Stand up if you hate Ipswich: Norwich v Colchester

Gestart door TeeZee, apr 04, 2008, 19:38:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Norwich City FC speelt in het geel-groen, dezelfde kleuren als de basisschool waar ik mijn prille jeugd doorbracht. Ze noemen zichzelf de kanaries en hun grootste rivaal is Ipswich Town. Niet ver van Ipswich ligt Colchester United, een kleine club met een nog kleiner stadion dat over niet al te lange tijd vervangen wordt door een nieuwbouwbak. Norwich City versus Colchester United. Op voorhand vond ik dit een van de mooiste fixtures tijdens het paasweekend.

Colchester United was een van de eerste Engelse clubs die ik bezocht, destijds nog een divisietje lager. Anno 2008 speelt Colchester United in de tweede afdeling van de Engelse competitie en staat het stijf onderaan. Het leek me erg leuk om deze club, die duidelijk boven haar stand leeft, op dit niveau te zien acteren. Een aantal jaar geleden zag ik al Crewe Alexandra spelen in The Championship en ook dat was hoger dan je van zo'n club mag verwachten.

Norwich City is van een hoger kaliber. Welliswaar heeft de club het dit seizoen moeilijk in de tweede divisie, het werd ooit derde in de Premier League (waarvan het een van de founder members is). Europees speelde de club slechts een enkel seizoen, waarin het niet alleen Vitesse uitschakelde maar ook Bayern Munchen (als enige Britse club ooit wist het te winnen in het Olympia Stadion). In de derde ronde werd het echter twee keer met 1-0 verslagen door Inter Milaan. Twee keer wisten de kanaries een prijs te winnen in de vorm van de League Cup.

Of er een derbysfeertje zou hangen wist ik niet zeker, ik vermoedde dat het wel zou meevallen. Sowieso is dat nog al willekeurig. Ik hoorde zeer enthousiaste verhalen over de echte derby Norwich v Ipswich van dit seizoen, maar zoals Gert zegt op zijn Ray Wilson Project webpagina had hij minder geluk bij deze derby van een paar jaar eerder.

Niettemin had ik een grote reden om deze wedstrijd te willen bezoeken: een veteraan en legende was aan het afbouwen bij Colchester United. De 41-jarige Teddy Sheringham speelt zijn laatste seizoen in de oudste geregistreerde stad van Engeland. Ik hoopte hem te zien spelen en misschien zelfs zien scoren.

We vertrokken niet al te vroeg vanuit Northampton na uitgebreid uitgeslapen en ontbeten te hebben. Tot mijn verbazing nam hgrm voor het eerst in zijn leven iets dat leek op een full English breakfast. Tot mijn nog grotere verbazing vond hij het lekker en kwam er iets uit zijn mond dat klonk als "dit ga ik vaker doen".

We reden om via King's Lynn om het stadion daar te hoppen. We hadden geen adres, geen plattegrond. Alleen een navigatiesysteem. Zo groot was dat dorpje niet, dus het moest een koud kunstje zijn om het stadion te vinden. Hadden we al vaker met succes gedaan. Enfin, de oplettende lezer ziet al aan de opbouw van deze alinea dat het een fiasco werd. Ondanks de hulp van een local wisten we het stadion niet te vinden.

Dit zorgde er wel voor dat het ook vandaag krap zou worden om op tijd te komen bij de aftrap. In Norwich liep het verkeer dan ook nog eens hopeloos vast. Drie kilometer voor het stadion schoot het totaal niet op. We deden ruim een halfuur over een kilometer. We moesten dan ook nog eens een parkeerplek zien te vinden. Hgrm besloot de file voorbij te rijden en op zoek te gaan naar parkeerruimte.

Die parkeerruimte vonden we in de vorm van een parkeergarage in het centrum. Van daaruit was het nog wel een behoorlijk eindje lopen. Op zich was dit nog best leuk, zeker het laatste stuk richting Carrow Road. Je loopt dan namelijk over zeer steile en krappe steegjes door een woonwijk. Het deed me denken aan het zeer smalle paadje dat vroeger achter Feethams (het oude stadion van Darlington) liep. Ik denk dat hier behoorlijk wat supporters gesneuveld zijn. Gelukkig liep het op de heenweg omlaag (terug was het een behoorlijke klim, zo steil dat als je stil zou gaan staan, je om zou vallen). Die dag hagelde het met grote regelmaat. Dat was vervelend op dat moment, maar achteraf is dat dan om de een of de andere onlogische vage reden juist leuk.

De tickets lagen klaar en snel liepen we naar binnen. Via het vomitorium bereikten we onze plaatsen. Helemaal bovenin van een van de tribunes achter de goal zaten we lekker uit de wind en droog. Ondanks dat we het hele veld konden overzien, was het jammer dat het dak dusdanig overhelde dat we niet alle tribunes volledig konden zien. Ik had dit soort "obstructed views" nog nooit meegemaakt en stoorde me er ook niet aan. We waren in ieder geval net op tijd voor de aftrap, al kan dat een leugen zijn daar ik mij de aftrap totaal niet kan herinneren.

Een jaar of 6 geleden zag ik de leukste wedstrijd als het puur ging om het spel dat op de mat gelegd werd. Dat was Ipswich v Leicester, 6-1. Deze wedstrijd was minstens zo leuk. Colchester United gaf goed partij, maar verloor uiteindelijk met 5-1. Mijn conclusie kan daarom niet anders zijn dan dat er in deze omgeving gewoon het leukste voetbal van Engeland gespeeld wordt. Veel meer dan mijn statistisch slecht onderbouwde waarheid is het uiteraard niet.

Veel doelpunten. Veel hele mooie doelpunten zelfs. De 5-1 van ex-Man Utd veteraan Dion Dublin was een plaatje van een stiftbal. Het mooiste van die goal was niet de goal zelf, het was zijn manier van juichen. Hij stak zijn beide armen de lucht in en bleef emotieloos staan. Hij wist het. Hij wist dat hij een prachtig doelpunt gemaakt had. Mensenlief, wat was dit een prachtige wedstrijd. Ik ga in de eerste plaats nooit voor het voetbal zelf, want dat is vaak slecht en saai. Dit was echter een van die keren dat ik besefte dat het spelletje zelf ook heel erg leuk kon zijn.

Teddy Sheringham speelde niet.

In de tweede helft maakte Marceo Rigters zijn debuut. Speelt die voor Norwich City? Ja, mijn kennis van spelers is bedroevend laag. Ik ken meestal geen enkele speler die op het veld staat. Het boeit mij gewoon niet genoeg. Marceo Rigters kende ik echter wel van naam. Hij speelde bij NAC, brak door tijdens het EK voor onder de 21 en pakte een transfer naar Engeland. Ik kon me niet herinneren dat het Norwich was waar hij heen ging en kon het me ook eigenlijk niet voorstellen. Achteraf bleek dat hij gehuurd was van Blackburn Rovers en dat we zelfs getuige waren van het debuut van Rigters voor de kanariepietjes.

Norwich v Col U was geen derby. De sfeer was niet overdreven goed en het aardigste was eigenlijk dat na het spreekkoor "stand up if you hate Ipswich" het hele stadion stond. Precies zoals ik al voorvoelde. Het gaf helemaal niks. Het was leuk. Voetbal is weer even leuk.

Na het laatste fluitsignaal daalden we de tribune af om nog even uitgebreid foto's te maken. Wat toen gebeurde had ik nog nooit meegemaakt. "Gentlemen, hurry up please". De stewards wilde graag sluiten en naar huis. Het hele stadion was binnen een paar minuten bijna helemaal leeggelopen. We stonden daar als twee Remy's plaatjes te schieten. Overigens zonder enige problemen. Norwich speelde niet alleen leuk, ook de sfeer is er gemoedelijk. Geen vervelende stewards.

Mijn traditionele rondje moest ik nog maken, maar eerst werd de clubshop bezocht. De dag was al geslaagd, maar in de winkel zorgde hgrm voor het leukste moment van het hele weekend. Hij was op zoek naar een speelgoedkanarie als aandenken. De meesten waren te groot, maar op de toonbank stonden een paar kleine vogelpoppetjes verspreid. Hij dus vragen hoe duur ze zijn. Het antwoord "I'm sorry sir, they're just decoration". Toen kon je me dus wegdragen.

Tijdens het rondje om het stadion kwam er een Colchester United fan op me af. Hij vroeg ons of we hem toevallig ook op de foto wilden hebben. Als grapje. Ik zei dat dat een goed idee was, maar alleen als hij "daar" ging staan. En met "daar" doelde ik op de gevel waarop "Norwich City Football Club" stond in grote letters. Hij moest lachen en poseerde met Col U muts onder de letters. We zouden hem later de foto nazenden via e-mail. Ik denk dat hij niet helemaal nuchter meer was, maar toch zijn dit altijd leuke momenten. Ik vroeg hem nog naar Sheringam. Die was geblesseerd. Hij vroeg ons of we Nederlands waren. Altijd fijn als je accent zo duidelijk hoorbaar is.

Ik denk met een goed gevoel terug aan Norwich en de club is zeker kandidaat voor een revisit. De foto's volgen binnenkort. Het stadion is modern, maar niet saai en deed me enigszins denken aan Valley Parade.

TeeZee


Goed zicht op het veld, maar niet op de tribune aan de overkant.









Het was al bijna leeg toen wij nog bezig waren het stadion vast te leggen.


De Colchester-supporter wilde graag op de foto.




TeeZee

Vraag aan hgrm: heb jij die Colchestersupporter de foto nog gee-maild?

Hugo

Leuk om een verslag te lezen over een stadion waar je net zelf bent geweest. Vooral omdat het in diverse opzichten vanuit een ander gezichtspunt is.

Overigens je zicht op het veld was ongehinderd, dan is er toch geen sprake van een " obstructed view"?

TeeZee

Citaat van: Hugo op jan 11, 2010, 09:11:51Overigens je zicht op het veld was ongehinderd, dan is er toch geen sprake van een " obstructed view"?
Voor een voetballiefhebber niet, voor een groundhopper wel.