De (geplande) Competitiehervorming

Gestart door Joost, mei 05, 2015, 15:14:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

wekke

Citaat van: Joost op feb 16, 2018, 20:57:25
Maar die reeks wordt al snel heel erg oninteressant als er niemand uit degradeert.

Je kan het ook omdraaien en stellen dat er vanuit de amateurklasse meer interesse zal zijn om de stap te maken.

maikelll043

Ik zou wel eens willen weten wat jullie meningen zijn over een eventuele BeNe liga en hoe deze ingevuld zou moeten worden.

jdebruin96

Citaat van: maikelll043 op feb 17, 2018, 18:16:04
Ik zou wel eens willen weten wat jullie meningen zijn over een eventuele BeNe liga en hoe deze ingevuld zou moeten worden.

Ik zou er eerlijk gezegd niet aan moeten denken.. Ik denk ook niet dat clubs als cambuur en emmen zitten op een tripje naar Kortrijk... 

Saltacampos

Citaat van: wekke op feb 17, 2018, 11:09:26
Je kan het ook omdraaien en stellen dat er vanuit de amateurklasse meer interesse zal zijn om de stap te maken.
Dat wordt nu al zo goed als onmogelijk gemaakt en wordt wellicht enkel nog erger. De profclubs gaan dat poortje zoveel mogelijk dicht houden.
Over land and sea

Saltacampos

Citaat van: jdebruin96 op feb 17, 2018, 18:38:34
Ik zou er eerlijk gezegd niet aan moeten denken.. Ik denk ook niet dat clubs als cambuur en emmen zitten op een tripje naar Kortrijk...
Ik denk niet dat die clubs in een eventuele Beneliga zouden komen. Ik vermoed dat enkel de topdivisie "BeNe" zou zijn en daaronder gesplitst, zo was het althans bij de dames een aantal seizoenen geleden.
Ik zou het idee niet ongelegen zijn, zou zeker het algemene niveau naar omhoog kunnen halen.
Over land and sea

spons

Citaat van: maikelll043 op feb 17, 2018, 18:16:04
Ik zou wel eens willen weten wat jullie meningen zijn over een eventuele BeNe liga en hoe deze ingevuld zou moeten worden.

Ik zit er niet op te wachten en de meeste clubs en supporters denk ik ook niet. Feyenoord tegen bijvoorbeeld Sparta en ADO blijf ik toch interessanter vinden dan wedstrijden tegen Charleroi en Genk
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Joost

Citaat van: Saltacampos op feb 17, 2018, 19:06:07
Ik denk niet dat die clubs in een eventuele Beneliga zouden komen. Ik vermoed dat enkel de topdivisie "BeNe" zou zijn en daaronder gesplitst, zo was het althans bij de dames een aantal seizoenen geleden.
Ik zou het idee niet ongelegen zijn, zou zeker het algemene niveau naar omhoog kunnen halen.

Ik zou de damesproef niet al voorbeeld zien, dat ligt mijlenver van de mannenpiramide af.

Ik denk overigens niet dat het een goed idee is. Je krijgt altijd een competitie binnen een competitie.

jdebruin96

Dus dan worden clubs als Sint-Truiden, Excelsior, Heracles en Antwerp verplicht om naar het 2e niveau waarschijnlijk te gaan? En clubs als RKC en FC Oss naar het 3e niveau? Ik denk dat er heel veel clubs dan gaan omvallen omdat de ploegen in de lagere divisies uiteraard nog veel minder sponsorinkomen of tv rechten zullen krijgen. Een Fortuna kan het in het 2e niveau al moeilijk volhouden, laat staan het 3e niveau.... En als je echt de topploegen bij elkaar doet is de kans veel groter dat een Standard Luik of Az dan tegen degradatie vecht! Ik denk niet dat wij/Nederland dit moeten willen en de Belgen zeer waarschijnlijk ook niet

ALenstra

Er zijn ook geen plannen in die richting.

maikelll043

Citaat van: ALenstra op feb 17, 2018, 23:26:01
Er zijn ook geen plannen in die richting.

Klopt, maar ik zie vaker op verschillende sites voorbij komen dat een BeNe liga de oplossing zou zijn om sportief vooruit te gaan. Vandaar de vraag naar jullie mening over een eventuele BeNe liga.

ALenstra

Ik denk niet dat wij daar zoveel op vooruit gaan. Ik vraag me af of bijv. de tv-gelden flink omhoog gaan als je onderste helft van Nederland vervangt door de bovenste helft van Belgie.

Groundos

De competitie zal er zeker interessanter op worden met enkele onderlinge wedstrijden tussen grote Nederlandse en Belgische clubs. Maar zoals hierboven al genoemd zal dit niet ten koste moeten gaan van het voortbestaan van clubs uit de lagere regionen van de Eredivisie/Jupiler league.

Wellicht is het beter om beide competities (zoals ze nu zijn) te behouden, maar wel uit te breiden naar een Nederlands/Belgisch kampioenschap. Ik zit te denken aan een systeem vergelijkbaar met de Major League Soccer uit de VS, waar ze een western conference en Eastern conference hebben.

Net als daar worden in het reguliere seizoen gewoon wedstrijden binnen de huidige competities gespeeld. Aan het eind van het seizoen zullen de top 6 van Nederland en België door middel van play-offs strijden om het kampioenschap van de lage landen. De twee hoogst geplaatste clubs van elk land plaatsen zicht rechtstreeks voor de kwartfinale en de overige acht spelen nog eerst één knock-out ronde om zich voor de kwartfinale te plaatsen. Uiteindelijk zal daar in de finale één winnaar uit komen.

Op deze manier wordt in het reguliere seizoen gewoon gestreden om het landskampioenschap en Europese plekken en daarna volgen enkele spannende wedstrijden tussen Nederlandse en Belgische clubs. Dit heeft tot gevolg dat, voor de clubs die in Europa uitkomen, de weerstand wordt verhoogd, tv-gelden stijgen, etc. Daarnaast zal dit geen financiële gevolgen opleveren voor de 'kleinere' clubs.     

ALenstra

Het zgn interleague-model zoals de NFL en de MLB die hebben lijkt mij ook interessant.

Joost

Citaat van: Groundos op feb 18, 2018, 14:43:44
De competitie zal er zeker interessanter op worden met enkele onderlinge wedstrijden tussen grote Nederlandse en Belgische clubs. Maar zoals hierboven al genoemd zal dit niet ten koste moeten gaan van het voortbestaan van clubs uit de lagere regionen van de Eredivisie/Jupiler league.

Wellicht is het beter om beide competities (zoals ze nu zijn) te behouden, maar wel uit te breiden naar een Nederlands/Belgisch kampioenschap. Ik zit te denken aan een systeem vergelijkbaar met de Major League Soccer uit de VS, waar ze een western conference en Eastern conference hebben.

Net als daar worden in het reguliere seizoen gewoon wedstrijden binnen de huidige competities gespeeld. Aan het eind van het seizoen zullen de top 6 van Nederland en België door middel van play-offs strijden om het kampioenschap van de lage landen. De twee hoogst geplaatste clubs van elk land plaatsen zicht rechtstreeks voor de kwartfinale en de overige acht spelen nog eerst één knock-out ronde om zich voor de kwartfinale te plaatsen. Uiteindelijk zal daar in de finale één winnaar uit komen.

Op deze manier wordt in het reguliere seizoen gewoon gestreden om het landskampioenschap en Europese plekken en daarna volgen enkele spannende wedstrijden tussen Nederlandse en Belgische clubs. Dit heeft tot gevolg dat, voor de clubs die in Europa uitkomen, de weerstand wordt verhoogd, tv-gelden stijgen, etc. Daarnaast zal dit geen financiële gevolgen opleveren voor de 'kleinere' clubs.   

Dat laatste kan niet kloppen.

Om zulke duels in te plannen moet je ruimte scheppen in de kalender door meer duels midweeks te gaan spelen. Het is een feit dat toeschouwersaantallen in koude periodes op doordeweekse dagen lager zijn.

Nort

Citaat van: Groundos op feb 18, 2018, 14:43:44
Op deze manier wordt in het reguliere seizoen gewoon gestreden om het landskampioenschap en Europese plekken en daarna volgen enkele spannende wedstrijden tussen Nederlandse en Belgische clubs. Dit heeft tot gevolg dat, voor de clubs die in Europa uitkomen, de weerstand wordt verhoogd, tv-gelden stijgen, etc. Daarnaast zal dit geen financiële gevolgen opleveren voor de 'kleinere' clubs.   
Dus als ik het goed begrijp is jou voorstel om op het eind van het seizoen een vrienschappelijk toernooi (je kunt enkel winnen voor de eer) te organiseren, waardoor we meer doordeweekse wedstrijden krijgen en dan denk je dat er ook nog mensen geintresseerd in kunnen zijn...