Personal Review 2008-2009

Gestart door Joost, mei 27, 2009, 17:00:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Het seizoen is of loopt ten einde. Vermoei hier andere met nutteloze statistieken of tekstverslagjes.

Een start, ik zag dit seizoen wedstrijden in:
België   Eerste Klasse
België   Tweede Klasse
België   Derde Klasse A
België   Derde Klasse B
België   Vierde Klasse C
België   Vierde Klasse D
België   Eerste Provinciaal Limburg
België   Beker van België
België   Kwalificatie Eindronde Tweede Klasse
België   UEFA Cup
Duitsland   1. Bundesliga
Duitsland   2. Bundesliga
Duitsland   3. Liga
Duitsland   Oefenwedstrijd
Engeland   Championship
Engeland   League One
Engeland   League Two
Engeland   Conference
Engeland   Southern Premier League
Engeland   North West Counties Premier League
Engeland   League Cup
Nederland   Eredivisie
Nederland   Eerste Divisie
Nederland   Nacompetitie
Nederland   Zon Zuid 2G
Nederland   Zon Zuid 4A
Nederland   Zon Zuid 4B
Nederland   Zon Zuid 5B
Nederland   Beslissingswedstrijd Kampioenschap 5A
Nederland   KNVB Beker
Nederland   Vrouwen Eredivisie
Nederland   Nacompetitie
Nederland   Nacompetitie Eerste Divisie A-jeugd
Nederland   Oefenwedstrijd
Nederland   UEFA Cup
Schotland   Scottish Division Two
Zwitserland   1L Group 1

hgrm

En ik in:

België      Eerste Klasse
België      Tweede Klasse
België      Derde Klasse B
België      Vierde Klasse A
België      Vierde Klasse D
België      Eerste Provinciaal Luik
België      Eerste Provinciaal Antwerpen
Duitsland      1. Bundesliga
Duitsland      2. Bundesliga
Duitsland      3. Liga
Duitsland    Regionalliga West
Duitsland    Regionalliga Süd
Duitsland    NRW-Liga
Duitsland    Bayernliga
Duitsland    Oberliga NOFV-Süd
Engeland    Premier League
Engeland      League One
Engeland      League Two
Engeland    Conference North
Engeland      Conference South
Engeland      North West Counties Premier League
Oostenrijk   Pokal
Nederland   Eredivisie
Nederland   Eerste Divisie
Nederland   Zat Hoofdklasse A
Nederland   Zat Hoofdklasse B
Nederland   Zat Hoofdklasse C
Nederland   Zat Kampioenscompetitie
Nederland   KNVB Beker
Polen      UEFA-CUP
Schotland   Scottish Premier League
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

wekke

#2
Matchen   37
Goals   115
Saldo   70-45
Nieuwe stadions   8
Buitenlandse Duels   10
Duels zonder 0-0   36 (momenteel onafgebroke reeks van 32 wedstrijden)

Thuiswinst 20
Uitwinst   10
Gelijk   7

Belgie      Jupiler Pro League   4
Belgie      Exqi League   19
Belgie      Coffidis Cup   4
Duitsland      1. Bundesliga   3
Duitsland    2. Bundesliga   1
Engeland      Premier League   1
Nederland   Eredivisie      2
Nederland   KNVB Beker   1
Nederland   Eerste Divisie   2

Er komen nog drie eindronde duels van Lierse bij

King Nothing

32 Wedstrijden (3x oefen, 29x echt)

Competities:
Eredivisie: 1
Eerste Divisie: 21 (18x Emmen thuis, 3x Emmen uit)
1. Bundesliga: 2
2. Bundesliga: 3
3. Bundesliga: 1
Jupiler League: 1
Oefenwedstrijden: 3 (allen FC Emmen)

Scores e.d. weet ik niet meer, ben het meeste van FC Emmen vergeten namelijk vanwege de uitermate waardeloze wedstrijden.

Dieptepunt van het seizoen:

In Londen bij een sportpark staan waar Redbridge FC gaat voetballen en dan 35 minuten voor aanvang horen dat de wedstrijd is afgelast. Daar heb ik dus ongeveer € 400,- aan verspild.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Batflyer

Mijn bescheiden lijstje van dit seizoen:

Engeland   Premier League
Engeland   Championship
Engeland   League Two
Engeland   League Cup
Engeland   Oefenwedstrijd
Nederland   Eredivisie
Nederland   Jupiler League
Nederland   UEFA Cup
Nederland   Oefenwedstrijd
Laatste nieuwe ground:
San Siro (15 februari 2012, AC Milan v Arsenal 4-0)

Volgende nieuwe ground:
Veltins Arena (6 november 2012, Schalke 04 v Arsenal)

TeeZee

Mijn seizoen begon en eindigde in Londen. Crystal Palace v Watford op de openingsdag was een bloedeloze 0-0 in een aardig stadion. Er viel die dag zoveel regen dat ik een snorkel op moest zetten. Leuk was de ontmoeting met Batflyer en tweelingbroer. Bromley v AFC Wimbledon was een passende afsluiter. Het stadion van Bromley is klein, maar het bezoeken waard. De sfeer was door het AFC Wimbledonlegioen goed te verteren, al hielp het hilarische slot van de wedstrijd meer dan mee.

Ik kijk tevreden terug op mijn seizoen. Ik bezocht voornamelijk wedstrijden in Engeland en dat zal ook in de toekomst de voorkeur krijgen. Alhoewel ik erg kan genieten van bijvoorbeeld de verhalen van Breda (haal ajb nooit je rijbewijs, het fietselement voegt zoveel toe aan de romantiek), telt er voor mij maar 1 competitie.

Ik heb een top-5 gemaakt van het afgelopen seizoen. De rangschikking is bepaald aan de hand van het totaalplaatje. Stadion, sfeer, wedstrijd en beleving spelen allemaal mee. Vandaag de nummer 5.

Royal Antwerp Football Club - Football Club Molenbeek Brussels Strombeek
Mijn eerste wedstrijd in Belgie vond plaats in een werkelijk schitterende bouwval. Het was op een mooie zaterdagavond, aan het eind van de maand september. Samen met hgrm reed ik richting Antwerpen. We waren eerst op zoek naar een kroeg waar we Hoevenen Lion zouden ontmoeten, die voor ons de kaartjes geregeld had. Het is altijd leuk om de gezichten achter de internetnamen te ontmoeten en te praten over de gezamenlijke hobby.

Meestal is voetbal niet om aan te zien, maar deze wedstrijd trakteerde ons op 6 doelpunten (de koninklijke won met 5-1) en goed voetbal. Voor een tweedeklassewedstrijd was dat toch erg verrassend. De sfeer op de tribunes was uitstekend, eigenlijk was er helemaal niks op deze avondtrip aan te merken.

Ik verbaasde me na afloop wel over het collectief wildplassen na de wedstrijd, dat was werkelijk ongekend. Zou dat typisch Antwerps zijn? Ik zal er misschien ooit achterkomen als ik deze club ooit opnieuw bezoek, wat ik niet uitsluit (tenzij ze in een moderne bak gaan spelen).

3434

Zondag ga ik er heen. Al vrees ik voor het resultaat eerlijk gezegd. Maar het blijft een apart stadion en een geweldig publiek. Al helemaal voor tweede klasse.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

TeeZee

Wolverhampton Wanderers v Accrington Stanley
In augustus worden altijd de eerste rondes gespeeld van de League Cup, het tweede -en minder belangrijke- bekertoernooi van Engeland. Ik had een weekje Engeland gepland en een van de leukste dingen daarbij was het uitzoeken van de te bezoeken wedstrijden. Makkelijk was dat niet, er was keuze te over. Een affiche kon ik steeds maar niet loslaten, de ontmoeting tussen Wolverhampton Wanderers en Accrington Stanley.

Ik wist op voorhand dat er weinig publiek op af zou komen en dat de eerste ronde van de League Cup weinig voorstelt. Maar toch, het bloed kroop waar het niet gaan kon. Ik zag die namen en moest gewoon gaan. De Wolves zijn founder members of the League. Accrington Stanley is dat niet, maar hun stadsgenoten van Accrington FC waren dat wel (die club bestaat al sinds eind 19e eeuw niet meer). Bovendien heeft het huidige Accrington Stanley strict genomen ook nog eens niet veel te maken met de voormalige League Club van halverwege de 20e eeuw.

Maar die naam heeft iets magisch voor mij. Wat ook meegeholpen heeft is mijn bezoek aan de eerste ronde van de FA Cup in 2002. Accrington Stanley, toen nog spelende in de amateurdivisie, kreeg meervoudig landskampioen Huddersfield Town op bezoek. In die wedstrijd scoorde een lokale vadsige cultheld van Accrington in de laatste minuut door de bal snoeihard in de kruising te volleren. De reactie van het stadionnetje laat zich raden. Accrington Stanley zorgde voor een cup upset door het grote Huddersfield te verslaan. Die wedstrijd werd destijds live uitgezonden op de Beeb en Ray Stubbs zei het destijds goed: "A small club, but a big name".

Het stadion Molineux van de Wolves is zeer de moeite waard omdat het zich onderscheidt van de meeste andere grote moderne stadions. Het is in een oogopslag herkenbaar als zijnde Molineux. Heel belangrijk. De tribunes zijn deels banaanvormig, al zie dat ook bij bijvoorbeeld Hereford United. Er zaten ruim 9000 mensen, dus ruim driekwart van het stadion bleef leeg. Gek genoeg was de sfeer helemaal niet slecht.

De wedstrijd deed 't 'm uiteindelijk. Het kleine nietige Stanley gaf goed partij en wist zelfs een verlenging af te dwingen. Het was 1-1 na 90 minuten en de verlenging zou een knotsgekke worden, die uiteindelijk moeizaam met 3-2 gewonnen zou worden door Wolves. Het was op dat moment moeilijk voor te stellen dat Wolverhampton uiteindelijk zou promoveren naar de Premier League. Had Stanley deze wedstrijd gewonnen, dan was dit bezoek zeker op de eerste plaats geeindigd in mijn seizoenstop-5. Makkelijk.

TeeZee

Hyde United v Stalybridge Celtic
Al zolang als ik naar Engeland ga, had ik de wens om ook op Boxing Day een wedstrijd te bezoeken. Boxing Day is misschien wel de belangrijkste voetbaldag in Engeland, mensen die slechts 1x per jaar naar het voetbal gaan kiezen vaak juist deze dag uit. Engeland is traditioneel gezien het land van de tradities en in het kader van de nationale tradities scoort Boxing Day heel hoog. Ik heb hier uitgebreid gepoogd uit te leggen waarom Boxing Day Football iets is wat hoog op ieders groundhoppingverlanglijstje zou moeten staan.

Het was in dit geval een lokale derby tussen twee kleine clubs die slechts een paar kilometer van elkaar spelen. Stalybridge Celtic heeft dan ook nog de eer gehad om ooit een paar seizoenen in de League gespeeld te mogen hebben. Op Boxing Day werd het hoogste toeschouwersaantal van het jaar gehaald, ook al zo'n traditie. Toch moeten we ons niet al te veel voor de gek houden. Zonder het Boxing Day gevoel was het gewoon een kleine derby, waarbij de sfeer niet meer dan okee was en het voetbal vermakelijk doch abominabel. Gelukkig kunnen wij groundhoppers onszelf prima voor de gek houden en voelde het allemaal heerlijk aan als Boxing Day voetbal.

Op iedere andere dag had deze wedstrijd de top-5 niet gehaald, maar nu kan het niet ontbreken. Het was heel erg leuk om 12 uur na het steengrillen op het vliegtuig te stappen naar een middagje ouderwets voetbal kijken, zoals dat vroeger ook geweest zou moeten zijn in Engeland. Het grootste pluspunt was de gemoedelijke sfeer, waarbij de supporters elkaar op een leuke manier pestten en ook tijdens de wedstrijd zonder problemen door elkaar liepen.

Hielke

Het leek mij voorafgaand aan dit seizoen een mooie uitdaging om alle uitwedstrijden van Heerenveen te bezoeken. Dit omdat een uitwedstrijd mij meer aanspreekt dan een thuiswedstrijd. Met een kleine of grote groep naar het stadion van een ander. Zij tegen wij. De grote juichende massa terwijl jij baalt, en natuurlijk andersom. Vanaf de allereerste keer dat ik in een uitvak was, in de knusse Alkmaarderhout, heeft het me gegrepen.

Het is niet gelukt. Tweemaal kón ik er niet bij zijn: een uitwedstrijd in Lissabon en een verdwaalde dinsdagavond in Arnhem. Overmacht. Toch had ik geen beter seizoen kunnen treffen voor deze voetbalzwerftocht. Alle uitersten zaten er in. Vakantietripjes naar idyllische oorden als Volendam (2-3), Maastricht (0-3) of Portsmouth (3-0), waarbij het voetbal soms bijna bijzaak was. Als vee worden verscheept naar Den Haag (0-1); onder politiebegeleiding tussen de capuchons en middelvingers door. Met een klein plukje medestanders naar verplichte nummers in onder meer Tilburg (1-3), Kerkrade (2-2) of Almelo (1-1). Elkaar hoofdschuddend aankijken bij een hopeloze achterstand in Breda (4-1 bij rust), Enschede (6-0 verlies) of Wolfsburg (5-1 verlies). Of door Sparta-supporters uit puur medelijden op de schouder geklopt worden na wéér een nederlaag op Het Kasteel (4-1). En natuurlijk onvergetelijke vreugde-explosies na thrillers of glorieuze overwinningen in Groningen (2-3, '95), Amsterdam (0-1), Rotterdam (0-3) en Eindhoven (2-3, '93). Het is verslavend. Het laat je niet meer los. Want of je nu wint, gelijkspeelt of verliest; alle drie zijn een legitieme reden om de eerstvolgende keer weer te gaan. Dat ga ik dan ook doen, volgend seizoen.

Van de zestien thuiswedstrijden die ik dit seizoen in Heerenveen zag, zal ik er twee onthouden: Ajax en AC Milan. 'Ik ben nog nooit zo afgeslacht,' stamelde Marco van Basten nadat zijn ploeg in de regen met 5-2 van het veld werd geblazen. Een geweldige pot voetbal. En natuurlijk Circus Milan. Een eervolle 1-3 nederlaag tegen een wereldelftal dat zichtbaar genoot van de warme ontvangst. Dit historische duel dreigt echter wat in de vergetelheid te raken, omdat dit het seizoen van de beker is geworden. De historische 17e mei 2009. Alleen al om die dag was het een superseizoen. 

TeeZee

Preston North End v Blackpool
Ik was al twee keer eerder naar Deepdale geweest, maar toen ik zag dat ik de mogelijkheid had om naar de M55-Derby te gaan hoefde ik niet langer na te denken. Deze wedstrijd was voor mij nog veel aantrekkelijker dan het bezoeken van een nieuwe ground. Het is net als met Boxing Day, je houdt je zelf een beetje voor de gek en juist daardoor is zo'n wedstrijd leuk. Laten we eerlijk zijn, Preston North End v Blackpool is weliswaar een derby tussen twee clubs die elkaars bloed wel kunnen drinken, maar qua intensiteit is het minder dan bijvoorbeeld Sunderland v Newcastle.

Het was Sir Tom Finney Day en bovendien was er net een oud-voorzitter overleden. Naast de feestelijkheden voor de wedstrijd en in de rust, werd er daarom vlak voor kick-off ook een minuut lang geapplaudiseerd om de oud-voorzitter Malcom Westwood te eren cq. herdenken. Een ouderwets fanfarekorps (enkele niveaus hoger dan de teletoeters) maakt het plaatje compleet.

De wedstrijd was een echte derby. Bij tijd en wijle slecht voetbal, maar wel heel vermakelijk en met een verrassende winnaar. Het laag geklasseerde Blackpool wist op Deepdale te winnen en dat wilden de massaal meegereisde mannen/vrouwen in het oranje weten ook. De sfeer in het uitvak was gedurende de wedstrijd indrukwekkend, op mijn tribune viel het een beetje tegen maar zat ik wel tussen mensen die (gokje) 80 jaar geleden al op Deepdale kwamen.

Het mooiste zou zijn als beide clubs ooit nog eens in de Premier League uitkomen, dan zou ik deze wedstrijd graag nog eens bezoeken om te zien of het allemaal nog fanatieker kan. Zelfs een revisit aan een van de dieptepunten voor groundhoppers, het huidige Bloomfield Road van Blackpool, als Preston North End daar op bezoek komt zie ik wel zitten.

Het was ook een weerzien met de Pavillion Stand, die helemaal vervangen was door een nieuwe versie. Deepdale is nu 'af' en in tegenstelling tot veel andere nieuwe stadions heeft het wel wat. Al had ik graag de oorspronkelijke uitvoering in het echt gezien.

3434

#11
Citaat van: Breda op mei 28, 2009, 23:42:53
Ik heb ook dit seizoen (eind augustus 2008) de Bosuil aan mijn lijstje toegevoegd. Pure voetbalromantiek, één van de allermooiste stadions. En nu maar bidden dat de Great Old dit jaar eindelijk promoveert - al zijn de voortekenen v.w.b. de eindronde niet zo best.

Het zit er inderdaad op. Zeer zwak Antwerp. Great support, crappy team..



Mijn bescheiden eerste 'groundhopjaar':

Belgie:
-Beker
-Jupiler League
-Exqi League
-3de Klasse B
-4de Klasse C

Nederland:
-Eredivisie
-Jupiler League
-Playoffs

Duitsland:
-2. Bundesliga
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

TeeZee

Newcastle United v Liverpool
Al jaren stond Newcastle United op mijn lijstje, maar met een extra aantekening. Ik wilde Newcastle namelijk alleen bezoeken als ik in het uitvak kon zitten. Het uitvak bevond zich namelijk op de bovenste ring in de hoek, en vanaf daar zou je een prachtig uitzicht over de stad hebben omdat de overige tribunes veel lager zijn. Een tijdje terug werd het uitvak echter verplaatst en verviel de eis om in het uitvak te zitten.

Het was van te voren twijfelachtig of het mogelijk zou zijn om aan kaartjes te komen. Liverpool kwam op bezoek en het zag er naar uit dat er makkelijk 52000 tickets aan de man gebracht konden worden. Desalwelteplus was het geen enkel probleem en bleek het ook mogelijk om je zitplaats uit te kiezen. De keuze was niet moeilijk. Normaal overleg ik nog weleens met mijn reisgeno(o)t(en), maar in dit geval kon daar absoluut geen sprake van zijn. Soms weet je zelf het beste wat het beste is. Hoop ik.

Ja, het stadion is een grote moderne bak. Maar nee, ik vind dit geen lelijk stadion. St James' Park is indrukwekkend hoog en asymmetrisch. Na een klimtocht van 14 trappen werden we beloond met het zo vurig gewenste uitzicht over de stad. Mensen met hoogtevrees en/of zonder conditie raad ik deze zitplaatsen niet aan.

Het was Sir Bobby Robson Day, veel spreekkoren gingen dan ook over deze zeer sympathieke man. Maar ook buiten dat gegeven was de sfeer bovengemiddeld goed. We hadden mazzel in het fanatieke thuisvak te zitten en ik genoot van de originele spreekkoren en de zelfspot van de Newcastlesupporters. Zelfspot was voor hun denk ik ook de enige remedie om niet in een neergaande spiraal richting een depressie te raken. Want hun club schutterde en Liverpool was in vorm.

Liverpool was in vorm. Zelden zag ik in het echt een ploeg zo makkelijk combineren. Liverpool scoorde 5x, Newcastle 1x. Op dat moment dacht en hoopte ik dat Liverpool voor het eerst in 19 jaar kampioen van Engeland zou gaan worden. Dat dat uit mijn mond komt is opmerkelijk, want ik heb jarenlang niks gehad met Liverpool. Ik vond Liverpool altijd draken van wedstrijden spelen. Die tijd is voorbij. Een trauma is verdwenen (ik zag ooit Arsenal v Liverpool en had toen moeite om wakker te blijven). Liverpool speelt net zo goed als Barcelona, maar dan enkele tempo's hoger. Full stop. FEIT.

DE club van het afgelopen seizoen is echter Newcastle United. Het rommelt daar al jaren, de club versleet meer managers dan Jos Verstappen auto's. Dit seizoen besloot Kevin "I am not a quitter" Keegan er voor de zoveelste keer mee te nokken, zoals hij al eerder deed bij Newcastle (En Fulham en Man City en het Engelse nationale elftal). Enkele managers verder probeerde clubman Alan Shearer nog te redden wat er te redden viel, maar wat velen voorafgaand aan dit seizoen niet mogelijk achtten gebeurde toch: Newcastle United degradeerde. In Sunderland slaan ze zich op dit moment nog steeds op de dijen van het lachen.

Het stadion, de topsfeer, het voetbal, de vele doelpunten en het uitzicht: Newcastle United v Liverpool is zonder enige twijfel mijn hoogtepunt geweest op het gebied van groundhopping in het seizoen 2008/2009.

Hielke

#13
Citaat van: Dennis-V op jun 01, 2009, 13:06:06Qua weersomstandigheden denk ik met bizarre genoegens terug aan BV Veendam - FC Emmen

FC Twente - sc Heerenveen was voor mij dé ontluistering van dit seizoen. Een bitterkoude avond in de prachtige Grolsch Veste. FC Twente kreeg met de 6-0 overwinning veel te weinig. Alle synoniemen voor het vernederen en overklassen van een tegenstander waren hier van toepassing. De terugreis duurde bijna vijf uur, aangezien de snelweg over de Veluwe compleet ondergesneeuwd was. Harder dan 40 km/u rijden was niet mogelijk in het barre weer. Eindelijk thuis bleek de verwarming kapot en was het bijna net zo koud als in het uitvak.

Op groundhopgebied was het dieptepunt FC Omniworld - AGOVV. De club, de sfeer en de wedstrijd: drie keer niks.

Een bijzondere vermelding krijgt van mij het optreden van twee extreem fout uitgedoste, slecht playbackende Duitse schlagerzangers voorafgaand aan Fortuna Sittard - Bayern München. De bodem wat betreft 'muziek' in een voetbalstadion heb ik hiermee gezien.

Rokerman

Tsja....ik kan hier maar één ding noemen wat voor mij de komende eeuw wel op het netvlies zal blijven staan....We beat the Scum 2-1.....wat een belevenis was dat !
FTM