RCS Visetois - RFC de Liege

Gestart door Joost, dec 16, 2007, 21:26:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Vise, of Wezet zoals de Vlamingen zeggen stond al zeer lange tijd op mijn lijstje met stadionnetjes waar ik toch echt nog eens heen moest gaan. Niet dat het zo'n bijzonder stadionnetje is, dat zelfs allerminst. Maar Royal Cercle Sportif Visetoise is na Alemannia de buitenlandse club die ik vanaf thuis het makkelijkste kan bereiken.




Vise het stadje ligt ongeveer halverwege Luik en Maastricht aan de Maas. Eigenlijk is het nergens van bekend, en pas rond de millenniumwisseling keek heel voetballend Belgie plotseling naar het stadje. RCS had zich in de Tweede Klasse geknokt en mocht zich opmaken voor wedstrijden tegen grote ploegen als Antwerp of KV Mechelen. De gemeente was apetrots en gunde de club gelijk een nieuwe accomodatie. Op de plek waar de ploeg al speelde verrezen een keurige kleine zittrubne met daar tegenover een zelfde tribune maar dan zonder zitplaatsen. Om de bestuurders warm te kunnen ontvangen werd er bovenop de nieuwe kantine een verdieping gebouwd waarin een echte bioscooptribune werd geinstalleerd.




Na twee seizoenen Tweede Klasse zakte Vise weer naar derde waar het direct weer aan de bovenkant uitging. Nu duurde het avontuur in tweede vier seizoenen voordat de eindronde in 2005 fataal werd. Nu Racing Mol-Wezel in dezelfde klasse zou spelen leek de wedstrijd tussen beide me wel wat, helaas werd die echter gespeeld als openingswedstrijd in augustus ingepland en zat ik in Engeland. Naar een nieuwe kans had ik nog niet gekeken totdat ik vorige week besloot toch nog een wedstrijdje in Belgie te willen zien. Wanneer dan RCS Visetoise – RFC de Liege op het programma staat is der keuze zeer eenvoudig.


RFC de Liege lijkt samen met KV Turnhout te gaan uitmaken wie er kampioen wordt in de derde klasse B en dus mag promoveren naar Tweede. De teams staan al enkele punten los van de achtervolgers waar Vise er een van is. Doordat Mol-Wezel gisteren Tunrhout op 2-2 hield kon RFC de Liege 'herbstmeister' worden bij winst. Het was een schitterende winterse zondagmiddag Aftrap zou zijn om 14:30 en de reis begon om 12:10 op het nieuwe station in Heerlen. Na 1000 meter legaal zwartrijden moest ik eruit om op grote station een kaartje te  kunnen kopen. Doordat er in Maastricht koopzondag was zat de trein erg vol, maar met de News of the World is dat zo voorbij. Gelukkig kon ik die stad weer snel verlaten want 5 minuten na aankomst vertrok het boemeltje naar Belgie. Er was zowaar een nieuw rijtuig op dit traject, kwam het vorige treinstel uit de eerste wereldoorlog, deze was zeker 20 jaar jonger.




Normaliter komen er ongeveer 700 mensen kijken in het  Stade de la Cité de I´Oie. Voor vandaag hoopte ik op wat meer mensen maar de werkelijke gate overtrof al mijn verwachtingen. Al direct bij he verlaten van het station stuitte ik op een cafe vol met Luikenaars en dat was bij de andere cafe's niet anders. Ook voor de kassa van de thuisploeg stond een flinke rij. Naar aanleiding van de foto waarop Visefans met een Mestreechsjaal staan te wapperen leek het uitvak me een gezelliger plek. De 1400 staplekken in het uitvak waren allemaal verkocht en ook de aan de uitploeg toegewezen zitjes waren bijna allemaal bezet. Ook de thuistribunes zat goed vol waardoor er ongeveer 4000 mensen waren.


Voetbal op derde klasse niveau is niet van grootse schoonheid. Opportunisme is het devies maar spelers zijn ook vaak veel te overmoedig. Worden er drie man gepasseerd dan moet ook de vierde voorbij gegaan worden en volgen er vier prima passes achtereen wordt de bal verloren door een gekunsteld hakje. Daarbij was het veld ook nog heel slecht en hard waardoor van one-touch passing voetbal totaal geen sprake was.  RFC de Liege kwam na een kwartier op voorsprong via een vrije trap. De doelpuntenmaker vierde dat uitgebreid met de uitzinnige fans. Hoewel vermakelijk waren er daarnaast weinig echte kansen. In blessuretijd kwam Vise langszij via een voorzet die na twee missers bij de tweede paal werd binnengewerkt.


In de tweede helft kwam Vise er beter uit en kreeg het ook de beste kansen. Het was echter RFC de Liege dat op voorsprong kwam. Knullig uitverdedigen tegen een tegenstander aan en de spits mocht alleen op goal af. Dat alles een kwartier voor tijd. Wie een offensief van Vise verwachtte kwam bedrogen uit want nu had RFC het licht gezien en volgden er in tien minuten 4 enorme kansen, ze gingen alleen allemaal mis zodat Vise de laatste vijf minuutjes toch nog kon drukken, doelpunten leverde het echter niet op en de Luikenaars bouwden een groot feest. Ik moest er echter vandoor om de trein te halen want de wedstrijd was wat laat gestart, twee prachtige aansluitingen en 70 minuten na affluiten stapte ik alweer de voordeur binnen.


TeeZee

Altijd leuk om iets te lezen over een totaal onbekende club (althans voor mij). Op een van je foto's zie ik een heuze demonstratie, heb je enig idee waarvoor dat was?

hgrm

Joost, leuk stukje. Goed om te zien dat het aloude RFC Liège weer op de weg terug is.
Weet jij misschien hoe het zit met het nieuwe stadion van RFCL? Zijn ze al begonnen? Is het op tijd klaar voor een eventuele promotie naar tweede? Zo nee, blijven ze in Ans of gaan ze groundsharen in Pairay of Buraufosse? Sclessin misschien.

Tevens wil ik opmerken dat het afbreken van Rocourt alsnog als een misdaad moet worden vervolgd. Een misdaad minstens zo groot als het opblazen van Buddha's in Afganistan en het slopen van the Baseball Ground.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: Albion op dec 16, 2007, 21:45:21
Altijd leuk om iets te lezen over een totaal onbekende club (althans voor mij). Op een van je foto's zie ik een heuze demonstratie, heb je enig idee waarvoor dat was?

Dat was slechts de optocht van meer dan duizend Luikenaars van centrum (café) naar het stadion.

Citaat van: hgrm op dec 16, 2007, 21:53:40
Joost, leuk stukje. Goed om te zien dat het aloude RFC Liège weer op de weg terug is.
Weet jij misschien hoe het zit met het nieuwe stadion van RFCL? Zijn ze al begonnen? Is het op tijd klaar voor een eventuele promotie naar tweede? Zo nee, blijven ze in Ans of gaan ze groundsharen in Pairay of Buraufosse? Sclessin misschien.

Tevens wil ik opmerken dat het afbreken van Rocourt alsnog als een misdaad moet worden vervolgd. Een misdaad minstens zo groot als het opblazen van Buddha's in Afganistan en het slopen van the Baseball Ground.

Op hun website staat een hele pagina over het nieuwe stadion maar nergens iets van een datum of een eerste paal. Wanneer er een kampioenschap is dan voldoet het huidige stadion allerminst aan enige eis voor tweede en aangezien het nieuwe nog niet gebouwd wordt moet er haast wel gedeeld worden. Ben overigens zeer enthousiast geworden over Fc de Liege, op 28 januari is in Ans de wedstrijd tegen Turnhout. Die staat alvast op de planning.

hgrm

dat klinkt wel erg goed. Eens kijken wat ik voor die dag in de agenda heb staan...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Even navraag gedaan, nieuw stadion is wel goedgekeurd maar nog geen steen verzet. Bij promotie zal er waarschijnlijk gespeeld worden bij Seraing en anders in Tongeren.

Ici c est Paris

Visé, wat een prachtig stadje zeg. Het is daar zo ongelofelijk lelijk en eng dat het dan weer prachtig is. FC Luik is gewoon een hele mooie club met een hondstrouwe aanhang, ze zijn op de goede weg terug naar boven, 2 punten voor op nummer 2 Turnhout (in 3e klasse B), en ook nog eens een wedstrijd minder gespeeld. Ik zit half mei een week in Limburg, ik hoop ze dan kampioen te zien worden.

hgrm

Eerder heb ik op 't forum gelezen dat de wedstrijden in tweede volgend jaar op Buraufosse in Tilleur gespeeld gaan worden (kan het topic even niet vinden). Maar op de website van RFCL meen ik te lezen dat ze naar Verviers gaan uitwijken. Weet iemand er meer van? Joost wellicht?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op mei 22, 2008, 11:41:17
Eerder heb ik op 't forum gelezen dat de wedstrijden in tweede volgend jaar op Buraufosse in Tilleur gespeeld gaan worden (kan het topic even niet vinden). Maar op de website van RFCL meen ik te lezen dat ze naar Verviers gaan uitwijken. Weet iemand er meer van? Joost wellicht?

Bureaufosse was inderdaad bevestigd door de club aldus een FC Liege supporter op voetbalkrant.com maar nu staat daar weer dat ze toch naar Verviers willen.

hoevenen lion

Dat zou zeer jammer zijn. Als je het stadion van verviers ziet of Bureaufosse dan weet ik wel welk te kiezen.

Ici c est Paris

Wat Visé betreft overigens: die staan dicht bij promotie naar 2e klasse. In de nacompetitie moet nu een tweeluik met UR Namur uitwijzen wie er volgend jaar in 2e speelt. Heel goed mogelijk dus dat deze wedstrijd volgend jaar op een niveautje hoger afgespeeld wordt.

hgrm

Volgens de officiële site van RFCL en volgens Voetbalkrant.com is de kogel door de kerk en wordt het toch Buraufosse. Ik verheug me erop...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Citaat van: hgrm op jun 06, 2008, 15:24:27
Volgens de officiële site van RFCL en volgens Voetbalkrant.com is de kogel door de kerk en wordt het toch Buraufosse. Ik verheug me erop...

Hier nog eentje. Bureaufosse gaat de Groundhoppersground of the season worden. Busladingen met Duitsers komen naar Luik.

hgrm

En plenty leuke wedstrijden.

RFCL tegen Lierse, Antwerpen, Lommel, Beveren, O. Charleroi, St Truiden....allemaal wedstrijden die wat hebben
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Remco

Citaat van: hgrm op jun 06, 2008, 15:24:27
Volgens de officiële site van RFCL en volgens Voetbalkrant.com is de kogel door de kerk en wordt het toch Buraufosse. Ik verheug me erop...

In hetzelfde artikel op voetbalkrant staat trouwens dat Club Luik bezig is met een nieuw stadion(capaciteit 7.500) die in 2010 af moet zijn. Iemand al meer info over dit nieuwe stadion?

Link artikel voetbalkranthttp://www.voetbalkrant.com/index.php?menu=Nieuws&pag=Lezen&nieuws=211288

Citaat van: Groundhopping on the moon op jun 06, 2008, 15:38:51
Busladingen met Duitsers komen naar Luik.

Of je hier nu vrolijk van moet worden?

Ik zal komend seizoen ook 1 keer te bewonderen zijn in het stadion.


Voor foto's van Stade de Bureaufosse http://www.rfcliege.be/historique/Pages/index/Stades/Tous-stades/tilleur.htm