Hoofdmenu

Duitsland

Gestart door hgrm, feb 18, 2008, 23:23:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: FCT1980 op aug 03, 2015, 10:07:13
Maar wat is dan rotzooi trappen? Als je een fakkel of rookbommetje afsteekt wordt je tegenwoordig door de moraalridder al als een hooligan bestempeld. Ik vind het zwaar overdreven hoe jullie allemaal reageren op ultras. De rotzooi die wordt getrapt valt allemaal nog wel mee.

Wat is het nu van een fakkel of rookbom?


Koning Kriel

Citaat van: Joost op aug 03, 2015, 10:15:46
Wat is het nu van een fakkel of rookbom?

Een fakkel of een rookbommetje aan het begin van een grote wedstrijd werkt sfeerverhogend, daar heb ik me ook wel eens schuldig aan gemaakt. Het is mij echter geheel onduidelijk wat het nut is van een fakkel in bijvoorbeeld de 24e minuut van Borussia Mönchengladbach - Hoffenheim bij een 0-0 stand.

hgrm

Het gaat erom dat er normen zijn gesteld door de club/bond/wetgever. Eén van die normen is dat er geen vuurwerk mag worden afgestoken. Een andere is dat er in vakken met zitplaatsen gezeten dient te worden. Daar kun je het mee eens zijn of niet en daar kun je door de dialoog te zoeken proberen verandering in brengen, maar zolang de normen zo zijn, heb je je er aan te houden.

En daar gaat het fout. Ultra's en andere groepen denken boven de wet te staan en realiseren zich niet dat ze te gast zijn bij de organisator en zich daarmee hebben te houden aan de huisregels die de organisator heeft opgesteld (al dan niet omdat hogere instanties dat voorschrijven). Wat mij verbaast is dat er steeds weer verbazing alom is als het niet houden aan de regels leidt tot politieoptreden en stadionverboden. Het is heel simpel: als je binnen de lijntjes kleurt, heb je nooit last van dat soort dingen. En als je het niet eens bent met het beleid, neem je een abonnement op Fox en ga je lekker in je achtertuin vuurwerk afsteken tijdens de wedstrijd.

Wat men zich ook niet lijkt te realiseren is dat het niet houden aan regels alleen maar leidt tot strengere regels. Als iedereen zich nou eens netjes gedraagt, dan komt er een punt dat burgemeesters geen reden meer hebben om wedstrijden te verbieden, combiregelingen worden afgeschaft en zelfs vuurwerk -binnen bepaalde grenzen- toegestaan zal worden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: Koning Kriel op aug 03, 2015, 10:18:06
Een fakkel of een rookbommetje aan het begin van een grote wedstrijd werkt sfeerverhogend, daar heb ik me ook wel eens schuldig aan gemaakt. Het is mij echter geheel onduidelijk wat het nut is van een fakkel in bijvoorbeeld de 24e minuut van Borussia Mönchengladbach - Hoffenheim bij een 0-0 stand.

- Het stinkt
- De as brandt gaatjes in je kleding
- Je ziet de wedstrijd niet meer door de rook
- Je club krijgt een boete


Jef400

@Joost, ik vind van niet. Dan heb ik het over gedragingen, rellen zoekend gedrag. En dan raar opkijken dat je een stadionverbod krijgt. Dat je wat sfeervuurwerk afsteekt voor een wedstrijd heb ik geen problemen mee. Maar als je doelbewust regels gaat overtreden, en dan er over gaat zeiken dat je gepakt wordt. Dan vind ik je als ultra een zielepiet.

spons

Citaat van: hgrm op aug 03, 2015, 10:30:02
Het gaat erom dat er normen zijn gesteld door de club/bond/wetgever. Eén van die normen is dat er geen vuurwerk mag worden afgestoken. Een andere is dat er in vakken met zitplaatsen gezeten dient te worden. Daar kun je het mee eens zijn of niet en daar kun je door de dialoog te zoeken proberen verandering in brengen, maar zolang de normen zo zijn, heb je je er aan te houden.

En daar gaat het fout. Ultra's en andere groepen denken boven de wet te staan en realiseren zich niet dat ze te gast zijn bij de organisator en zich daarmee hebben te houden aan de huisregels die de organisator heeft opgesteld (al dan niet omdat hogere instanties dat voorschrijven). Wat mij verbaast is dat er steeds weer verbazing alom is als het niet houden aan de regels leidt tot politieoptreden en stadionverboden. Het is heel simpel: als je binnen de lijntjes kleurt, heb je nooit last van dat soort dingen. En als je het niet eens bent met het beleid, neem je een abonnement op Fox en ga je lekker in je achtertuin vuurwerk afsteken tijdens de wedstrijd.

Wat men zich ook niet lijkt te realiseren is dat het niet houden aan regels alleen maar leidt tot strengere regels. Als iedereen zich nou eens netjes gedraagt, dan komt er een punt dat burgemeesters geen reden meer hebben om wedstrijden te verbieden, combiregelingen worden afgeschaft en zelfs vuurwerk -binnen bepaalde grenzen- toegestaan zal worden.

Een van de regels van de KNVB is ook dat het omzeilen van de uit - cq combiregeling ook tot een stadionverbod opleveren.

Dus als uitsupporter die altijd plaats neemt tussen het thuispubliek had ik al zo'n 200 stadionverboden verdient.

Ben ik nu ook een hooligan ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Zolang je je niet als uitsupporter manifesteert, niet. Als je in het thuisvak als een idioot voor Feyenoord gaat zitten juichen, dan wel.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FCT1980

Citaat van: spons op aug 03, 2015, 12:16:06
Een van de regels van de KNVB is ook dat het omzeilen van de uit - cq combiregeling ook tot een stadionverbod opleveren.

Dus als uitsupporter die altijd plaats neemt tussen het thuispubliek had ik al zo'n 200 stadionverboden verdient.

Ben ik nu ook een hooligan ?

Kijk dat bedoel ik. Er zijn inmiddels zo veel regels dat je als voetbalsupporter heel snel iets doet dat eigenlijk niet mag. Rookpotje of fakkels voor een wedstrijd mag niet maar zijn daar ooit al eens ongelukken mee gebeurd in Nederland? Het is alleen dat je ze als wapen kunt gebruiken en het daarom is verboden. De regels in Nederland zijn gewoon veel te strikt.

Als mensen zich te buiten gaan aan geweld of andere misdragingen moeten ze ook gewoon worden gestraft maar een stadionverbod omdat je in het bos staat te zeiken of omdat je een rookpot afsteekt gaat helemaal nergens over.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Nort

Citaat van: FCT1980 op aug 03, 2015, 13:16:02
Rookpotje of fakkels voor een wedstrijd mag niet maar zijn daar ooit al eens ongelukken mee gebeurd in Nederland? Het is alleen dat je ze als wapen kunt gebruiken en het daarom is verboden. De regels in Nederland zijn gewoon veel te strikt.


Het is verboden, omdat het gevaarlijk is. Ze waarschuwen niet voor niks dat de temperatuur binnen een fakkel kan oplopen tot 2000 graden Celsius. Laatst werd een rookpot voor mijn voeten gegooid en heb 20 minuten lang last gehad met ademen. Ik zit er niet op te wachten als deze in mijn buurt worden afgestoken.

Joost

Citaat van: FCT1980 op aug 03, 2015, 13:16:02
Rookpotje of fakkels voor een wedstrijd mag niet maar zijn daar ooit al eens ongelukken mee gebeurd in Nederland? Het is alleen dat je ze als wapen kunt gebruiken en het daarom is verboden. De regels in Nederland zijn gewoon veel te strikt.

Bij de huldiging van Roda stond het voorste gedeelte de hele tijd in de rook en kon de rest van het plein amper iets zien.

Dat is niet sfeerverhogend maar ronduit asociaal.

Rick

Citaat van: spons op aug 03, 2015, 12:16:06
Een van de regels van de KNVB is ook dat het omzeilen van de uit - cq combiregeling ook tot een stadionverbod opleveren.

Dus als uitsupporter die altijd plaats neemt tussen het thuispubliek had ik al zo'n 200 stadionverboden verdient.

Ben ik nu ook een hooligan ?

Ach, die KNVB regel is ook gewoon tegen de wet, tenzij de plaatselijke burgemeester een noodverordening heeft afgekondigd.

spons

#1136
Citaat van: FCT1980 op aug 03, 2015, 13:16:02
Kijk dat bedoel ik. Er zijn inmiddels zo veel regels dat je als voetbalsupporter heel snel iets doet dat eigenlijk niet mag. Rookpotje of fakkels voor een wedstrijd mag niet maar zijn daar ooit al eens ongelukken mee gebeurd in Nederland? Het is alleen dat je ze als wapen kunt gebruiken en het daarom is verboden. De regels in Nederland zijn gewoon veel te strikt.

Als mensen zich te buiten gaan aan geweld of andere misdragingen moeten ze ook gewoon worden gestraft maar een stadionverbod omdat je in het bos staat te zeiken of omdat je een rookpot afsteekt gaat helemaal nergens over.

Het blijft voor mij overduidelijk dat je als voetbalsupporter tot de meest gediscrimineerde bevolkingsgroep van Nederland behoort
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

AthleticHolanda

Citaat van: Koning Kriel op aug 03, 2015, 10:18:06
Het is mij echter geheel onduidelijk wat het nut is van een fakkel in bijvoorbeeld de 24e minuut van Borussia Mönchengladbach - Hoffenheim bij een 0-0 stand.

Het vuurtje wat aanwakkeren :-D.

Koning Kriel

Citaat van: Joost op aug 03, 2015, 15:11:13
Bij de huldiging van Roda stond het voorste gedeelte de hele tijd in de rook en kon de rest van het plein amper iets zien.

Dat is niet sfeerverhogend maar ronduit asociaal.

En daar ligt wat mij betreft de grens, bij alles wat je doet heb je rekening te houden met je medemens. Je kan het natuurlijk nooit iedereen altijd naar de zin maken maar een hele huldiging lang vuurwerk is inderdaad gewoon asociaal. Daarom vind ik vuurwerk voor de wedstrijd niet zo erg maar tijdens de wedstrijd hoort het niet meer.

Jehoentelaar

Ik heb nooit moeite gehad met rookpotten tot ik onder een grote groengele vlag stond bij ADO-Feyenoord en er van die dingen werden aangestoken. De rook kon natuurlijk nergens naartoe dus dat leverde een onveilige en ongezonde situatie op.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar