Tweede Kamerverkiezingen Nederland 9 juni 2010

Gestart door TeeZee, mei 18, 2010, 09:54:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Nog een kleine drie weken en we mogen weer naar de stembus. Op wie ga je stemmen en waarom?

hgrm

De reden dat ik ook deze verkiezingen links stem, staat in het veel te lange stuk hieronder, dat zo lang is dat toch niemand het wil lezen....

We staan meer dan ooit voor fundamentele keuzes. Aan de ene kant ligt er het immigratiedossier, aan de andere kant kunnen we er niet omheen dat er bezuinigd moet worden.

Wat betreft het eerste:
Hoe meer ik er over nadenk, hoe gelukkiger ik ben dat de door mijn ouders bestelde ooievaar in Hilversum is geland en niet in Hanoi, Harare of Huamachuco is doorgevlogen. Het gevolg is dat ik in Nederland woon en het verschrikkelijk goed heb. Ondanks dat er ook bij ons wat probleempjes zijn in de samenleving, hebben we het met z'n in dit land ontzettend goed. Punt.
Het is dan ook volledig onnodig om elke keer te benadrukken dat het land aan de rand van de afgrond staat. Want dat is niet zo. Punt.
Waar ik veel over nadenk is waaraan al diegenen waarvan de ooievaar niet in Hilversum, maar wel in Hanoi, Harare of Huamachuco is geland, het verdiend hebben om het op allerlei vlakken zoveel slechter te hebben dan wij. Het komt er op neer dat er niet zo heel veel te doen is dat er welvaarts- en welzijnsverschillen zijn tussen verschillende plekken op deze aarde. Maar ik vind de manier waarop wij onze rijkdom proberen te 'beschermen' niet meer van deze tijd. Wat dat betreft ben ik voorstander van een ruimhartig vreemdelingenbeleid.

Hierbij realiseer ik me wel dat de mentaliteit bij de autochtone bevolking zal moeten veranderen wil dit een succes worden. Blijven we op dezelfde manier tegen allochtonen aankijken en met allochtonen omgaan zoals we nu in de praktijk doen, dan creëren we een gedeelde samenleving en een allochtonenprobleem. Terwijl het verleden heeft aangetoond dat we het wel kunnen: De Joden, Hugenoten en Lutheranen die in de 16e en 17e eeuw hun toevlucht in Nederland zochten, hebben wezenlijk bijgedragen aan het succes van de Gouden Eeuw.


Wat betreft het tweede punt: de bezuiningingen.
Ook hier ligt een fundamentele denkwijze aan ten grondslag, namelijk wat voor soort maatschappij we willen.
Er zijn grofweg twee mogelijkheden. Ten eerste kunnen we kiezen voor een maatschappij waarin elk individu de maximale mogelijkheden moet krijgen om zo succesvol mogelijk te zijn. Dat klinkt mooi, maar de praktijk (VS bijvoorbeeld) laat zien dat weinigen echt succesvol zijn en dat velen gigantisch hard moeten werken om het hoofd boven water te houden. Of niet.  Het gevolg is een maatschappij waarbij geld een doel is geworden in plaats van een middel.

De tweede mogelijkheid is een maatschappij waarin iedereen naar vermogen bijdraagt aan het bereiken van een zo groot mogelijk welzijn voor alle leden van de samenleving. Dat betekent dat de overheid een grote rol heeft om welzijn te herverdelen.

De keuzes die gemaakt worden in het begrotingsbeleid, zullen bepalen welke kant de Nederlandse maatschappij op gaat. Er is een discrepantie tussen inkomsten en uitgaven. Die is op te lossen door de inkomsten te verhogen of door de uitgaven te verlagen. Het risico van het verlagen van de uitgaven is dat de overheid zich gaat terugtrekken op gebieden waar juist een actieve overheid gewenst is.


Gezien bovenstaande overwegingen, stem ik het liefst zo links mogelijk. Normaal gesproken is dat SP, al heb ik me de afgelopen jaren een beetje geërgerd aan het schreeuwerige karakter dat de partij dreigt te krijgen. Veel te veel en veel te ondoordachte ophef om dingetjes die even in het nieuws zijn. Hopelijk wordt dat onder Roemer beter dan dat het onder Kant was.

Dit keer gaat het echter PvdA worden. Een stem op de SP heeft immers pas zin als de PvdA sterk is en de premier levert. Dat is voor de richting die Nederland op gaat, van groot belang. Wordt de PvdA de grootste, dan komt er een centrumlinks kabinet of -heel misschien- wel een progressief kabinet. Wordt het CDA of de VVD het grootste, dan zal het wel centrumrechts worden, in het ergste geval met PVV.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

#2
Citaat van: TeeZee op mei 18, 2010, 09:54:33
Nog een kleine drie weken en we mogen weer naar de stembus. Op wie ga je stemmen en waarom?

De poll-vraag of ik mag stemmen kan ik positief beantwoorden. Ik heb me als buitenlander in den vreemde geregistreerd voor deze verkiezingen. Normaliter dient dat te geschieden per reguliere post maar ivm de aswolk kon dat destijds niet. Het advies luidde om dan de schriftelijke aanvraag te doen toekomen aan de Nederlandse Ambassade in Cairo die dan zorg zou dragen voor verdere verzending.

Op mijn vraag of diplomatieke post zó onschendbaar was dat de aswolk dáár dan geen vat op zou krijgen bleef het stil aan de overkant.

Uiteindelijk mocht het dan via email en het ontvangstbewijs daarvoor heb ik inmiddels via de Gemeente Den Haag mogen ontvangen.

Voor de toezending van de twee stembiljetten diende ik een huisadres op te geven. Aangezien er geen sprake is reguliere postbestelling heb ik een postbusnummer op moeten geven.

Op mijn vraag of dat geaccepteerd wordt is na twee verzoeken per email nog steeds geen antwoord geformuleerd.

In den vreemde dient men eerder te stemmen dan in Nederland en de stembiljetten moeten voor de verkiezingsdatum terug zijn in Nederland. De stembiljetten worden echter dusdanig laat aangeleverd dat het fysiek onmogelijk is om ze voortijdig te retourneren. Als ik ze al zou ontvangen.

Ik mag daarom mijn ingevulde stembiljetten (laten) aanleveren bij de Nederlandse Ambassade in Cairo. Als het luchtruim boven Nederland asvrij is arriveert daar dan tijdig een postzak met door Nederlanders in Egypte uitgebrachte stemmen. Minimaal twéé daarvoor zullen blanco zijn, waarvan één per machtiging.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: hgrm op mei 18, 2010, 10:40:16Hierbij realiseer ik me wel dat de mentaliteit bij de autochtone bevolking zal moeten veranderen wil dit een succes worden. Blijven we op dezelfde manier tegen allochtonen aankijken en met allochtonen omgaan zoals we nu in de praktijk doen, dan creëren we een gedeelde samenleving en een allochtonenprobleem. Terwijl het verleden heeft aangetoond dat we het wel kunnen: De Joden, Hugenoten en Lutheranen die in de 16e en 17e eeuw hun toevlucht in Nederland zochten, hebben wezenlijk bijgedragen aan het succes van de Gouden Eeuw.

In hoeverre zijn genoemde bi-culturelen er destijds in geslaagd om onderhuidse xenophobe trekjes van autochtonen niet te doen opflakkeren? Misschien hebben zij onbaatzuchtig economisch bijgedragen tot de wervelende Hollandsche status destijds.

Ik hoop dat hier volwassen op gereageerd kan worden. Ik voel namelijk geen enkele behoefte aan vingerwijzende en voorspelbare peenvogelpolemiekjes en sponsdiscussies van bedenkelijk eenzijdig pvv-allooi.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Peenvogel

#4
Citaat van: Han op mei 19, 2010, 00:04:04
In hoeverre zijn genoemde bi-culturelen er destijds in geslaagd om onderhuidse xenophobe trekjes van autochtonen niet te doen opflakkeren? Misschien hebben zij onbaatzuchtig economisch bijgedragen tot de wervelende Hollandsche status destijds.

Ik hoop dat hier volwassen op gereageerd kan worden. Ik voel namelijk geen enkele behoefte aan vingerwijzende en voorspelbare peenvogelpolemiekjes en sponsdiscussies van bedenkelijk eenzijdig pvv-allooi.

Ik voel me vereerd dat ik een eigen zelfstandig naamwoord heb gekregen. Je kunt echter gerust zijn. Politiek interesseert me matig. Je zult mij nauwelijks in dit topic zien.

Overigens ben ik wel benieuwd op basis waarvan je mij onder de PVV-aanhang schaart. Door wat opmerkingen op een groundhop-forum?

Han

Citaat van: Peenvogel op mei 19, 2010, 09:46:38Overigens ben ik wel benieuwd op basis waarvan je mij onder de PVV-aanhang schaart. Door wat opmerkingen op een groundhop-forum?

Inderdaad. Bij Spons heb ik dat ook. Ik ga ervan uit dat je niet gebukt gaat onder die speculatieve waarneming.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Citaat van: Han op mei 19, 2010, 00:04:04
In hoeverre zijn genoemde bi-culturelen er destijds in geslaagd om onderhuidse xenophobe trekjes van autochtonen niet te doen opflakkeren? Misschien hebben zij onbaatzuchtig economisch bijgedragen tot de wervelende Hollandsche status destijds.

Ik hoop dat hier volwassen op gereageerd kan worden. Ik voel namelijk geen enkele behoefte aan vingerwijzende en voorspelbare peenvogelpolemiekjes en sponsdiscussies van bedenkelijk eenzijdig pvv-allooi.

Ik was er natuurlijk niet bij in de 17e eeuw, maar ik verwacht dat het toen niet veel beter was dan nu. Brederode was in zijn 'Spaanse Brabander' ook niet echt vleiend voor de naar Amsterdam gekomen Belgen. En de Molukkers in de jaren 50 zullen het ook niet makkelijk gehad hebben. De sfeer begint nu echter wel heel erg 'wij tegen zij' te worden. Het wordt echt eens tijd dat zowel allochtoon als autochtoon zich realiseert dat het een gegeven is dat we met elkaar in dit land wonen en dat we er samen het beste van moeten maken.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Peenvogel

Citaat van: Han op mei 19, 2010, 21:25:23
Inderdaad. Bij Spons heb ik dat ook. Ik ga ervan uit dat je niet gebukt gaat onder die speculatieve waarneming.

Nee hoor, maak je maar geen zorgen. Ik heb echter wel contact opgenomen met Studio Vandersteen naar aanleiding van jouw alliteratie en het concept voor een nieuw album is klaar. Suske en Wiske en de populistische peenvogelpolemieken. Daarin blijkt aan het einde van het album dat ik een gewone vader ben met een voorliefde voor Feyenoord, jaren '80 ska en Italiaanse scooters uit de jaren '60.




TeeZee

Citaat van: Peenvogel op mei 20, 2010, 09:14:01
Nee hoor, maak je maar geen zorgen. Ik heb echter wel contact opgenomen met Studio Vandersteen naar aanleiding van jouw alliteratie en het concept voor een nieuw album is klaar. Suske en Wiske en de populistische peenvogelpolemieken. Daarin blijkt aan het einde van het album dat ik een gewone vader ben met een voorliefde voor Feyenoord, jaren '80 ska en Italiaanse scooters uit de jaren '60.


Haha, geweldig.

Ik vind het verder een ongemakkelijk topic worden, maar dat komt vooral doordat ik het volledig eens ben met hgrm.

hgrm

Citaat van: TeeZee op mei 20, 2010, 09:26:58
Haha, geweldig.

Ik vind het verder een ongemakkelijk topic worden, maar dat komt vooral doordat ik het volledig eens ben met hgrm.

Het moet niet gekker worden. Straks ga je nog zeggen dat ik gelijk heb. En vind je hadronenbingo opeens leuk.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: PeenvogelDaarin blijkt aan het einde van het album dat ik een gewone vader ben met een voorliefde voor Feyenoord, jaren '80 ska en Italiaanse scooters uit de jaren '60.
Haa, dat is dus het doorsneeprofiel van het PVV-electoraat
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

spons

Citaat van: Han op mei 19, 2010, 21:25:23
Inderdaad. Bij Spons heb ik dat ook. Ik ga ervan uit dat je niet gebukt gaat onder die speculatieve waarneming.

Wat heb ik hier mee te maken ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Peenvogel

Citaat van: spons op mei 21, 2010, 00:43:38
Wat heb ik hier mee te maken ?

Geen idee. Ik wordt in dit topic ook als PVV'er neergezet. Op basis waarvan is me nog steeds niet duidelijk.

TeeZee

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Het is geen geheim dat ik van de linkse kerk ben en de stemwijzer zette bij mij de SP en de PvdA op 1 en 2, terwijl de VVD (zoals altijd) helemaal onderaan stond. En dat terwijl ik invulde dat ik meer asfalt en geen kilometerheffing wil en voor een hogere AOW-leeftijd ben. Een stem voor de PvdA, vermoedelijk Ahmed Marcouch in dat geval, zou een strategische stem betekenen.

ZZ

Citaat van: HanDe poll-vraag of ik mag stemmen kan ik positief beantwoorden. Ik heb me als buitenlander in den vreemde geregistreerd voor deze verkiezingen. Normaliter dient dat te geschieden per reguliere post maar ivm de aswolk kon dat destijds niet. Het advies luidde om dan de schriftelijke aanvraag te doen toekomen aan de Nederlandse Ambassade in Cairo die dan zorg zou dragen voor verdere verzending.

Op mijn vraag of diplomatieke post zó onschendbaar was dat de aswolk dáár dan geen vat op zou krijgen bleef het stil aan de overkant.

Uiteindelijk mocht het dan via email en het ontvangstbewijs daarvoor heb ik inmiddels via de Gemeente Den Haag mogen ontvangen.

Voor de toezending van de twee stembiljetten diende ik een huisadres op te geven. Aangezien er geen sprake is reguliere postbestelling heb ik een postbusnummer op moeten geven.

Op mijn vraag of dat geaccepteerd wordt is na twee verzoeken per email nog steeds geen antwoord geformuleerd.

In den vreemde dient men eerder te stemmen dan in Nederland en de stembiljetten moeten voor de verkiezingsdatum terug zijn in Nederland. De stembiljetten worden echter dusdanig laat aangeleverd dat het fysiek onmogelijk is om ze voortijdig te retourneren. Als ik ze al zou ontvangen.

Ik mag daarom mijn ingevulde stembiljetten (laten) aanleveren bij de Nederlandse Ambassade in Cairo. Als het luchtruim boven Nederland asvrij is arriveert daar dan tijdig een postzak met door Nederlanders in Egypte uitgebrachte stemmen. Minimaal twéé daarvoor zullen blanco zijn, waarvan één per machtiging.

Waarom neem jij de moeite om je door die hele mallemolen van (vergeefse) correspondentie, postzendingen en e-mails heen te werken om vervolgens tóch geen enkele invloed uit te oefenen op de verkiezingsuitslag?