Week 14: maandag 1 april t/m zondag 7 april

Gestart door Tribuneklanten, mrt 05, 2019, 08:08:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vinnn


Het zal altijd een strijd blijven. Georganiseerde pyro-shows die je ziet bij Ajax en PSV(even als makkelijk voorbeeld) kunnen heel mooi zijn, maar die (on)georganiseerde chaos die je krijgt bij een zelfopgezette pyro-actie is ook wel heel tof om te zien. Ik zal er zelf nooit aan mee doen - daarvoor is m'n plek in de Kuip me te dierbaar - maar het rebelse wat er in zit bij die jongens ga je er niet uit krijgen, hoeveel sv's je ook blijft uitdelen.

Joost

Citaat van: De publiekswissel op mrt 13, 2019, 23:08:51
Aan de andere kant is elke keer braaf maar weer gaan zitten ook niet echt een statement. Liever op deze manier. Al is het wel interessant omdat de straf nog gaat over de wedstrijd van Psv. Tegen Ajax was het daarna ook twee keer bal qua pyro. Komen die straffen dan ook nog?

Als je steevast met 140 over de snelweg racet en na al die boetes een keer uit protest de auto thuislaat zullen ze de maximum snelheid ook niet gaan verhogen.

Feit is dat vuurwerk gevaarlijk is, zeker als je het ook nog middenin een mensenmassa gaat afsteken.

Sebastiaan_W

#17
Soms mis ik hier een like button.

Vuurwerk mag alleen tussen bepaalde tijdstippen tijdens oud & nieuw worden afgestoken. Waarom zou de KNVB het dan in de stadions toestaan?

Verschillende lui hebben de afgelopen jaren laten zien dat ze zich niet kunnen gedragen als ze fakkels of vuurwerk afsteken(Ajax - PEC, Feyenoord - PSV en Roda - Twente bv.).
Feyenoord is door de KNVB al meerdere keren gewaarschuwd en dit is dan de straf.

Vinnn

Citaat van: Sebastiaan_W op mrt 14, 2019, 09:39:55
Soms mis ik hier een like button.

Vuurwerk mag alleen tussen bepaalde tijdstippen tijdens oud & nieuw worden afgestoken. Waarom zou de KNVB het dan in de stadions toestaan?



Dan moet de overheid fakkels en rookpotten niet meer onder categorie 1 vuurwerk scharen, dan kan je er ook niet makkelijk aan komen. Feit is natuurlijk gewoon dat je bij het betreden van het stadion je dient te voldoen aan de geldende huisregels van zowel de club als de overkoepelende organisatie.

ricodejong4

Ja, heel politiek correct en volgens de regels van de wet mag het inderdaad niet, dus is dit inderdaad een risico. Maar een beetje baldadigheid en kwajongensstreken hoort toch ten allen tijden bij het voetbal. Ik ben het met Vinnn eens, ik zal het zelf ook nooit doen omdat ik mijn plek in de Kuip daarvoor te dierbaar vind, maar ik kan stiekem wel van de chaos bij spelersopkomsten genieten van pyro. Mits goed gebruikt natuurlijk, het op het veld gooien van die dingen is heel dom en wordt terecht gestraft.

Kölsche Bosschenaar

01/04 FC Den Bosch - Jong PSV
05/04 FC Den Bosch - Sparta Rotterdam
06/04 Grasshopper Club Zürich - FC Zürich
07/04 1. FC Heidenheim - 1. FC Köln
FC Den Bosch
1.FC Köln

Joost

Citaat van: ricodejong4 op mrt 14, 2019, 10:43:25
Ja, heel politiek correct en volgens de regels van de wet mag het inderdaad niet, dus is dit inderdaad een risico. Maar een beetje baldadigheid en kwajongensstreken hoort toch ten allen tijden bij het voetbal. Ik ben het met Vinnn eens, ik zal het zelf ook nooit doen omdat ik mijn plek in de Kuip daarvoor te dierbaar vind, maar ik kan stiekem wel van de chaos bij spelersopkomsten genieten van pyro. Mits goed gebruikt natuurlijk, het op het veld gooien van die dingen is heel dom en wordt terecht gestraft.

Dus als iemand een paar borreltjes teveel op van de weg rijdt vindt je dat ook baldadigheid en een kwajongensstreek?

Er zijn stricte regels omtrent het gebruik van vuurwerk en dat is niet omdat de wetgever het niet mooi vind. Het afsteken van vuurwerk heeft niets met baldadigheid of kwajongensstreken te maken maar is het bewust nemen van het risico iemand te verwonden.

Gecontroleerd en georganiseerd vuurwerk vooraf van het veld; prima. Vuurwerk op de tribune; nee.

Nort

Het is overigens ook wel erg makkelijk om een boycot uit te roepen voor een doordeweekse wedstrijd tegen een matig interessante tegenstander en je niet meer speelt voor de prijzen.

De publiekswissel

Ongeorganiseerde chaos op de tribune maakt Feyenoord uniek. Rookbommen op verschillende plekken. Dat het niet mag, prima joh, maar dan moeten we niet zeuren na een straf. Gewoon uitzitten en klaar. Maar wat mij betreft doen ze het gewoon weer opnieuw omdat het op dat moment gewoon tof is. Baldadigheid en tegen de regels. Lekker juist. Ik heb liever een wedstrijd gekkenhuis tegen ajax of psv en dan een strafje tegen Willem II of Heerenveen dan helemaal geen chaos meer. Soms moet je gewoon buiten de lijntjes kleuren. Maar dan moet je de consequenties ook nemen. Simpel.

Op dit soort momenten ben ik blij dat Feyenoord geen ultra groepering heeft die gaat 'staken'. Nu is het gewoon ieder zijn keus.
 
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

ricodejong4

Citaat van: Joost op mrt 14, 2019, 11:17:55
Dus als iemand een paar borreltjes teveel op van de weg rijdt vindt je dat ook baldadigheid en een kwajongensstreek?

Pyro hoort voor een groot deel van de supporters nou eenmaal bij de wedstrijdbeleving, terwijl drank en rijden totaal niet bij elkaar horen. Als je er niet van houdt, zijn er genoeg andere plekken in het stadion waar het nooit afgestoken wordt. Die gasten bij Feyenoord op vak S houden er allemaal van, zoeken elkaar op, steken het af, en moeten nu op de blaren zitten. Logische gang van zaken, enkel de oproep tot boycot voor de andere supporters vind ik lachwekkend.

@ Publiekswissel: Amen.


FCT1980

Helemaal met je eens Publiekswissel.
En de vergelijking met een borrel te veel op rijden snap ik niet Joost. Wil je me dat uitleggen?
Als je wilt zeggen dat beiden verboden zijn dan mag je me de uitleg bespraren. Dat weet ik zelf ook wel.
Zijn er cijfers van gewonden en doden na het afsteken van vuurwerk in stadions?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Joost

Citaat van: De publiekswissel op mrt 14, 2019, 11:53:58
Ongeorganiseerde chaos op de tribune maakt Feyenoord uniek. Rookbommen op verschillende plekken. Dat het niet mag, prima joh, maar dan moeten we niet zeuren na een straf. Gewoon uitzitten en klaar. Maar wat mij betreft doen ze het gewoon weer opnieuw omdat het op dat moment gewoon tof is. Baldadigheid en tegen de regels. Lekker juist. Ik heb liever een wedstrijd gekkenhuis tegen ajax of psv en dan een strafje tegen Willem II of Heerenveen dan helemaal geen chaos meer. Soms moet je gewoon buiten de lijntjes kleuren. Maar dan moet je de consequenties ook nemen. Simpel.

Op dit soort momenten ben ik blij dat Feyenoord geen ultra groepering heeft die gaat 'staken'. Nu is het gewoon ieder zijn keus.


Citaat van: ricodejong4 op mrt 14, 2019, 11:59:26
Pyro hoort voor een groot deel van de supporters nou eenmaal bij de wedstrijdbeleving, terwijl drank en rijden totaal niet bij elkaar horen. Als je er niet van houdt, zijn er genoeg andere plekken in het stadion waar het nooit afgestoken wordt. Die gasten bij Feyenoord op vak S houden er allemaal van, zoeken elkaar op, steken het af, en moeten nu op de blaren zitten. Logische gang van zaken, enkel de oproep tot boycot voor de andere supporters vind ik lachwekkend.

@ Publiekswissel: Amen.

De dronken chauffeur die jou aanrijdt vindt misschien ook wel dat een biertje of 12 hoort als-ie achter het stuur gaat zitten.

Ik vind het een rare redenatie om te denken dat het bewust in gevaar brengen van medesupporters prima is 'omdat het erbij hoort'. Of je nu bewust of onbewust in het betreffende vak gaat staan. Staat er soms ergens een bord waarmee er voor gewaarschuwd wordt dat je wellicht last gaat hebben van vuurwerk als je dat vak in gaat?

Citaat van: FCT1980 op mrt 14, 2019, 14:21:36
Helemaal met je eens Publiekswissel.
En de vergelijking met een borrel te veel op rijden snap ik niet Joost. Wil je me dat uitleggen?
Als je wilt zeggen dat beiden verboden zijn dan mag je me de uitleg bespraren. Dat weet ik zelf ook wel.
Zijn er cijfers van gewonden en doden na het afsteken van vuurwerk in stadions?

Iemand die met een borrel op achter het stuur kruipt brengt bewust andere weggebruikers in gevaar. Iemand die vuurwerk afsteekt in een stadion doet exact hetzelfde. Beide zijn inderdaad verboden maar toch gebeurt het. Waar bij alcohol dat gedrag dan veroordeelt wordt is bij vuurwerk de reactie 'het hoort erbij', dat is toch raar?

Cijfers mag je zelf zoeken, geen idee of ze er zijn maar gewonden door vuurwerk in een stadion zijn er zeker en juist daarom is vuurwerk op de tribune verboden.

Nogmaals; vuurwerk georganiseerd op het veld vind ik prima maar het hoort gewoon niet op de tribune.



syntric

Dat hier zelfs discussie over is. Als je die rommel aansteekt in een mensenmassa, spoor je niet.
Groundhopper for life :-)

Bier und Bratwurst

Ik vind het best als er fakkels afgestoken worden. Dit word toch vaak in het fanatieke vak gedaan. Je weet als je daar gaat staan dat er zoiets kan gebeuren.  Maar niet op het veld en ook niet in een ander vak gooien!. Dan begrijp ik dat je terecht een stadionverbod krijgt!
Het ene stadion is het andere niet!

wekke

De eeuwige tweestrijd... Ook voor mij hoort een rookpotje bij het voetbal op voorwaarde dat men er op een volwassen manier mee omgaat. Jammer dat velen het niet kunnen. Ik heb ook steeds het gevoel dat er aan een rookpot minder gevaren zijn dan een bengaal. Maar dat ter zijde.

Wat ik wel mis aan de hele heisa is een deftig debat tussen de bonden en de supporters. De bonden drijven de boetes en regeltjes op terwijl de fans ze aan hun laars blijven lappen. Spierballen rollen langs beide zijden. Maar nooit hoor je een discussie over de verschillen in vuurwerk, het afbakenen van een beveiligde zone waar het bij de spelersopkomst wel kan, etcetera. Zolang er geen deftige dialoog komt, zullen er nozems zijn die bengalen afsteken onder een doek of in het bij zijn van kinderen. En aan de andere kant stewards die koste wat het kost die bengaal uit de handen van de fan willen trekken.