Een bezoekje aan Barnsley is ook wel de moeite waard

Gestart door TeeZee, apr 11, 2008, 17:50:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

BARNSLEY v WEST BROMWICH ALBION


zondag 10 december 2006, kick-off 1:15pm

Het Oakwell Stadium is relatief eenvoudig te bereiken met een tomtom in je auto. Zonder dat ook maar iemand in de huurauto de route zou kunnen reproduceren arriveerden we ruim voor kick-off. Voor een quiz op een forum waar ik vroeger nog weleens kwam had ik een mooie foto gevonden van het stadion en dat uitzicht wilde ik graag in het echt zien. Na wat gestoeid te hebben met de auto in de heuvelachtige omgeving, werd de plek gevonden. De auto werd even aan de kant gezet en de fototoestellen uit de zakken de gehaald.




We bleken niet het enige groepje te zijn die speciaal naar deze plek gekomen waren. Naast ons stonden nog een paar kerels die wel zeer herkenbaar gedrag vertoonden. Met enige opwinding in de stem hoorde ik er eentje zeggen "dat je het hiervoor allemaal doet". Een Nederlander. Op dat soort momenten is de wereld weer even heel klein. Na een korte babbel spraken we af elkaar weer te treffen in de pub.


Eerst moesten we nog even de huurauto parkeren, wat uiteindelijk mocht op het stuk grond van een autodealer die zelf ook naar de wedstrijd zou gaan. Deze plek was zeer strategisch, want we zouden op deze manier snel weg kunnen rijden richting het vliegveld zodra de wedstrijd afgelopen was. Een bijzonder vriendelijk gebaar van een van de locals!




Teruglopend richting het stadion voor het gebruikelijke rondje viel op hoe Engels de omgeving rondom Oakwell aandoet. Voor de liefhebbers van typische Engelse straatjes, wasgoed en schoorstenen het walhalla. Tijdens dit rondje kwamen we wederom onze Nederlandse vrienden. Het stadion is van buiten niet heel mooi, maar het heeft wel wat. Aan een kant loopt een knalrode muur met op de top over de volle lengte stukken glas. Oakwell is net als Valley Parade een geslaagde combinatie van oud en nieuw. De clubshop is niet al te groot, maar stukken goedkoper dan de clubshop een dag eerder in Hereford. Shayman en Erkaa besloten toen om naar de pub "The Mount" te gaan en ik ging alvast het stadion in terwijl het steeds harder begon te regenen.


TBC...

TeeZee


Ik was nog geen minuut door de poort of ik werd al aangesproken door iemand die mij een credit card wilde aansmeren. Op dat soort momenten is het fijn om te zeggen dat je buitenlander bent en je dus niks hebt aan een credit card van Barnsley. Het stadion was nog leeg toen ik onze tribune op liep (de east stand). Nadat ik mijn plaats had gelocaliseerd liep ik weer terug naar voren om wat foto's te nemen.


Al snel raakte ik aan de praat met een steward en ze maakte mij duidelijk dat het geen enkel probleem was om foto's te nemen als je maar niet met professionele apparatuur kwam aanzetten. Mooi! Het gesprek duurde al gauw een halfuur en ging over Barnsley en Leeds. Volgens haar ging Leeds United dit seizoen zeker degraderen, want die waren toch wel zo ontzettend slecht. Gelukkig Leeds beaamde ze ook mijn voorspelling dat er 25000 man zou komen vanmiddag (veel te hoog ingeschat). Toch gaf ze me helemaal gelijk. Tot mijn vreugde werd me verteld dat er geen geld was om de oude main stand te vervangen. De stoeltjes op die tribune zouden deels nog van hout zijn, maar ik kon dat van die afstand niet goed waarnemen.


Kort voor kick-off kwamen Shayman en Erkaa ook de tribune op lopen. Ze hadden het erg gezellig gehad in de volgens hun zeer mooie pub "The Mount". Die andere Nederlanders waren daar ook, maar de pub zat zo vol dat ze elkaar daar niet getroffen hadden. De wedstrijd begon meteen lekker, ballen kwamen aan en het tempo lag hoog. Aanvankelijk was Barnsley de beste ploeg op het veld. Bij een vrije trap vergeleek Erkaa de nemer met Wesley "tyfushond" Sneijder. Die constatering was correct, de bal ging huizenhoog over. In de eerste helft kwam Barnsley verdiend op voorsprong.


Het verloop in de tweede helft noodzaakt mij om het cliché aller clichés uit de kast te trekken. WBA ging uit een ander vaatje tappen en was heer en meester. De 1-1 was niet meer dan verdiend en WBA had eigenlijk moeten winnen. Een bal op de lat en paal zaten een overwinning echter in de weg. Desondanks had ook Barnsley nog een grote kans in de slotminuten. Ik hoopte op een injury time winner, maar na Hereford v Torquay van de dag ervoor eindigde ook deze wedstrijd in 1-1. Het voetbal was echt leuk om naar te kijken. De passings waren goed, het spel voltrok zich in hoge snelheid en het leek in niets in het eindeloze gebrei dat we in ons eigen land onderwijzen. Ik zag in beide clubs potentiele FA Cup-halvefinalisten.


De sfeer was niet uitzonderlijk, maar wel Engels. Op de een of de andere manier vind ik wedstrijden in december toch iets extra's hebben. Zittende op Oakwell heb ik een paar uur lang intens stil genoten. De woorden van onze landgenoot bovenaan de heuvel eerder die dag waren dan ook uitermate toepasselijk: "hier doe je het allemaal voor". Niet voor een forum, niet om anderen iets te bewijzen, maar puur voor jezelf.

De terugreis verliep voorspoedig, al had tomtom een vrij aparte route naar het vliegveld in gedachten. Terugblikkend kan ik zeggen dat ik Oakwell een leuke ground vind en het weekend in z'n geheel erg geslaagd vond.

Rinus A.

Ik hoor bij Telstar altijd dat er 'nee blackies in baaaarnsley' wonen.

Han

Een bizarre speling van het lot. Ik zag deze 'corresponding fixture' in 1997 op een vrijdagavond, te weten Maart, in het seizoen dat Barnsley uiteindelijk zou promoveren naar de Premier League. Ik herinner mij de euforie in de pubs in de aanloop naar deze wedstrijd en de even feestelijke aftocht uit de binnenstad richting Oakwell. Een dronken processie van bedevaartgangers naar het tijdelijke Lourdes.

Toen zag de away end er als volgt uit, voor de gelegenheid afgetankt met Baggies die blootbuiks met chillfactor -17 of zo de boing-boing polonaise liepen. Onvergetelijk.





Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Het is jammer dat ik te laat geboren ben om de echt oude Engelse stadions te bezoeken. Weliswaar was ik in 1997 al 21, ik had destijds als student absoluut niet genoeg geld voor dit soort grappen. Gelukkig heb ik nog wel een paar oude bakken net op tijd kunnen bezoeken, maar ik heb toch ook wel een hoop gemist. Enfin, genoeg gejankt.