Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Nort

Met een extra speelronde op, bank holiday, maandag was een lang weekend Engeland met mrs een mooie optie. Uit ervaring weet ik dat je beter niet alle punten gelijk in het begin van het seizoen er doorheen moet jassen, al is dat soms wel aantrekkelijk.

Hoewel er dus op zowel vrijdag, zaterdag, zondag én maandag gevoetbald werd, bezocht ik slechts twee wedstrijden. Op zaterdag zat ik lang in dubio tussen Forest Green Rovers en Bristol Rovers. Forest Green speelde tegen Swindon dat een vol uitvak zou trekken, terwijl Bristol Rovers natuurlijk in een leuker stadion speelt. Zodoende deed ik de belofte aan mijzelf om het Memorial stadium een andere keer te bezoeken.

Het werd dus hipster club Forest Green Rovers. Met een groot aandeelhouder die een bedrijf heeft dat in 'groene' energie investeert, mag het nauwelijks een verbazing heten dat Forest Green de eerste veganistische club is ter wereld. Zelfs de koffiemelk is geen echte melk, maar heb je keus uit soja melk en nog slechtere keuzes. Als Jesse Klaver een vincker zou zijn geweest, zal wel die er een seizoenskaart van Forest Green hebben gehad om tweewekelijks met z'n dikke BMW de oversteek te maken.

Anyway, op advies van Willytown werd er prima geluncht in Nailsworth en liep de kroeg langzamerhand vol met bezoekers uit Swindon. Na een vooral eenzijdig gesprek over hoe slecht Swindon wel niet was, werd het tijd om richting stadion te gaan. The New Lawn is een typisch modern non-league stadion, met terracing, overdekte staantribunes en natuurlijk een overdekte hoofdtribune. Het enige bijzondere was dat 1.235 Swindon supporters de staantribune bevolkten en daarmee zorgden voor bijna 50% van de toeschouwers.

Voor de rest was allemaal niet zo bijzonder en bleken de Forest Green Rovers helemaal geen veganisten. De q-pies en de veggie burgers werden massaal geboycot en deed iedereen het met een portie friet. En eerlijk is eerlijk, die smaakte zeker voor Engelse begrippen erg goed.

De eerste helft was echt leuk en voetbalde beide ploegen om te winnen. Dat leverde twee doelpunten op (1-1) en eindigde nog eens drie ballen op de paal. In de 2e helft werd de tactiek van Swindon aangepast en werd er gespeeld om niet te verliezen. Daarbij maakte de coach van zichzelf een parodie dat uiteindelijk in de blessuretijd nog een gele kaart opleverde.

Op maandag stond de 2e wedstrijd op het programma en dat beloofde een hele goede te worden. Bath City ontving lokale buur en rivaal Weston-Super-Mare. Twerton Park is natuurlijk een fantastisch stadionnetje, google de foto's maar, en bovendien mocht ik  voor niks naar binnen. Als tegenprestatie moest er voldaan worden aan de strenge kledingvoorschriften (pak zonder stropdas) en mocht de scheidsrechter zowel vooraf, tijdens als na de wedstrijd niet bekritiseerd worden.

Willytown deed een dubbel Brabants kwartiertje, waardoor er voldoende tijd was om een rondje rond het stadion te lopen en in de social club een biertje te doen. Dat laatste voelde overigens wel een beetje ongemakkelijk om keurig in het pak tussen de andere boozende fans rond te huppelen. 

Voor de rest was alles keurig geregeld en mochten wij ons in de bobo kamer te goed doen aan koffie en thee met een biscuitje. De rest van de drank diende zelf betaald te worden en voor het eten kon je achteraan aansluiten bij de catering. Tot zover het bobo leven op het 6e niveau in Engeland.

Het stadionnetje is heerlijk Engels en ziet er eigenlijk niet uit. Het veld loopt schuin af, achter het doel zijn wat oneven rijen beton gestort, op de hoofdtribune hinderen diverse palen het zicht, daarlangs doet een zeecontainer dient als programmashop en aan de andere kant is een extra totaal overbodige zittribune gebouwd.

Op het veld gebeurde de eerste helft vrij weinig en ik was dan ook blij dat de eerste 45 minuten er op zaten. Tijdens de rust stond ons bestelde biertje al klaar en doordat we meer 'lulden dan dronken', mistten we haast de 1-0. Hoewel, we waren exact voor de uitwerking van de penalty terug al werd het buitenkansje gemist.

Terwijl Willytown al 33x had verteld dat het een typische 0-0 wedstrijd was, deed Bath wat er van ze verwacht werd. Via twee doelpunten kort achter elkaar werd de overwinning zeker gesteld en draait Bath verassend bovenin mee. De gate was met 1.022 personen bovendien 300 meer dan op gehoopt, dus na afloop zal er een klein feestje gehouden zijn.

Joost

Die extra tribune in Bath is ooit gebouwd toen Bristol Rovers het stadion gebruikte.

willytown79

mooi verslag Nort, topweekendje

Nort

Citaat van: Joost op aug 29, 2018, 15:24:01
Die extra tribune in Bath is ooit gebouwd toen Bristol Rovers het stadion gebruikte.
Dat verklaart een hoop.

KRCM1904

Ik ben de laatste seizoenen een frequent bezoeker van wedstrijden van de Coupe de France geworden.  Vooral de eerste 4 à 5 rondes interesseren mij het meest.  Dit weekend stond in de regio "Hauts-de-France" de 2de ronde op het programma.  Veelal zijn het wedstrijden tussen, voor mij, totaal onbekende clubs.  Vandaag koos ik voor de wedstrijd tussen Thivencelle AS & Escautpont AFC, het was niet ver van de Belgische grens en het was een vrij regionaal treffen.  Het voetbalveld was gelegen achter een schoolgebouw en de accommodatie was zéér beperkt. Er lag 1 voetbalveld en er was een "kantine" waar maximaal 5 tafels in stonden, want meer plaats was er niet. In die kantine waren ook de deuren naar de kleedkamers voor de spelers en de scheidsrechter.  De thuisspelers konden eigenlijk van in deur van de kleedkamer hun pint van de toog nemen.

De wedstrijd zelf dan, het voetbalveld was een echt hobbelveld, er viel amper op te voetballen.  Van in het begin was al duidelijk dat de strijd het zou halen van mooie voetbal.  Volgens mij speelde de bezoekende club op een hoger niveau dan de thuisclub, die indruk had ik toch.  Maar de thuisploeg gaf wel van bij het begin de indruk hun huid duur te zullen verkopen.  Het was dan ook vanaf de beginfase bikkelen voor elke bal en omdat het al moeilijk genoeg was om een bal goed te controleren, was het niveau eigenlijk niet om aan te zien.  Halverwege de eerste helft kwam de thuisploeg op voorsprong en die gaven nadien de indruk er alles aan te doen om dit niet meer uit handen te geven.  Dit ging goed tot een eind in de 2de helft, de thuisploeg had ondertussen al een paar geblesseerde spelers noodgedwongen moeten wisselen, waardoor ze dit toch niet konden volhouden.  Wat te verwachten was, gebeurde dan ook, de bezoekers wisten gelijk te maken in de 2de helft.  De thuisploeg had al veel energie opgebruikt en wist niet goed meer van welk hout pijlen te maken.  Aan voetballen kwamen ze nog amper toe, dus gingen ze zich steeds meer ergeren in de beslissingen van de scheidrechter, die meer dan eens een brandje moest blussen.  Af en toe werd er eens een elleboogje uitgedeeld of ging ze eens hoofd aan hoofd staan. Een kopstoot hier en daar kon er ook nog wel bij.  De scheidsrechter was eigenlijk vrij kordaat aan de wedstrijd begonnen met vrij snel enkele correcte gele kaarten uit te delen, maar als hij die lijn de hele wedstrijd had doorgetrokken, was de thuisploeg de wedstrijd met minder dan 8 spelers geëindigd volgens mijn aanvoelen.  De poppen gingen pas echt aan het dansen toen een thuisspeler zijn potje overkookte, nadat een bezoekende toeschouwer hem iets had toegeroepen. De speler spurtte het terrein af richting die supporter, maar werd nog net op tijd tegengehouden door een medespeler.  Ondertussen waren er ook al thuissupporters en spelersvrouwen het terrein op gelopen om zich van situatie te gaan vergewissen. Een paar minuutjes heeft de wedstrijd stilgelegen, maar nadien gingen ze gewoon verder met voetballen. De stand van 1-1 bleef op het bord en dus volgden er verlengingen.  In de verlengingen kregen beide teams nog enkele kansen, maar het bleef verder vooral stevige duels uitvechten.  Zo werd een bezoekende speler neergehaald op de rand van het 16-meter gebied, met een vrijschop tot gevolg.  Tot woede van een thuisspeler die dit niet terecht vond (elke beslissing van de scheidsrechter werd nu bijna aangevochten!), uit frustratie trapte hij nog eens stevig tegen eigen doelpaal.  Dat uit die vrijschop nog een bezoekend doelpunt volgde (1-2) maakte het alleen maar erger. De score veranderde niet meer en de bezoekers uit Escautpont mogen door naar de 3de ronde.
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

syntric

#5075
Citaat van: KRCM1904 op sep 02, 2018, 23:16:39


  Volgens mij speelde de bezoekende club op een hoger niveau dan de thuisclub, die indruk had ik toch. 

Je had het goed, ik zocht het even op: niveau 15 tegen niveau 12! :-) Derde ronde hoop ik ook iets te vincken daar in het Noorden, hoe desolater de omgeving, hoe mooier ik het vind :-)
Groundhopper for life :-)

De publiekswissel

Ik had wel al gezien dat Roots Hall een mooi stadion was. Maar wat is dat een fantastische bak zeg! Zaterdagmiddag met heerlijk weer op het strand van Southend gezeten en in de middag Southend United - Charlton gezien. Hoewel dat volgens de regeltjes geen derby mag heten, had het wel alle facetten. 1.600 supporters uit Londen, opstootjes vooraf. Veel bobby's in de weer. Drie rode kaarten aan het einde die, volgens onze ogen vrij willekeurig, werden gegeven na een vechtpartij op het veld. Na het zien van de beelden later bleek de scheidsrechter precies de juiste personen, waaronder de keeper van Southend, te hebben weggestuurd. Speler op doel. Steward die een kopstoot uitdeelt aan een supporter van Charlton en meteen een hoek terug krijgt. Echt genoten en een aanrader voor een ieder van gave oude stadions. Nooit zo bij stil gestaan dat Chalton zo laag speelt...
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Nik

Citaat van: De publiekswissel op sep 04, 2018, 10:05:27
Ik had wel al gezien dat Roots Hall een mooi stadion was. Maar wat is dat een fantastische bak zeg! Zaterdagmiddag met heerlijk weer op het strand van Southend gezeten en in de middag Southend United - Charlton gezien. Hoewel dat volgens de regeltjes geen derby mag heten, had het wel alle facetten. 1.600 supporters uit Londen, opstootjes vooraf. Veel bobby's in de weer. Drie rode kaarten aan het einde die, volgens onze ogen vrij willekeurig, werden gegeven na een vechtpartij op het veld. Na het zien van de beelden later bleek de scheidsrechter precies de juiste personen, waaronder de keeper van Southend, te hebben weggestuurd. Speler op doel. Steward die een kopstoot uitdeelt aan een supporter van Charlton en meteen een hoek terug krijgt. Echt genoten en een aanrader voor een ieder van gave oude stadions. Nooit zo bij stil gestaan dat Chalton zo laag speelt...

Dat klinkt als een heet middagje! Heb je er nog wat foto's van gemaakt?

De publiekswissel

Citaat van: Nik op sep 04, 2018, 10:41:05
Dat klinkt als een heet middagje! Heb je er nog wat foto's van gemaakt?

Om eerlijk te zien, niet echt heel veel.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

fcbisart

Wij waren vorig jaar bij de openingswedstrijd Southend - Blackburn ! Enorm genoten van het stadion, sfeer en vooral het kuststadje ! Southend is dan ook een absolute aanrader voor velen van ons !

KRCM1904

Citaat van: syntric op sep 03, 2018, 15:23:02
Je had het goed, ik zocht het even op: niveau 15 tegen niveau 12! :-) Derde ronde hoop ik ook iets te vincken daar in het Noorden, hoe desolater de omgeving, hoe mooier ik het vind :-)

Bedankt om het even uit te zoeken.  Ik heb nog niet echt een idee hoe de niveaus in Frankrijk zijn. Ligue 1, Ligue 2, National, maar dan weet ik het al niet meer.
Als Belgische groundhoppers zouden we "Les Diables Rouges" toch eens moeten vinken. (https://www.fff.fr/la-vie-des-clubs/11228/infos-cles).
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

Saltacampos

#5081
Citaat van: KRCM1904 op sep 04, 2018, 21:12:14
Bedankt om het even uit te zoeken.  Ik heb nog niet echt een idee hoe de niveaus in Frankrijk zijn. Ligue 1, Ligue 2, National, maar dan weet ik het al niet meer.
Als Belgische groundhoppers zouden we "Les Diables Rouges" toch eens moeten vinken. (https://www.fff.fr/la-vie-des-clubs/11228/infos-cles).
Die structuur is niet zo complex hoor:
*Ligue 1
*Ligue 2
*National
*National 2 (4 groepen)
*National 3 (12 groepen, die beantwoorden aan de Franse regio's op het vasteland zoals die sinds 2016 zijn ingedeeld, met uitzondering van Corsica en Provence-Alpes-Côte d'Azur die een gemeenschappelijke divisie hebben)
*Regional (19 groepen waaronder ook verschillende Franse overzeese gebieden als Guadaloupe, Mayotte, Guyana enz..., hier hebben Corsica en PAC wel hun eigen liga)
*Districts (90 verschillende, vergelijkbaar met onze provinciale, het aantal reeksen hangt dan samen met het aantal inwoners in de departementen, de "districts" komen meestal overeen met de departementen, maar niet altijd, in 5 gevallen beslaat een district meerdere departementen)
Parijs heeft geen eigen district, de clubs sluiten aan bij de omliggende districten. Dit niveau bestaat niet in overzees Frankrijk, noch Corsica.

Thivencelles speelt in Divisie 6 van District Escaut, Escautpont in Divisie 3 van hetzelfde District


Over land and sea

Jehoentelaar

Kunnen die overzeese clubs ook opklimmen naar hogere divisies?
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

syntric

Citaat van: Jehoentelaar op sep 05, 2018, 15:40:53
Kunnen die overzeese clubs ook opklimmen naar hogere divisies?

Goede vraag, ik weet het ook niet, maar lijkt me praktisch gezien quasi onmogelijk gezien de afstanden en daaraan verbonden kosten.
Groundhopper for life :-)

Joost

Citaat van: Jehoentelaar op sep 05, 2018, 15:40:53
Kunnen die overzeese clubs ook opklimmen naar hogere divisies?

Nee dat gaat niet, de competities vallen ook helemaal niet binnen de Franse competitiestructuur.