Het grote muziek-topic

Gestart door Peenvogel, mei 26, 2010, 11:11:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peenvogel

Naar aanleiding van een discussie in de agenda-topic is hier het grote muziek-topic. Welke stijlen/bands/artiesten worden gedraaid in de huizen/auto's/ipods van de forumleden?

Ik ben zelf een liefhebber van Ska (zowel de originele Jamaicaanse als de two-tone beweging uit de jaren '80 met bands als The Specials and Madness), punkrock (bands als Bad Religion, Dropkick Murphys) en britpop. Op de scooterrallies (o.a. in de UK) die ik bijwoon (eigenlijk een muziekfestival met het grote verschil dat iedereen op zijn Vespa of Lambratta komt) hoor je ook veel soul uit de jaren '60. Ook best te pruimen maar thuis zet ik dat niet zo snel op.

Van jazz en klassieke muziek word ik nerveus en Nederlandstalig en dance kunnen wat mij betreft rucksichtlos de vuilnisbak in.

Wie volgt?

TeeZee

Ik heb een sterke voorkeur voor pop/rock/grunge. De beste band van dit moment vind ik The Temper Trap, hun debuut-cd "Conditions" vind ik geweldig. Die cd vond ik geweldig en kocht ik in november. Daarna kocht ik cd's van Snow Patrol, Muse, Anouk en Bertolf. Dit om een beetje aan te geven wat mijn smaak is. Daarnaast vind ik ook Coldplay, OneRepublic en Kings of Leon erg goed. Maar mijn favoriete nummer aller tijden is "Lightning Crashes"  van Live (geweldige band trouwens). De opbouw van dat nummer is briljant.

Ik moet er overigens bij zeggen dat teksten me niks uitmaken. Ik heb meestal geen flauw idee waar een liedje over gaat. Als het maar een beetje gevariëerd klikt is het goed. Al zou iemand z'n boodschappenlijstje zingen.

TeeZee

Over muziek gesproken, ik heb zeer veel bewondering voor mensen die dit kunnen: On The Rocks - Bad Romance - 4/23/10

Alles is a capella, inclusief de drums. Ik vind het geniaal.

wekke

Ik ga al jaren naar Rock Werchter en Pukkelpop. Mijn voorkeur is daar dan ook naar. Groepen zoals REM, Greenday, Anti-Flag, Foo Fighters, Queens Of The Stoneage, Kaiser Chiefs, The Streets,...
Ook dj's zoals Tiga, Vitalic, Daft Punk, Dr. Lektroluv kunnen mij zeker bekoren.
Mijn favoriete band blijft echter Bloc Party. Er is geen enkel liedje van hen dat ik zwak vind. Jammer dat de zanger tegenwoordig aan een solo project bezig is.
Het beste optreden dat ik ooit gezien heb was Rage Against The Machine in Antwerpen. Het sportpaleis in vuur en vlam.

Lek11

Ik denk dat ik de enige ben maar ik ben een liefhebber van de computermuziek, generatieverschil ;).

Mijn favoriete muziek is dance en house. En zo nu en dan luister ik ook naar hardstyle. Dat is dan ook direct de grens want van hardcore ben ik absoluut geen liefhebber. 1x per jaar bezoek ik een 14 uur durend feest waar house maar voornamelijk hardstyle wordt gedraaid; Q-Base wat ieder jaar wordt georganiseerd op Airport Weeze.

Daarnaast kan ik ook van andere soorten muziek genieten, en staat de radio bijvoorbeeld vaak op Radio Veronica.

Peenvogel

In het Oi!/punk genre waar ik fan van ben is de connectie tussen voetbal en muziek snel gemaakt. Veel working class bands bezingen de gebeurtenissen op de tribunes waarbij opvalt dat West Ham United favoriet is bij veel van deze bands. De club had altijd als een grote hoeveelheid skinheads (waarbij politieke motieven destijds totaal geen rol speelden in deze Britse subcultuur) onder de aanhang en ook veel bands zijn fan van The Hammers.

Belangrijkste van deze bands die de Hammers adoreren zijn de Cockney Rejects. Met o.a. hun uitvoering I'm forever blowing bubbles stonden ze nog hoog in de hitlijsten. Cockney Rejects - I'm Forever Blowing Bubbles, ook war on the terraces en we are the firm gaan over voetbal.

Een Oi band als The Business (ook fan van The Hammers) hebben op iedere CD wel nummers over voetbal. In het nummer Southgate gaat het over de gemiste penalty van Gareth tijdens euro96. The Business - Southgate

De link tussen Oasis en Manchester City is snel gemaakt en Elton John en Watford ook. Een van de grootste metalbands ter aarde, Iron Maiden zijn ook fans van West Ham United. Hun bassist moest op 18 jarige leeftijd kiezen tussen een carriere op het veld of op de buhne. Nog steeds is veel merchandise van Maiden in de kleuren Claret & Blue.

In Nederland hebben mijn vrienden van Foienoord wat van deze nummers in het Nederlands bewerkt. En dat is in sommige gevallen uitstekend gelukt. Foienoord - Feyenoord is van ons! Hier hun versie van Cock Sparrers England belongs to me. In het Nederlands Feyenoord is van ons.

hgrm

Muziek is leuk als er niks op de radio is en je zit in de auto. Verder heb ik er niet zo veel mee.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Niels_Zitterd

Ik heb een sterke voorkeur voor rock: AC/DC, Motorhead, Pearl Jam e.d. en een sterke voorkeur voor heavy metal.
Het reeds eerder genoemde Iron Maiden, Judas Priest, Testament, Slayer en meer werk in de hardere richting komt regelmatig uit de speakers.

Ik ben zelf ook in het bezit van 2 electrische gitaren en een electrische bas gitaar.
Echter zal ik daar nooit mijn geld mee kunnen verdienen. Of het zou al moeten zijn dat mensen willen betalen als ik stop met gitaar spelen :-)

Hielke

Citaat van: hgrm op mei 26, 2010, 12:57:08
Muziek is leuk als er niks op de radio is en je zit in de auto. Verder heb ik er niet zo veel mee.

Dan kunnen wij elkaar een hand geven.

King Nothing

Kom ik aan....

Death metal, black metal, trash metal, hoe sneller en harder, des te beter. Favoriete bands: Machine Head, The Lucifer Principle, Lamb of God, Textures, Metallica, Devildriver, Trivium, Sabaton en meer van dat soort werk.

Maar goed, van alleen snoeiharde metal word je soms wel moe, dus dan switch ik zo naar "iets" andere muziek. Ik kan echt genieten van Frank Sinatra, Norah Jones en Trijntje Oosterhuis en ook schuw ik het niet om Vivaldi, Tsjaikovski of Beethoven te luisteren.

In de auto heb ik dus vaak m'n MP3 speler aan mijn radio hangen (radio met USB aansluiting, ideaal) of ik heb Radio 2 aan, soms 3FM of Radio4. Op het werk moet ik naar Q music luisteren, dat is elke 2 uur een herhalingsoefening van liedjes maar dan in een iets andere volgorde.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Joost

Mijn muzieksmaak is nogal divers. Ik hou van Coldplay, Kaizer Chiefs, Arctic Monkeys, Franz Ferdinand, Keane. Festivalmuziek pur sang. Daarnaast heb ik alle CD's van The Beatles, Blof en Krezip maar ook de Happy Hardcore top 100.

Een misschien gekke knik daarin is dat ik ook verzot ben op Limburgse muziek. Neet oet Lottum, Rowwen Heze, Ge Reinders, Maud Wilms, Jack Vinders. Ik luister erg graag naar Plateweg, een dagelijks dialectprogramma op L1. Op het nog bonter te maken luister ook  zaterdags met veel plezier naar 'Wunderbar'. Twee uur lang volkstümliche, schlager- en blaasmuziek.

Redelijk divers dus.


Niels_Zitterd

Citaat van: King Nothing op mei 26, 2010, 16:58:06
Death metal, black metal, trash metal, hoe sneller en harder, des te beter.

Het is thrash metal en geen trash metal anders wordt er wel heel grif toegegeven dat het troep metal is :-)
Je bent in ieder geval niet de enige die een potje beuken op een gitaar kan waarderen.
Zelf ben ik erg gecharmeerd de Bay-Area stroming.

Van Metallica mag ik aannemen dat het vooral de eerdere albums betreft?
Als je van Sabaton houdt dan kan ik je Iced Earth ook wel aanbevelen voor zover je hier nog niet bekend mee bent.

hgrm

Citaat van: Breda op mei 27, 2010, 00:26:57
Taal en muzikale kwaliteit hebben geen moer met elkaar te maken.

Maar wel iets anders:
De muziek die uit het buitenland komt, is al min of meer gefilterd; alleen dingen met enige kwailiteit bereiken ons. Terwijl we wat Nederlandstalig betreft ook alle pulp van de C, D en E-artiesten over ons uitgestort krijgen. Zeker als ze zich dankzij hun niet-muzikale gedragingen goed in de markt weten te zetten.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Peenvogel

Citaat van: Breda op mei 27, 2010, 00:26:57
Ik kan niet begrijpen dat mensen zeggen (zoals hierboven ook ergens) dat ze niet van Nederlandse muziek houden. Kennelijk is er automatisch de link naar Frans Bauer en Sieneke.... maar er is zo veel écht moois, ook in onze eigen taal. Taal en muzikale kwaliteit hebben geen moer met elkaar te maken.

Klopt, mijn eerste associatie bij Nederlandstalige muziek dan denk ik inderdaad aan Bauer en consorten. Ook die onzinrijmpjes van Blof gaan er bij mij niet in. Ik was echter wel een grote fan van Doe Maar vroeger (tis pop meets ska hé) dus om te zeggen dat ik helemaal niet van Nederlandstalig houdt klopt inderdaad niet.