Hoofdmenu

Engeland, de cultuur

Gestart door Rinus A., apr 08, 2008, 15:54:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rinus A.

Zijn er hier nog anglofielen die heerlijk kunnen verhalen over hun liefde?

Ikzelf ben eigenlijk redelijk afgekickt op Engeland en haar inwoners. Vroeger genoot ik van het ongenuanceerde beeld van deze voetbalgekke humoristen. Nu weet ik beter. Engelsen zijn veel meer dan ons bezig om ergens bij te horen, wat altijd ten koste gaat van nadenken over zaken. Dat merk je aan de absurde merken-geilheid, maar bijvoorbeeld ook in hun clubliefde. Veel vaker als je verwacht doen ze dit niet uit pure liefde/interesse, maar gewoon om ergens bij te horen. De allergrootste volgetatoeerde clubgek laat ook daar zijn interesse snel vallen als het hem niet genoeg oplevert aan aandacht en contact. De veelgeprezen banter valt ook vaak erg tegen, als je het in het nederlands zou horen zou je denken 'jah, grappig joh pipo'. Verder is de lad-cultuur uiterst vervelend, een excuus om niet volwassen enverantwoordelijk te worden. Het gevolg zien we terug in ooit mooie plekken als Amsterdam, Krakow en tijdens de voetbaltoernooien.

End of rant.

TeeZee

Ik denk dat het ergens bij willen horen niet specifiek Engels is. Ook in Nederland zijn mensen kuddedieren en is voetbal de nieuwe religie.

Het type supporter op de bekende gympen en met afreuze tatoo's dat jij omschrijft als product van de "lad-cultuur", daar heb ik ook weinig mee. Ik kom het ook niet veel tegen in Engeland omdat het bezoeken van pubs niet tot mijn favoriete routines behoort. Tevens heb ik niks met hooliganisme, iets dat in Engeland toch echt beter in de hand gehouden wordt dan in Nederland en andere landen. Het gaat pas mis op het continent, als er drie eeuwen stadionverbod door de douanes glipt. Ik denk dat Engeland onterecht een ADO-reputatie heeft. Net als bij ADO is het elders vele malen erger. Zeker qua racisme.

Ik heb nog steeds erg warme gevoelens bij de oprechte voetballiefhebbers, die er nog steeds in grote getale zijn in Engeland. Zelfs in de Premier League. Ik geniet van de stijlvolle sportprogramma's op de BBC. Zij het snooker of MOTD, het heeft een authentiek Engels stempel.

Rinus A.

Ik gaf aan dat het óók bij hen geldt, aangezien we nog weleens het beeld willen hebben dat men in Engeland allemaal pure liefhebbers/clubgekken zijn. Als je er genoeg tussen hebt gezeten, blijkt dat het gewoon een gebrek aan individualisme is, van een niveautje hoger dan het vasteland.

Over het geweld ben ik het niet helemaal eens. Juist die lad-cultuur (geen hooligans, maar gewoon 'gezonde stoere mannen') zorgt ervoor dat de engelsen op het continent zo vervelend zijn. Echte idioten heb je overal, maar de engelsen hebben daarnaast deze hele stam van mannen die opgegroeid zijn met de gedachte dat je bier moet drinken en hard moet schreeuwen om iets te zijn. Andere europeanen kennen niet die pub-cultuur en hebben dus ook minder het gevoel dat ze zich bij openbare gelegenheden moeten bewijzen binnen de menigte. De hooligans worden voor een deel bij de grens tegengehouden, maar deze andere kudde neemt de taken met liefde over. Overigens kun je in Engeland, net als over op aarde, nog altijd 'genieten' van hooligans. Niet in de buurt van de stadions, maar je moet eens kijken wat er allemaal loos is op een zaterdagmiddag bij een metrostation als King's Cross, waar allerlei groepen-op-reis graag even afspreken.

Overigens is mijn beeld sterk beinvloed door ervaringen in Noordoost-Engeland, een hele andere wereld dan de tea-time, B&B, harry potter wereld elders op het eiland.


TeeZee

Ik heb zelf geen negatieve ervaringen gehad in Engeland. Zoals gezegd heb ik sowieso helemaal niks met welke drankcultuur dan ook. Voor sommigen past het wel in hun belevingswereld, indrinken in de pub, naar voetbal gaan en uiteindelijk de wereld met puberale zuipverhalen vergassen. Ik heb dan toch meer met de verhalen van Tom Bodde, die ook van een biertje houdt, maar wel de supporters aanspreekt op het terras (dat verhaal in Italie, dat was ook een klassieker) en gewoon stil geniet.

Je laatste opmerking geeft al aan hoe onze denkbeelden worden beinvloed door wat we meemaken. Ik heb de mazzel gehad om nooit verzeild te zijn geraakt in dat in mijn ogen aanstellerige gedrag van hooligans. Mijn ervaringen in Nederland zijn veel negatiever, ik kan me een busreis vanaf Arnhem CS naar het Gelredome nog levendig herinneren. Alle asoscialen, op twee na, hadden zich verzameld in die dus. Objectief gezien was dat echter de enige negatieve ervaring.

Noordoost-Engeland ben ik een aantal malen geweest, maar troostelozer dan pakweg een Liverpool vond ik het niet. Wrong time, wrong place.

hgrm

Tijdens mijn vele reizen naar Engeland ben ik tot de conclusie gekomen dat Engelsen gewoon mensen zijn. Met hun hebbelijkheden en onhebbelijkheden. Waarschijnlijk let je er als buitenlander meer op, maar ik denk dat het gedrag van een willekeurige Engelsman (of Nederlander of Duitser of Zuid Swahiliaan) voor het overgrote deel wordt bepaald door de persoonlijke drijfveren en normen en waarden en slechts voor een klein gedeelte door de cultuur. Maar juist dat cultuur-gedeelte valt je als buitenlander op, omdat de rest zo lijkt op onze eigen samenleving. Pas als je er een tijdje geweest bent, kijk je er doorheen.

Met groepsgedrag is het anders. Wat dat betreft valt me op dat bijvoorbeeld Engelsen, maar ook Duitsers een bepaalde discipline hebben die het in de regel mogelijk maakt dat supporters van verschillende clubs na de wedstrijd gezamenlijk naar de metro kunnen lopen. Hoewel de enige keer dat ik supportersrellen meemaakte, het in Duitsland was.

De voetbalcultuur in Engeland is wel hugely overrated. De supporters van Verbroedering Geel of Valenciennes AFC zingen harder dan die van Chelsea en het voetbal in de hoofdklasse C is meer kick and rush dan dat in de Conference. Het Engelse voetbal teert op reputatie en historie, maar de realiteit is, zeker sinds Taylor en de opkomst van de Riverside-clones toch anders. Het is dat ik de 92 ooit eens wil volmaken, maar anders zou geen haar op mijn hoofd er aan denken om 30 pond + reis en verblijf te betalen om Southampton of Darlington in hun gruwelbak bezig te zien. Zeker als je voor veel minder geld in Berchem, Aken, Deventer of Meppen datgene vindt waar je eigenlijk naar op zoek bent.

En toch ga ik elke keer weer.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: Rinus A. op apr 08, 2008, 15:54:50
Zijn er hier nog anglofielen die heerlijk kunnen verhalen over hun liefde?
Ik heb ooit een stacaravan geboekt op een trailerpark op een strand nabij Morecambe in de schaduw van een kernreactor. Ik ga dit topic aangrijpen voor het laten stereotyperen van de 'gemiddelde Engelse vakantieganger'. Als trefwoorden reik ik aan:

-zuurstokleggings
-neonkantine
-campingbestek
-ontbijt
-zonnefactor sproet
-haute cuisine
-bingo
-jarretelmeisjes
-patat in natte krant


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hugo

Mijn ervaring is dat de Engelsen over het algemeen een stuk fatsoenlijker en gedisciplineerd zijn dan de Nederlanders. En dan kom ik wel in foute pubs.... Maar zelfs daar excuseren mensen zich uitgebreid als er in de drukte eens een pint sneuvelt.

Duitsers zijn nog gedisciplineerder, soms wordt het bijna eng.

TeeZee

Heeft Engeland de mooiste stadions? Steeds minder.
Heeft Engeland de beste sfeer? Nee, Schotland is in ieder geval beter.
Heeft Engeland het leukste voetbal? Moeilijk.

Maar Engeland heeft wel de mooiste competitie! Op een dag als vandaag, wanneer vrijwel de volledige pyramide de climax bereikt zit ik gekluisterd aan de buis om Final Score te volgen. Wat wordt het spannend bij Fulham v Birmingham volgend weekend. Ik was er zelfs bijna heen gegaan en heb nu een beetje spijt. Op een dag als vandaag voel ik waar mijn voetbalhart ligt. Ik vind al het nieuwe materiaal van andere landen dat hier verschijnt fantastisch, maar ik kan mijn voorkeur niet verloochenen. Oude liefde roest niet. Om een oudbakken spreekkoor te citeren: I'm England 'till I die. England als in Engelse competitie, want met het nationale elftal heb ik dan weer een stuk minder (terwijl ik de nationale elftallen van Schotland, Ierland en Wales juist weer een warm hart toedraag). Ik begrijp mezelf in deze kwestie ook niet, maar gevoel is per definitie irrationeel.

hgrm

Mooiste competitie? Dat is toch echt de Duitse. Behalve dat Bayern al vrijwel kampioen is, is er nog niks beslist. Onderaan staan de ploegen zo dicht bij elkaar, dat de nummer laatst met één overwinning op een 'veilige' plek terecht kan komen. Onder de top is de strijd nog volledig open en ook de 2e Bundesliga en de Regionalligen zijn nog erg spannend. Voeg dat bij de wekelijks uitverkochte stadions, sfeer en staanplaatsen...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Ik begrijp je argumenten, maar ik voel het nu eenmaal niet zo. Discussie is eigenlijk zinloos.

Mach

Citaat van: TeeZee op apr 08, 2008, 17:05:30
maar troostelozer dan pakweg een Liverpool vond ik het niet.

Haha. Ik zou me niet zo snel daar vestigen voor hele lange tijd, maar in de tijd dat ik er woonde heb ik bij die stad wel een heel goed gevoel gekregen hoor. De stad heeft karakter, een gezellig centrum, een eigen cultuur en over het algemeen echt ook vriendelijke mensen die trots zijn op Liverpool. Het is één van de weinige echt karakteristieke steden in Engeland qua uitstraling en met name cultuur, een buitenbeentje.

Troosteloos? Valt reuze mee als je niet alleen een beetje ronddwaalt in Toxteth en de Swan.

Verder heb ik het niet zo op Engeland en haar cultuur, ik heb daar zo langzamerhand wel een beetje doorheen geprikt, het is niet mijn land meer zoals het vroeger was toen ik het alleen van de buitenkant kende. Echter, is dit niet zo met 99% van de landen? Vaak zie je alleen of de goede of de slechte kanten en zodra je het land echt bezoekt en langere tijd of meerdere keren zul je de nuances ontdekken. Ik denk dat Han dat ook wel heeft gemerkt met Egypte. Aangaande Engeland kan ik nog steeds wel genieten van de mooie dingen, zoals Roast dinner op zondag of MotD op zaterdag, het Engelse ontbijt, etc.

TeeZee

Ik zou niet in Engeland willen wonen, daarvoor ben ik teveel gehecht aan mijn eigen ***land.

Stadionhopper

Citaat van: Hugo op apr 12, 2008, 22:28:24
Duitsers zijn nog gedisciplineerder, soms wordt het bijna eng.

Op het werk zijn de Duitsers gedisciplineerd, in het alledaagse leven zijn het dus niet die nette mensen die jij denkt dat ze zijn. Het fatsoen is ver te zoeken bij de Duitsers
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Denniz1974

Citaat van: hgrm op apr 26, 2008, 20:17:13
Mooiste competitie? Dat is toch echt de Duitse. Behalve dat Bayern al vrijwel kampioen is, is er nog niks beslist. Onderaan staan de ploegen zo dicht bij elkaar, dat de nummer laatst met één overwinning op een 'veilige' plek terecht kan komen. Onder de top is de strijd nog volledig open en ook de 2e Bundesliga en de Regionalligen zijn nog erg spannend. Voeg dat bij de wekelijks uitverkochte stadions, sfeer en staanplaatsen...


AMEN !!

Hugo

Citaat van: Dennis1981 op jul 17, 2008, 22:10:05
Citaat van: Hugo op apr 12, 2008, 22:28:24
Duitsers zijn nog gedisciplineerder, soms wordt het bijna eng.

Op het werk zijn de Duitsers gedisciplineerd, in het alledaagse leven zijn het dus niet die nette mensen die jij denkt dat ze zijn. Het fatsoen is ver te zoeken bij de Duitsers

Ik heb qua werk amper ervaring met Duitsers dus daar kan ik niet over oordelen. Ik baseer mijn mening vooral op mijn spaarzame voetbalbezoekjes aan Duitsland door de jaren heen en dan vind het een gedisciplineerd volkje. Maar misschien zijn ze wel gedisciplineerd in hun onfatsoen.