Die Sommer von 2009

Gestart door hgrm, jul 30, 2009, 09:31:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Stadion Ďolíček

Nadat Bohemians Praha, de club van Panenka, in 2005 failliet ging, zijn er meerdere clubs die aanspraak maken de legitieme opvolger te zijn. Men is het er inmiddels over eens dat Bohemians 1905 de 'echte' is, niet in het minst omdat ze in het stadion spelen waar het oude Bohemians ook speelde: Stadion Ďolíček. Het stadion is prachtig gelegen in een 19e-eeuwse woonwijk en ligt niet ver van zowel de binnenstad als het stadion van Slavia. Gelukkig was Bohemians aan het trainen, zodat het geen probleem was het stadion en het museumpje te bekijken. Overigens heb ik op de training geen goal zien vallen. Volgens mij heeft Bohemians een spitsenprobleem, de eerste twee competitiewedstrijden eindigden 0-0....










Stadion Juliska

Dukla Praha was in de communistische tijd de club van het leger. In de jaren 60 domineerde Dukla het Tsjechoslowaakse voetbal, maar ook daarna werden nog successen behaald. Na de val van het communisme ging het bergaf. Na degradatie werd de club gesplitst: de senioren fuseerden met Příbram en vertrokken uit Praag. De juniorenafdeling ging door onder de naam Dukla Praha. Men begon weer met een seniorenteam en is inmiddels opgeklommen naar de 2e klasse. Beide teams maken aanspraak op het palmares van het oude Dukla.
Dukla was nooit echt populair, maar heeft wel een prachtig stadion. Het Juliska-stadion uit 1960 heeft een behoorlijk steile hoofdtribune die in een berghelling is gebouwd waar maar liefst 12000 zitplaatsen te vinden zijn. De rest van het stadion bestaat uit terracing. Het is nog steeds eigendom van het ministerie van defensie; ik moest dan ook eerst langs een ambtenaar achter een loket voordat ik naar binnen mocht.







Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

#31
2.8.2009 - Sigma Olomouc - Banik Ostrava  0:0

Tsjechië bestaat uit twee delen: in het westen Bohemen en in het oosten Moravië. Historisch gezien is Olomouc (Olmütz in het Duits; het was lang een Duitstalige stad) de hoofdstad van Moravië, hoewel Brno het later werd. Op een uurtje rijden van Olomouc ligt de stad Ostrava. Historisch gezien hoort Ostrava bij Silezië, maar sinds dat gebied verdeeld is onder Duitsland, Polen en Tsjechoslowakije in 1918, wordt Ostrava ook vaak bij Moravië gerekend. Hoe dan ook: bij de wedstrijd Olomouc-Ostrava mag men van ene heuse streekderby spreken.

Thuisploeg Sigma Olomouc is in 1919 als FK Hejčín opgericht. De eerste wedstrijd, tegen een studentenselectie, ging met 1-19 verloren. Na vele naamsveranderingen verscheen in 1966 "Sigma" in de clubnaam. Sigma was bedrijf dat pompen bouwde uit de omgeving. In 1974 (tot dan toe was er niets gepresteerd) leidde de latere bondscoach Sigma naar de derde divisie en enkele jaren later werd de tweede divisie bereikt. In 1982 mocht Sigma het een jaartje op het hoogste niveau proberen en in 1984 werd nogmaals promotie bewerkstelligd. Sindsdien is Sigma altijd op het hoogste niveau actief. Hoewel Sigma nooit kampioen werd, plaatsen ze zich geregeld voor Europees voetbal.

Banik Ostrava, viervoudig kampioen en vijfvoudig bekerwinnaar, is één van de populairste clubs in Tsjechïe met een niet al te best bekend staande harde kern. Zeker naar het nabijgelegen Olomouc neemt Banik veel supporters mee. Omdat één van de tribunes achter de goal pas gesloopt is, was er geen ruimte voor de gebruikelijke 4000 (!) uitsupporters, maar mochten er slechts 467 plaatsnemen in het uitvak. Om ellende te voorkomen, besloot men dat alle thuissupporters zich bij het kopen van het kaartjes moesten legitimeren zodat men kon zien dat het daadwerkelijk thuissupporters waren. Behalve dat dit niet werkte (in de thuisvakken zaten vele Banik-fans) betekende dit 1,5 uur in de rij staan voor slechts 3 open loketten. Een simpel rekensommetje leert dat je de eerste helft mist als je dan 3 kwartier van te voren bij het stadion bent...



Toen ik uiteindelijk voor 70 kronen (€ 2,80) naar binnen mocht, kwam ik op de steile onoverdekte tribune achter de goal terecht. Deze tribune is het modernste deel van het Andrův Stadion terecht. Het stadion is in 1938 gebouwd door zakenman Josef Ander voor de club waarvan hij suikeroom was. In de jaren 50 werd deze club opgeheven en speelden er korte tijd diverse andere clubs. In 1969 verhuisde Sigma naar het vervallen leegstaande stadion. Langzamerhand werd het stadion vernieuwd: in 1977 de hoofdtribune, in 1985 de overkant, in 2000 de noordtribune achter de goal en nu is de zuidtribune aan de beurt. Het opvallendst zijn de floodlights uit 1993.





Over de wedstrijd (althans de helft die ik gezien heb) valt weinig te schrijven: veel strijd, weinig kansen, geen goals maar wel twee rode kaarten (voor beide ploegen één). De sfeer op de tribune was, vooral van de kant van Banik, goed maar ook Sigma liet zich horen. Her en der waren wel wat kleine opstootjes. Hier had de politie wel al rekening mee gehouden, gezien de aanwezigheid van helicopters en een heus pantservoertuig (zoiets de "little tank" van Gruber in 'allo, 'allo). Ondanks dat het slechts een helft duurde, was het een mooie kennismaking met het Tsjechische voetbal.



Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

De stadionlampen zijn wel weer heel apart! Leuk om te zien.

Hugo

Citaat van: TeeZee op aug 19, 2009, 23:18:10
De stadionlampen zijn wel weer heel apart! Leuk om te zien.

Idem, die tribune achter het doel is ook fantastisch!

Vaig

Geweldig stadion. Die tribune doet me erg denken aan Stade Velodrome. Inderdaad ook erg aparte floodlights
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

hgrm

5.8.2009 - Slavia Praag - FC Sheriff Tiraspol  1:1

Na tweeënhalve dag zonder voetbal (die zijn ingevuld met een bezoek aan Auschwitz en sightseeing in Olomouc, Brno en Praag), stond op woensdagavond weer voetbal op het programma. Nadat Sparta Praag een dag eerder, ondanks een 3-1 overwinning in de thuiswedstrijd, werd uitgeschakeld door het Panathinaikos van Henk ten Cate, was het de beurt aan Slavia, dat het moest opnemen tegen FC Sheriff uit het Moldavische Tiraspol. Degenen die het boek 'Playing the Moldovans at Tennis' van Tony Hawks heeft gelezen, weer dat Tiraspol in Transnistrië ligt, een deel van Moldavië dat zich onder leiding van allerlei schimmige figuren de facto onafhankelijk heeft verklaard. Ik heb dan ook niet de indruk dat de Brazilianen en Afrikanen die bij Sheriff spelen door harde, eerlijke arbeid betaald kunnen worden.

Slavia Praha werd al in 1892 opgericht, een jaar eerder dan grote concurrent Sparta. Waar Sparta een echte arbeidersclub is, is Slavia van oudsher een burgelijke, intellectuele club. Al sinds 1896 speelt Slavia in een Feyenoord-achtig shirt met rode ster op de borst. De ster is dus geen overblijfsel uit de communistische tijd. Vanaf het begin gold Slavia als topclub; in het begin van de 20e eeuw was het zelfs één van de sterkste ploegen van continentaal Europa. Voor de tweede wereldoorlog werden 10 kampioenschappen behaald.

Dit kunstje werd in 1947 nog een keer herhaald, maar daarna bleef het lang stil. De jaren 50 ging het ronduit slecht. Tegenwerking door de machthebbers (de club werd gewongen zich Dynamo Praag te noemen en moest in blauw/wit in plaats van rood/wit spelen) en zelfs degradatie waren Slavia's deel. In 1965 keerde de oude naam weer terug en kon Slavia promoveren naar de hoogste divisie. Onder grote belangstelling werd de derby tegen Sparta weer gespeeld en uiteindelijk eindigden de 3 Praagse ploegen Slavia, Sparta en Dukla op een gedeelde eerste plaats. Dankzij het doelsaldo ging de titel naar Dukla. Pas in 1996 lukte het weer om kampioen te worden. In hetzelfde jaar werd de halve finale van de UEFA-Cup bereikt. Het volgende kampioenschap kwam pas in 2008, maar in 2009 was het weer raak, zodat Slavia aan de 3e voorronde van de Champions League mag meedoen.

Evenals Sparta komt Slavia oorspronkelijk uit de wijk Letná. Op last van de communisten moest Slavia verhuizen naar de wijk Vršovice, aan de andere kant van het centrum. De oude houten tribune werd meegenomen en op het nieuw terrein, Eden, weer opgebouwd. Al vanaf 1984 werd er gepraat over een nieuw stadion om het steeds bouwvalliger wordende Stadion Eden te vervangen. Uiteindelijk moest Eden in 2000 verlaten worden vanwege die bouwvalligheid en vertrok Slavia naar het nationale Stadion Evžena Rošického (zie hiervoor). In oktober 2006 werd dan eindelijk de eerste steen gelegd voor het nieuwe Eden Stadion dat uiteindelijk in mei 2008 geopend werd.



Het stadion lijkt op het eerste gezicht een identikit (tm) stadion, zoals die overal in Europa, van Paderborn tot Grenoble en van Rostock tot Middlesbrough als onkruid uit de grond schieten. Als je beter kijkt, zie je toch wel wat aardige features. Allereerst is de hoofdtribune wat hoger dan de tribune aan de overkant. Hierdoor hebben de twee tribunes achter de goals een aflopende daklijn. Verder is het dak opvallend met hout afgewerkt. Al met al is Eden, ofwel de Sinot Tip Aréna, geen onplezierige plek om voetbal te kijken.





De opdracht voor Slavia was gemakkelijk. Na de 0-0 in de uitwedstrijd moest er thuis gewonnen worden, hoe maakte niet uit. En dat leek geen moeilijke opgave te worden. Slavia was in de openingsfase veel sterker en binnen het half uur werd het 1-0. Daarna maakte de roodwitten de klassieke fout om de wedstrijd freewheelend te willen uitspelen. In plaats fanatiek op zoek te gaan naar de 2-0, geloofden ze het wel, werden de kansen schaarser en kwam Sheriff steeds meer in de wedstrijd. Toen iedereen dacht dat Slavia hiermee weg zou komen, gebeurde het toch. In de tweede minuut van de blessuretijd viel de 1-1 uit de kluts (waarom vallen dat soort goals altijd uit de kluts??). Met nog een minuut te spelen, kwam het slotoffensief van Slavia te laat en mocht Sheriff door naar de play-off ronde. Net als voor Sparta restte er voor Slavia slechts de Europa League.

Ondanks de domper bleven de fans, die Slavia de hele wedstrijd al vurig aanmoedigden, achter de ploeg staan. Zoals traditie is bij Slavia, gaan de spelers na de wedstrijd op de grond zitten voor de tribune met de fanatieke aanhang om te worden toegezongen: "Rood-wit leger! We zijn altijd bij jullie!. Na een overwinning, na een nederlaag! Lang leve Slavia!".


Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

6.8.2009 - Slovan Liberec - FC Vaduz  2:0

Het is niet vaak voorgekomen dat ik van een Europese ontmoeting zowel de heenwedstrijd als de terugwedstrijd heb gezien. Slechts AZ-Alemannia Aachen en AZ-Sporting heb ik op die manier beleefd. Door een mazzeltje (zie eerder in het topic) kon ik Slovan Liberec - FC Vaduz aan dit rijtje toevoegen. Precies een week na de eerder beschreven heenwedstrijd vertrok ik uit Praag om via het spoorwegmuseum van Luzna en het Skoda-museum van Mlade Boleslav in Liberec te geraken.

Liberec, is een stad met een bewogen historie. Tot aan de Eerste Wereldoorlog was Liberec, toen beter bekend als Reichenberg, een Duitstalige stad in de Oostenrijkse provincie Bohemen. Na het opheffen van het Oostenrijkse keizerrijk (Verdrag van Saint Germain) kwam Liberec bij de nieuwe staat Tsjechoslowakije. Toch bleef de stad en de omgeving grotendeels Duitstalig. In 1938 werd dit de aanleiding voor de eerste 'overwinning' van Hitler: Op de conferentie van München kreeg hij de Europese machthebbers zo ver om het Duitstalige deel van Tsjechoslowakije bij Duitsland te voegen (het zogenaamde Sudetenland). Liberec werd weer Reichenberg en na enige tijd werd het zelfs de hoofdstad van Sudetenland. Na de Tweede Wereldoorlog werd de oude situatie hersteld: Sudetenland werd weer Tsjechisch. Om herhaling te voorkomen, werd de Duitstalige bevolking van het gebied verdreven.



De wortels van Slovan Liberec gaan terug naar de Oostenrijkse tijd. In 1910 werd SK Sparta Ober Rosenthal opgericht. De club wijzigde de naam enkele keren, uiteindelijk tot Jiskra Liberec. In 1945 werd SK Čechie Liberec, later Slavoj Liberec opgericht. In 1958 fuseerden Jiskra en Slavoj tot het huidige Slovan Liberec. 1958 wordt als officiële oprichtingsdatum gebruikt. Door politiek gekonkel hebben de voorlopers van Slovan af en toe een jaartje in de hoogste divisie gespeeld. Slovan zelf speelde de eerste jaren van het bestaan in de kelder. In 1970 werd promotie naar de tweede divisie afgedwongen en pas toen in 1993 de Tsjechische en Slowaakse competities zelfstandig werden, belandde Slovan in de hoogste divisie. Toen begon het succesverhaal. In 2002 werd Slovan de eerste niet-Praagse kampioen van Tsjechië. In 2006 werd het kampioenschap wederom behaald. Daarnaast plaatst Slovan zich regelmatig voor Europees voetbal.



Slovan speelt zijn thuiswedstrijden in het Stadion u Nisy, wat letterlijk Stadion aan de Neisse betekent. De rivier, die beroemd werd als deel van de grens tussen Duitsland en Polen (Oder-Neisse lijn), stelt in Liberec nog weinig voor. Als net ontsprongen beekje kabbelt het achter het stadion langs. Het stadion is in 1931 gebouwd voor SC Reichenberg, de toenmalige naam van één van de voorlopers van Slovan. De hoofdtribune dateert uit die tijd en is in de rotswand gebouwd. Pas in 1978 is Slovan in u Nisy gaan spelen, daarvoor speelde het in het Stedelijke Stadion, waarover later meer.
Met de successen kwam ook de behoefte aan een groter stadion. In 1998 werden tribunes achter de doelen gebouwd en in 1999 werd de lange zijde tegenover de hoofdtribune voorzien van een moderne tribune die naadloos overgaat in de tribunes achter de doelen. Voor driekwart is het een weinig opvallend modern stadion. Gelukkig is de hoofdtribune ongemoeid gelaten waardoor het stadion enig in zijn soort is.





De wedstrijd had weinig om het lijf. Slovan was veel sterker en hoefde zich nauwelijks in te spannen om met 2-0 te winnen. Zelfs de vijf meegereisde Liechtensteiners berustten in de nederlaag. Het leukste van de wedstrijd was mijn uitstekend Duits sprekende buurman op de tribune. De man, ik schat hem op een jaar of 70, heeft me uitgebreid bijgepraat over het Tsjechische voetbal en Slovan in het bijzonder.





Dankzij een tip van mijn tribunebuurman, ben ik na de wedstrijd nog even in het Stedelijke Stadion, tot 1978 thuishaven van Slovan, gaan kijken. Het ligt er nu wat vervallen bij, maar het mag er zijn. Met een capaciteit van ooit 50000, een grote overdekte zittribune en verder veel terracing doet het denken aan de klassieke Duitse stadions. Wanneer het gebouwd is, heb ik niet kunnen achterhalen.





Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

7.8.2009 - Babelsberg - Hertha BSC II  0:0

Berlijn blijft een bijzondere stad. Hoewel het terrein waar ooit de Muur stond, voor het grootste deel volgebouwd is, kun je de geschiedenis op vele plaatsen nog van de straat lezen, soms letterlijk. Door de hele stad is het verloop van de Muur gemarkeerd door twee rijen kasseien in het wegdek. Nadat ik vorig jaar het oosten van de stad al had bekeken, was dit jaar het westen aan de beurt. Checkpoint Charlie, Gedächtniskirche, Kurfurstendamm, Kaufhaus de Westens, Wannsee...

Onderweg was er ook nog tijd voor één groundhop. Van de vele stadions die Berlijn rijk is, ligt als enige het Poststadion nagenoeg in het centrum, slechts 3 bushaltes verwijderd van het nieuwe Hauptbahnhof. Jarenlang is het stadion verwaarloosd, maar nu wordt het gerenoveerd. Een nieuwe atletiekbaan is al aangelegd, een deel van de oude terracing is gemoderniseerd en een deel is verdwenen en de hoofdtribune is nu aan de beurt.



Vlak bij Berlijn ligt Potsdam. Voor de Kurmärkische vorsten en hun opvolgers, de Pruisische koningen, was Potsdam een belangrijke residentie- en garnizoensstad. Het buitenverblijf van de Pruisische koingen, Sanssouci, kan de vergelijking met Versailles doorstaan. Babelsberg is het grootste stadsdeel van Potsdam en tevens naamgeven van de voetbalclub, SV Babelsberg 03. Zoals de naam doet vermoeden, werd de club in 1903 opgericht. Tot 1938 heette de club SV Nowawes 03, naar de toen nog zelfstandige stad Nowawes, daarna werd het SV Babelsberg 03 en vanaf 1939 heette de club, na een fusie, Potsdam 03. In de jaren 20 werd de club korte tijd getraind door Herbert Neuberger, de man die Duitsland in 1954 wereldkampioen maakte. Echte successen werden voor de oorlog niet behaald.

In de DDR-tijd stond de club bekend als SG Karl Marx Babelsberg, BSG Motor Babelsberg, SC Potsdam en opnieuw BSG Motor Babelsberg. Babelsberg heeft in de DDR nooit op het hoogste niveau gespeeld. Toch werd het na de Wende één van de succesvolste clubs uit de ex-DDR. In 1991 begon Babelsberg, nadat het het jaar ervoor op het 3e niveau speelde in de ex-DDR, in de 7e divisie van het verenigde Duitsland. Na 4 promoties in 6 jaar, bereikte Babelsberg in 1997 de Regionalliga. Enkele jaren later kwalificeerde Babelsberg zich ook voor de nieuwe Regionalliga, die uit 2 in plaats van 4 afdelingen ging bestaan. Het seizoen 2000/2001 werd het finest hour van de club. Hoewel als degradatie kandidaat begonnen, promoveerde Babelsberg volkomen verrassend naar de tweede Bundesliga.

Toen was de rek er ook wel uit. Degradatie terug naar de Regionalliga was onvermijdelijk en ook dat niveau kon niet vastgehouden worden. Na een aantal jaren Oberliga, keerde Babelsberg vorig jaar weer terug naar de Regionalliga. De blik is weer naar boven gericht: promotie naar de 3. Liga is het doel.

Om dit doel te bereiken, zou er op de eerste speeldag toch wel gewonnen moeten worden van het tweede van Hertha. Ondanks een aantal kansen, lukte het beide ploegen niet te scoren. Het was typisch zo'n wedstrijd waarvoor het woord 'zomeravondvoetbal' is bedacht. Ondanks dat er slechts 1500 bezoekers waren (wat ik overigens betwijfel), was de sfeer in het stadion niet onaardig. Opvallend is dat de supporters nog steeds met Karl Liebknecht, communistisch strijder uit de jaren na de eerste wereldoorlog en naamgever van het stadion, dwepen.



Het Karl Liebknecht Stadion is er één zoals je in Duitsland niet zo vaak ziet. Met zijn deels overdekte hoofdtribune en verder aan drie zijden terracing die alle kanten direct bij het speelveld aansluit, doet het denken aan de stadions van de kleine Nederlandse clubs uit de jaren 50 (UVS, SVV, Baronie, Zwartemeer), maar dan allemaal net een slagje groter uitgevoerd. Op de plaats van het huidige stadion werd al in de jaren 20 een stadion gebouwd. Niet door Babelsberg 03 (of diens voorlopers), maar door Concordia Nowawes, waar later DDR-Oberligist Rotation Babelsberg uit voort zou komen. In 1976, toen het huidige stadion werd geopend, was deze club overigens allang verdwenen.





Toen SV Babelsberg steeds hoger ging spelen, waren er floodlights nodig. Er was echter een probleem: het aangrenzende park valt onder het UNESCO werelderfgoed en hoge lichtmasten zouden de zichtlijn tussen het park en de toren van Babelsberg verstoren. De oplossing kwam uit onverwachte hoek: de floodlights werd zodanig van een scharnier in het midden voorzien, dat ze na gebruik 'geknikt' konden worden en geen belemmering meer vormden. Na de wedstrijd heb ik een uur in de auto naast het stadion zitten wachten (waarschijnlijk tot enige verbazing van de buurtbewoners en de politie) totdat de masten in beweging kwamen.





Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hielke

#38
Mooie verhalen en foto's, hgrm! Van inklapbare lichtmasten had ik nog nooit gehoord, maar blijkbaar is niets te gek in de voetbalwereld... Ik ben een paar jaar geleden in Potsdam geweest, toen heb ik een mooie bezienswaardigheid gemist, zo te zien.

Berlijn als stad is inderdaad zeer de moeite waard, je loopt daar letterlijk en figuurlijk door de geschiedenis heen.

TeeZee

Op die foto's van die inklapbare masten zat ik al een tijdje te wachten. Heeft de politie je nog aangesproken op jouw ernstig verdachte gedrag?

Stadionhopper

Citaat van: TeeZee op aug 23, 2009, 13:43:55
Op die foto's van die inklapbare masten zat ik al een tijdje te wachten. Heeft de politie je nog aangesproken op jouw ernstig verdachte gedrag?

Eerder op dit forum had ik al 2 foto's geplaatst van de inklapbare lichtmasten van Babelsberg. Zie:

http://www.groundhopping.nl/index.php?topic=182.15
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

hgrm

8.8.2009 - VfB Lübeck - 1.FC Magdeburg

De Hanss-stad Lübeck, op een uurtje van Hamburg, is vooral bekend vanwege de beroemde Holsten-tor en de rest van de bezienswaardige binnenstad. Zozeer zelfs dat de UNESCO het tot werelderfgoed heeft gepromoveerd. Buiten het centrum, wat verscholen tussen industrie en bouwmarkten, is een ander historisch bouwwerk te vinden: het Lohmühle-Stadion. De eerste sportactiveiten vonden er in 1924 plaats. Diverse arbeidersclubs, waaronder BSV Lübeck, één van de voorlopers van VfB Lübeck. In de jaren 30 werden arbeidersclubs verboden en nam de sportclub van de politie het stadion over. Er werden een kleine zittribune en een overdekte staantribune gebouwd.

Na de oorlog werd BSV heropgericht. De club slokte de (inmiddels verboden) politiesportvereniging op en werd zodoende VfB Lübeck. Er kwamen weldra plannen om het stadion te moderniseren en vergroten, maar mede dankzij het chronisch gebrek aan succes kwam daar niks van. Pas toen VfB in 1995 in de tweede Bundesliga terecht kwam, werd de staantribune afgebroken en vervangen door een grote zittribune. In 2000 werd het stadion voorzien van lichtmasten. De oude zittribune staat er nog steeds.







Momenteel speelt VfB na een faillisement in de Regionalliga. Tegenstander van dienst was 1. FC Magdeburg, één van de titelkandidaten. Gedurende de wedstrijd was dit niet te zien; Lübeck speelde goed mee en had ook kansen. Een glaszuivere penalty werd bijvoorbeeld niet gegeven. Nadat Magdeburg met tien man verder moest (de rode kaart was wel een beetje een goedmakertje voor de niet gegeven penalty), kwam het zelfs nog op 0-1. Vlak voor tijd maakte Lübeck de gelijkmaker, maar hiermee kreeg het eigenlijk nog te weinig. Na de wedstrijd liet de politie zich overigens van zijn slechtste kant zien. Door overdreven zichtbare en provocerende aanwezigheid was de sfeer veel grimmiger dan nodig. 


Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

#42
9.8.2009 - Hansa Lüneburg - SVG Göttingen 07

Vanuit Lübeck eerst even naar Travemünde gereden om vanuit de historische vuurtoren een blik te werpen op de Oostzee. Ik kan jullie verzekeren: die ziet er net zo uit als de Noordzee. Dankzij dit uitstapje in combinatie met een file voor de Elbebrug in Hamburg, kwam ik -ondanks laagvliegen op de stukken Autobahn waar geen file stond- net te laat voor de aftrap in Lüneburg. Gelukkig was er niemand zo vervelend om binnen 5 minuten de score te openen, zodat ik alle belangwekkende gebeurtenissen van de wedstrijd mee kreeg.

Zoals de naam Hansa Lüneburg al suggereert, is het stadje in Niedersachsen een oude Hanzestad. Het centrum is ongeschonden door de oorlog gekomen en zeer de moeite waard; Lüneburg wordt niet voor niks "het Rothenburg van het Noorden" genoemd.



Hansa is de hoogst spelende voetbalclub uit het charmante stadje. De club is vorig jaar ontstaan door de fusie van het failliete Lüneburger SK en Lüneburger SV, maar kan gezien worden als de directe voortzetting van de eerste vereniging. Lüneburger SK heeft in het verleden enkele jaren Regionalliga gespeeld, maar grote successen heeft de club nooit gekend. Misschien wel daarom is het Wilschenbruch-stadion van moderniteiten gevrijwaard gebleven. Tegenstander SVG Göttingen 07 is eigenlijk altijd de tweede club geweest van de universiteitsstad, maar sinds het faillisement en de heroprichting van Göttingen 05 zijn de rollen (tijdelijk?) omgedraaid. Potten heeft SVG nooit kunnen breken.

De reden van het bezoek aan de wedstrijd tussen twee clubs van zulk een lage status op het 5e niveau van de Duitse piramide (Oberliga Niedersachsen Ost), is het al eerder genoemde Wilschenbruch-stadion. Sinds 1905 wordt er gevoetbald op het terrein. In 1921 werd er een houten zittribune gebouwd, die momenteel het terrein nog steeds siert. Tegenover de tribune, ernaast en achter één van de goals werden in de loop van de tijd open staantribunes aangelegd. In deze toestand is het stadion zelfs het decor geweest voor Europees voetbal: HSV, dat een hartelijke band heeft met Lüneburg, speelde er eind jaren 70 tweemaal een intertoto-wedstrijd.









De wedstrijd was overigens niet onaardig; in de eerste helft kwam Hansa op 1-0. In de tweede helft scoorden beide clubs uit een directe vrije trap.




Na het bezoek aan Hansa kwam ik er achter dat Lüneburg nog een bezienswaardig stadion telt. Het stadion behoort toe aan MTV Treubund Lüneburg, een grote omnisportvereniging die is ontstaan door een fusie van MTV en Treubund. Beide verenigingen werden in 1848 opgericht als turnverenigingen. MTV werd opgericht als uiting van Duits nationalisme. De turnbeweging speelde een grote rol in de nationale bewustwording in Duitsland en het revolutiejaar 1848 was het jaar dat het bijna kwam tot een nationale Duitse staat. Met de oprichting van Treubund kregen de arbeiders hun eigen turnvereniging.
Het stadion zelf iets jonger: het dateert uit 1921 en was het thuisterrein van MTV. Na de fusie in 1972 werd het de thuishaven van de fusieclub. Op internet vond ik een foto van het stadion uit de jaren 20. Zoek de verschillen...












Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Citaat van: hgrm op aug 14, 2009, 13:54:38
...Na dit seizoen zal ook het Tuja-stadion verleden tijd zijn wat betreft topvoetbal: aan een geheel nieuw stadion wordt al gebouwd...


Ik had ook ergens gelezen over dat nieuwe stadion in Ingolstadt en dacht er nog even over om daar dit seizoen nog te gaan kijken. Maar dat Tuja is inderdaad erg lelijk geworden. Die hoofdtribune gaat nog maar de rest....de reis eigenlijk niet waard. De situatie van voor de genoemde verbouwing was een stuk beter.

Han

Mag ik svp even terug naar Slavia Praag?







Ik ben in verwarring gebracht door de term 'Eden'. Ik nam deze foto's in de vorige eeuw, vóór de verhuizing en weet nu niet (meer) hoe ik die geschiedkundig moet plaatsen.

Als ik nú google op Eden kom ik namelijk op de huidige ground uit. Zijn mijn foto's uit de wijk Vršovice?  In mijn beleving lag dat niet al te bizar ver van Bohemians.

Weet jij de chronologie van de grounds van Slavia te plaatsen? Het liefst met de Tsjechische 'benaming'. Hoe heette bv de ground in Letná?




Strangely Devoted or Mentally Disturbed