Hoofdmenu

Coronavirus

Gestart door ALenstra, mrt 08, 2020, 12:51:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

FCT1980

Citaat van: TeeZee op apr 11, 2020, 10:19:12
Worstcasescenario: er wordt geen werkend en veilig vaccin gevonden, er wordt geen effectieve behandeling gevonden, het virus muteert naar een steeds schadelijker variant. Dat zou betekenen dat we o.a. nooit meer naar het voetbal kunnen in ons leven.

Is dat een reële optie? Daar heb ik persoonlijk nog geen rekening mee gehouden.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Mokum1900

Citaat van: mike_t op apr 07, 2020, 10:07:09
Ik hoop dat we op kreisliga/provinciaal/tweede klasse niveau niveau na de zomer toch weer mogen kijken....
Anders word ik langzaam aan toch een partijtje gek in mijn hoofd

ik dacht dat jij nieuwe weekend passie had Mike ? zo te zien op facebook ;)


Nee het nieuws bemoedigd je allemaal niet echt, aangezien ik met mn job afhankelijk ben van toeristen , vrees ik ook dat mn passie een beetje voorbij is :(
Waar je ook gaat ik volg je overal

hgrm

#122
Citaat van: FCT1980 op apr 11, 2020, 11:00:07
Is dat een reële optie? Daar heb ik persoonlijk nog geen rekening mee gehouden.

Nee, want een virus dat te dodelijk is, sterft snel uit. Corona is juist zo'n probleem omdat het bij de meeste mensen nauwelijks klachten veroorzaakt.

Het kan twee kanten op muteren: milder worden dan dat het nu is. Dan ontwikkelt het zich richting een normaal verkoudheids/griepvirus waar elk jaar een groot deel van de bevolking last van heeft maar dat niet meer leidt tot een verhoogde aanslag op het gezondheidszorgsysteem.

Of het kan dodelijker/gevaarlijker worden. Dan zal het ook veel minder snel verspreiden. Want een virus wordt voornamelijk door gezonde (zich gezond voelende) mensen verspreid, niet door (zwaar) zieken. Dan krijg je dus meer iets richting SARS of Ebola of de Pest: als er een uitbraak is, zijn er lokaal mensen erg ziek/overlijden, maar komt er geen grootschalige uitbraak en het virus zal zichzelf ook de das omdoen omdat het niet genoeg wordt overgedragen.

Een virus heeft maar één doel: zichzelf reproduceren. Dat mensen ziek worden, is niet het "doel" van het virus maar een bijverschijnsel van het inzetten van mensen als reproductiemethode. Ik denk dat het Corona-virus zoals het nu is redelijk optimaal is in het bereiken van optimale reproductie, juist dus omdat de meeste mensen niet/nauwelijks ziek worden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FCT1980

Citaat van: hgrm op apr 11, 2020, 12:38:13
Nee, want een virus dat te dodelijk is, sterft snel uit. Corona is juist zo'n probleem omdat het bij de meeste mensen nauwelijks klachten veroorzaakt.

Het kan twee kanten op muteren: milder worden dan dat het nu is. Dan ontwikkelt het zich richting een normaal verkoudheids/griepvirus waar elk jaar een groot deel van de bevolking last van heeft maar dat niet meer leidt tot een verhoogde aanslag op het gezondheidszorgsysteem.

Of het kan dodelijker/gevaarlijker worden. Dan zal het ook veel minder snel verspreiden. Want een virus wordt voornamelijk door gezonde (zich gezond voelende) mensen verspreid, niet door (zwaar zieken). Dan krijg je dus meer iets richting SARS of Ebola of de Pest: als er een uitbraak is, zijn er lokaal mensen erg ziek/overlijden, maar komt er geen grootschalige uitbraak en  het virus zal zichzelf ook de das omdoen omdat het niet genoeg wordt overgedragen.

Een virus heeft maar één doel: zichzelf reproduceren. Dat mensen ziek worden, is niet het "doel" van het virus maar een bijverschijnsel van het inzetten van mensen als reproductiemethode. Ik denk dat het Corona-virus zoals het nu is redelijk optimaal is in het bereiken van optimale reproductie, juist dus omdat de meeste mensen niet/nauwelijks ziek worden.

Bedankt voor de uitleg. Heb je een medische achtergrond?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

hgrm

Citaat van: FCT1980 op apr 13, 2020, 08:23:28
Bedankt voor de uitleg. Heb je een medische achtergrond?

Nee, maar ik heb wel af en toe modules ANW (toen het nog bestond) en NLT (natuur, leven en techniek) gegeven en me dus wel verdiept in dit soort dingen. Bovendien is wiskundig (naast natuurkunde wel mijn echte vakgebied) interessant hoe je met een aantal simpele regels het verloop van zo'n epidemie kunt modelleren en kunt zien wat de effecten zijn van diverse maatregelen.

Voorbeeld:
Het aantal nieuwe gevallen is evenredig met het product van het aantal besmettelijke personen en het aantal vatbare personen. De evenredigheidsfactor is de besmettingskans en die kun je beïnvloeden door maatregelen. Door dat te doen in je model, kun je alle scenario's die je nu ziet langskomen, nabootsen. En dus ook wat de gevolgen zijn als de maatregelen weer worden afgebouwd.

De volkskrant heeft een prachtig model gebouwd dat heel simpel in elkaar zit (dus hele simpele rekenregels) maar geel mooi laat zien wat er allemaal kan gebeuren.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2020/pandemiepuzzel/#/
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen



Nort

Citaat van: rogo_breda op apr 15, 2020, 10:43:27
Uit een andere 'krant': https://www.telegraaf.nl/nieuws/369043611/wetenschappers-tot-eind-2021-geen-voetbal-en-festivals

Daar wordt je ook niet blij van.
Ach iedere wetenschapper roeptoetert maar wat aan om in de publiciteit te komen en rollenbollen in de media over elkaar heen.   

TeeZee

100x liever wetenschap dan "meningen". Ik hoop net als jullie dat het virus ineens verdwijnt of met een vaccin op te lossen valt, maar het voelt ook wel naïef om te denken dat alles weer snel net zo wordt als het kort geleden nog was.

Jef400

Citaat van: Nort op apr 15, 2020, 11:25:55
Ach iedere wetenschapper roeptoetert maar wat aan om in de publiciteit te komen en rollenbollen in de media over elkaar heen.
Telegraaf, Wierd Duk en opinie. Grote kop zonder inhoud, zoals het de telegraaf betaamt.

Nort

Citaat van: TeeZee op apr 15, 2020, 11:32:25
100x liever wetenschap dan "meningen". Ik hoop net als jullie dat het virus ineens verdwijnt of met een vaccin op te lossen valt, maar het voelt ook wel naïef om te denken dat alles weer snel net zo wordt als het kort geleden nog was.
Uiteraard. Het is ook helemaal niet verkeerd dat wetenschappers in discussie met elkaar gaan, integendeel. Echter zou dit moeten gebeuren zoals gewoonlijk het geval is (op inhoud én op conferences/meetings, etc.) en niet via de media.

Robbie

Citaat van: TeeZee op apr 15, 2020, 11:32:25
100x liever wetenschap dan "meningen".

In de meeste gevallen spuien "wetenschappers" alleen maar meningen. Net als wat Nort schrijft, velen pakken nu de gelegenheid om meer bekendheid te krijgen.

Joost

Citaat van: Robbie op apr 15, 2020, 12:46:54
In de meeste gevallen spuien "wetenschappers" alleen maar meningen. Net als wat Nort schrijft, velen pakken nu de gelegenheid om meer bekendheid te krijgen.

Dat is wel heel kort door de bocht. Ze worden nu massaal om meningen gevraagd over iets dat nog gaande is. Maar er is zo weinig nog over bekend dat niemand weet wat het goede antwoord is.

TeeZee

Citaat van: Nort op apr 15, 2020, 12:11:55
Uiteraard. Het is ook helemaal niet verkeerd dat wetenschappers in discussie met elkaar gaan, integendeel. Echter zou dit moeten gebeuren zoals gewoonlijk het geval is (op inhoud én op conferences/meetings, etc.) en niet via de media.
Helemaal mee eens. Ik denk weleens dat er tegenwoordig te veel media zijn. Om in deze tijd nog bestaansrecht te hebben (lees: kijkers, luisteraars of lezers) moeten ze met iets op de proppen komen dat opvalt in het overvolle mediabos. Dus komen de extremen aan het woord, maar ook mensen die bereid zijn om tegengeluiden te laten horen. Want dat scoort. Een Ab Osterhaus weet veel van deze materie en kan een en ander goed verwoorden, maar tegelijkertijd denk ik dat hij ook voor veel ruis zorgt en de mensen die daadwerkelijk op "dansvloer staan" (RIVM en kabinet) voor de voeten loopt. Vanaf de zijlijn is het altijd heel makkelijk roepen. Aan de andere kant: als Osterhaus niet komt zetten ze er gewoon een no-no neer.

Overigens is het ook weer niet zo slecht gesteld met de media en ben ik zelf erg blij met de serieuze actualiteitenrubrieken van de NPO. Die doen goed werk, al zie je daar ook de vox populi geregeld langskomen en dat is m.i. luie journalistiek. Twitter en Facebook zit vol met idioten, de meninkjes daar behoeven echt geen aandacht. Mensen op straat die een plofkap onder hun neus krijgen bedenken ook maar ter plekke wat als hen wat gevraagd wordt.

Joost

Lubach had daar een erg sterk stuk over afgelopen zondag.