Hoofdmenu

Coronavirus

Gestart door ALenstra, mrt 08, 2020, 12:51:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Saltacampos

In Sleidinge, nu helaas zo'n kunstgrasveld, stond zo ooit een kerel die een speler -die liggend in de modder op het veld om verzorging vroeg- in het platste lokale dialect toeriep: "Ziedet neu mee eu kippewit altijeë, ge zuu beter wa botramme mee gekapt eetu"
Over land and sea

hgrm

Citaat van: Saltacampos op mei 18, 2020, 18:38:54
In Sleidinge, nu helaas zo'n kunstgrasveld, stond zo ooit een kerel die een speler -die liggend in de modder op het veld om verzorging vroeg- in het platste lokale dialect toeriep: "Ziedet neu mee eu kippewit altijeë, ge zuu beter wa botramme mee gekapt eetu"

Hieruit concludeer ik dat Sleidinge in Finland ligt. Of Albanië
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op mei 18, 2020, 23:24:50
Hieruit concludeer ik dat Sleidinge in Finland ligt. Of Albanië

Ik snap m anders prima, hij is  leuk hoor!

hgrm

In Nederland kan ik de meeste dialecten en accenten goed volgen (behalve Zuid-Limburgs en Fries (al is dat geen dialect maar een taal, vinden ze zelf)). Maar in België is het me wel eens overkomen dat iemand tegen me staat te praten en je werkelijk geen idee hebt waar het over gaat. Lief glimlachen en af en toe ja en nee zeggen werkt meestal wel, in dat soort gevallen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost


Koning Kriel

Citaat van: Joost op mei 19, 2020, 10:55:17
Zuid-Limburgs?

Wou jij zeggen dat dat hetzelfde is als het dialect in noord Limburg dan?

FCT1980

Kuj oos wat verstoan da?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Saltacampos

Citaat van: hgrm op mei 18, 2020, 23:24:50
Hieruit concludeer ik dat Sleidinge in Finland ligt. Of Albanië
hahaha, mjah, als er iets is dat Vlaanderen typeert, is het wel de gigantische variatie aan lokale dialecten, al worden het steeds meer accenten, want het aantal sprekers daalt en de standaardtaal rukt onvermijdelijk op, zelfs in West-Vlaanderen, wat door de geringe inwijking uit andere regio's (op de kust na) echt een bastion is.
Mijn kinderen zijn in Gent geboren, woonden er tot voor kort en zijn er altijd naar school geweest, maar begrijpen het dialect nauwelijks, laat staan dat ze het spreken.
De locals noemen Sleidinge overigens "Slenne", de "vertaling" van de zin is:
"Zie je het nu met je kippenwit altijd, je zou beter boterhammen met gehakt eten"
Dat authentieke dialect hoor je het meest bij de kleine clubs en is voor mij deel van het plezier, altijd lachen met dat soort kerels en hun wijsheden.
Over land and sea

Joost

Waarbij kippenwit in Nederland kipfilet genoemd wordt, de broodbelegvariant.

San Paolo

Citaat van: Koning Kriel op mei 19, 2020, 11:09:38
Wou jij zeggen dat dat hetzelfde is als het dialect in noord Limburg dan?

Ik denk dat hij wil zeggen dat Zuid-Limburgs niet bestaat aangezien het dialect in Limburg elke 5km varieert en anders is.

Joost

Slovenie, herstart 5 juni maar nog zonder publiek.

Plullebol

Europlan heeft een lijstje gemaakt welke competitie doorgaan of gelast worden door Corona. Ook staat er achter of de wedstrijden met of zonder toeschouwers gespeeld gaan worden. Erg handig.

https://www.europlan-online.de/index.php?s=corona




hgrm

#267
Citaat van: Plullebol op mei 20, 2020, 12:07:30
Europlan heeft een lijstje gemaakt welke competitie doorgaan of gelast worden door Corona. Ook staat er achter of de wedstrijden met of zonder toeschouwers gespeeld gaan worden. Erg handig.

https://www.europlan-online.de/index.php?s=corona

Dank voor de link en voor de PB's die ik ontving van een aantal.
In het lijstje beperk ik me tot de landen waarvan ik weet dat er geregeld forumleden naartoe gaan of met belangstelling volgen.

Voor een completer overzicht: zie dus de link van Plullebol.


Als iemand info heeft over het verloop van de competities van volgend seizoen, dan is dat ook van harte welkom. Ik ga het overzicht splitsen in herstart van competities van dit jaar en het begin van de competities van volgend jaar.

Tenslotte heb ik een lijstje gemaakt van andere sporten (je moet wat als er geen voetbal is om naar toe te gaan...). Ik wil me daarbij beperken tot Nederland en eventueel België plus grote internationale sporten die in NL/B te volgen zijn. Ook hier is alle info welkom. Vooral wat betreft sport in Nederland/België waarbij publiek welkom is.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Er is vandaag en gisteren weer het één en ander bekend geworden, o.a. over de Premier League, Serie A en Belgische bekerfinale. Zie http://www.groundhopping.nl/index.php?topic=2247.0.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen