De hete terugkeer van Aldershot Town

Gestart door TeeZee, mrt 30, 2008, 10:39:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

De zomer van 2003 was een hete. In juli smaakte ik het genoegen om bij 34 graden een lang weekend in Parijs te zijn. Ondanks de pracht van deze wereldstad, keek ik toen al uit naar twee weken later. Ik zou dan namelijk ruim een week door Engeland langs de velden reizen. Het zou daar zeker niet zo warm zijn – dacht ik - als in Frankrijk, dus ik verheugde me al op de seizoensopening.

Augustus 2003. Londen. Bij de eerste wedstrijd van het seizoen, Leyton Orient v Doncaster Rovers, werden er drinkpauzes ingelast. Het publiek werd herhaaldelijk aangespoord om te blijven drinken. Het was 35 graden Celsius. We zagen de succesvolle terugkeer van Doncaster Rovers in de league en probeerden uit alle macht in de schaduw te blijven op een snoeiheet Brisbane Road.

Een dag later ging de reis naar Aldershot, niet ver ten zuidoosten van Londen. Was het al erg om met de metro te rijden, met de auto het asfalt op was bijna ondraaglijk. De auto had geen airco en de ramen openhouden betekende dat de lucht boven het bijna smeltende asfalt als uit een föhn naar binnenkwam.

Het oorspronkelijke Aldershot was in 1992 failliet gegaan en maakte dankzij de inzet van de fans in datzelfde jaar een doorstart op dezelfde plek. In een rap tempo werkte de club zich de pyramide op en op 10 augustus 2003 zou de club de eerste wedstrijd spelen in de hoogste amateurdivisie. Nog één keer promoveren en de shots keren terug in de League.

Tegenstander was Accrington Stanley. Een club met een al even mooi verhaal. In de jaren 60 van de 20e eeuw ging het hier mis, maar ook voor Accrington Stanley geldt dat er opnieuw begonnen werd in de spelonken van het Engelse voetbal. De wederopstanding van Stanley zou veel langer duren dan die van Aldershot, maar niettemin werd ook door Accrington Stanley in dat jaar de Conference National bereikt.

Juist op de eerste speeldag zouden deze clubs tegen elkaar uitkomen, een droomfixture! De wedstrijd paste uitstekend in het speelschema, want hij werd verschoven naar de zondag. Na de helse autorit parkeerden we in een parkeergarage in het centrum en was het genieten van de schaduw. Als het niet onmiddellijk zou verdampen, was het na afloop alleen maar een kwestie van het zweetspoor volgen om de parkeergarage terug te vinden.

Het was al aardig druk en we moesten in de rij staan voor een kaartje van 10 pond. Daarvoor kregen we wel een geweldig leuke replica van het programmaboekje van dezelfde wedstrijd die in 1962 gespeeld werd. Ik koop altijd programmaboekjes als aandenken en kijk er vervolgens nooit meer in. Slechts een paar programmaboekjes koester ik, en dit is er eentje van.

Op de heetste dag allertijden in Engeland keek ik naar een leuke wedstrijd, maar voelde ik me vooral beroerd. Ondergetekende is niet gebouwd op 100 graden Fahrenheit (38 graden Celsius). Hgrm was zo vriendelijk om wat drinken te gaan halen, maar kwam terug met de mededeling dat er geen koude dranken meer voorradig waren en schoof een beker hete thee in mijn handen. Alhoewel ik het niet hardop uitsprak, mocht hij die thee van mij ergens stoppen waar in ieder geval schaduw was en de temperatuur lager dan 38 graden. Ik heb de thee niet opgedronken.

De sfeer herinner ik me als ronduit geweldig. Je kon vrijelijk over de thuisvakken lopen, die uit twee overdekte staantribunes bestonden en een gedeelte dat alleen een plat stuk asfalt was (achter de goal). De Recreation Ground is een heerlijk oud stadion met veel staanplaatsen. Er werd hard gezongen en geklapt en de hitte zorgde voor een record aantal streakers. Liefst vier keer werd de wedstrijd stil gelegd omdat er een blote kerel het veld op kwam hollen. Aldershot won, al was dat voornamelijk te danken aan de rode kaart die de keeper van Stanley kreeg.

Na afloop snelden we een winkel met airco in om af te koelen en gekoelde dranken te kopen. In de parkeergarage hoorden we op de radio nog net dat Ruud van Nistelrooy een penalty miste voor Man Utd in de wedstrijd tegen Arsenal om het Community Shield. Een onbelangrijke wedstrijd, als je het vergelijkt met de terugkeer van de Shots en Stanley!

Accrington Stanley werd twee jaar geleden kampioen en keerde groots terug in de League. Aldershot zal naar alle waarschijnlijkheid dit jaar hetzelfde kunstje flikken.

Ik wil zeker nog een keer terug naar Aldershot.

Erkaa

Volgend jaar een dagtrip naar Aldershot-Torquay, mits de Gulls ook promoveren dit seizoen?

TeeZee

Citaat van: Erkaa op apr 02, 2008, 13:02:31
Volgend jaar een dagtrip naar Aldershot-Torquay, mits de Gulls ook promoveren dit seizoen?
Lijkt me een strak plan, ik heb namelijk aan drie zijdes gestaan en met het uitvak zou ik dit stadion "compleet" maken.

Sebastiaan_W

Ik ben er een keer met een paastrip geweest, 2005 uit mijn hoofd. Was de enige wedstrijd die dag en het was de derby tegen Woking. Als je met de trein vanuit Woking komt passeer je in het ene het stadion aan je rechterkant. Geweldige bak met een aflopend veld.

Overigens ben ik nog op zoek naar het programmaboekje van deze wedstrijd.

Erkaa

Citaat van: TeeZee op apr 02, 2008, 15:53:18
Citaat van: Erkaa op apr 02, 2008, 13:02:31
Volgend jaar een dagtrip naar Aldershot-Torquay, mits de Gulls ook promoveren dit seizoen?
Lijkt me een strak plan, ik heb namelijk aan drie zijdes gestaan en met het uitvak zou ik dit stadion "compleet" maken.

Dan hebben we een deal. Nu maar flink duimen voor de Gulls!

TeeZee


Gisteravond. Aldershot keert 16 jaar na het einde van de club terug in de League.

Ici c est Paris

Erg leuk verhaal.

Heb je destijds in Parijs nog stadions bezocht?

TeeZee

Citaat van: Ici c est Paris op apr 16, 2008, 12:07:34Heb je destijds in Parijs nog stadions bezocht?
Nee, dat was "gewoon" vakantie. Dat doe ik ook nog weleens, haha.

Ici c est Paris

Citaat van: TeeZee op apr 16, 2008, 12:49:04Nee, dat was "gewoon" vakantie. Dat doe ik ook nog weleens, haha.

Haha ok. In Parijs heb je naast het bekende Parc des Princes en Stade de France, ook nog de ground van Red Star, een erg mooi stadionnetje dat, en de bak van Racing Club de Paris, het Stade Yves Manoir, ooit stampvol met 80000 fans.

Erkaa

Citaat van: Erkaa op apr 04, 2008, 19:23:55
Citaat van: TeeZee op apr 02, 2008, 15:53:18
Citaat van: Erkaa op apr 02, 2008, 13:02:31
Volgend jaar een dagtrip naar Aldershot-Torquay, mits de Gulls ook promoveren dit seizoen?
Lijkt me een strak plan, ik heb namelijk aan drie zijdes gestaan en met het uitvak zou ik dit stadion "compleet" maken.

Dan hebben we een deal. Nu maar flink duimen voor de Gulls!

We moeten de deal nog even uitstellen... Of hopen op een 1e/2e ronde FA Cup!

TeeZee

Citaat van: Erkaa op mei 15, 2008, 13:06:07We moeten de deal nog even uitstellen... Of hopen op een 1e/2e ronde FA Cup!
Het is erg jammer. De eerste ronde van de FA Cup ga jij niet redden, maar de tweede ronde in december zou toch haalbaar moeten zijn.