Doing the both leagues ...

Gestart door Denniz1974, jul 13, 2008, 10:53:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Denniz1974

In Engeland kent men "de 92", in Duitsland zal er vast ook wel zoiets bestaan, maar hoe zit dat in Nederland ?
Er is geen degradatie / promotie tussen de eerste divisie / hoofdklasse, dus hebben we al jarenlang een redelijk stabiel aantal van dezelfde clubs die in de twee hoogste divisies van het vaderlands voetbal bivakkeren.

Heb jij al deze clubs al eens met een bezoekje weten te vereren ?

Ik ben er benieuwd naar wat je al wel hebt gezien en welke huidige stadions er nog op je verlanglijstje staan.

Ik zal een spits afbijten:

Mijn verlanglijstje van stadions waar ik nog geen wedstrijd in heb mogen aanschouwen:

  • De Lange Leegte, Veendam
  • Wagner & Partnerstadion, Sittard
  • Ado Stadion, Den Haag
  • De Koel, Venlo
  • DSB-Stadion, Alkmaar
  • Arkestadion, Enschede
  • Jan Louwersstadion, Eindhoven
  • Haarlemstadion, Haarlem
  • Stadion Berg en Bos, Apeldoorn
  • Forkliftstadion, Almere
  • Unive-stadion, Emmen
  • Oosterenk, Zwolle

Overigens heb ik al deze stadions al wel eens bezocht op een dag dat er geen wedstrijd in werd afgewerkt.

Van alle overige clubs heb ik al eens een wedstrijd mogen bekijken in het huidige stadion, van onderstaade clubs geldt dat ook voor het vorige stadion:
Roda JC - Kaalheide
RBC - De Luijten
NAC - Beatrixstraat
Sparta - Kasteel
ADO - Zuiderpark
AZ - De Hout
Groningen - Oosterpark
Vitesse - Monikkenhuize
Twente -  Diekman
NEC - Goffert (Betonnen bak)
Fortuna Sittard - De Baandert

Joost

Mijn lijstje bezochte clubs is compleet. Afgelopen seizoen heb ik het voltooid door FC Emmen, Haarlem, Omniworld en als laatste Cambuur Leeuwarden te bezoeken. Ik heb alle betaald voetbalclubs dus minstens 1 maal thuis zien spelen.

Van de huidige stadions heb ik nog niet bezocht: de Euroborg, het nieuwe ADO stadion en het nieuwe Zwolle stadion. Voor Groningen-Roda was het afgelopen jaar onmogelijk om losse kaarten te krijgen en het verhaal van ADO Den Haag is bekend. Bij FC Zwolle wacht ik tot het stadion compleet is.

Van de niet meer in gebruik zijnde stadions kan ik alleen achter de Baandert, Kaalheide, het Oosterpark en de Alkmaarderhout een kruisje zetten.

hgrm

Alleen Heracles moet ik nog om mijn 38 te voltooien. Helaas redden ze zich elk jaar weer; in de eerste divisie is het een stuk makkelijker om aan kaartjes te komen.

Qua stadions ontbreken verder nog:
- DSB Stadion
- Euroborg
- Forepark
- Oosterenk Nieuw

De bijbehorende clubs heb ik dus respectievelijk in de Alkmaarderhout, Oosterpark, Zuiderpark en Oosterenk Oud zien spelen. Daarnaast heb ik ook nog mogen genieten van Monikkenhuize.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Ik heb een veelvoud aan Engelse grounds gezien t.o.v. mijn bezoeken aan Nederlandse clubs, maar ik moet zeggen dat ik het op zich wel leuk vind om Nederlandse wedstrijden te bezoeken. Het is een van de twee competities die ik volg.

Mijn lijstje is kort:
1. Gelredome, Vitesse
2. Philips Stadion, PSV
3. De Kuip, Feyenoord
4. De Krommedijk, FC Dordrecht
5. De Adelaarshorst, Go Ahead Eagles
6. Het Kasteel, Sparta
7. Het Zuiderpark, ADO Den Haag
8. DSB Stadion, AZ
9. Nieuw Galgenwaard, FC Utrecht

Stadions die ik nog zou willen bezoeken zijn
1. De Koel, VVV
2. Schoonenberg, Telstar
3. Haarlem Stadion, Haarlem
4. De Braak, Helmond Sport
5. De Langeleegte, Veendam

Han

Citaat van: Joost op jul 13, 2008, 12:02:19Van de huidige stadions heb ik nog niet bezocht: de Euroborg, het nieuwe ADO stadion en het nieuwe Zwolle stadion.


Ik begijp werkelijk niet waarom het Oosterenk gezien wordt als een verse ground. Het ligt kadastraal op vrijwel dezelfde plek, give or take een meter of twee.

Je zegt toch ook niet dat Dean Court van AFC Bournemouth nieuw is omdat die bak een kwartslag gedraaid is?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

AthleticHolanda

Van de huidige stadions van BVO's heb ik nog niet gezien (de overige wel);

Eredivisie;
??? - ADO Den Haag
DSB-Stadion - AZ
Polman Stadion - Heracles Almelo
Kras Stadion - FC Volendam

Eerste divisie;
Berg en Bos - AGOVV
GN Bouw Stadion - FC Dordrecht
Jan Louwers Stadion - FC Eindhoven
Mitsubishi Forklift-Stadion - FC Omniworld
Schoonenberg - Telstar
(en de nieuwe van Zwolle, oude wel)

Planning is ze komend seizoen wel te doen, al zal o.a. AZ en Heracles een lastig verhaal worden...

hgrm

Citaat van: Han op jul 13, 2008, 21:51:13
Citaat van: Joost op jul 13, 2008, 12:02:19Van de huidige stadions heb ik nog niet bezocht: de Euroborg, het nieuwe ADO stadion en het nieuwe Zwolle stadion.


Ik begijp werkelijk niet waarom het Oosterenk gezien wordt als een verse ground. Het ligt kadastraal op vrijwel dezelfde plek, give or take een meter of twee.

Je zegt toch ook niet dat Dean Court van AFC Bournemouth nieuw is omdat die bak een kwartslag gedraaid is?

Wat definieert een nieuw stadion???

Aan de ene kant geef ik Han gelijk, aan de andere kand is het oude stadion inclusief grasmat helemaal verdwenen en wordt er op ongeveer dezelfde plek iets nieuws neergezet. Gelijk ook gebeurde met pak'm beet de Galgenwaard in de jaren 80.

Een ander verhaal is bijvoorbeeld Bloomfield Road (Blackpool). Van het oude stadion is geen steen meer op de andere, alles wat er nu staat is nieuw. Maar het is wel stapje voor stapje neergezet terwijl het oude stadion stapje voor stapje werd gesloopt. Wat mij betreft: geen nieuw stadion.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: Han op jul 13, 2008, 21:51:13
Citaat van: Joost op jul 13, 2008, 12:02:19Van de huidige stadions heb ik nog niet bezocht: de Euroborg, het nieuwe ADO stadion en het nieuwe Zwolle stadion.


Ik begijp werkelijk niet waarom het Oosterenk gezien wordt als een verse ground. Het ligt kadastraal op vrijwel dezelfde plek, give or take een meter of twee.

Je zegt toch ook niet dat Dean Court van AFC Bournemouth nieuw is omdat die bak een kwartslag gedraaid is?

Het is een nieuw stadion op dezelfde plek, dan definieer ik dat als een nieuw stadion. De huidige Heerenveen en Utrechtstadions zijn mijns inziens ook nieuwe stadions ten opzichte van de vorige versies. 

Han

Citaat van: hgrm op jul 13, 2008, 22:09:22

Wat definieert een nieuw stadion???

Aan de ene kant geef ik Han gelijk, aan de andere kand is het oude stadion inclusief grasmat helemaal verdwenen en wordt er op ongeveer dezelfde plek iets nieuws neergezet. Gelijk ook gebeurde met pak'm beet de Galgenwaard in de jaren 80.

Een ander verhaal is bijvoorbeeld Bloomfield Road (Blackpool). Van het oude stadion is geen steen meer op de andere, alles wat er nu staat is nieuw. Maar het is wel stapje voor stapje neergezet terwijl het oude stadion stapje voor stapje werd gesloopt. Wat mij betreft: geen nieuw stadion.


Ik zie het verschil niet; ik krijg onder voorbehoud gelijk en dat wordt vervolgens 'ontzenuwd' met Galgenwaard. Vervolgens wordt een lans gebroken voor getrapte verbouwing om het predikaat 'niet nieuw' te rechtvaardigen.

Kom niet aan met Wembley.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Ici c est Paris

Citaat van: Joost op jul 13, 2008, 22:14:31
Citaat van: Han op jul 13, 2008, 21:51:13
Citaat van: Joost op jul 13, 2008, 12:02:19Van de huidige stadions heb ik nog niet bezocht: de Euroborg, het nieuwe ADO stadion en het nieuwe Zwolle stadion.


Ik begijp werkelijk niet waarom het Oosterenk gezien wordt als een verse ground. Het ligt kadastraal op vrijwel dezelfde plek, give or take een meter of twee.

Je zegt toch ook niet dat Dean Court van AFC Bournemouth nieuw is omdat die bak een kwartslag gedraaid is?

Het is een nieuw stadion op dezelfde plek, dan definieer ik dat als een nieuw stadion. De huidige Heerenveen en Utrechtstadions zijn mijns inziens ook nieuwe stadions ten opzichte van de vorige versies. 

Wat Utrecht betreft bedoelt hgrm het stadion dat er voor het vorige stond, wat destijds vakkundig is gesloopt door de supporters.

hgrm

Citaat van: Han op jul 13, 2008, 22:16:38
Citaat van: hgrm op jul 13, 2008, 22:09:22

Wat definieert een nieuw stadion???

Aan de ene kant geef ik Han gelijk, aan de andere kand is het oude stadion inclusief grasmat helemaal verdwenen en wordt er op ongeveer dezelfde plek iets nieuws neergezet. Gelijk ook gebeurde met pak'm beet de Galgenwaard in de jaren 80.

Een ander verhaal is bijvoorbeeld Bloomfield Road (Blackpool). Van het oude stadion is geen steen meer op de andere, alles wat er nu staat is nieuw. Maar het is wel stapje voor stapje neergezet terwijl het oude stadion stapje voor stapje werd gesloopt. Wat mij betreft: geen nieuw stadion.


Ik zie het verschil niet; ik krijg onder voorbehoud gelijk en dat wordt vervolgens 'ontzenuwd' met Galgenwaard. Vervolgens wordt een lans gebroken voor getrapte verbouwing om het predikaat 'niet nieuw' te rechtvaardigen.

Kom niet aan met Wembley.


Met Galgenwaard bedoel ik inderdaad het ovaaltje met wielerbaan dat in de jaren 80 werd vervangen door een rechthoekje met kantoren. Oftewel: oud stadion plat, uithuilen en een compleet nieuw ding neerzetten. Dus nieuw stadion.

Met Bloomfield Road wil ik zeggen: eerst de ene helft van de tribunes afbreken, en nieuwe neerpleuren terwijl de ander helft van de tribunes nog wordt gebruikt. En als het nieuwe deel klaar is, de rest van de oude tribunes afbreken. Met andere woorden: (een deel van) de nieuwe tribunes heeft samen met de oude tribunes nog dienst gedaan (samen met is hier de sleutel). Dus ombouw, en geen nieuw stadion.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: hgrm op jul 13, 2008, 22:40:38Met Bloomfield Road wil ik zeggen: eerst de ene helft van de tribunes afbreken, en nieuwe neerpleuren terwijl de ander helft van de tribunes nog wordt gebruikt. En als het nieuwe deel klaar is, de rest van de oude tribunes afbreken. Met andere woorden: (een deel van) de nieuwe tribunes heeft samen met de oude tribunes nog dienst gedaan (samen met is hier de sleutel). Dus ombouw, en geen nieuw stadion.

Bedankt voor dit bevestigende antwoord. Alvorens we gaan geraken in semantische onderschrijverij is Oosterenk indachtig jouw 'definitie' inderdaad geen nieuwe bak omdat al met nieuwbouw begonnen is toen oude tribunes nog overeind stonden.

Het is ook een persoonlijke aangelegenheid merk ik nu. Het Gemeentelijk Sportpark aan de Ceintuurbaan, met als bespelers Zwolsche Boys en PEC (Zwolle) heeft diverse transformaties ondergaan vanaf het moment dat ik er rond 1962 mijn eerste kindervoetjes zette. Zodra ik gedurende mijn eerstvolgende bezoek aan Zwolle de ground binnen stap zeg ik 'football is coming home'. Want zo voelt dat nu eenmaal aan, onverlet ander gras en ander beton. Het is en blijft gevoelsmatig geboortegrond, ongeacht de verschijningsvorm.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Sebastiaan_W

#12
Ik ben ook bij alle huidige 38 BVO's geweest. Mijn 38e voltooide ik op 26 december 2005, dat was de wedstrijd tussen NEC en PSV. Tevens heb ik een wedstrijd gezien in alle huidige stadions. Mijn laatst bezochte nieuwe ground is het Forepark van ADO Den Haag.

Van de vergane grounds heb ik ook een bezoek gebracht aan:
Alkmaarderhout - AZ
Olympisch Stadion - Ajax (niet vergaan, maar goed)
Sportpark de Luijten - RBC
Beatrixstraat - NAC
de Baandert - Fortuna Sittard
Zuiderpark - ADO Den Haag
Stadion aan de Bornsestraat - Heracles
Oosterpark -FC Groningen
Diekman stadion - FC Twente

Leukste grounds:
De Koel - VVV Venlo
De Adelaarshorst - GAE
De Vijverberg - De Graafschap
Schoonenberg - Telstar (oude stijl, staantribune op Oost, Zuid en Noord en huidige Westtribune)







TeeZee

Als de huidige aanblik van Bloomfield Road niet nieuw genoemd mag worden, hoe noemen we het dan als er op dezelfde plek een totaal ander bouwwerk is neergeplant? Je komt er niet onderuit om het een nieuw stadion op dezelfde plek te noemen.

Denniz1974

Citaat van: TeeZee op jul 14, 2008, 13:35:14
Als de huidige aanblik van Bloomfield Road niet nieuw genoemd mag worden, hoe noemen we het dan als er op dezelfde plek een totaal ander bouwwerk is neergeplant? Je komt er niet onderuit om het een nieuw stadion op dezelfde plek te noemen.

Heb je een sterk punt; kijk eens naar bv het stadion van Sparta, RBC, NEC, FC Den Bosch en wellicht nog wel één of meerdere clubs / stadions.
Als het stadion volledig is vernieuwd en derhalve echt niet meer lijkt op wat 't was, dan vind ik het zelf acceptabel om het opnieuw in de lijst op te nemen. Het stadion Feijenoord neem ik echter niet opnieuw in de lijst op. Het stadion is aangepast, maar het oorspronkelijke bouwwerk staat er in feite nog gewoon ... (nu enkel een dak en stoelen in een andere kleur ...)