Veiligheid in het Groundhopland ...

Gestart door Denniz1974, nov 27, 2008, 21:04:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hoevenen lion

Citaat van: Dennis1981 op dec 02, 2008, 21:07:44
Inderdaad, enkeltje vanaf Düsseldorf kost me 49 euro en heb dan een ligplaats. Terug kan ik met iemand meerijden met de auto.
Even off topic: Dit is echt wel goedkoop. Heb gekeken voor naar heerenveen tegen braga. Heen en weer dat koste me 73 €.

Stadionhopper

Citaat van: hoevenen lion op dec 02, 2008, 21:11:25
Even off topic: Dit is echt wel goedkoop. Heb gekeken voor naar heerenveen tegen braga. Heen en weer dat koste me 73 €.

Het had nog voor 29 euro gekund maar dan had ik alleen een stoel ter beschikking gehad. Aangezien ik een dag voor aanvang van de reis het ticket gekocht heb ging ik eigenlijk uit van prijzen boven de 100 euro. Het was een behoorlijke meevaller toen ik te horen kreeg dat er nog Sparangeboten waren. Heeft er ook mee te maken natuurlijk dat het op een doodnormale woensdag is.
Aangezien mijn broer in de buurt van Poznan woont, en hij vrijdag terug naar Nederland reist voor een weekend, kan ik gebruik maken van een enkele treinreis en met mijn broer terug naar huis rijden. (wegens werk woont hij daar dus die reiskosten worden vergoed)
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

Citaat van: AthleticHolanda op dec 02, 2008, 18:53:07
Heb je dan zo'n eigen coupé met slot erop of gewoon een (slaap)stoel? En hoe reis je (traject)?
Polen is net zo'n land waar ik twijfel of je beter kan vliegen (en dan evt. een stukje treinen) of net zoals jou een nachttrein nemen.

Qua fanatisme van de fans lijkt me de competitie in Polen echt interessant, vaak bengaals vuur, heel veel en hard gezang, maar ook vaak ongeregeldheden...

Het beste is het gewoon zelf ervaren dus ik denk dat ik er komend jaar maar eens werk van ga maken.


Mijn traject loopt van Düsseldorf rechtstreeks met de nachttrein naar Poznan. Ik heb een slaapcoupe waar 6 personen kunnen liggen. Zo'n soort coupe had ik tijdens mijn vakantie naar Oost-Europa ook en beviel me hardstikke goed. In het verleden heb ik altijd gebruik gemaakt van de stoel in een nachttrein ipv een coupe, maar voor 49 euro kon ik het niet laten natuurlijk.

Ben overigens ook een keer overdag met de trein naar Polen gegaan met overstap in Duisburg, Berlijn en Frankfurt/Oder. Was binnen 9 uurtjes op plaats van bestemming.

In Polen is zowat elke wedstrijd bengaals vuur. Merendeel is gewoon georganiseerd en staan ze bij de hekken aan het veld op een rijtje.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

hoevenen lion

Citaat van: Dennis1981 op dec 02, 2008, 21:16:51
Het had nog voor 29 euro gekund maar dan had ik alleen een stoel ter beschikking gehad. Aangezien ik een dag voor aanvang van de reis het ticket gekocht heb ging ik eigenlijk uit van prijzen boven de 100 euro. Het was een behoorlijke meevaller toen ik te horen kreeg dat er nog Sparangeboten waren. Heeft er ook mee te maken natuurlijk dat het op een doodnormale woensdag is.
Aangezien mijn broer in de buurt van Poznan woont, en hij vrijdag terug naar Nederland reist voor een weekend, kan ik gebruik maken van een enkele treinreis en met mijn broer terug naar huis rijden. (wegens werk woont hij daar dus die reiskosten worden vergoed)
Zeer leuke reis toegewenst. Spijtig dat ik het niet wist anders had ik wel mee willen gaan.

Maroboduus

Citaat van: TeeZee op dec 01, 2008, 18:26:41
Dat je het in een ander licht beziet wil niet zeggen dat het een vreemde reactie is. Bovendien snap ik dan weer niks van wat jij bedoelt met "verzachtende omstandigheden" voor een mening. Ik speculeer dat als jij vader zou zijn geweest je op een zalvender manier antwoord gegeven had. Alleen speculatie hoor.

Met die eerste zin ben ik het helemaal eens.
Als ik je vorige reactie lees, krijg ik het gevoel dat ik je mij erop aanspreekt dat ik de topicopener hard aanpak en dat terwijl hij vader is. Daarin zie ik een "verzachtende omstandigheid" in het vaderschap, alsof mijn mening eventueel niet te hard zou zijn voor iemand die niet vader is en er dan dus een losbandig leven op na houdt, vrij van zorgen en angsten.

CiteerEenieder die de geestelijke souplesse op weet te brengen om het onderscheid te willen duiden tussen het begrip 'kans' en 'waarschijnlijkheid' verwerpt jouw kansloze response. Verdiep je svp in deze exercitie alvorens je te verliezen in platitudes.

Helaas een wat ongenuanceerde reactie van een anders zo welbespraakt forumlid. Zeker na de bijdrage van hgrm lijkt het mij verstandiger dit off-topic item verder met rust te laten.

CiteerIk denk toch dat het mechanisme iets anders werkt. Juist waar de verwestering nog niet heeft plaatsgevonden, ben je relatief veiliger. In landen als Wit-Rusland en tot voor niet zo kort meerdere Oostbloklanden was de overheid een hele big brother. Criminaliteit was een heet hoefijzer, want je stond een verschrikkelijke straf te wachten. De grootste crimineel was de overheid en haar ambtenaren. Pas wanneer de verwestering toeslaat en de overheid geen macht en middelen meer heeft om het volk klein te houden, komt criminaliteit op. Die grote steden waar je van spreekt zijn, denk ik, veel onveiliger dan voorheen. Grote steden zijn per definitie natuurlijk ook onveiliger. Als je Rusland neemt, dan kun je in Moskou maar beter 8 ogen hebben, terwijl je voor ons ongekende gastvrijheid kunt verwachten als je door verlaten gebieden en kleine dorpen reist.

Ik denk ook dat je hierin gelijk hebt, hoewel Wit-Rusland misschien niet het beste voorbeeld is.
Zelf ben ik de afgelopen jaren in meerdere Europese hoofdsteden geweest en een bepaalde hardheid in het straatbeeld is ook voor de vluchtige toerist te herkennen. Om een klein voorbeeld te noemen; gedurende de drie dagen die we in september in Budapest doorbrachten, passeerden we direct na aankomst een zwerver die in zijn blote bovenlijf op het warmste uur van de dag zat te baden in het zweet. Twee dagen later passeerden we dezelfde plek en waren we er getuige van dat juist op dat moment twee politieagenten wacht hielden bij het bergje rotzooi waaronder twee handen en twee benen uitstaken. Even later was het ambulancepersonaal ter plaatse om de dood van deze arme ziel vast te stellen. Toen we een klein uur later dezelfde plek nogmaals met de auto passeerden, lag het bewaakte stoffelijke overschot nog altijd op de stoep.
Dergelijke tafarelen spelen zich natuurlijk overal ter wereld af, ook in West-Europa, maar het aantal vooral oudere bedelaars is in vele Oost-Europese steden schrikbarend en de desinteresse en zelfs arrogantie van de jongere bevolking die vandaag de dag veelal wel de kans krijgen zich op de maatschappelijke ladder te verbeteren, is helaas ook alom aanwezig.
Ondanks die verharding van de maatschappij, die groter wordende kloof tussen armer en rijk en het wegvallen van de allescontrolerende macht, voel ik mij toch veiliger in Praag, Budapest of Warschau, dan alleen op het Centraal Station van Rotterdam op een doordeweekse avond om 10 uur 's avonds. Toen wij vorig jaar na afloop van de door Nederland onterecht gewonnen interland in Albanië door nachtelijk Tirana liepen, werden we meerdere malen door Albanezen en Kosovaren aangesproken en dat op een buitengemeen vriendelijke manier. Je moet waar dan ook in Europa (en daarbuiten) gewoon je ogen open houden en het land een beetje proberen aan te voelen. Als je interesse en begrip voor andere culturen toont, krijg je in Oost-Europa meestal een voor West-Europa ondenkbare gastvrijheid terug.

TeeZee

Citaat van: Maroboduus op dec 03, 2008, 11:19:50
Met die eerste zin ben ik het helemaal eens.
Als ik je vorige reactie lees, krijg ik het gevoel dat ik je mij erop aanspreekt dat ik de topicopener hard aanpak en dat terwijl hij vader is. Daarin zie ik een "verzachtende omstandigheid" in het vaderschap, alsof mijn mening eventueel niet te hard zou zijn voor iemand die niet vader is en er dan dus een losbandig leven op na houdt, vrij van zorgen en angsten.
Nee, ik probeerde aan te geven dat jouw idee over veiligheid niet per se voor iedereen hoeft te gelden. Ik heb geen enkele moeite met de directheid die je tentoon spreidde, in tegendeel. Het kan alleen geen kwaad om dat te proberen te pareren met een relativering of nuance, mits dat mogelijk is.

georgesv

Citaat van: TeeZee op nov 28, 2008, 08:16:54Daarnaast heb ik de afgelopen jaren meermaals aankondigingen van tegen mijzelf gericht fysiek geweld mogen ontvangen als ik me in Engeland zou vertonen, dat heb ik maar met enige verachting naast me neer gelegd. Wat moet je anders?



kan je dit es toelichten, snap ik niet goed!

TeeZee

Citaat van: georgesv op dec 16, 2008, 17:06:01
kan je dit es toelichten, snap ik niet goed!
Nee, dat kan ik niet. Het is namelijk onbegrijpelijk. Maak je niet ongerust, iedereen kan in Engeland heel vredig en plezierig groundhoppen. Ik heb me er nog nooit onveilig gevoeld.

RKSVW

Ik denk dat je je nergens onveilig hoeft te voelen zolang je je maar aanpast. Toegegeven, ik raad geen enkele zwarte hopper aan naar Legia Warszawa tegen Wisla Krakow te gaan, maar als Nederlander, belg of Fransman hoef je je nergens in Europa (oost, zuid, west of noord) onveilig te voelen. Ik heb ook door de buitenwijken van Sarajewo gedwaald (helaas geen voetbal gezien), de goorste wijken van Belfast en de raarste buurten in Leeds en ga zo maar door, maar me nergens een moment onveilig gevoeld.
Met luide toon IRA-liedjes zingen tijdens Glentoran-Linfield kan ik je niet aanraden, maar over het algemeen zullen mensen je niet serieus nemen.
Meestal worden groundhoppers juist zeer enthousiast ontvangen en vaak is het dat hoe roemruchter de club is hoe leuker de "harde kern" de aandacht vind. Je ziet het als Danny Dyer de hooligans af gaat in The Real football factory; nergens wordt hij lastig gevallen.
Ik kan je afraden om met de rellen tussen Fenerbahce en Galatasaray mee te gaan doen of tijdens the Old Firm in het Celtic vak te gaan zitten met een Ian Paisley shirtje, maar dat is niet meer dan normaal nadenken.