. De fusie lijkt definitief afgewend, maar je weet nooit. Niet alleen de fusie, maar ook de degradatie werd slechts nipt ontlopen. Ook dit seizoen lijkt Van Veldhoven de club niet helemaal op de rails te krijgen. Het team slaagt er steeds niet in om een zegereeks neer te zetten. Bovendien werd er afgelopen week zwaar verloren tegen, het tot dan toe, puntenloze RKC. Tegenstander van vandaag is Ajax dat zoals elk jaar voluit meedoet voor de titel. De Amsterdammers zijn al goed op toerental met de altijd scorende Suarez. Ook bleek het duo Vertonghen-Alderweireld al vele weken ijzersterk. Kan Roda JC de domper van vorige week van zich afzetten? Hoe verteerd Ajax de midweek wedstrijd in Anderlecht?



45minuten voor de wedstrijd arriveerde ik aan het stadion waar me onmiddellijk de knappe dakconstructie opviel met die torentjes. Het was even zoeken naar de juiste ingang en na het scannen van mijn ingangspapiertje (te vergelijken met een bonnetje van een supermarkt) zocht ik mijn weg richting de tribune. Ik nam plaats om W10, wederom achter het doel en wederom tussen de sfeergroep van de thuisclub. Het stadion kon me wel bekoren, alleen is het zo jammer dat de tribune niet op gelijke hoogte begint met het veld. Het stadion is met 17 500 toeschouwers tamelijk goed gevuld en de sfeer zit er van in het begin goed in. Het Limburgse volkslied wordt ingezet en de spelers betreden het veld.



Ajax begint verschroeiend aan de partij. Sulejmani knalt de eerste kans op de paal, Castro moet een paar keer gepast ingrijpen en een kopbal van De Zeeuw gaat maar net naast. De storm gaat even liggen tot Davy De Fauw de bal met de hand raakt. Penalty voor Ajax. Luis Suarez achter de bal en die trapt feilloos binnen. Lang kunnen de bezoekers niet van hun voorsprong genieten want binnen de minuut hazngen de bordjes alweer in evenwicht. Hadouir wurmt zich langs twee man en bedient Djoum. Die dribbelt bijna zichzelf voorbij, maar trapt via het been van Alderweireld binnen. Ajax leek wat aangeslagen en de thuisploeg nam het heft wat meer in handen. Toch vielen er geen goals meer in de eerste helft.



Na de pauze begint Roda JC het beste en na tien minuten wordt dat beloond. Na een snelle counter bediend Janssen de vrijstaande Bodor die de bal binnenschiet. 2-1 en het fanatieke thuispubliek wordt haast gek. Ajax is nu helemaal de kluts kwijt en Roda JC brandt van het enthousiasme. De thuisploeg laat echter na om de bezoekers helemaal dood te doen door hun counters niet beter uit te spelen. Iets na een uur spelen krijgt Ajax een terrechte vrije trap net buiten de zestien. Suarez achter de bal en die trapt heerlijk binnen. De thuisploegis niet aangeslagen en blijft enthousiast op zoek naar een doelpunt. Ajax krijgt maar geen beterschap in z'n spel. De wedstrijd ging nog goed over en weer met enkele kansjes. Emanuelson pakte nog rood , maar ook dat veranderde niets meer aan de stand. Het bleef 2-2 na een erg amusante wedstrijd in een sfeervol stadion.





Joost

Mooi dat je je vermaakt hebt, was je al eerder gewoon naar het stadion gekomen in plaats van te ballen/mailen had je overigens gewoon binnen kunnen komen. Als er 1 ding is dat ik aan het stadion zou willen veranderen dan is het inderdaad dat de gracht wordt opgevuld.

Stadionhopper

Citaat van: wekke op okt 04, 2009, 21:36:49
01/10/2009 Psv-CFR 1907 Cluj 1-0
Het stadion op zich vind ik knap, al vraag ik me af of je wel iets van het veld kan zien als je in één van de hoeken van het stadion zit.

Vanuit de hoeken op de tweede ring heb je eveneens een uitstekend zicht op het veld. De enige slechte plekken zijn de tweede ring aan de korte zijden waar enkele steunpilaren halverwege de tribune het zicht kunnen belemmeren.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Gert

Citaat van: Stadionhopper op okt 06, 2009, 13:59:04
Vanuit de hoeken op de tweede ring heb je eveneens een uitstekend zicht op het veld. De enige slechte plekken zijn de tweede ring aan de korte zijden waar enkele steunpilaren halverwege de tribune het zicht kunnen belemmeren.

Dat geldt overigens niet voor het uitvak, dat een van de verschrikkelijkste in Nederland is.

AthleticHolanda

Citaat van: Gert op okt 06, 2009, 22:43:45
Dat geldt overigens niet voor het uitvak, dat een van de verschrikkelijkste in Nederland is.

Wilde het net zeggen, dit was mijn zicht de vorige keer, en deze foto is dan nog zonder net...


Hugo

Citaat van: Stadionhopper op okt 06, 2009, 13:59:04
Vanuit de hoeken op de tweede ring heb je eveneens een uitstekend zicht op het veld. De enige slechte plekken zijn de tweede ring aan de korte zijden waar enkele steunpilaren halverwege de tribune het zicht kunnen belemmeren.

Mijn ervaring is vrij negatief. Grote delen waar je het gehele veld niet kunt zien.

Lek11

Maart vorig jaar ben ik bij PSV - Ajax geweest en zat ik in het uitvak. Zicht op het veld was echt slecht. Slechter dan dat heb ik het nog niet gezien in Nederland. In de Arena is het nog beter..

Joost

Citaat van: Lek11 op okt 07, 2009, 08:50:16
Maart vorig jaar ben ik bij PSV - Ajax geweest en zat ik in het uitvak. Zicht op het veld was echt slecht. Slechter dan dat heb ik het nog niet gezien in Nederland. In de Arena is het nog beter..
Bij allebei is het een drama. 'Beter' is daarom een beetje gek. Een heel klein beetje minder slecht is relevanter.

spons

Citaat van: Lek11 op okt 07, 2009, 08:50:16
Maart vorig jaar ben ik bij PSV - Ajax geweest en zat ik in het uitvak. Zicht op het veld was echt slecht. Slechter dan dat heb ik het nog niet gezien in Nederland. In de Arena is het nog beter..

moet je het nieuwe uitvak van NAC eens proberen, schijnt helemaal dramatisch te zijn
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

wekke

25/10/2009 Willem II-Heerenveen 4-1








wekke

21/11/2009 PSV Eindhoven-Heracles Almelo 4-0






wekke

06/12/2009 FC Utrecht-Ajax 2-0








wekke

21/03/2010 ADO Den Haag-VVV Venlo 0-0

Deze wedstrijd verdient geen degelijk verslag. Een blikken bak, een muisstil publiek én 90minuten lang slecht voetbal. Veruit de zwakste vertoning die ik al in Nederland zag.








Hielke

Ben er gisteren nog even 'langsgehopt'. Voor dit soort bouwsels en clubs moet je inderdaad de grens niet oversteken.