Winter in Deutschland

Gestart door hgrm, feb 13, 2009, 23:23:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Vanuit een hotelkamer in Darmstadt het eerste deel van mijn reisverslag. Uitgebreide verslagen en foto's volgen later.

Ondanks de winteruittocht lukte het om Wiesbaden ruim op tijd te bereiken. Het stadion is niet heel bijzonder, maar de sfeer (incl. capo) was goed en de wedstrijd niet onaardig.

Alle wedstrijden in de lagere divisies van morgen zijn inmiddels afgelast, dus morgen wordt het Eintracht Frankfurt.

wordt vervolgd
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Help me even. "Capo"?

En veel plezier en doelpunten dit weekend, natuurlijk!

hgrm

Vent met een megafoon die met z'n rug naar het veld staat
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Stadionhopper

Was dit seizoen ook bij SV Wehen Wiesbaden, ook al is de club een namaakclub, de supporters bleven wel 90 minuten lang zingen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

hgrm

Vanuit het hotel in Ulm:
Voor vandaag stond de wedstrijd in Neunkirchen op het programma. Zoals bekend is deze partij afgelast, evenals de backup in Stuttgart en Ulm. Bleef over: Frankfurt-Wolfsburg. Hoewel het stadion zo'n beetje gelijktijdig en gelijksoortig is verbouwd als Hamburg, Hannover en Keulen, heeft het toch wel weer zijn eigenheid. Vooral de dakconstructie valt op. De wedstrijd was leuk. Uiteindelijk bleek Wolfsburg de slimste van de twee. Bovendien werd het VW-team opzichtig geholpen door de Schiri. "Hoitzer, zieh die Maske aus" klonk dan ook massaal uit het thuisblok.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

En dan nu het hele verhaal.

Inleiding - de planning

Toen de elfstedenkoorts in Nederland nog moest losbarsten, had ik al gezien dat er half februari in Duitsland wat interessante wedstrijden gespeeld zouden worden. Op 14/2 de derby in Saarland: Neunkirchen - Saarbrücken. Met Saarbrücken hard op weg naar de Regionalliga waarschijnlijk de laatste keer in afzienbare tijd dat deze wedstrijd in de competitie wordt gespeeld. En een dag later: Augsburg-Duisburg. Op zich geen bijzondere wedstrijd, maar wel één van de laatste in het Rosenaustadion, dat aan het einde van het seizoen ten gunste van een nieuwbouw verlaten gaat worden. Later vond ik voor de vrijdagavond nog de wedstrijd Siegen-RW Essen II.

En toen ging het vriezen, sneeuwen, dooien, weer vriezen en weer sneeuwen. Naar mate 13 februari naderde, vielen er steeds meer wedstrijden af. Siegen werd al op woensdag afgelast, Neunkirchen hield het tot vrijdag vol. De wedstrijd in Augsburg bleek de enige van de drie die wel door zou gaan.

De overblijvende opties waren beperkt. Voor de vrijdagavond kon ik kiezen tussen een revisit van RW Oberhausen of voor Wehen Wiesbaden. Voor zaterdag was alleen Eintracht Frankfurt een realistische optie.

Vrijdag - Wehen Wiesbaden.

Met dank aan mijn baas kon ik vrijdagmiddag nog vroeger weg dan gepland, zodat het ondanks het vakantieverkeer en een korte file bij Keulen lukte om Wiesbaden ruim op tijd te bereiken. Tijd genoeg over om het oude stadion, waar Germania Wiesbaden en SV Wiesbaden in de jaren 70 nog op het tweede niveau speelden, te bekijken.
Aan het stadion is de laatste jaren wel wat werk verricht. De oude tribune, die deels nog van hout was, is vervangen door een modern exemplaar, waarbij men de fassade heeft laten staan. Voor de rest is de terracing die rond het veld en de atletiekbaan loopt, in keurig onderhouden toestand nog te bewonderen.








Op de laatste foto is, achter het oude stadion, de nieuwe Brita Arena al te zien. Werkelijk alles in dit moderne bouwsel is van blik gemaakt: de wanden, de daken, zelfs de terracing. Hierdoor ziet het er allemaal een beetje 'goedkoop' en 'tijdelijk' uit. Waarschijnlijk is het ook 'goedkoop' en 'tijdelijk'. Toch voldoet het stadion prima voor zijn doel. De tribunes staan dicht op het veld en de compacte bouwwijze zorgt voor een goede accoustiek.

In het stadion speelt SV Wehen Wiesbaden zijn thuiswedstrijden. Oorspronkelijk komt de club uit het dorp Wehen, net ten noorden van Wiesbaden. De laatste tien jaar maakte de club een opmerkelijke opgang door. Via de Oberliga en de Regionalliga werd uiteindelijk de tweede Bundesliga bereikt. Het stadion in Wehen was niet meer toereikend. De stad Wiesbaden had wel oren naar een tweede divisionist binnen de stadsgrenzen, zodat de Brita Arena binnen korte tijd uit de grond werd gestampt. Desondanks moest SVWW de eerste paar thuiswedstrijden in de 2. Bundesliga in het grote stadion van Frankfurt spelen omdat het eigen stadion nog niet klaar was.

Inmiddels speelt SVWW voor het tweede jaar in de tweede Bundesliga. Na een prima debuut, waarbij zelfs de 'Durchmarsch' er even in leek te zitten, gaat het nu een stuk slechter. Voor aanvang van de wedstrijd staat Wehen op de voorlaatste plaats. Slechts tegenstander Koblenz staat lager, en dat ook nog eens omdat de club uit het Rijnland drie punten in mindering heeft gekregen.

De wedstrijd kwam wat langzaam op gang. In de eerste helft had Wehen het betere van het spel, maar werden er weinig kansen gecreëerd. Koblenz gokte op de counter en gokte goed: Na een half uur werd het 0-1 en vlak voor rust zelfs 0-2. Na rust ging SVWW op jacht naar de aansluiting, maar scoorde Koblenz 0-3. Toch werd het laatste halfuur nog spannend: Wehen kwam snel terug tot 1-3 en de spits van Koblenz kreeg zijn tweede gele kaart. Ondanks steeds wanhopigere pogingen lukte het Wehen niet te profiteren.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: hgrm op feb 18, 2009, 22:59:40





Ik zie dat het vangnet achter het doel voor een mooi 'grid'-effect zorgt. Ik reik de suggestie aan om gelet op de vakjes van deze foto een puzzle te laten maken.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Dan heb ik een leukere:

Wat is dit??? Antwoord volgt later in het reisverslag.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: hgrm op feb 19, 2009, 00:24:51
Dan heb ik een leukere:

Wat is dit??? Antwoord volgt later in het reisverslag.


Het ziet eruit als een matrixscorebord.

hgrm

niet leuk als het eerste antwoord meteen goed is.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Maroboduus

#11
Citaat van: hgrm op feb 18, 2009, 16:40:14

Interessant. Ik woon bij wijze van spreke om de hoek en wist niet dat ze in Wiesbaden de doodzonde hebben begaan om de oude tribune à la Bamberg zomaar te vervangen. Ik dacht dat de schande zich had "beperkt" tot het verwijderen van een deel van de terracing aan de zijde waar de BRITA-Arena is verrezen.
Om de herinnering aan de oude tribune te bewaren, plaats ik hier nog even twee foto's.

Stom dat ik die tribune er op deze foto net niet helemaal op heb gezet. Foto dateert uit juli 2004.

En hier de tribune nog eens in volle glorie tijdens de naar nu dus blijkt laatste grote match in het "Sportfeld Berliner Strasse", de wedstrijd 1. FC Eschborn-1. FC Nürnberg (0-4) in de eerste ronde van de DFB-Pokal op 21-08-2005.

CiteerTijd genoeg over om het oude stadion, waar Germania Wiesbaden en SV Wiesbaden in de jaren 70 nog op het tweede niveau speelden, te bekijken.

Op de laatste foto is, achter het oude stadion, de nieuwe Brita Arena al te zien. Werkelijk alles in dit moderne bouwsel is van blik gemaakt: de wanden, de daken, zelfs de terracing. Hierdoor ziet het er allemaal een beetje 'goedkoop' en 'tijdelijk' uit. Waarschijnlijk is het ook 'goedkoop' en 'tijdelijk'. Toch voldoet het stadion prima voor zijn doel.

Nog even aanvullend ter info: Germania Wiesbaden en SV Wiesbaden speelden beide in de jaren 60 elk één seizoen op het tweede niveau (nieuwe Regionalliga toen) in dit stadion. Verder is SV Wiesbaden 1899 altijd de vaste bespeler van het stadion geweest en is dat trouwens nog. De ploeg is vorig seizoen helaas kansloos uit de Verbandsliga (of Landesliga zoals die competitie in Hessen heet) gedegradeerd en speelt daarmee dit seizoen in de nieuwe voetbalpyramide in de 7de! divisie. SG Germania Wiesbaden werkt sinds jaar en dag haar wedstrijden in het Stadion Waldstraße af, wat trouwens ook een pareltje is, zeker gezien het niveau waarop ze spelen.

De BRITA-Arena is volgens mij het snelst gebouwde stadion van Europa (in elk geval Duitsland). Binnen vier maanden is de gehele staalconstructie verrezen. De club had op dat moment geen keus. Ze hebben een paar seizoenen achter elkaar de promotie naar de 2. Bundesliga in de tweede helft van het seizoen verkwanseld. Boze tongen beweerden toen dat dit met opzet gebeurde, omdat men niet over de middelen beschikte om daadwerkelijk zweitliga voetbal in Taunusstein-Wehen te spelen. Kennelijk was het een bewuste keuze om uiteindelijk wél te promoveren. In het eigen dorp heeft men altijd de verbouwing van het eigen stadion tegen gewerkt en ook de inwoners zagen de club graag verkassen. Wiesbaden daarentegen zag de club als buitenkansje het imago op te poetsen en heeft de club ook financieel ondersteund. Uiteindelijk heeft men bij gebrek aan alternatieven de BRITA-Arena dus gebouwd, met als doel dit stadion vijf jaar (seizoenen) te gebruiken, daarna dient elders in de stad een nieuw stadion te zijn gebouwd. Dit laatste lijkt echter niet te gebeuren, want er zit nog altijd geen schot in de zaak. Naar verwachting zal de BRITA-Arena dus langer dienst moeten doen dan aanvankelijke gepland, maar dat deert op het moment niemand. Een maand geleden gingen plots geruchten dat de club in financiële problemen verkeert. De vraag is ook wat er bij degradatie gaat gebeuren.

hgrm

#12
Tag 2:

Na een welverdiende nachtrust in Darmstadt en een poging het stadion aldaar te bezoeken (helaas, het zat potdicht), vertrok in naar het Ersatzspiel in Frankfurt. Het stadion aldaar heette niet voor niks 'Waldstadion': het ligt aan de rand van een bebost gebied, waar ook een flink aantal sportbonden hun thuishaven hebben. Nadeel is wel dat de meeste parkeerplaatsen, op minstens een kwartier lopen van het stadion liggen. Al heeft een boswandeling in colonne na de wedstrijd ook wel weer zijn charme.

Het oude Waldstadion is allang weg. Op dezelfde plaats is een moderne multifunctionele arena ontstaat die luistert naar de tegenwoordig vrij politiek-incorrecte naam 'Commerzbank Arena'. Het stadion zelf lijkt veel op de moderne stadions in Hamburg, Hannover, Düsseldorf etc: twee ringen, staanplaatsen achter de goals en veel te veel loges en business-seats. Wat het stadion echter uniek maakt, is het dak. In tegenstelling tot Schalke en Amsterdam bestaat het dak niet uit een zware verschuifbare staalconstructie, maar uit zeildoek dat vanuit een 'opbergplaats' boven het scorebord over het stadion kan worden getrokken.

Tegenstander van Eintracht Frankfurt was VfL Wolfsburg. Deze grijze muis, feitelijk eigendom van Volkswagen, is bezig aan een goed seizoen en staat in het linkerrijtje. Bij Eintracht Frankfurt is het al een decennium aanmodderen. In de jaren 90 werd nog om het kampioenschap gespeeld, maar sindsdien is de club meermaals gedegradeerd en weer gepromoveerd. Dit jaar wil het ook niet echt lukken: Eintracht staat laag in de middenmoot en moet nog oppassen niet in degradatiezorgen te komen. Het is dan ook niet verbazend dat slechts 35000 toeschouwers op de wedstrijd afkwamen.

De thuisblijvers kregen gelijk: Frankfurt kon niet, Wolfsburg deed niet meer dan nodig. In de eerste helft kwam het Werksteam op voorsprong, in de tweede helft kreeg het een twijfelachtige strafschop nadat een Eintrachtspeler in de muur hands zou hebben gemaakt: 0-2 en wedstrijd gespeeld.









Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Houseman

Ah, heb op dezelfde plek gezeten. Wat vond je van de geluidsinstallatie van de Ultras? Nog meegesprongen met de pippi langkous-song?

Maroboduus

Citaat van: hgrm op feb 19, 2009, 17:11:30
Dit jaar wil het ook niet echt lukken: Eintracht staat laag in de middenmoot en moet nog oppassen niet in degradatiezorgen te komen. Het is dan ook niet verbazend dat slechts 35000 toeschouwers op de wedstrijd afkwamen.

Met iets meer dan 35.000 toeschouwers was het trouwens de laagste opkomst van het seizoen tot dusver. Vooral het weer en de onaantrekkelijke tegenstander zullen daaran debet zijn geweest. Frankfurt en Wolfsburg hebben de afgelopen jaren draken van wedstrijden tegen elkaar gespeeld.

Mooie foto's trouwens.
Je vergelijkt het stadion met die van Hamburg, Hannover en Düsseldorf. Ik vind dat zelf moeilijk, zeker in het geval van Düsseldorf. Welke van deze stadions is je favoriet? Persoonlijk zet ik Frankfurt boven Hannover en Düsseldorf, Hamburg heb ik van binnen in elk geval nog niet gezien, dus dat is afwachten.