31 mei 2008: Der Mannheimer Stadtderby

Gestart door Remco, jun 02, 2008, 14:48:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Remco

Het 300.000 inwoners tellende Mannheim in de Duits deelstaat Baden-Württemberg is bij ons groundhoppers vooral bekend vanwege de voetbalclubs SV Waldhof Mannheim en, in mindere mate, VfR Mannheim.

Op de 34ste en laatste speelronde van de oberliga Baden-Württemberg kwamen beide clubs elkaar voor de tweede keer dit seizoen tegen. Deze Mannheimer Stadtderby kon wel eens de laatste derby zijn voor een lange tijd. Ten eerste omdat Waldhof zich vorige week, samen met SV Ulm en het tweede van Freiburg, geplaatst had voor de nieuwe Regionalliga Süd. Ten tweede omdat de Verein für Rasenspiele (VfR) nog in degradatiegevaar was. Ten derde, en misschien wel belangrijkste reden, omdat de VfR voor de derde keer in korte tijd in financiele nood verkeerd. In 2003 kreeg men bijvoorbeeld geen licentie voor de oberliga omdat men de financienen niet in orde had en de club een klasse lager werd gezet.

Genoeg redenen voor mij om deze, misschien wel laatste derby, zo aan het einde van het voetbalseizoen nog mee te pakken. Alle wegen(rails) naar Duitsland gaan bij mij altijd via de Maas-Wupper-Express vanuit Venlo. In Düsseldorf werd er overgestapt op de IC richting Mannheim.

Vier uur later stond ik buiten de Hbf van Mannheim. Aangezien ik nog genoeg tijd overhad voor kick-off besloot ik even de binnenstad in te gaan waar een hoop lawaai vandaan kwam. De lokale radiozender Big.FM had een festival georganiseerd op een groot plein in de stad. Volgens mij wordt dit wekelijks(zoniet dagelijks) gehouden aangezien er weinig volk opaf kwam. Met een pint in de hand geluisterd naar een of andere wazige Duitstallige countryband. Totdat ik genoeg bagger had aangehoord en het tijd was om naar het stadion te gaan.

Bij het bezoeken van wedstrijden in het buitenland probeer ik altijd vantevoren uit te zoeken hoe ik bij het stadion moet komen. Zo ook deze keer. In het boek "1000 Tipps für Auswärtsspiele" staat dat men de straßebahnlinie 6 (richting Neuostheim) moet pakken en er bij halte Carl-Benz-Stadion uit moet. Vreemd? Misschien een drukfout? Aangezien het Carl-Benz-Stadion de thuishaven is van die andere club(SV Waldhof). Maar ook op de internetsite van VfR stonden dezelfde instructies. Beide stadions liggen dus langs elkaar( ala Dundee). Iets wat mij de eerste keer in Mannheim (september 2000 Waldhof-Reutlingen) niet was opgevallen. En ik heb nogwel zo'n goede stadionradar?

Na het kopen van een stehplatz-ticket (6€) liep ik ruim anderhalf uur voor de wedstrijd het Rhein-Neckar-Stadion binnen. Het in 1911 geopende stadion biedt plaats voor zo'n 12.000 toeschouwersmet 3.000 zitplaatsen(1.000 overdekt). De zitplaatsen liggen aan een lange zijde van het stadion. Aan de andere lange zijde is een grote staantribune. Er is tevens een kleine staantribune achter een van de doelen. Achter het andere doel is een grote hal. Aan deze zijde is ook de fanshop bevestigd met een redelijk assortiment aan souveniers. Tevens staan hier de gebruikelijke bier- en eet stands.

Met een toeschouwersgemiddelde van 360 was het stadion vandaag met 4.000 supporters en groundhopper(s) redelijk gevuld. Driekwart hiervan waren supporter van Waldhof. Waldhof is altijd al de populairste club in Mannheim geweest. Dit is ook een van de redenen waarom het altijd financieel slecht gaat met VfR. Geen fans, geen sponsers (VfR heeft bijvoorbeeld geen shirt-sponser). Een actieve supportersgroep van VfR was er onder het publiek niet te vinden. Alleen tegen het einde van de wedstrijd galmde de kreet "VfR, VfR, VfR" door het stadion.

Daartegenover stonden de supporters van Waldhof die, ook in deze slechte periodes in de oberliga, beschikken over een grote groep actieve supporters, zowel bij thuis- als uitwedstrijden. Voor het begin van de wedstrijd was er in het uitvak een kleine tifo-actie die bestond uit een grote spandoek waarop men vaarwel zei aan de oberliga("Bye Bye OLBW"). De andere supporters hadden blauwe en witte "zakdoeken" waarmee men boven de hoofden zwaaiden. De hele wedstrijd door werden er met enkele grote vlaggen gezwaaid en aan het einde van de wedstrijd werden ook enkele kleine rookbommen afgestoken. Ook vocaal liet de meute van zich horen met zulke evergreens als "Scheiße VfR" en "Nie Mehr Oberliga".

Over de wedstrijd kan ik kort zijn. Zoals bij zovele wedstrijden in de lagere regionen van het Duitse voetbal was de kwaliteit bedroevend. VfR wilde wel, maar kon niet. Waldhof kon wel, maar wilde niet. Met strijd probeerde VfR de dreigende degradatie te ontlopen en aan het eind van de eerste helft scoorde men, de op dat moment verdiende, 1-0. Aan het eind van de tweede helft deed Waldhof wat adel verplicht en scoorde in de laatste 20 minuten drie keer. "Nie Mehr Oberliga" zongen de Waldhof fans nu richting de thuissupporters die de degradatie al zagen aankomen. Dat noem ik schoppen als men al op de grond ligt.

Zo won Waldhof voor het eerst in 33 jaar een uitwedstrijd bij de buren van VfR, dit geeft alleen maar aan dat beide clubs zich in het verleden niet vaak ontmoet hebben, en werd de promotie naar de Regionalliga nog dunnetjes overgevierd. Uiteindelijk kon VfR ook een feestje bouwen. Drie clubs eindigde onderin met hetzelfde puntenaantal. Aangezien VfR een beter doelsaldo had speelt het, mits de club een licentie krijgt, ook volgend seizoen in de oberliga. Voor degene die het willen weten TSV Schwieberdingen en SV Linx zijn gedegradeerd uit de oberliga.

10 uur onderweg voor 90 minuten baggervoetbal. Het was weer een mooie dag.

Meer foto's in mijn fotoalbum http://picasaweb.google.nl/groundhoppers/20080531VfRMannheimSVWaldhofMannheim02





HJanneman

"10 uur onderweg voor 90 minuten baggervoetbal. Het was weer een mooie dag."

Geweldig! Niets aan toe te voegen, dit geldt voor veel reisjes die ik heb ondernomen(een glimlach van oor tot oor kon ik dan ook niet ondrukken bij je conclusie).

AthleticHolanda

Mooi verslag!

Citaat van: Remco op jun 02, 2008, 14:48:24Alle wegen(rails) naar Duitsland gaan bij mij altijd via de Maas-Wupper-Express vanuit Venlo. In Düsseldorf werd er overgestapt op de IC richting Mannheim.

Join the club, hehe.

Citaat van: Remco op jun 02, 2008, 14:48:2410 uur onderweg voor 90 minuten baggervoetbal. Het was weer een mooie dag.

Vraagje, maak je er op zo'n dag een dagtrip van of moet je ergens overnachten?

Heb zelf altijd het probleem dat als ik buiten de NRW-grenzen kom de laatste trein terug niet meer kan halen...

(en de ICE is natuurlijk veel te duur, maar da's minder belangrijk, het NRW-ticket rules!)

Remco

Citeer

Vraagje, maak je er op zo'n dag een dagtrip van of moet je ergens overnachten?

Heb zelf altijd het probleem dat als ik buiten de NRW-grenzen kom de laatste trein terug niet meer kan halen...

(en de ICE is natuurlijk veel te duur, maar da's minder belangrijk, het NRW-ticket rules!)

Ben gewoon na de wedstrijd weer naar huis gegaan. Retourtje Kaldenkirchen-Mannheim was 55 euro (e-ticket van bahn.de). Tussen Dusseldorf en Mannheim met de IC (terug EC)

Wat bedoel je precies met NRW-ticket? Bedoel je een VRR-ticket? of een Schönes-Wöchenende-Ticket?

AthleticHolanda

Citaat van: Remco op jun 04, 2008, 17:42:19Ben gewoon na de wedstrijd weer naar huis gegaan. Retourtje Kaldenkirchen-Mannheim was 55 euro (e-ticket van bahn.de). Tussen Dusseldorf en Mannheim met de IC (terug EC)

Wat bedoel je precies met NRW-ticket? Bedoel je een VRR-ticket? of een Schönes-Wöchenende-Ticket?

Ah oke dan!

NRW-ticket;
http://www.bahn.de/regional/view/nrw/bahnregional/freizeit/schoenertag_ticket.shtml

Citeer
Die Tickets in der Übersicht
* SchönerTagTicket NRW 5 Personen

      • gültig für Gruppen bis 5 Personen oder Eltern/Großeltern mit beliebig vielen
      eigenen Kindern/Enkeln bis einschließlich 14 Jahre. Die Gruppe muss ihre Reise gemeinsam beginnen.
      • Preis: 33,- EUR am Automaten und im Internet, 35,- EUR in allen DB-Verkaufsstellen
   
* SchönerTagTicket NRW Single
      • gültig für eine Person
      • Preis: 23,50 EUR am Automaten und hier im Internet, 25,50 EUR in allen DB Verkaufsstellen

Beide Tagestickets gelten montags bis freitags jeweils ab 9.00 Uhr bis zum Betriebsschluss in der Nacht, an Wochenenden und Feiertagen ganztägig. SchönerTagTicket NRW Single und Personen können Sie gleich hier im Fahrkarten-Shop online kaufen.

Vooral als je met een paar man bent is het supergoedkoop, je zou in principe Kaldenkirchen-Bielefeld v.v. of Kaldenkirchen - Siegen v.v. voor minder dan €7 kunnen doen.

Ook als je alleen reist is het nog altijd stukken goedkoper. Ben zaterdag naar Siegen geweest, een retourtje zou normaal gesproken volgens het normale tarief €58 kosten, nu dus maar €23,50.

Stadionhopper

Inderdaad, het NRW ticket is provincie gebonden en is een soort Schönes Wochenende ticket. Alleen is het laatste ticket een paar euro duurder maar daardoor kun je in heel Duitsland (op bepaalde maatschappijen buiten DB om) reizen.

Het meest ideaal is als je ruim vantevoren weet waar je naar toe wilt gaan. De aktie om heel Duitsland voor 29 euro te bereizen (incl. Eurocity, IC en ICE) is verlengd tot 31 december 2008. Dit is natuurlijk alleen mogelijk als je vroeg boekt.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Remco

Hoelang bestaat die NRW-ticket al? Want ik heb er nog nooit van gehoord. Al reis ik de laatste jaren niet zo vaak met de trein.

"Vroeger" alles gedaan met het Schönes Wochenende ticket. Dat is hetzelfde als de NRW-ticket maar dan niet provincie-gebonden. Het is trouwens een meermanskaart to max. 5 personen en alleen in het weekend( 1 dag) geldig. Heb de tijd nog meegemaakt dat je voor deze tickets 24DM betaalde. 

Schönes Wochenende ticket:
http://www.bahn.de/p/view/preise/regional/schoenes_wochende_ticket.shtml

Rinus A.

Lijkt er op dat Dietmar Hopp Waldhof van de ondergang moet gaan redden.

Zie sportbild.de

Maroboduus

Citaat van: Rinus A. op jan 15, 2009, 13:34:55
Lijkt er op dat Dietmar Hopp Waldhof van de ondergang moet gaan redden.

Zie sportbild.de

Nu, dat heeft de beste man al meer dan eens gedaan en kennelijk doet hij het nu weer. Deste vreemder de reacties van de verantwoordelijke mensen van Waldhof Mannheim.

Zie ook hier:
http://www.spiegel.de/sport/fussball/0,1518,598188,00.html
En het laatste bericht:
http://sport.t-online.de/c/17/37/51/88/17375188.html

Las laatst ergens een reactie van de voorzitter van VfR Mannheim die met betrekking tot de slechte financiële situatie van die club nog eens aangaf dat zij niet over zo'n suikeroom beschikken als de directe buurman Waldhof. Met andere woorden, de hele regio schijnt min of meer te verwachten dat Dietmar Hopp met zijn schier onuitputtelijke kapitaal iedere vorm van wanbeleid in de sportverenigingen van een hele regio maar op moet vangen. Geef je ze een vinger...

hgrm

Hier is twee jaar geleden al voor gewaarschuwd. Clubs die zichzelf over de kop helpen in de ratrace om de Derde Liga of de Regionalliga bereiken. Ik vind het in-triest om te zien hoe prachtige clubs als Waldhof, SSV Ulm en ga zo maar door zichzelf de das om hebben gedaan. En ik vind het ook triest om te zien hoe ook andere clubs hiervan de dupe zijn. Doordat clubs met geld smijten dat ze niet hebben, missen clubs die wel een degelijk financieel beleid voeren, de boot.

Volgens mij moet onverantwoordelijk bestuursgedrag met wortel en tak worden uitgeroeid. Strenge licentievoorwaarden, tussentijdse controles van de boeken, geen schuldenbergen kunnen opbouwen en transparante financiën. Dus hoe zeer het me ook spijt voor Waldhof, een club die ik graag hogerop zou zien: wat mij betreft terugzetten naar de Landesliga en keihard saneren. Pas weer mogen promoveren als alles financieel gezond is.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen