Bureaufosse & de kroniek der gemiste kansen

Gestart door Joost, nov 09, 2008, 23:32:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Alvorens naar het topaffiche RUS Andenne-Seilles v ES Vaux af te reizen hadden AtleticHolanda (AH) en ik nog een bezoekje aan het Stade du Bureaufosse gepland. Het stadion waarin RFC Liège dit seizoen helaas niet thuis gaat voetballen. Bureaufosse wordt gekenmerkt door on-belgisch goed afgesloten hekken met leuke doorkijkjes. In 2005 zijn zowel Hgrm als ik er eens langsgeweest, beide malen was het dicht. Omdat het zondag was hadden we goede hoop dat er nu wel iemand was die het hek wilde openen. Dat bleek te kloppen, er zou zelfs gevoetbald worden en hoewel er verder geen spoor van leven te vinden was zaten er wel al dames aan de kassa. In mijn beste Frans vroeg ik of we fotootjes mochten maken. Du Stade? Oui, du stade. En door mochten we al had ik met groot plezier 3 euro neergeteld om hier foto's te mogen maken.

Stade du Bureaufosse werd van 1995 tot 2000 door RFC Liege als thuishaven gebruikt nadat Rocourt werd verlaten. Nu RFC Liege weer terug is in Tweede Klasse en het nieuwe stadion nog altijd slechts op papier bestaat ging men op zoek naar een nieuwe thuishaven. Bureaufosse leek dat te worden maar er zou teveel aan veranderd moeten worden. Wat, dat is ons een raadsel. De twee tribunes aan de lange zijdes zijn werkelijk in perfecte staat en ook de kleine tribune voor de kantine kan zonder problemen gebruikt worden. De grote staantribune is overwoekerd met mos en erg stijl maar de andere drie tribunes zouden genoeg capaciteit moeten hebben.

Wie er nu in het stadion speelt is overigens totaal onduidelijk voor ons.


Vlak is het allerminst in Saint-Nicolas


















Na het Bureaufosse werd koers gezet richting Andenne, een klein stadje net binnen de provincie Namen aan de weg van Luik naar Namen. RUS Andenne-Seilles is een fusie tussen RSC Andennes en US Seilles in 1992. Andenne en Seilles worden gescheiden door de Maas. De noordoever heet Seilles, de zuidoever Andenne. Samen zo'n 16.000 inwoners. Vroeger was de Maas ook de scheiding van de provincies, voordat Seilles in de gemeente Andenne kwam lagen de stadjes dus in verschillende provincies.
RSC Andenne werd opgericht in 1923 en had qua spelniveau haar hoogtepunt middenin en net na de oorlog. In seizoen 42-43 kwamen ze ui in Eerste Afdeeling A, in 1945-1946 in Eerste Afdeeling B. Dat was toen de Tweede Klasse en hierin trof Andenne onder andere Club Brugge, Waterschei en de Mechelse clubs maar ook een club met de naam Oude God. Vanaf 1953 tot 1967 werd in de Vierde Klasse gevoetbald. In 1972 was men meer terug en promoveerde gelijk naar de Derde Klasse waar ze het 4 seizoenen volhielden. Tot en met 1982, van 1989 tot 1996 en 2004 tot 2006 werd weer in de Vierde Klasse gestreden. We kunnen dus wel spreken van een vaste gast in Vierde die weer terug is na het kampioenschap vorig seizoen. US Seilles heeft minder gepresteerd en wist nooit door te dringen tot de nationale klasses.
Tegenstander Etoille Sportive Vaux is een nieuwkomer in de Vierde Klasse en viert komende februari haar 48ste verjaardag.

Wie op het Internet zoekt naar een van beide clubs vind zo goed als niets, we waren daarom blij verrast met het Stade Pappa. Naast een oude kantine met overkapte staantribune was er ook een splinternieuwe zittribune.

De wedstrijd eindigde in 0-0. Hoe dat kan was ons een raadsel, beide clubs hadden enorme kansen, een ervan is in film te zien. Het hoge tempo verveelde geen moment en allebei gingen ze vol voor de winst. Bekende spelers waren er niet al spelen er bij Andenne dit seizoen drie spelers die vorig jaar in de hoogste klasse in Luxemburg voetbalden. Wat wel opviel was een gigantische neger bij Andenne die er verder niks van bakte en in de tweede helft loeihard de lat raakte. Enkele minuten later ging hij om de keeper maar kon zijn rollertje van de lijn worden gehaald. Zijn spitsbroeder had oranje schoenen, rood-zwarte kleding en blauwe handschoenen, hij hield ervan penalties uit te lokken. De nummer 8 van Andenne leek een bikkelende Engelsman die ieder moment met een snoeiharde tackle wat benen kon breken. ES Vaux speelde in Palermo-roze en moest halverwege de tweede helft haar keeper wisselen. De jongsten op het veld waren de mannen van de KBVB. De scheids, een Vlaming, was hoogstens 23 net als een van zijn grensrechters. De andere grensrechter haalde de 20 zeker niet en leek zo weggelopen te zijn uit een hippe discotheek.

In voorgaande 9 duels van de clubs waren al 37 (14-23) en 39 (14-25) treffers gevallen maar wij zagen er geeneen. Toch een geweldig leuke wedstrijd gezien en na een hapje eten werd koers gezet richting huis.


De oude entree


Opkomst der gladiatoren


De eenzame keeper

Hoe mis je dit?
http://www.youtube.com/watch?v=en5Dq_33ljU


Hippe grens stelt te muur op afstand. Links in de muur de schwalbekoning




Keeper met vergaan scorebord


De neger krijgt geel


De parkeerterreinzijde waar mijn auto werd beschoten

Ici c est Paris

Prachtplaten! Mijn favorieten zijn de 1e foto en de 7e foto, die met de trap langs de tribune. Erg mooi.

Joost

Citaat van: Ici c est Paris op nov 09, 2008, 23:34:54
Prachtplaten! Mijn favorieten zijn de 1e foto en de 7e foto, die met de trap langs de tribune. Erg mooi.
Dankje, ik heb ook nog een filmpje toegevoegd zojuist.

Ici c est Paris

Citaat van: Joost op nov 09, 2008, 23:38:14
Dankje, ik heb ook nog een filmpje toegevoegd zojuist.

Haha, hopelijk stond jouw pas nieuwe auto daar niet! Kan je overigens uitleggen aan deze internetleek hoe je op die manier een filmpje toevoegt?

Hielke

Prachtige foto's. Stade du Bureaufosse is er eentje voor in het museum, zo te zien.

Joost

Citaat van: Ici c est Paris op nov 09, 2008, 23:44:38
Haha, hopelijk stond jouw pas nieuwe auto daar niet! Kan je overigens uitleggen aan deze internetleek hoe je op die manier een filmpje toevoegt?

Je upload het ding op youtube en plakt de link in je post. (Alleen het www . youtube. com/xxxxxx gedeelte!)

hoevenen lion

We wouden er vandaag ook nog langs gaan voor de wedstrijd. Maar een bevriend RFC Liege supporter zei dat we daar toch niet zouden binnen geraken. Zeer mooie foto's joost. Hopelijk kan RFC Liege er in de toekomst gaan spelen.

georgesv

leuk leuk leuk!!

alleen jammer dat ze daar in andenne een nieuwe zittribune neergepoot hebben

TeeZee

Wat voor fotocamera had jij ook alweer, Joost? De vierde foto is namelijk een sterk staaltje "lichtbalans", d.w.z. de binnenkant tribune is goed zichtbaar en het veld is niet overbelicht.

Een oud stadion met afbrokkelende terracing is duidelijk niet compleet zonder herfstkleuren en gevallen rottende blaadjes, het ziet er prachtig uit.

Joost

Citaat van: TeeZee op nov 10, 2008, 09:40:37
Wat voor fotocamera had jij ook alweer, Joost? De vierde foto is namelijk een sterk staaltje "lichtbalans", d.w.z. de binnenkant tribune is goed zichtbaar en het veld is niet overbelicht.

Een oud stadion met afbrokkelende terracing is duidelijk niet compleet zonder herfstkleuren en gevallen rottende blaadjes, het ziet er prachtig uit.
Panasonic Lumix TZ5. Ook een kwestie van mooi toeval want volgens mij  heb ik gewoon de standaardinstellingen gebruikt. De voorlaatste foto van Bureaufosse is bijvoorbeeld niet helemaal goed gelukt, de tribune was helemaal groen van de zijkant maar dat komt op de foto niet helemaal tot uitting.

Joost

Even nagezocht:

Scheidsrechter Joris Billen, geboren 21/3/1984, zijn 5de duel als eerste scheidsrechter in Vierde Klasse en daarnaast bevoegd grensrechter in derde klasse.

Joost

Hgrm, kun je op jouw foto's zien of er achter de overdekte staantribune toen ook al een kantinestond?

Joost

Citaat van: Breda op feb 09, 2009, 23:19:27
Het Buraufosse-stadion (sic, dus zonder e) wordt bespeeld door RFC Tilleur St.-Gilles, een vereniging waarvan het eerste elftal momenteel stijf bovenaan staat in zijn klasse (tweede provinciaal, Luik). De vereniging heeft een eigen website, met een aparte verwijzing naar het stadion: http://will.skynetblogs.be/.

Een wedstrijd in dit stadion bezoeken (groundhopping.de is ons overigens weer voor geweest) staat hoog op mijn lijstje.

Daar was ik inmiddels achter. Omdat RFC Liege waarschijnlijk volgend seizoen er zijn thuisbasis heeft wacht ik even met een bezoekje. Daarnaast zal 't stadion niet weglopen.

Joost

Citaat van: Breda op feb 10, 2009, 23:57:17
Dank voor de tip, Joost! Waar heb je opgevangen dat Club Luik nu wellicht toch naar Buraufosse zal verhuizen?

Als het waar is, zal ik een bezoek aan Club Luik wellicht ook tot volgend seizoen laten wachten. De supporters van RFC Liège kennende zal er dan behoorlijk wat ambians zijn in Tilleur.

Het is door de club zelf bekendgemaakt laatst. Zie ook het topic over 'Luik & Stadions'  elders.

Hugo

Citaat van: Breda op feb 09, 2009, 23:19:27
Het Buraufosse-stadion (sic, dus zonder e) wordt bespeeld door RFC Tilleur St.-Gilles, een vereniging waarvan het eerste elftal momenteel stijf bovenaan staat in zijn klasse (tweede provinciaal, Luik). De vereniging heeft een eigen website, met een aparte verwijzing naar het stadion: http://will.skynetblogs.be/.
Wel erug scherp opgemerkt door Breda!