Q&A, inventarisatie

Gestart door TeeZee, jan 19, 2009, 10:08:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Zoals elders gemeld speel ik al een tijdje met het idee om enkele "bekende" groundhoppers (niet-Nederlandstalig) hier uit te nodigen voor een Q&A-sessie. Het is natuurlijk maar de vraag of ze daar op zitten te wachten (kan me levendig indenken van niet), maar als we daar toch heel naief van uitgaan: van wie willen we wat meer weten?

Ik dacht zelf in eerste instantie aan de mensen achter www.groundhopping.de, www.nobelhopper.de, www.footballgroundguide.co.uk en de man achter Tim's 92.

Het betekent wel dat de voertaal Engels/Duits zal zijn (alhoewel mijn kennis van de Duitse taal niet toereikend meer is). Uiteraard gaat het puur om vragen die met het groundhoppen te maken hebben.

hgrm

Lijkt me een goed idee. Vergeet trouwens ook Ansgar van groundhopping.de ook niet!
Volgens mij spreken de Duitser overigens goed genoeg Engels.

Als voortvloeisel hieruit zouden we een forumonderdeel kunnen maken waar de voertaal Engels is en waar gasten ook zonder registratie kunnen posten, als een soort internationale vraagbaak.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: hgrm op jan 19, 2009, 10:48:19
Lijkt me een goed idee. Vergeet trouwens ook Ansgar van groundhopping.de ook niet!
Die noemde ik al, maar ik vermoed dat je in je enthousiasme er overheen gelezen hebt.

CiteerVolgens mij spreken de Duitser overigens goed genoeg Engels.
Klopt, dat moet ook wel als groundhopper. Ik vrees dat ze nog veel meer talen spreken, gezien de gebieden waar ze komen.

Ik ben zelf vooral benieuwd naar het antwoord op de vraag hoe ze aan het geld en de tijd komen.

Hielke

Een goed idee inderdaad. Ik heb het idee dat een Duitse of Engelse groundhopper zijn/haar hobby heel anders beleeft dan de Nederlandse (grotere afstanden, meer clubs in het land zelf, andere mentaliteit, etc.), ik zou wel een bevestiging of ontkrachting met toelichting willen. Verder ben ik wel benieuwd naar een Duitse of nog liever een Britse kijk op het Nederlandse stadionlandschap en de voetbalcultuur.

Stadionhopper

Het Nederlandse stadionlandschap wordt in het buitenland gezien als eenheidsworst, ik kan ze er alleen maar gelijk in geven.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Maroboduus

CiteerZoals elders gemeld speel ik al een tijdje met het idee om enkele "bekende" groundhoppers (niet-Nederlandstalig) hier uit te nodigen voor een Q&A-sessie. Het is natuurlijk maar de vraag of ze daar op zitten te wachten (kan me levendig indenken van niet), maar als we daar toch heel naief van uitgaan: van wie willen we wat meer weten?

Ik denk inderdaad dat deze hoppers hier niet op zitten te wachten. Waar moeten ze ook de tijd vandaan halen? Daarbij zal men de "Nederlandse groundhopscene" waarschijnlijk niet echt serieus nemen.

CiteerIk ben zelf vooral benieuwd naar het antwoord op de vraag hoe ze aan het geld en de tijd komen.

Dergelijke vragen zullen ze ook nooit beantwoorden om redenen die alleen zij kennen overigens. Goed, men zal de vraag niet uit de weg gaan, maar van het antwoord wordt ook niemand wijzer. Uiteindelijk is het echter vrij simpel; groundhoppen op een dergelijk niveau vergt buiten een ijzeren discipline een verregaande vorm van egoïsme en niets-ontziendheid. In de meeste gevallen zijn relaties onmogelijk, laat staan kinderen en de ambitie met betrekking tot de eigen carriere wordt teruggebracht tot het simpele doel qua tijdsindeling en financiën een zo groot mogelijke vrijheid te verwerven.
Het zijn dus bewuste keuzes die je maakt. Keuzes die overigens ieder mens kan maken. Ik vind het dan juist weer interessant waarom je mensen die alle keuzes ten faveure van het groundhoppen maken, nu juist vooral in Duitsland te vinden zijn. Ik heb daar zo mij eigen theorieën over, maar die zijn misschien niet geheel objectief.

CiteerEen goed idee inderdaad. Ik heb het idee dat een Duitse of Engelse groundhopper zijn/haar hobby heel anders beleeft dan de Nederlandse (grotere afstanden, meer clubs in het land zelf, andere mentaliteit, etc.), ik zou wel een bevestiging of ontkrachting met toelichting willen. Verder ben ik wel benieuwd naar een Duitse of nog liever een Britse kijk op het Nederlandse stadionlandschap en de voetbalcultuur.

De beleving van afstanden heeft natuurlijk met het land te maken waarin je opgroeit en woont. En dat is niet alleen van toepassing op de afstanden die tijdens het groundhoppen afgelegd worden, maar geldt in zijn algemeenheid.
Het Nederlandse stadionlanschap wordt inderdaad als extreem saaie eenheidsworst gezien. Voor buitenlanders zijn er weinig landen zo on-interessante wat betreft het hoppen als Nederland, of het moet Duitse hoppers betreffen die niet ver van de grens met Nederland wonen en in het verdere buitenland nog weinig stadions hebben gezien. De Nederlandse stadions worden over het algemeen als kant en klare IKEA bouwpakketten gezien die netjes aan alle eisen van de voetbalbonden en de wensen van het evenementenpubliek voldoen, met de ware romantiek van het voetbal echter weinig te maken hebben.

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de Duitse scene en Q&As hieromtrend, kan ik het boek "Abenteuer Groundhopping kennt keine Grenzen" (http://www.amazon.de/Abenteuer-Groundhopping-kennt-keine-Grenzen/dp/3897843471/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1232388494&sr=8-2) aanraden. In dit derde (en laatste ?) deel staan ook de uitkomsten van een enquete die de schrijver onder groundhoppers (voornamelijk leden van de organisatie Europlan Online) hield. Ik kan wel wat van die vragen en uitkomsten posten op het forum als daar behoefte aan is en als ik dergelijk materiaal op een open forum mag plaatsen?

Wie dit werkje doorleest weet direct hoe het met de kennis van vreemde talen van de gemiddelde Duitser staat. Een verwijzing naar de site groundhopping.de volstaat overigens ook. Eén van de laatste matchen die hij bezocht was Club Brugge-Roeselare. Het feit dat hij op zijn site over FC Brügge rept, zegt naar mijn mening genoeg. Het interesse in andere landen, hun cultuur en taal is er gewoon vaak niet, hoewel het tegeldeel juist altijd wordt beweerd. Noem mij het aantal Nederlandse of Belgische hoppers dat op hun site of elders zou reppen over 1ste FC Keulen, Alemannia Aken, 1ste FC Neuremberg of Schalke Gelsenkirchen en ga zo maar even door...

Hugo

Citaat van: Maroboduus op jan 19, 2009, 19:20:18
...Het zijn dus bewuste keuzes die je maakt. Keuzes die overigens ieder mens kan maken. Ik vind het dan juist weer interessant waarom je mensen die alle keuzes ten faveure van het groundhoppen maken, nu juist vooral in Duitsland te vinden zijn. Ik heb daar zo mij eigen theorieën over, maar die zijn misschien niet geheel objectief...

Objectief of niet, van mij mag je hier of daar die theorieën wel eens ventileren...

Overigens vermoed ik dat een Tim '92 best wel eens vragen zou willen beantwoorden, maar zijn frequentie van wedstrijdbezoek ligt ook wat lager dan bij een aantal Duitsers.

Ici c est Paris

Dat laatste vind ik inderdaad verschrikkelijk, om te moeten lezen over AC Mailand, AS Rom, AC Florenz, Standard Lüttich etc.etc.

Overigens hoef ik zelf weinig te weten van deze groundhoppers, maar dat is mijn mening.

Dennis-V

Ik deel de mening van Ici volledig. Het is verschrikkelijk hoe onze oosterburen alles maar naar eigen zin verDuitsen. Maar goed, ze hoeven natuurlijk geen boodschap aan mijn mening te hebben. Ik heb ook niet zo nodig achtergronden van deze personen te weten, dus een Q&A is wat mij betreft niet direct nodig.

TeeZee

Maakt het eigenlijk uit wat "men" eventueel heel misschien van de Nederlands-Belgische "scene" zou vinden? Ik ben meer geïnteresseerd in hun drijfveren, motivatie en anecdotes. Laten we vooral niet xenofobisch zijn.

Maroboduus

#10
Citaat van: TeeZee op jan 19, 2009, 21:44:14
Maakt het eigenlijk uit wat "men" eventueel heel misschien van de Nederlands-Belgische "scene" zou vinden? Ik ben meer geïnteresseerd in hun drijfveren, motivatie en anecdotes. Laten we vooral niet xenofobisch zijn.

Was ook meer bedoeld als extra reden waarom "men" waarschijnlijk niet zit te wachten op een Q&A-aanvraag vanuit dit forum. We hoeven inderdaad niet xenofobisch zijn, want de sfeer hier op het forum (en in de Nederlands-Belgische "scene") is vele malen sympathieker dan de opgefokte en betwerige sfeer in de Duitse fora cq scene.

CiteerObjectief of niet, van mij mag je hier of daar die theorieën wel eens ventileren...

Goed, zoals gezegd zijn deze theoriën niet direct objectief en neigen ze naar generalisering - daar ben ik mij terdege van bewust, maar het berust nu éénmaal op de ervaringen die ik opgedaan heb.

Ik heb het idee dat Duitsers vaak over een niet bepaald brede algemene ontwikkeling beschikken, hun eigen land te zeer als het middelpunt van de wereld zien (daar hebben meer volkeren last van trouwens, vooral in de wat grotere landen) en aan een in de ogen van de Nederlander ziekelijke prestatiedrang lijden.
Zo zullen de meeste Duitse hoppers beweren erg "weltoffen" te zijn, terwijl ze een Oekraïense taxichauffeur die ze de dubbele prijs laat betalen voor een ritje ten opzichte van de plaatselijke bevolking, direct af zullen schilderen als Oost-Europese schurk. Er worden dan gelijk weer allerhande vergelijking getrokken met het moederland, wat in mijn ogen volslagen belachelijk is als je je echt interesseert in de cultuur en geschiedenis van andere landen en volkeren. Dit enkel als voorbeeldje.
Hun prestatiedrang zorgt ervoor dat het aantal grounds wat bezocht wordt explosief toeneemt, maar de kwaliteit van de belevenissen als gevolg sterk afneemt.
Als voorbeeld wil ik hierbij nogmaals aan het boek "Abenteuer Groundhopping kennt keine Grenzen" refereren. Net als haar twee voorgangers staat het boordevol slecht geschreven verhalen van Duitsers die hun verhaal doen in de trend van "kijk mij eens bijzonder en cool zijn". In dit laatste boek staat er een verhaal van Frank Jasperneite's bezoek aan de African Cup of Nations. Daarin maakt hij middels zijn beperkte vocabulair gelijk duidelijk wat hij van de Egyptenaren vindt en besteed hij de meeste tijd met het beschrijven van zijn tochten door bars en restaurants, terwijl hij alle culturele bezienswaardigheden als iets voor de "massa toerist" afdoet. Bij het lezen van dat verhaal had ik geen moment het gevoel dat de beste man ook maar een seconde genoten heeft van de indrukken die je in zo'n land op kunt doen en die het bezoeken van wedstrijden met zich meebrengen. Hij is er enkel op uit om zo goedkoop mogelijk (vaak zelfs nog ten koste van de plaatselijke bevolking) zoveel wedstrijden in korte tijd mee te pakken. In mijn optiek druist dit tegen alles in wat deze hobby nu juist zo interessant kan maken. Maar goed, ieder zijn eigen beleving natuurlijk.

CiteerDat laatste vind ik inderdaad verschrikkelijk, om te moeten lezen over AC Mailand, AS Rom, AC Florenz, Standard Lüttich etc.etc.

We zijn Real San Sebastian nog vergeten:-)
Kan mij nog een UEFA-Cup-match van VfB Stuttgart tegen Befica herinneren waarbij in de media, maar ook in en rond het stadion alleen maar sprake was van Lissabon. Toen ik hierover begon tegen enkele Stuttgart-fans, oogste ik vooral veel onbegrip. Van de naam Befica had men trouwens zo goed als nooit gehoord. En zo kan het gebeuren dat Bayern vorig seizoen in de UEFA Cup tegen Belenenses speelde en binnenkort tegen Sporting Club de Portugal aan moet treden en er waarschijnlijk supporters zullen zijn die denken dat dit dezelfde club betreft....tis allemaal Lissabon, nietwaar?

Batflyer

Citaat van: Ici c est Paris op jan 19, 2009, 20:14:24
Dat laatste vind ik inderdaad verschrikkelijk, om te moeten lezen over AC Mailand, AS Rom, AC Florenz, Standard Lüttich etc.etc.

Overigens hoef ik zelf weinig te weten van deze groundhoppers, maar dat is mijn mening.

Ah, ik ben dus niet de enige die zich daaraan ergert. :P

Altijd maar die plaatsnaam erachter zetten, inderdaad heel irritant. Chelsea London, Arsenal London, enz. Zal wel komen door het feit dat ze in Duitsland totaal niet creatief zijn met clubnamen, er zijn in de hele eerste Bundesliga maar 2 clubs die geen plaatsnaam in de clubnaam hebben...

Ik ben trouwens niet echt geïnteresseerd in een Q&A met een Duitser. Zoals eerder genoemd lijkt het wel alsof sommige Duitsers een wedstrijd ervan maken wie de meeste grounds bezoekt. Ik kan me een docu van de Duitse televisie herinneren (link staat denk ik in het topic 'Documentaires'), waarin een aantal gasten een paar grounds in één weekend bezoeken. Vlak voor de aftrap komen ze binnen, als het bijna afgelopen is vinken ze de ground af in hun map en hop, ze zijn weer weg, op naar de volgende wedstrijd.
Laatste nieuwe ground:
San Siro (15 februari 2012, AC Milan v Arsenal 4-0)

Volgende nieuwe ground:
Veltins Arena (6 november 2012, Schalke 04 v Arsenal)

Stadionhopper

Citaat van: Batflyer op jan 21, 2009, 18:45:48
Altijd maar die plaatsnaam erachter zetten, inderdaad heel irritant. Chelsea London, Arsenal London, enz. Zal wel komen door het feit dat ze in Duitsland totaal niet creatief zijn met clubnamen, er zijn in de hele eerste Bundesliga maar 2 clubs die geen plaatsnaam in de clubnaam hebben...

Ik ben trouwens niet echt geïnteresseerd in een Q&A met een Duitser. Zoals eerder genoemd lijkt het wel alsof sommige Duitsers een wedstrijd ervan maken wie de meeste grounds bezoekt. Ik kan me een docu van de Duitse televisie herinneren (link staat denk ik in het topic 'Documentaires'), waarin een aantal gasten een paar grounds in één weekend bezoeken. Vlak voor de aftrap komen ze binnen, als het bijna afgelopen is vinken ze de ground af in hun map en hop, ze zijn weer weg, op naar de volgende wedstrijd.

De plaatsnaam erger ik me nog niet eens aan, maar dat ze op zijn duits geschreven zijn dat is irritant. Maar jij mag me vertellen welke club naast FC Schalke 04 nog meer geen plaatsnaam in de naam heeft in de Bundesliga???

Een paar grounds bezoeken in een weekend is juist een goede planning, maar de Duitsers maken er een sport van om tot de laagste klasse te groundhoppen daardoor is de kwantiteit belangrijker dan de kwaliteit. Persoonlijk zie ik ook liever 2 wedstrijden op een dag, maar dan moeten het wel grounds zijn die in de hogere divisies bevinden.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Ici c est Paris

Ze hebben er in Belgie ook een handje van overigens. Ben ooit door Belgen onbegrijpend aangestaard toen ik over HSV begon. Dat moest Hamburg zijn. En op de Belgische teletekst heb ik ook wel gelezen over Venlo, Feyenoord Rotterdam, Roda JC Kerkrade en Alkmaar.

Vergeet overigens Bayern Munchen (met harde G) en Rijsel niet.

Batflyer

Citaat van: Dennis1981 op jan 21, 2009, 18:55:24
De plaatsnaam erger ik me nog niet eens aan, maar dat ze op zijn duits geschreven zijn dat is irritant. Maar jij mag me vertellen welke club naast FC Schalke 04 nog meer geen plaatsnaam in de naam heeft in de Bundesliga???

Foutje, ik bedoelde de Bundesliga (dus eerste en tweede). In de tweede Bundesliga is Sankt Pauli de enige club zonder plaatsnaam.
Laatste nieuwe ground:
San Siro (15 februari 2012, AC Milan v Arsenal 4-0)

Volgende nieuwe ground:
Veltins Arena (6 november 2012, Schalke 04 v Arsenal)