DeBruinHopping

Gestart door jdebruin96, jan 15, 2018, 16:57:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jdebruin96

Goedemiddag voetbalfanaten,

Mijn naam is Joshua de Bruin, 21 jaar en circa 1,5 maand lid op dit forum. Doordat ik geen rijbewijs en auto had was ik altijd afhankelijk van iemand maar nu is dat gelukkig makkelijker! Sinds mijn negentiende heb ik vele wedstrijden en stadions bezocht en het wordt alleen maar. Ik heb afgelopen oud & nieuw gevierd in Londen met mijn vriendin. Mij lijkt het leuk om vanaf nu na elke trip een verslagje te schrijven en met jullie te delen. Tot mijn eigen verrassing vind ik het ook nog super leuk om te doen en heb ik er zelfs spijt dat ik het nog nooit eerder heb gedaan. Ik ben ondertussen alweer bijna 2 weken terug maar ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen om mijn verslagen met jullie te delen. Ik heb geen idee hoe ik foto's moet toevoegen, excuses hiervoor haha! Hierover vind je dus tot nu toe alleen verslagen. Ik twijfel nog of ik een website ga maken dus vooralsnog deel ik alles op dit forum.

jdebruin96

Vrijdag 29-12-2017


Vandaag is het éindelijk zover, vanavond eindelijk weer een potje in het Mekka van de voetbalfan. Een Londense 'derby' , Millwall – Queens Park Rangers, staat op het programma. Na eerst wat verhalen te hebben gelezen dat er aan Millwall niet zoveel aan is gingen wij zonder al te veel verwachting naar deze wedstrijd toe leven. S 'ochtends en s 'middags eerst maar even een beetje sightseeing, als je 5 dagen in Londen bent moet je natuurlijk ook wat voor vriendinlief over hebben. Hoewel mijn vriendin denkt dat ik mij ook zo stoor aan al die Aziaten die van elk stoeptegeltje een foto maken denk ik toch voornamelijk aan de wedstrijd van vanavond. Met enige angst keek ik tussen al die verschrikkelijke selfiesticks door, waarvan toch zeker 99% van al die Aziaten waren! Inmiddels was bekend dat de wedstrijd uitverkocht was en het uitvak zou bomvol/uitverkocht zijn. Bovendien is het een avondwedstrijd en het is toch een soort van derby waarbij een wedstrijd toch meer leeft. Van te voren al opgezocht hoe The Den eruit zag en persoonlijk vond ik het zelf geen lelijk stadion. Dit zijn toch de ingrediënten voor een sfeervolle Den op deze ijskoude dag in zo'n grauwe wijk dacht ik tussen al die Aziaten? Inmiddels gingen wij maar rondvragen hoe we in South Bermondsey moesten komen. Bij de eerste de beste politieagent kregen we de vraag terug of wij fan zijn van Millwall. Nee, antwoordden wij. Waarom zei ik? Because, no one likes Millwall. Wij keken elkaar vragend aan en vroegen het aan iemand anders. Een vriendelijke jongen zei precies hetzelfde, elk woordje kwam overeen met de woorden van de politieagent. Het verschil tussen de jonge man en de politieman was alleen dat de jonge man zei dat hij jaloers was want hij was immers fan van The Hoops en wees hij ons de weg naar het stadion toe. Aangekomen bij het station vlakbij het stadion viel ons gelijk op hoe grauw, donker en slecht de wijk eruit ziet. Zoals gebruikelijk wil ik graag 1,5 tot 2 uur van te voren bij het stadion zijn voor wat fotootjes te schieten en wat te eten et cetera. De weg naar het stadion vond ik toch best intimiderend, wellicht ook doordat het een avondwedstrijd en het steenkoud was. Op het moment dat wij er aankwamen was er geen kip te bekennen op een paar jonge groepjes na. Je loopt vanaf het station eerst langs een steegje omringt door bomen waardoor niemand iets zou kunnen zien, waar tevens ook de ingang is van het uitvak. In de straat richting het stadion hoor je niet anders dan honden blaffen. Wij gingen maar eerst even volgens traditie een sjaal te halen en dan gaan we eventjes iets eten. De friet en de hamburger was bij deze temperatuur bij de eerste hap al koud als die überhaupt ooit warm zijn geweest maar over de specialiteiten van de chefkok wil ik het niet hebben. We gingen na het diner een rondje om het stadion lopen en wat foto's maken. Aan de kant van de ''Cold Blow Lane'' een gedenkplaats voor de overleden Millwall fans. Mooi bedacht alleen jammer dat er achter die muur een bedrijf zit die containers op elkaar heeft gestapeld waardoor dat meer de aandacht trekt. Tijdens de eerste helft gleden er meer spelers uit dan dat er kansen waren dus was een 0-0 ruststand terecht. Hoewel de supporters van beide ploegen meer bezig waren om elkaar te provoceren kwam de sfeer in de eerste helft voornamelijk uit het uitvak. De tweede helft werd een ander verhaal. Millwall scoorde vroeg in het tweede bedrijf waarna logischerwijs de sfeer van de fans van Millwall kwam. Bij beide ploegen ontbrak telkens net de laatste pass waardoor hele grote kansen uitbleven. De stand bleef 1-0,  en de sfeer vonden wij in tegenstelling tot eerdere gelezen verhalen juist goed. Dit blijft zeker weten niet de enige keer dat wij naar The Den zijn gegaan. Een aanrader!

jdebruin96

Zondag 31-12-2017

Terwijl heel Londen al aan het spektakel stuk denkt bij de London Eye, wacht er om 12:00 lokale tijd eerst nog een topwedstrijd. Crystal Palace- Manchester City, de van oorsprong glazenwassersclub tegen het overgekochte sfeerloze City. Dat je van Selhurst Park sneller bij de rivaal in Brighton zit dan in het centrum van Londen zegt veel over hoe zuidelijk Crystal Palace ligt. Zo ondervonden wij het ook, vanaf het gelijknamige station van de lokale trots is het een dik half uur lopen of circa 15 minuten met de bus. De bus stopt precies voor het stadion. Over het stadion gesproken, wat een pareltje. Al die mensen die op dit moment bij een paleisje staan te kijken hoe poppetjes elkaar afwisselen zitten totaal verkeerd. Hier, aan de Holmesdale Road moet je zijn! Nee trowens, doe maar niet bedenk ik me dan, al die selfiesticks die je uitzicht verpesten. De schitterende Holmesdale Road Stand is naar mijn mening de mooiste tribune. De tribune waar ook de ultra's zich bevinden. Een ultra groep in Engeland,  ik blijf het voorafgaand van de wedstrijd een raar idee vinden. We gaan eerst maar een rondje om het stadion lopen en een sjaaltje kopen. Hoewel de meeste fans al om 10:30 een broodje hamburger en een lekkere pint nuttigen, sla ik mij een weg richting de fanshop. Ik geef het op! De geur van de hamburgers en de frietjes zijn mij te machtig geworden. Gauw een broodje hamburger scoren. Ik beschouw mijn positie maar als  ''onder groepsdruk staan''.  In het stadion aangekomen kijk ik mijn ogen uit. Na heel veel panoramafoto's vanuit verschillende posities te hebben genomen ga ik maar richting mijn plekkie op de Arthur Stand, de tribune waar zich ook de fans van de Citizens bevinden. De wedstrijd is nog geen 23 minuten oud en aan beide kanten is er al een speler geblesseerd uitgevallen. De eerste helft waarin Benteke namens de thuisploeg en Aguëro namens de uitploeg allebei een grote kans hebben gemist zit vol met strijd. Crystal Palace, dat na de eerste zeven wedstrijden nog geen enkel punt hadden gepakt, de underdog is was duidelijk. Manchester City heeft namelijk voor aanvang van deze wedstrijd maar liefst 19 keer (!) op rij gewonnen. Crystal Palace dat het voornamelijk moest hebben van strijd en passie was zeker niet de mindere. Mede dankzij een heel sfeervol Selhurst Park bleef de ploeg overeind. Hoewel ik natuurlijk van te voren dacht dat alleen de ultra's de sfeer gingen maken was dat absoluut niet waar. Heel het stadion zong, klapten en moedigden hun ploeg aan. Een harde 2e helft waarin de gele kaarten als warme broodjes over de toonbank gingen was wederom heel sfeervol. Crystal Palace had vrolijk de bus geparkeerd en de gefrustreerde City spelers waarom opzoek naar de bevrijdende 0-1. Het einde kwam nabij en zodoende kwam de stunt ook dichterbij. De 0-0 werd al gevierd door het uitzinnige publiek feest totdat in de 92ste minuut de thuisploeg voor het eerst uitbreekt. Uit die counter maakte Fernandinho van Manchester City een domme overtreding, penalty! Het stadion ontplofte van vreugde. Dé kans op een overwinning, maar helaas schiet Milivojevic de penalty slap binnen waardoor doelman Ederson gemakkelijk de bal kon keren. Nadat de Bruyne ook per brancard werd afgevoerd, na en heerlijke zaag van Puncheon, moest Manchester verder met 10 man met nog een paar minuten te gaan. Er gebeurd verder niets meer en de stand blijft 0-0. Het werd gevierd als een overwinning en ik hem mijn vuurwerkshow al gehad eigenlijk. 0-0 is natuurlijk de nachtmerrie voor elke voetballiefhebber maar deze wedstrijd had ,op het doelpunt na, alles. Wat een schitterend stadion en een heerlijke sfeer. Op zo'n manier voelt een 0-0 totaal niet als een nachtmerrie. Nog eventjes hangen rondom het stadion voordat we gaan kijken hoe het in de rest van de stad is. De kleine 400 man die wachten bij de uitgang op de City spelers in de hoop op een blik, handtekening of een foto krijgen geen aandacht van de voetballers uit Manchester. Paar meter verderop nemen de Crystal Palace spelers alle tijd voor hun fans dus ga ik ook nog maar even op de foto met de spits van Crystal Palace (Benteke). Ondertussen zijn wij zeiknat geregend maar achja, dat is Engeland. Terwijl mijn vriendin uitkijkt naar de vuurwerkshow kijk ik met een glimlach terug op een heerlijke voetbalmiddag. Nog een tip: bezoek Selhurst Park nu het nog kan! Er komt een nieuw stadion aan.

jdebruin96

#3
Maandag 01-01-2018       


Na een laat avondje resteert ons vandaag nog 1 potje, AFC Wimledon – Southend United. Als je richting Wimbledon gaat per metro stop dan even bij station Putney Bridge waar zich het mooie Bishops Park bevindt. Loop door het park heen en je vindt een nog mooier stadion. Ik heb dat laatste natuurlijk niet tegen mijn vriendin gezegd. We zouden immers 'alleen' maar een leuke wandeling maken, wist ik veel dat daar heel toevallig ook Craven Cottage zit?  Maar goed, we zetten onze reis voort richting het Kingsmeadow Stadium. Het verhaal van de meest geliefde club van Engeland en wellicht van de hele wereld kent iedereen wel, dus dat laat ik achterwegen. Het stadionnetje ligt midden in een straat met als ingang een klein smal straatje tussen 2 huizen. Als je opzoek bent naar het stadion is de kans groot dat je er straal voorbij loopt. Eenmaal bij het stadion aangekomen valt ons gelijk op hoe gemoedelijk, sfeervol en vriendelijke het hier allemaal is. Een klein-op-wieltjes staand hokje wat dient als ticketoffice waar 2 mensen op elkaar geplakt staan om de tickets uit te geven. Een lekker knus fanshopje ter grote van een slaapkamer. Buiten bij een tafel doen 3 mensen hun best om wat geld bij te verdienen. De tafel ligt vol met speldjes van alle voetbalclubs in Engeland, op 1 voetbalclub na... Het verbaast natuurlijk niemand dat dat die van de meest gehate voetbalclub van Engeland is; MK Dons. Paar meter verderop staat een snackcar met een uitgebreid menu; Friet en/of een hamburger. 2 kleine ingangen waar iemand lekker ouderwets eerst je kaartje wilt zien en dan een klein beetje verscheurd waarna je verder kan lopen. Binnen in het stadion staan er een paar stewards maar die doen voor spek-en-bonen mee, niemand heeft echt zin in een kaartjescontrole op deze koude nieuwjaarsdag. De AFC vecht tegen degradatie en Southend United doet het verrassend goed in de League One. Het stadion dat plaatst bied aan 4850 mensen is op een paar plekken na uitverkocht. Het uitvak met circa 600 (!) mensen is uitverkocht, een schitterend aantal voor een club uit het 3e niveau! Wij nemen plaatst op de staantribune. Na een klein kwartiertje vraag ik me af of dit een wedstrijd is voor de 3 punten of wie de meeste ballen uit het stadion kan knallen. Op dat moment zijn er al 4 ballen over de tribune heen gerost. Om ons heen reageert niemand verbaast dus het zal hier wel gebruikelijk zijn. Een lekkere kick-and-rush pot krijgen we voorgeschoteld waarin de thuisploeg, na slecht uitverdedigen van Southend, halverwege de eerste helft de bal tussen de palen schiet. Beide ploegen proberen wel grote kansen te creëren maar het loopt allemaal niet echt zo soepel. Bij een 1-0 stand en een paar gemiste kansjes gaan we rusten, de tel van de verloren ballen ben ik inmiddels kwijt geraakt. Vroeg in de tweede helft scoort de thuisploeg weer. De hilarische blunder van doelman Oxley zorgde voor een lach in het Kingsmeadow Stadium. Oxley werd de schlemiel van de wedstrijd. De doelman werd veelvuldig toegezongen en uitgelachen door de fans van Wimbledon. Oxley kon zijn frustatie in de 92ste minuut niet nog 2 minuten langer beheersen en reageerde alles op zijn medespelers af, dit natuurlijk gevolgd door gezang en geklap van de fans van de Dons. Uit medelijden was de geplaagde doelman voor mij de held van de dag! Wimbledon pakt 3 belangrijke punten tegen de strijd voor degradatie en wellicht hebben ze nog gewonnen met de meeste ballen uit het stadion schieten. Ik kon het niet meer bij houden, sorry. Een heerlijke afsluiter van een prachtig voetbalweekend.

John Sleeuwenhoek

Citaat van: jdebruin96 op jan 15, 2018, 16:58:58
verslagje Crystal Palace

Een 0-0 kan inderdaad zeer vermakelijk zijn.

Overigens zijn ze bij Palace niet de glazenwassers. De referentie Glaziers staat voor het grote glazen Crystal Palace dat vroeger bestond, tevens in de club badge verwerkt. En Selhurst Park is niet zo lastig te bereiken, er zijn goede/snelle treinverbindingen tussen London Bridge en Norwood Junction (10-15 minuten). Vanaf hier is het inderdaad nog een kwartiertje lopen. Ik ben benieuwd hoe jij sneller in Brighton komt... :-)

FCT1980

Leuk om te lezen. Als je foto's toevoegd is het helemaal top.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

jdebruin96

Citaat van: John Sleeuwenhoek op jan 15, 2018, 17:53:53
Een 0-0 kan inderdaad zeer vermakelijk zijn.

Overigens zijn ze bij Palace niet de glazenwassers. De referentie Glaziers staat voor het grote glazen Crystal Palace dat vroeger bestond, tevens in de club badge verwerkt. En Selhurst Park is niet zo lastig te bereiken, er zijn goede/snelle treinverbindingen tussen London Bridge en Norwood Junction (10-15 minuten). Vanaf hier is het inderdaad nog een kwartiertje lopen. Ik ben benieuwd hoe jij sneller in Brighton komt... :-)

Vanaf het treinstation ben je binnen no time in brighton hoor!  Sneller dan echt in het centrum van Londen :) ik bedoelde ook dat het ook dat ze de glazenwassers werden genoemd, had ik misschien iets beter kunnen verwoorden!

jdebruin96

Citaat van: FCT1980 op jan 15, 2018, 18:06:52
Leuk om te lezen. Als je foto's toevoegd is het helemaal top.

Bedankt! Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet doen haha!

Nort

Het verhaal in alinea's opdelen zal het leesplezier aanzienlijk vergroten.

John Sleeuwenhoek

Citaat van: jdebruin96 op jan 15, 2018, 18:28:30
Vanaf het treinstation ben je binnen no time in brighton hoor!  Sneller dan echt in het centrum van Londen :) ik bedoelde ook dat het ook dat ze de glazenwassers werden genoemd, had ik misschien iets beter kunnen verwoorden!

Dat klopt echt niet. Je staat inderdaad best snel in Brighton vanuit Croydon, maar veel sneller in centraal Londen. Ik woon al ruim 8 jaar in Londen, ken inmiddels wel al een beetje de weg.

FCT1980

Met openbaar vervoer een klein uurtje naar centrum Londen (Govent Garden) en 1.15 uur naar Brighton.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

John Sleeuwenhoek

Citaat van: FCT1980 op jan 15, 2018, 20:42:52
Met openbaar vervoer een klein uurtje naar centrum Londen (Govent Garden) en 1.15 uur naar Brighton.

London Bridge is net zo goed centrum (zone 1). Kwartiertje treinen vanaf Norwood Junction. London Bridge - Charing Cross is dan nog 5 minuten met de trein. Charing Cross is het punt van waaruit alle afstanden vanuit Londen worden gemeten, oftewel het 'centrum'.

jdebruin96

Ik heb het gehoord van een Palace fan die ik sprak tijdens m'n bezoek! De rivaal is ook Brighton dus vandaar dat ik het heb gevraagd

John Sleeuwenhoek

Citaat van: jdebruin96 op jan 15, 2018, 21:32:14
Ik heb het gehoord van een Palace fan die ik sprak tijdens m'n bezoek! De rivaal is ook Brighton dus vandaar dat ik het heb gevraagd

Overdrijven is ook een vak natuurlijk. Palace v Brighton is een derby van likmevestje. De laatste keer bij Brighton v Palace (FA Cup replay) zat het stadion voor de helft vol;

FCT1980

Citaat van: John Sleeuwenhoek op jan 16, 2018, 09:12:14
Overdrijven is ook een vak natuurlijk. Palace v Brighton is een derby van likmevestje. De laatste keer bij Brighton v Palace (FA Cup replay) zat het stadion voor de helft vol;


Bij de fanatieke supporters van beide clubs leeft deze wedstrijd wel degelijk.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!