In de Hekken

Gestart door De Twaalfde Man, jul 01, 2018, 14:16:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Twaalfde Man

@Vinn een @Jef400

Volgens mij missen jullie de essentie van mijn column compleet. Feyenoord maakt een beslissing op basis van recente incidenten. Daar haak ik op in. Dat heeft niets met vingerwijzen te maken of de ene partij heeft meer schuld dan de ander. Beide kampen zijn er even debet aan, alleen zijn deze voorbeelden toevallig de actualiteit. Op basis daarvan stel ik alleen de vraag of het verbod wel de oplossing is, maakt dat zaken nou beter? En ik zeg ook niet dat het in het buitenland beter is, maar dat ze daar ONDANKS de incidenten wel gewoon uitsupporters toe laten. Kortom, waar ligt dan de grens, wat is toelaatbaar?

Ik ben dan gewoon heel simpel, maak er geen poppenkast van en maak dat verbod dan permanent als je denkt dat het niet kan.

De Twaalfde Man

Dat er alleen maar de hakken in het zand gaan is ook onzin. Nogmaals, persoonlijk ga ik graag de open dialoog/discussie aan. Dat is incasseren van kritiek, maar mag ook de ruimte krijgen om te weerleggen. Ieder individu heeft zijn eigen mening en mag dat ventileren. Dat hoeft niet per definitie te betekenen dat ook elke afwijkende mening direct erkend en toegepast hoeft te worden. Wat voor jou als niet interessant gevonden wordt, kan voor 100 anderen wel interessant zijn en vice versa.

Dat er in sommige artikelen wat meer nuance kan toegepast worden ben ik het zeker mee eens. Gaan we ook aan werken, maar dat is (als het goed is) iets wat pas in de komende tijd zal plaats vinden. De insteek van artikelen gebeurt op basis van wat op dat moment juist lijkt, wat heel vaak ook gewoon zo is. Helaas raak je soms de verkeerde snaar en krijg je niet het gewenste resultaat. Dat is oprecht heel jammer. Maar dan zijn we ook kritisch naar onszelf om dat in de toekomst anders te doen.

We zijn allemaal liefhebbers, gepassioneerd van het spelletje. Ook hier op het forum. Een ieder heeft gelijke of wisselende interesses. De een staat graag op een regenachtige dag ergens achteraf op een amateurveldje, waar de ander niet genoeg kan krijgen van pyro shows of de ultras cultuur. We zijn met elkaar bezig om daarin een gezonde balans te creëren om zo elke interesse steevast aan bod te laten komen.

Nort

Als ik dan een tip mag geven, gebruik wat minder stevige taal en overdrijvings woorden. Dat maakt het al snel een schreeuwerig stuk, terwijl de inhoud an sich prima is.

De Twaalfde Man

Citaat van: Nort op jun 05, 2019, 10:31:49
Als ik dan een tip mag geven, gebruik wat minder stevige taal en overdrijvings woorden. Dat maakt het al snel een schreeuwerig stuk, terwijl de inhoud an sich prima is.
Ga ik mee nemen in de groep en zeker iets waar we kritisch naar gaan kijken.

Joost

Citaat van: FCT1980 op jun 04, 2019, 16:31:08
Half vol is bij Twente altijd nog 15K. Waar je dat trouwens op baseert weet ik niet. Dat er na een aantal seizoenen Eerste Divisie minder mensen komen is misschien het geval maar juist een vaste speeldag heeft ook veel mensen doen besluiten juist wel te gaan.
Afgelopen seizoen zijn er in totaal uiteindelijk 20.200 scc's verkocht en zat er gemiddeld meer dan 26K. Dat druist in tegen wat je zegt dat maar een klein percentage trouw is aan hun club en dat het niet club of natie gebonden is. Want dat laatste is juist wel het geval. Er zijn clubs waar de mensen blijven komen ook al gaat het minder.

Trouw is gewoon een heel relatief begrip. Twente behoort tot de subtop qua grote clubs, daarom zullen er bij Twente in vergelijkbare situaties altijd wel meer mensen komen dan bij Willem II, FC Eindhoven of ADO Den Haag.

Er zijn wel een aantal situaties geweest de laatste jaren, die Twente deels zelf gecreeerd heeft, die een positieve werking hebben gehad op de toeschouwersaantallen. Bij de bouw van het nieuwe stadion is er relatief klein gebouwd, de capaciteit is bij opening was lager dan die van Het Diekman. Door de aanzuigende werking was de capaciteit dusdanig dat het eigenlijk gelijk vol zat. Die strategie is door meer clubs toegepast; Groningen, Heerenveen. Andere clubs als Vitesse, AZ, Utrecht, Roda kozen ervoor om bewust meer capaciteit te nemen om nog te kunnen groeien.

In het geval van Twente ontstond er vrijwel direct ticketschaarste en dus een wachtlijst. Zo'n zelfde effect zag je bij Heerenveen. Twente had daarnaast Munsterman die voor sportief succes zorgde. Die combinatie zorgde direct voor een uitverkocht stadion bij uitbreiding want succes daar wil iedereen bij zijn.

Daarna liep het helemaal in de soep waarbij ze in Twente vooral de boze buitenwereld de schuld gaven. Zulke reuring levert altijd extra aandacht op. Zelfs als het (kortstondig) negatief uitpakt op sportief gebied.

Zo gauw Twente drie anonieme seizoenen in het rechterrijtje speelt zal de aandacht afnemen, Heerenveen en Groningen zijn daarvan een uitstekend voorbeeld.

FCT1980

Citaat van: Joost op jun 05, 2019, 10:47:35
Zo gauw Twente drie anonieme seizoenen in het rechterrijtje speelt zal de aandacht afnemen, Heerenveen en Groningen zijn daarvan een uitstekend voorbeeld.

seizoen plek gemiddeld aantal toeschouwers
14-15    10   28,5K
15-16    13   25,8K
16-17     7    25,5K
17-18    18   25K
18-19     1    26,3K

Heerenveen, Alkmaar, Utrecht, Arnhem, Groningen enz zijn voorbeelden waarmee je Twente niet kunt vergelijken. Ook toen het niet top was kwamen er minimaal 25K.
Ik weet niet wat je dwars zit maar het klopt gewoon niet wat je zegt.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Joost

Citaat van: FCT1980 op jun 05, 2019, 11:16:35
seizoen plek gemiddeld aantal toeschouwers
14-15    10   28,5K
15-16    13   25,8K
16-17     7    25,5K
17-18    18   25K
18-19     1    26,3K

Heerenveen, Alkmaar, Utrecht, Arnhem, Groningen enz zijn voorbeelden waarmee je Twente niet kunt vergelijken. Ook toen het niet top was kwamen er minimaal 25K.
Ik weet niet wat je dwars zit maar het klopt gewoon niet wat je zegt.

Er zit mij helemaal niets dwars, ik zeg enkel dat Twente niet uniek is en nog steeds op een piek zit.

Bier und Bratwurst

Dan pieken we nog voort want zet komend seizoen ook maar bij dat rijtje. Er zijn nu al meer dan 20000 jaarkaarten verkocht
Het ene stadion is het andere niet!

FCT1980

Citaat van: Joost op jun 05, 2019, 11:36:27
Er zit mij helemaal niets dwars, ik zeg enkel dat Twente niet uniek is en nog steeds op een piek zit.

Hoe kun je nu nog spreken van een piek dan?
Vanaf de opening Arke stadion is het nagenoeg uitverkocht geweest. In 08-09 was de eerste uitbreiding een feit en was het op enkele plekken na ook steeds uitverkocht.
Na de voltooiing van het stadion 28K, 29,5K, 29,5K en daarna het rijtje dat ik al had gepost.
Leg me die piek nu eens uit dan. En hoe relatief is naar jouw mening het begrip trouw dan nog. Dat begrip ging het in eerste instantie allemaal om.
NAC precies hetzelfde ook trouwe achterban. Ook in Rotterdam kun je spreken van een trouw publiek. Voor de rest valt dat allemaal wel tegen.

Je zegt dat Twente tot de subtop behoort qua grote clubs en daar hang je een aantal voorbeelden aan. Dat klopt gewoon niet met de werkelijkheid hier.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

FCT1980

Citaat van: Bier und Bratwurst op jun 05, 2019, 11:56:18
Dan pieken we nog voort want zet komend seizoen ook maar bij dat rijtje. Er zijn nu al meer dan 20000 jaarkaarten verkocht


Vanaf het Arke stadion piekt Twente al. Bijna altijd uitverkocht en geweldig hoge bezettingsgraad, ondanks twee grote uitbreidingen.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Joost

Citaat van: FCT1980 op jun 05, 2019, 12:37:50

Vanaf het Arke stadion piekt Twente al. Bijna altijd uitverkocht en geweldig hoge bezettingsgraad, ondanks twee grote uitbreidingen.

Ik ga het niet nog eens plaatsen maar het is een combinatie van ticketschaarste, sportief succes en reuring.

willytown79

Citaat van: Joost op jun 05, 2019, 13:05:59
Ik ga het niet nog eens plaatsen maar het is een combinatie van ticketschaarste, sportief succes en reuring.

5 jaar reuring ? Nee dit is geen piek in mijn ogen. Sommige clubs hebben nu eenmaal een heel trouwe achterban. En daar is Twente er eentje van.

FCT1980

Citaat van: Joost op jun 05, 2019, 13:05:59
Ik ga het niet nog eens plaatsen maar het is een combinatie van ticketschaarste, sportief succes en reuring.

En dat al 20 jaar terwijl de club nog maar 54 jaar bestaat. Beste piek dan. Maar laat inderdaad maar.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Bier und Bratwurst

En we zullen nog lang blijven pieken!! Of jullie het nou leuk vinden of niet
Het ene stadion is het andere niet!

Joost

Citaat van: FCT1980 op jun 05, 2019, 13:27:35
En dat al 20 jaar terwijl de club nog maar 54 jaar bestaat. Beste piek dan. Maar laat inderdaad maar.

Vooruit, nog 1 keer.

Twente heeft een te klein stadion neergezet waardoor het vanaf de opening steevast uitverkocht is. Het sportieve succes door mee te doen om de titel en die te winnen mobiliseerde genoeg mensen om zelfs beide verbouwingen vol te krijgen. Na 2 sportieve mindere seizoen in 14/15 en 15/16 zakte het aantal al 15%. Toen kwam dat gedoe met het intrekken van de licentie. Die reuring heeft de supporters binnenboord gehouden, daarbij gaf de degradatie dat nog een extra boost.

Het is al 12 jaar niet rustig in Enschede dát is de oorzaak dat het vol zit. Maar speelt de club de komende jaren anoniem mee in de Eredivisie dan zal er echt hetzelfde gebeuren als in Heerenveen en Groningen. Al kan niemand inschatten hoe groot dat effect precies zal zijn