Hoofdmenu

Italie

Gestart door hoevenen lion, aug 18, 2008, 22:32:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joost

Vorige week tijdens de vakantie een wedstrijd in de Coppa Italia gezien tussen Perugia en Gubbio. Dat laatste ligt maar 40km van Perugia maar van een derby was weinig te merken. Renato Curi is een typisch Italiaans stadion met vier aparte, stijle tribunes. Echt vol was het niet en de eerste helft was erg matig. Gubbio, Serie C als ik me niet vergis, verdedigde stug en Perugia, vorig jaar subtop Serie B, had nog niet de kracht echt door te stoten.

Zoals gebruikelijk lukte dat in de tweede helft wel en zowaar zelfs tweemaal waardoor het na een uur wel gespeld leek. Een van de Gubbiospelers volleerde even later op prachtige wijze de aansluitingstreffer binnen waarna zijn team plots heel sterk begon te voetballen. Een gelijkmaker zat er echter niet meer in voor ze.

En gisteren de Supercup bezocht tussen Lazio en Juventus. Het Olimpico is de thuishaven van Lazio dus daarom tickets tussen de Romeinse supporters besteld. Beide curva's zaten helemaal vol, de lange zijdes maar zeer beperkt. Het werd een gedenkwaardige avond. Ik ben geen fan tifo maar de Italiaanse en blauw-witte vlaggetjes in onze curva zagen er toch fraai uit. Het fanatisme van de gehele curva was meeslepend.

Juve starte heel sterk en zette Lazio direct onder hevige druk. Lazio overleefde die eerste paar minuten en kwam beter in de wedstrijd. Je zag dat de spelers van Juve elkaar makkelijker vonden maar dat werd meer dan gecompenseerd door de inzet van Lazio. Na een half uur scoorde Immobilie vanaf elf meter en vlak na rust kopte hij de 2-0 voor Lazio binnen.

Achterin stond het als een huis bij Lazio maar toch werd het een krankzinnige slotfase. Dybala schoot eerst na 84 minuten de 2-1 binnen uit een vrije trap binnen. Daarna benutte hij een strafschop toen de extra tijd al was begonnen. Nog dieper in de extra tijd schoot Lazio de 3-2 binnen wat tot een orkaan van vreugde leidde.

Het Olimpico is een matige locatie voor een voetbalwedstrijd maar het affiche, de verdeling van supporters en wedstrijdverloop maakten het toch wel erg gaaf.

Mrmojorisin

Hallo iedereen

Ik ben nieuw hier op het forum, en ben van plan om in de herfstvakantie een groundhoptrip naar Italië te doen, ik heb voor mezelf even een programma opgesteld en wilde hier eens horen of er iemand ervaringen heeft met (een deel van) mijn reisprogramma. Aanraders of tips in Italië zijn ook altijd welkom.

Ik ben van plan om vrijdag 27/10 naar Milaan te vliegen. En vanaf daar start mijn 9-daagse trip door Italië met volgende wedstrijden.
28/10 Milan - Juve
29/10 Torino - Cagliari
30/10 Hellas Verona - Inter
31/10 Roma - Chelsea (CL)
01/11 Napoli - City (CL)
02/11 Lazio - Nice (EL)
04/11 Genoa - Sampdoria
05/11 Fiorentina - Roma

Zijn er hier volgens jullie wedstrijden bij die onhaalbaar zijn qua tickets? Ik maak me vooral zorgen over Milan - Juve en Napoli - City, maar als ik wat opzoek verkopen die alletwee wel nooit uit. Als iemand tips heeft om makkelijk aan tickets te geraken mag dat gerust meegedeeld worden, al lees ik hier in dit topic wel dat je in Italië eigenlijk altijd gewoon voor de wedstrijd tickets kunt kopen (in de stad, of aan het stadion), ik veronderstel dus dat dat geen al te groot probleem is?

Ook vroeg ik me af of Napoli - City qua veiligheid een aanrader is, ik ga normaal niet mee in al die verhalen over onveiligheid, en heb me ook nog nooit onveilig gevoeld in een stadion, maar heb wel al enorm veel slechte dingen gelezen over Napels, komt daar nog eens bij dat Italianen en Engelsen geen al te beste combinatie is...

Alvast bedankt voor de (eventuele) reacties.

Hugo

Welkom, ben je zeker dat de datums van de competitiewedstrijden al definitief zijn vastgesteld?  Meestal duurt dat in Italië tot 2-3 weken vooraf.

Joost

De serie A is al vastgezet maar zekerheid heb je nooit dat er ook biets meer verandert.

Kaartjes zul je online kunnen bestellen en dat zou geen probleem op moeten leveren.

Ga je met de auto of het OV? In beide gevallen zou ik eens naar de reistijd kijken. Iedere dag veel reizen gaat echt tegenstaan. Dan zit je in een vast stramien met opstaan-rijden-eten-wedstrijd-slapen. Ik heb zelf die ervaring met 9 dagen Engeland maar iets kortere afstanden.

Daarnaast zou je ook kunnen kijken naar de serie B om wellicht wat minders kilometers te maken. Maar daarvan is nog definitief programma.

Mrmojorisin

Citaat van: Hugo op aug 30, 2017, 22:08:00
Welkom, ben je zeker dat de datums van de competitiewedstrijden al definitief zijn vastgesteld?  Meestal duurt dat in Italië tot 2-3 weken vooraf.
Dat dacht ik ook inderdaad. Maar tot mijn verbazing zag ik gisteren op soccerway dat de kalender was aangepast, ik veronderstel dus dat het vrij definitief vastgelegd is.

Mrmojorisin

Citaat van: Joost op aug 31, 2017, 00:27:17
De serie A is al vastgezet maar zekerheid heb je nooit dat er ook biets meer verandert.

Kaartjes zul je online kunnen bestellen en dat zou geen probleem op moeten leveren.

Ga je met de auto of het OV? In beide gevallen zou ik eens naar de reistijd kijken. Iedere dag veel reizen gaat echt tegenstaan. Dan zit je in een vast stramien met opstaan-rijden-eten-wedstrijd-slapen. Ik heb zelf die ervaring met 9 dagen Engeland maar iets kortere afstanden.

Daarnaast zou je ook kunnen kijken naar de serie B om wellicht wat minders kilometers te maken. Maar daarvan is nog definitief programma.
Bedankt voor de tip, had ik ook al eens voor rondgekeken, maar die wedstrijden zijn nog niet vastgelegd, wat het qua planning iets vervelender maakt.

Maar vooral Parma zou ook wel een leuke optie zijn.

De bedoeling is om met het OV te gaan, de trein voornamelijk. Had al wat opgezocht en was positief verrast over de reistijden, en een uurtje of twee door het Italiaanse landschap lijkt me niet echt een straf. Ideaal had wel een rustdag op maandag geweest, zoals die er op vrijdag is, maar Hellas-Inter vind ik een te mooie om te laten schieten. Al heb je wel een punt, misschien toch maar een wedstrijdje laten schieten voor wat extra rust, alleen zijn het allemaal mooie affiches dus vind ik dat nogal moeilijk :-)

Hoe schatten jullie de kansen in voor Roma in de CL qua tickets? Daar heb ik persoonlijk geen kijk op.

Nort

Citaat van: Mrmojorisin op aug 31, 2017, 10:45:37
Bedankt voor de tip, had ik ook al eens voor rondgekeken, maar die wedstrijden zijn nog niet vastgelegd, wat het qua planning iets vervelender maakt.

Hoe schatten jullie de kansen in voor Roma in de CL qua tickets? Daar heb ik persoonlijk geen kijk op.
Roma verkoopt eigenlijk nooit uit. Bij de 1/16 finale tegen Real Madrid zat 55.000 man, dus genoeg plek over. Al zullen de lege plekken wel vooral op de lange zijde geweest en volgens mij kunnen de prijzen wel aardig oplopen (€100+).

San Paolo

Prachtige affiches zeg! Wordt een mooie maar vermoeiende reis als ik het zo zie. Hou ook nog wat tijd over om van de Italiaanse steden en gastronomie te genieten zou ik aanbevelen.

Denk dat Verona - Rome, Rome - Napels, Napels - Rome in drie dagen wel heftig is.

Thijs

Vaak wel handig om te doen, maar voor Napoli zou ik zeker proberen vooraf de kaarten te halen. Het heeft ons voor Napoli - Nice flink wat tijd, moeite en wat extra euro's gekost om ter plekke nog aan kaarten te kunnen komen.

Vlak na de loting ging ik op reis, waardoor vooraf halen lastig werd. Maandag eind van de middag in Napels aangekomen, bleek dinsdag een feestdag te zijn. Hierdoor bleef de woensdag als laatste optie over. Als je geen Italiaans spreekt en/of er niet zo uitziet weigert bijna iedereen in de buurt van het stadion om maar met je te praten. Na flink wat hobbels in de weg is het toch gelukt bij verkopers die ergens achter San Paolo voor een koffietentje rondhingen.

Ondanks de afwezigheid van de uitsupporters waren de sfeer en de wedstrijd geweldig en blijf ik het stadion een gave oude bak vinden.

Saltacampos

Citaat van: Thijs op aug 31, 2017, 13:18:40
Vaak wel handig om te doen, maar voor Napoli zou ik zeker proberen vooraf de kaarten te halen. Het heeft ons voor Napoli - Nice flink wat tijd, moeite en wat extra euro's gekost om ter plekke nog aan kaarten te kunnen komen.

Vlak na de loting ging ik op reis, waardoor vooraf halen lastig werd. Maandag eind van de middag in Napels aangekomen, bleek dinsdag een feestdag te zijn. Hierdoor bleef de woensdag als laatste optie over. Als je geen Italiaans spreekt en/of er niet zo uitziet weigert bijna iedereen in de buurt van het stadion om maar met je te praten. Na flink wat hobbels in de weg is het toch gelukt bij verkopers die ergens achter San Paolo voor een koffietentje rondhingen.

Ondanks de afwezigheid van de uitsupporters waren de sfeer en de wedstrijd geweldig en blijf ik het stadion een gave oude bak vinden.
Weigeren ze echt of spreken ze gewoon niets anders dan Italiaans (al lijkt het dialect in Napels daar soms nauwelijks op, maar goed) ?
Over land and sea

Thijs

Citaat van: Saltacampos op aug 31, 2017, 15:08:54
Weigeren ze echt of spreken ze gewoon niets anders dan Italiaans (al lijkt het dialect in Napels daar soms nauwelijks op, maar goed) ?

De meerderheid spreekt inderdaad alleen Italiaans. Maar zowel bij ons, als bij alle andere toeristen of buitenlanders die ik zag was het vrijwel meteen "ciao!" met een zwaaiend handgebaar erbij, terwijl ze bij Italiaanssprekenden wel gesprekken gingen voeren. Ik ben na een tijdje maar achter wat Napoli fans aangelopen die kaarten zochten voor de curva B. Een politieagent was aan het wijzen naar een Listicket verkooppunt, maar die had geen kaarten meer te koop. Waar we toen andere toeristen om zagen draaien, omdat ze zeiden dat ze de buurt niet veilig vonden, zijn wij meegelopen en kwamen we voor een koffietent en bakkerijtje met Napoli auto en scooters voor de deur uit. Daar hing een man of 40 rond op geparkeerde scooters en een klein terrasje, met enkele verkopers ertussen. In eerste instantie wilden zij ons ook niet helpen. Nadat we een aantal keer "Olandesi" zeiden en er eentje over Ruud Krol begon wilden ze wil met ons praten.

In hun steenkolen Engels, met handgebaren en met gebruik van Google Translate maakten ze duidelijk dat ze zeker wilden weten dat we geen Engelsen of Fransen waren en we begrepen dat ze bij ons de prijs een stuk omhoog gooiden. Iedereen die een kaart wilde kopen moest zijn naam en geboortedatum op een papiertje schrijven en na een half uur ging een verkoper met een hele stapel papiertjes weg. Hij zou een half uur later terugkeren, maar kwam uiteindelijk anderhalf tot twee uur later terug met een stapel kaarten met alle namen erop. Ze probeerden nog de kaarten voor 50 en later 30 euro meer te verkopen, maar na stug volhouden dat we een prijs hadden afgesproken kregen we ze uiteindelijk voor het afgesproken bedrag. Ze leken niet heel vrolijk meer, omdat ze gehoopt hadden meer winst op ons te maken dan ze al zouden doen. Uiteindelijk hebben we 50 euro betaald voor kaarten die nromaal 20 euro kosten, maar het was het me dubbel en dwars waard! Ik zou zo nog een keer gaan als ik in de buurt zou zijn.

Mrmojorisin

Citaat van: Thijs op aug 31, 2017, 13:18:40
Vaak wel handig om te doen, maar voor Napoli zou ik zeker proberen vooraf de kaarten te halen. Het heeft ons voor Napoli - Nice flink wat tijd, moeite en wat extra euro's gekost om ter plekke nog aan kaarten te kunnen komen.

Vlak na de loting ging ik op reis, waardoor vooraf halen lastig werd. Maandag eind van de middag in Napels aangekomen, bleek dinsdag een feestdag te zijn. Hierdoor bleef de woensdag als laatste optie over. Als je geen Italiaans spreekt en/of er niet zo uitziet weigert bijna iedereen in de buurt van het stadion om maar met je te praten. Na flink wat hobbels in de weg is het toch gelukt bij verkopers die ergens achter San Paolo voor een koffietentje rondhingen.

Ondanks de afwezigheid van de uitsupporters waren de sfeer en de wedstrijd geweldig en blijf ik het stadion een gave oude bak vinden.
Oké, bedankt. Ga ik zeker doen. Waar kan ik dat best online doen? Gewoon de site van Napoli zelf? Staat momenteel nog niet online merk ik.

Mrmojorisin

Citaat van: Nort op aug 31, 2017, 11:24:35
Roma verkoopt eigenlijk nooit uit. Bij de 1/16 finale tegen Real Madrid zat 55.000 man, dus genoeg plek over. Al zullen de lege plekken wel vooral op de lange zijde geweest en volgens mij kunnen de prijzen wel aardig oplopen (€100+).
Bedankt! Heb voor de zekerheid toch maar online tickets gekocht, 40euro, op de Curva Nord, de lange zijdes waren helaas net iets te duur, 90 euro voor een ticket vind ik iets te veel.

Mrmojorisin

Citaat van: Thijs op aug 31, 2017, 16:51:05
De meerderheid spreekt inderdaad alleen Italiaans. Maar zowel bij ons, als bij alle andere toeristen of buitenlanders die ik zag was het vrijwel meteen "ciao!" met een zwaaiend handgebaar erbij, terwijl ze bij Italiaanssprekenden wel gesprekken gingen voeren. Ik ben na een tijdje maar achter wat Napoli fans aangelopen die kaarten zochten voor de curva B. Een politieagent was aan het wijzen naar een Listicket verkooppunt, maar die had geen kaarten meer te koop. Waar we toen andere toeristen om zagen draaien, omdat ze zeiden dat ze de buurt niet veilig vonden, zijn wij meegelopen en kwamen we voor een koffietent en bakkerijtje met Napoli auto en scooters voor de deur uit. Daar hing een man of 40 rond op geparkeerde scooters en een klein terrasje, met enkele verkopers ertussen. In eerste instantie wilden zij ons ook niet helpen. Nadat we een aantal keer "Olandesi" zeiden en er eentje over Ruud Krol begon wilden ze wil met ons praten.

In hun steenkolen Engels, met handgebaren en met gebruik van Google Translate maakten ze duidelijk dat ze zeker wilden weten dat we geen Engelsen of Fransen waren en we begrepen dat ze bij ons de prijs een stuk omhoog gooiden. Iedereen die een kaart wilde kopen moest zijn naam en geboortedatum op een papiertje schrijven en na een half uur ging een verkoper met een hele stapel papiertjes weg. Hij zou een half uur later terugkeren, maar kwam uiteindelijk anderhalf tot twee uur later terug met een stapel kaarten met alle namen erop. Ze probeerden nog de kaarten voor 50 en later 30 euro meer te verkopen, maar na stug volhouden dat we een prijs hadden afgesproken kregen we ze uiteindelijk voor het afgesproken bedrag. Ze leken niet heel vrolijk meer, omdat ze gehoopt hadden meer winst op ons te maken dan ze al zouden doen. Uiteindelijk hebben we 50 euro betaald voor kaarten die nromaal 20 euro kosten, maar het was het me dubbel en dwars waard! Ik zou zo nog een keer gaan als ik in de buurt zou zijn.
Dat het niet de meest gastvrije supporters zijn heb ik al wel een aantal keren gelezen inderdaad :-) maar goed dat je er positief over bent, qua veiligheid dus zeker te doen?

Mrmojorisin

Nog een bijkomend vraagje, heeft er hier iemand ervaring met treinen in Italië?

Ik zie dat ik de tickets op voorhand kan bestellen, maar is dat echt nodig? Vind het namelijk een pak handiger dat ik op het moment zelf nog kan beslissen om een trein een uurtje vroeger / later te nemen. Anders wordt het allemaal wel heel erg georganiseerd. Maar langs de andere kant wil ik natuurlijk ook niet voor een 'uitverkochte' trein komen te staan, als dat al mogelijk is.