Een donkere avond in Dublin. Shamrock Rovers v Monaghan United.

Gestart door TeeZee, apr 15, 2008, 11:22:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Shamrock Rovers v Monaghan United
07 November 2006, 8 pm @ Tolka Park, Dublin

Het is dat Shamrock Rovers eerder dit seizoen drie strafpunten had gekregen wegens het opstellen van een geschorste speler, anders had de club uit Dublin officieus kampioen kunnen worden tegen Monaghan United. De Rovers konden dinsdagavond j.l. wel een gat van drie punten slaan ten opzichte van de naaste achtervolgers Dundalk. Al een aardig tijdje zwerft de club van de ene naar de andere tijdelijke thuisbasis, het beoogde Tallaght Stadium als thuishaven is voorlopig nog geen realiteit. Het wachten blijft tot het moment dat er volledige toestemming komt om aan het nieuwe onderkomen te beginnen. Het plannen en het regelen van geld, het bouwen is nog een heel ander verhaal. En dus speelt Shamrock momenteel in het onderkomen van Shelbourne Rovers, het kleurrijke Tolka Park.

Aangezien ik twee dagen in Dublin was voor een Training Course over de nieuwste generatie van geostationaire weersatellieten leek dit me wel een aardige kans om eens een Ierse voetbalwedstrijd te bezoeken. Alhoewel Ierland voetbal soccer noemt en het internationaal weinig voorstelt vond ik de gedachte om een populaire tweede divisieclub in Dublin te bezoeken erg aantrekkelijk. Nadat ik mijn werkspullen gedropt had in het hotel te Fleet Street (the place to be in Dublin, als ik mijn Ierse collega's mocht geloven - de straat zat inderdaad vol met leuke pubs en restaurantjes) liep ik richting de bushalte in O'Connell Street. Deze straat is zo'n beetje de hoofdstraat van Dublin en was om 19:00 local time buitengewoon druk. Het duurde daarom nogal een tijd voordat ik de goede bushalte gevonden had. Het was wel erg boeiend om al het Ierse leven op straat te kunnen aanschouwen. Mijn collega ging niet mee, want die had een afspraak met een ex-collega die nu in Ierland werkt.

De eerste bus die me naar mijn bestemming zou voeren moest ik aan me voorbij laten gaan, de bus zat net zo vol als een gemiddelde bus 12 op maandagochtend  in Utrecht. De tweede bus was wel raak. Ik vertelde de buschauffeur dat ik eruit wilde bij "Kennedy's Pub" en vroeg hem of hij dat wilde omroepen. Hij mompelde wat en vroeg €1,20 voor de rit. Dat legde ik keurig gepast neer en pakte het bonnetje uit zijn handen. Hij hield het bonnetje wel vrij stevig vast, iets dat ik niet echt begreep. Later kwam ik erachter dat ik €1,35 had moeten betalen en ik hem dus opgelicht had. Hij riep uit wraak niet om waar ik eruit moest, maar gelukkig zag ik het zelf net op tijd.


Nu ik op de plaats van bestemming was moest ik vertrouwen op mijn navigatievermogen. De oplettende lezer weet wat dat betekende: ik had geen flauw idee en besloot willekeurig enkele donkere steegjes in te lopen. Ik zag al wel wat licht in de verte en was dichtbij, maar kon niet bij het stadion geraken. Uiteindelijk liep ik maar een bruggetje over en zag een bord met "Croke Park". Die straat ging ik maar in, want Croke Park ligt aardig in de buurt van Tolka Park. De straat die ik in liep liet zich uitstekend omschrijven als een donkere, Ierse Coronation Street-kloon. In de verte zag ik een barrel roof opdoemen met enkele eenvoudige floodlights. Dit moest het zijn! Ik zag maar een ingang en geen club shop of ticket office. Ik ging dus maar meteen naar binnen. Ondanks dat het pay at the gate was, kreeg ik een mooi kaartje en bovendien een elftalposter.


Het was lang geleden dat ik een avondwedstrijd bezocht had (november 2003, Blackpool) en het was dus leuk om dat weer eens mee te maken. De damp uit de vreetkar laveerde richting het strafschopgebied. Het was dan ook voor het eerst dat ik een vreetkar pal naast de goal zag staan. Ik kan me zo voorstellen dat daar wel eens een bal naar binnen geschoten is. Het stadion zelf zag er alleraardigst uit. Een tribune met de al eerder genoemde barrel roof, een onoverdekte kop (all-seated) en aan de andere lange zijde een deels overdekte tribune oude stijl. De tribune die ik uitkoos om te gaan zitten was by far de lelijkste van de vier en bevond zich achter de goal. Snel kocht ik een hotdog en wat drinken en nestte me op een stoeltje. De mieserregen daalde af en verstrooide het licht van de stadionverlichting. Voor het eerst in maanden kreeg ik het even koud.


Veel mensen zaten er niet tijdens de aftrap, ik gok een man of 1000 (ik heb nog geen attendance kunnen vinden van deze pot). De sfeer was extreem gemoedelijk, Ieren zijn sowieso een zeer vriendelijk volk. Ik kon nergens een uitvak ontwaren, aan de overkant zat niemand. Ik zag wel enkele vlaggen hangen van Monaghan United, maar veel supporters zaten er niet.


Ik bladerde vlak voor de aftrap even door het programmaboekje en las devolgende alinea: "Good evening and welcome to what is our fourth and final encounter with Monaghan United this season. Our two visits to Century Homes Park ended in stalemate but were enjoyable noetheless." Ik hoopte dus dat deze wedstrijd me niet mijn hobby zou gaan kosten. De wedstrijd begon weinig hoopgevend met vreselijk saai en slecht voetbal. Naarmate de minuten wegtikten werd het steeds vermakelijker en Shamrock was duidelijk de betere ploeg. Al na een kwartier kwam de terechte 1-0 op het scorebord te staan en nog voor de rust werd de voorsprong verdubbeld. Tijdens deze momenten kwam ik er ook achter waar de uitsupporters zaten: recht voor me. Het bleek dat iedereen hier door elkaar zat, Shamrock en Monaghan United-supporters zaten door het hele stadion verspreid, inclusief het breeduit dragen van de eigen clubkleuren.


Behalve dan aan de overkant, daar zat vrijwel niemand. Totdat het rust was geweest en ik me ineens afvroeg waar de meeste mensen om me heen gebleven waren. Ineens zag ik het: die zaten aan de andere kant, zowel aan de lange zijde als op de onoverdekte kop. Shamrock zou namelijk naar die goal gaan spelen. Je kon vrijuit wisselen van tribune.


De tweede helft was minder sterk van Shamrock, Monaghan was de betere ploeg en kreeg een aantal uitstekende kansen. De lat werd twee keer geraakt, een penalty werd Monaghan onthouden en de keeper van Shamrock stak in een bloedvorm. Met hangen en wurgen werd de nul vastgehouden en met nog twee wedstrijden te gaan staat Shamrock alleen op kop met drie punten voorsprong. In de verte hoorde ik "Campeone" van de tribunes rollen.


Na een kwartier gewacht te hebben op de bus reed ik weer richting het centrum. Om middernacht lag ik weer in bed en zette de wekker om 7:15 devolgende dag. Ik was hier immers voor werk.