Hoofdmenu

Joost in Belgie

Gestart door Joost, jun 20, 2009, 23:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joost

Zoals anderen al eerder deden zal ik mijn bezoekjes aan Vlaanderen en Wallonie gaan bundelen in 1 topic. Dit dus.

Waar in Nederland de tweede finalepot in de strijd om het nationaal amateurkampioenschap wordt gespeeld en in Italie morgen pas de laatste beslissingen in het kader van de promotie play-offs vallen is in Belgie het nieuwe seizoen alweer aangebroken. De officieuze opening van de profploegen was van STVV. De kanaries  zijn erg vroeg begonnen met trainen en trapte hun eerste wedstrijdje van het seizoen af in Herk-de-Stad.

Gecombineerd met twee andere provincialers en een kort bezoekje aan Hasselt had ik mijn halve middag en avond er eens voor opgeofferd. Normaliter heb ik weinig met oefenwedstrijdjes omdat het vaak schietfestijnen zijn of saaie potjes tussen in oefening zijnde profclubs. Maar ik was vooral benieuwd hoe dat in Belgie is.

Volgens een collega zouden er wel zo'n 2 tot 3000 bezoekers afkomen op zo'n wedstrijdje, in werkelijkheid waren het er een kleine 1000. Thuisploef FC Herk-de-Stad hobbelt alweer tien jaar rond in Eerste provinciaal en heeft een eenvoudig terreintje. De omheining is stemmig rood en groen geverfd. De kantine is nieuwbouw met sfeer.

De wedstrijd was leuker dan verwacht. Herk kon STVV goed bijhouden en kreeg zelfs 2 grote mogelijkheden. In de laatste 5 minuten voor de rust scoorde STVV echter tweemaal  en was de kans op een stunt verkeken. Twee mooie pegels van afstand zorgden voor de 0-4 eindstand.








KVV Lummen


KVV Lummen


Eendracht Genenbos


Joost

Het laatste tripje van het vorige seizoen ging naar Lierse SK v Red Star Waasland om plaatsing voor de eindronde. In Sint Niklaas was het 1-1 geworden en Lier was de grote favoriet. De wedstrijd begon heerlijk met direct een goal van Lier. Waasland maakte vrij direct 1-1 maar vlak voor rust werd het redelijk verdient 2-2.

Lier speelde nogal hooghartig en hoewel Waasland minder kwaliteit in huis had gingen ze er de tweede helft lekker tegenaan. Dat resulteerde 10 minuten voor tijd voor een ontploffend uitvak en 2-2. De droom om uberhaupt mee te mogen doen aan de eindronde werd echter bruut verstoord in blessuretijd toen Lier 3-2 maakte.

De aanwezigheid van de Egyptenaren is overduidelijk bij Lierse, het publiek was een beetje vervelend maar een geslaagde avond was het wel. Wat ik niet wist was dat 4 weken later de staantribune op de schop ging.














Voorafgaand was ik ook op bezoek geweest bij Thes Sport Tessenderlo, KAC Olen en Linda Olen. Foto's volgen nog wel eens.

wekke

Leuk leuk een bezoekje aan mijn favoriete club en twee van de vier teams uit mijn dorp :)
Waarom vond je het publiek wat vervelend?

Joost

Koninklijke Voetbalclub Sportkring United Lommel Overpelt Fabriek. Zo heet de voetbalclub in het noorden van Belgisch Limburg. Een van de lelijkste fusienamen, zelfs voor Belgische begrippen, die volgend jaar verleden tijd is. Dan wordt het gewoon KVSK Lommel en binnen twee jaar spreekt iedereen weer gewoon van 'Lommel'. Dan is het aandeel Overpelt in de club voorgoed verleden tijd, op het stamnummer na.

Hoewel Lommel een centrumfunctie bekleedt in de regio duurde het vrij lang voordat KSK Lommel echt doordrong tot landelijke bekendheid. Pas in 1987 drong de club door tot Tweede Klasse, 5 jaar later werd het kampioen en speelde Lommel Eerste Klasse. Dat ging aanvankelijk voorbeeldig, in 1997 en 1998 werd zelfs Intertoto voetbal gehaald. In 1998 was Werder Bremen tweemaal te sterk.

Aan het einde van seizoen 1999/2000 was er degradatie. Die tegenslag werd knap opgevangen met een kampioenschap in Tweede een jaar later, en ook nog de bekerfinale die werd verloren van Westerlo. Lommel handhaafde zich daarna maar in 2002 kwamen de financiele problemen aan het licht.

Buurman Overpelt Fabriek schoot te hulp. Een club die al sinds 1959 minstens in Derde Klasse speelde. Wat leek op een fusie was in feite een opslorping. Overpelt Fabriek hernoemde zichzelf, ging spelen in Lommel en ging in het groen spelen, zoals Lommel deed. De club in rood-blauw kwam uit een wijk die heel eenvoudig fabriek wordt genoemd omdat er een zinkfariek staat. Veel support is er waarschijnlijk niet meegegaan naar Lommel. Het is aannemelijker dat de Overpeltse fans zijn overgestapt naar, inmiddels 4de klasse, KVV Overpelt.

De nieuwe club begon waar Overpelt-Fabriek eindigde, Derde Klasse, en was na twee jaar kampioen. Dat was in 2005. In Tweede klasse verraste United direct met een tweede plaats. In de spannende nacompetitie kwam de ploeg niet verder dan de tweede plaats. Dat debuutjaar werd opgevolgd door een mager tweede jaar waarin het team zich maar ternauwernood handhaafde, een 4de plek in 2008 en een 9de plaats in 2009 na een slechte start.

Dit seizoen gaat redelijk naar wens en de ploeg staat dan ook mee bovenaan. We vertrokken vroeg naar Lommel. De gitzwarte lucht beloofde weinig goeds en het begon flink te hagelen toen we net een winkeltje binnen liepen. Het centrum van Lommel stelt weinig voor, waarschijnlijk biedt het shoppingcenter aan de rand meer vertier. Je kan er wel uitstekend eten.

We kwamen zo'n drie kwartier voor aftrap bij het stadion aan maar het was redelijk rustig. Lommel was duidelijk niet uitgelopen voor de ontmoeting met het laaggeklasseerde RFC Tournai. Het Gemeentelijk Sportstadion is een sprong 15 jaar terug maken. Staantribunes aan 4 zijden met aan de lange kanten een zittribune erboven. Het geheel ligt verstopt in een bos met zandgronden.

Onze voorbuurman had een pakket wedstrijdformulieren en ik mocht er ook een hebben. Fijn. Bij United enkele bekende namen, Jeroen Ketting, Bjorn Sengier en Jason Oost. Bij de gasten uit Doornik Youssef Sofiane in de spits. Deze fransman werd door Roda ooit gehuurd van West Ham United, na 3 invalbeurten werd hij alweer teruggestuurd naar London. Dat de toenmalig trainer hem 3 maal liet invallen was al gek want hij bakte er werkelijk niets van. Niet geheel verrassend is hij een van de genomineerden voor 'slechtste Roda JC'er aller tijden'. Nadat zijn contract in Londen werd ontbonden trok hij langs MK Dons, Coventry, La Louviere, Sportfreunde Siegen en US Lesquin voordat hij vorig jaar in Lille terecht kwam. Apart dat een speler die overal zo weinig speelde toch weer een contract kan verdienen. In het tweede van Lille, zijn 9de profclub (!) wist hij voor het eerst meer dan 10 duels te spelen in een seizoen en zowaar zijn eerste goals te scoren. Dit seizoen wordt hij uitgeleend aan Doornik.

Toevalligerwijs kwam deze week in het nieuws dat KVSK United in ruil voor wat geld haar naam gaat veranderen in 'iets met Lommel'. De fanatieke aanhang was daar duidelijk blij mee. United begon heel aardig aan de wedstrijd. De ploeg van van der Elst voetbalt met een duidelijk idee en kwam via Ketting op voorsprong. Het veld was loodzwaar door de vele regen en dat had duidelijk invloed op het spel van United. De wit-groenen zakten verder in en lieten Tournai in de wedstrijd komen. Dat resulteerde aanvankelijk slechts in slechte voorzetten en schoten van afstand. In de blessuretijd was het plots raak, Cardon mag vrij inkoppen.

Zo'n goal zou Tournai vertrouwen moeten geven maar heel opmerkelijk gooiden ze in de tweede helft hun eigen ruiten in. De ingevallen Mouissi krijg al na 2 minuten een rode kaart wegens natrappen, na 66 minuten krijgt hij gezelschap van Julien Desire die volstrekt onnodig een tweede geel pakt. Toch heeft United moeite om kansen te creeren tegen de 10 en 9 man. De keeper van Tournai helpt daarom een handje. Een te harde steekpass zou hij makkelijk kunnen oppakken, besluit echter tot een sliding en de bal gaat keurig tegen het lichaam van Davy Brouwers die vlak voor de doellijn het laatste zetje geeft.

Dat was niet het opmerkelijkste, vlak na de 2-1 stromen een dertigtal in rood en geel gekleurde fans uit Tournai de zittribune op. Er waren problemen op de weg rond Brussel maar om dan tien minuten voor het einde pas aan te komen in Lommel is toch apart. Davy Brouwers profiteert nog van de ruimte die Tournai nu weggeeft en maakt zijn tweede.

















HJanneman

Het stadion heeft wel wat, want ook al is het heel erg open door de geringe overkapping, door de bomen rondom het stadion en de staantribunes kort op het veld heeft het toch iets knussigs.

Joost

Belgie ligt vol met gehuchten van enkele honderden inwoners. Eigenlijk is het land een aaneenschakeling van kleine plaatsjes met een kerk, een frietkot en minstens 3 café's. Weinig van die gehuchten zijn echter zo bekend als de kleine plaatsjes in de Voerstreek. 's Gravenvoeren, Moelingen, Remersdaal. Noem ze ergens in Belgie en iedereen weet waar ze liggen.

De reden daarvoor is ook typisch Belgisch; de taaltrijd. Lange tijd was er eigenlijk weinig aan de hand daar in Voeren. Iedereen sprak gewoon een lokaal dialect dat ergens het midden hield tussen Frans en Nederlands. In 1962 kwam daar verandering in. De politiek besliste dat er maar eens moest worden vastgelegd wat de taalgrens was.

De Voerstreek is maar een klein gebied van 50 km2 en 12000 inwoners. Een kleine strook die tegen de Nederlandse grens is aangeplakt iets ten oosten van Wezet/Vise. Tot 1962 behoorde de Voerstreek tot de provincie Luik, onder het mom van volkstaal=standaardtaal werd Voeren ingedeeld bij de Nederlandstaligen. Toen kwam er een probleem bij, de landelijke overheid wilde taalhomogene provincies. Een Nederlandstalig stuk in de provincie Luik was dus niet de bedoeling.

De politiek beslist daarom een voorstel in te dienen om Voeren te verhuizen naar de provincie Limburg. De lokale bevolking is het daar niet mee eens. Zijn voelen zich meer verbonden met de omliggende dorpen dan met Limburgse steden als Hasselt en Tongeren. Dat ze daar dan Frans spreken is geen probleem. De senaat verwerpt het eerste voorstel. Veel neutralen sluiten zich daarom aan bij de vermeende 'winnaars', de Luiksgezinde. Toch wordt later een tweede voorstel aangenomen en per 1 september 1963 behoort Voeren tot Limburg.

Het verdeeld de samenleving, in 1977 zijn er lokale verkiezingen en slechts 2 partijen worden gekozen. 'Retour a Liege' haalt 63%. Voerbelangen 37% van de stemmen. Het conflict wordt harder en de bevolking raakt slaags, er komt een avondklok en er wordt zelfs tijdelijk de noodtoestand uitgeroepen. Ook op bestuurlijk niveau wordt het spel hard gespeeld. Retour a Liege draagt in 1982 een Franstalige burgemeester voor, Jose Happart. Voeren blijft een Limburgse gemeente dus Happert moet binnen een jaar Nederlands spreken. Hij weigert en dus zet de provincie hem af. Bezwaarprocedures volgen waardoor Happert nog tot in 1987 Burgemeester blijft. De nationale overheid neemt uiteindelijk de beslissing hem uit zijn functie te ontheffen. Om de franstaligen toegemoet te komen mogen zij wel voortaan in een (Waalse) buurgemeente stemmen bij niet gemeentelijk verkiezingen.

In 2000 volgt de ommekeer, mede doordat de vele Nederlanders die er nu wonen mogen stemmen. Voerbelangen haalt voor het eerst een meerderheid en ziet die in 2006 alleen maar groeien. De grootste stofwolken zijn opgetrokken maar nog regelmatig zorgt de taal voor conflicten.

Wat dat met de lokale voetbalclub te maken heeft? Alles.

Voor 1963 had ieder gehucht zijn eigen club. In Moelingen is er Avenir Fourons. De oprichters kozen er in 1938 voor de franse naam omdat Voeren nog bij Luik hoorde. De voertaal was echter Nederlands. In de jaren 70 kwam daar SK Moelingen bij, deze club besliste duidelijk voor de Vlaamse zaak te gaan. Vele leden van Avenir maakten de overstap, mede omdat SK betaalde. Onder hen bestuurders Raymond Speetjens, eigenaar van de lokale KBC en Valentijn Theunissen. Twee mensen uit het dorp die voorvechters van de Vlaamse zaak waren.

Het verlies van spelers vulde Avenir op met franstaligen uit omliggende dorpen. Om de boel rustig te houden ging Avenir voortaan in de provincie Luik spelen. De voetbalclubs werden het gezichtpunt van de twee partijen in de streek.

SK Moelingen speelde tot in 1997 aan een slecht terrein aan een landweggetje. Valentijn Theunissen schonk de club toen een stuk land waar tevens een tribune en luxe kantine werd neergezet. Uiteraard is dit nu het Valentijn Theunissen stadion. Avenir doet het nog moet een knus, oud, krakkemikkig complexje 500 meter verderop.

In 2001 besloot de burgemeester van Voerbelangen 7 gemeentewoningen te verkopen. Plaats van de openbare verkoop was de kantine van SK Moelingen. Daags voor de verkoop (van woningen waarin vooral franstaligen woonden) werd de grasmat van SK en de kantine gesloopt.

SK Moelingen wilt hogerop en haalde vorig seizoen haar hoogste positie ooit, 4de in 1ste Provinciaal. In de finale van de nacompetitie was Overpelt te sterk. Dit seizoen verloopt ietsje minder. Tegenstander is Thes Sport Tessenderlo. Een club met een stadion dat, in de tijd van de mijn, vaak volzat voor voetbal op niveau. Na de mijnsluiting daalden de clubs en in 1999 kwam het tot een fusie. Thes staat daarom voor Tessenderlo centrum Hulst, Engbergen en Schoot. De vier kernen. Na 4 jaren 4de klasse degradeerde de ploeg afgelopen seizoen.

Op het wedstrijdformulier, handgeschreven, dat ik in de pauze uit de kantine meegap staan geen bekende namen. De gasten uit Tessenderlo blijken voor de pauze de betere ploeg maar scoren niet. Dat beeld blijft in de tweede helft.

Ik sta vlak bij de dug-out van Moelingen, daar staat de trainer rustig tegen de reling. Achter hem staat een oudere man steeds te schreeuwen om een wissel van 'die Zwarte'. Na een minuut of tien in de tweede helft gaat hij zelfs een van de warmlopende wissels halen. 5 minuten later krijgt de oudere man zijn zin.

Het heeft gelijk effect. Moelingen gaat druk zetten en krijgt kansen. Het scoort zelfs. De nieuwe spits wordt weggestuurd, gaat langs de keeper en schiet in. Zijn meegekomen ploeggenoot wil echter de eer en tik de bal erin. Laat die nu net buitenspel staan. In de lange blessuretijd krijgen de blauwen uit Moelingen nog 2 schitterende mogelijkheden. Scoren doen ze niet waardoor deze ontmoeting in 0-0 eindigt.

Avenir degradeerde vorig seizoen naar 2de Provinciaal. Zij verloren met 2-0 bij Grace Hollogne deze dag. Tot een snelle ontmoetingen tussen de roden van Avenir en de blauwen van SK zal het niet snel meer komen. De laatste maal was een oefenpot in 1993. Nog steeds zijn ze bij beide clubs verbaasd dat het toen best rustig verliep.












georgesv

leuk leuk leuk
In het stadion van Lommel ben ik nog niet geweest, maar ik vind het wel iets hebben.
Dergelijk stadion bomvol, moet erg sfeervol zijn.

3434

Ik ben er (gok ik) 3 of 4 keer geweest. Zelden of nooit bomvol. Geen idee of het enkel en alleen aan de naamsverandering ligt. Ze staan nu 3de in de stand maar echt vol zal het dit seizoen enkel tegen Lierse of Antwerp zijn.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

georgesv

ja 'k weet dat ze niet veel volk hebben, maar ik herinner me in eerste, bij topmatchen zat t goed vol, moet wel es leuk zijn
En ik herinner me een Lommel-AAGent in 2002, waar toenmalig Gent-spits Oyawole 2 keer scoorde met een omhaal! :-)
hier nog te lezen http://users.telenet.be/buffelstoot/res0102.html

Joost

Citaat van: Breda op dec 01, 2009, 01:13:22
April jl. was ik er (verslagje te vinden ergens in het Breda in Belsgebeuren). Toen ook weinig volk, een man of 700 ofzo.

(nog altijd veel meer mensen dan op deze maandagavond bij Haarlem-Zwolle overigens. 300 à 400 hooguit, maar op teletekst zal wel weer 1642 staan ofzo)

Haarlem en FC Eindhoven zijn de notoire foutmelders. Ik keek naar de samenvatting van Eindhoven v RBC en zag nauwelijks iemand, staat er op Teletekst keurig 1500! Haarlem zelfde verhaal.

Hoeveel mensen er echt in Lommel waren, schatting is tussen de 1500 en 2000. Misschien nog wel minder. In Moelingen waren er naar eigen telling 139.

Bossche Bol

Ik kom zelf regelmatig bij  Lommel en 2 à 3.000 toeschouwers zitten er gemiddeld.
Laatst tegen Lierse waren er ruim 5.000.

Ik was gisteren bij TOP-Omniworld en daar zaten er hooguit 700.
Teletekst gaf echter 1.556 toeschouwers aan.  Nou, echt niet!
Laatste nieuwe stadion: Städtisches Stadion an der Grünwalderstraße (Bayern München U19 - Viktoria Plzeň U19, 23-10-2013)

Joost

Hugo was al vroeg op en ging dus al vroeg richting Friesland. Ik zou oorspronkelijk nog naar Standaard Wetteren v Antwerp FC gaan maar die was al op woensdag afgelast. Ik sliep dus wat uit en plande voor vertrek naar huis een bezoekje aan Racing Gent Zeehaven. Deze club verhuist binnenkort van haar oude Emanuel Hiel Stadion naar een nieuw terrein.

Racing Gent Zeehaven heeft al tig namen gehad maar ontstond in 1899 als Racing Gent, de tegenhanger van AA Gent. Racing heeft stamnummer 11. In 1987 begon de fusiestorm. Samen met Heirnis Gent werd het RRC Heirnis Gent. In 1998 werd de naam weer veranderd naar RRC Gent. In 2000 volgde een fusie met Standaard Meulestede, toen werd de naam Royal Racing Gent-Zeehaven. In 2002 volgde de laatste fusie tot nu toe met KFC Oostakker.

Het Emmanuel Hiel Stadion is al sinds 1905 de thuishaven, het sterk verouderde terrein wordt binnenkort ingeruild voor een nieuw stadion in Oostakker. De naastgelegen atletiekclub mag dan een nieuw terrein aanleggen. Uiteraard staan de hekken allemaal open.

Hierne rijd ik ook naar Oostakker. Het terrein aan de Wolfsput moest deze januari openen maar omdat de werken nog niet klaar zijn is de verhuis opgeschoven naar eind februari. Het is even zoeken maar Sporthal Wolfsput wordt gevonden. Ik parkeer mijn autotje en loop naar de achterzijde waar het veld zou moeten liggen. Een voetbalveld ligt er inderdaad maar meer dan 2 kantines en 3 fietshokjes staan er niet. Door de struiken zie ik rechts nog een veld, het glazen bushokje dat daar staat is ook geen voorbode voor een hoofdveld. Verderop ligt nog een veld met zowaar een tribune. Daar lijken de stoelen echter vanaf gesloopt te zijn en dan zie ik ververop eindelijk iets nieuws. Daar staat, achter een hek, eindelijk een nieuwe tribune. Dat stuk is volledig afgesloten dus ik moet omrijden. Het nieuwe terrein is op bizarre wijze gebouwd middenin het oude veld van Oostakker. De fraaie tribune staat voor de oude kantine en, omdat het veld een kwart gedraaid is, staat de oude tribune van Oostakker merkwaardig tussen doel en hoekvlag.

Foto's vanavond.


Ici c est Paris

Komisch, dat ik zonder de verhaalpost aan de hand van het Renaultbord, Gent-Zeehaven meen te herkennen.