Het Kampioenschap van Katwijk

Gestart door Hielke, mrt 22, 2010, 10:55:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hielke

v.v. Katwijk - Quick Boys
Sportpark De Krom, 20 maart 2010

Op de kleedkamerdeur van v.v. Katwijk hangt een geprint vel papier. De tekst: 'Vergeet nooit: 1 dorp, 1 club, v.v. Katwijk.' Een reclamevliegtuigje cirkelt met dezelfde tekst over het sportpark. De sentimenten zijn groot. Als Katwijk en Quick Boys tegen elkaar spelen, spreken beide clubs graag van de Moeder Aller Amateurderby's. Toegegeven, ze hebben recht van spreken, met 4500 bezoekers bij een duel tussen twee middenmoters in de Hoofdklasse. De 39e editie, op sportpark De Krom, is een échte derby. Eentje met slecht voetbal, harde overtredingen en veel, heel veel, emoties.


Sportpark De Krom.


De kantine en de hoofdtribune.


Blauw-wit maakt zich op voor de strijd.

Katwijk – Quick Boys is een wedstrijd van grote contrasten. Oranje-Zwart tegen Blauw-Wit. Noord tegen Zuid. Feyenoord tegen Ajax. Dat laatste aspect speelt een belangrijke rol in de onderlinge haatgevoelens. Wint Feyenoord, dan juicht De Krom. Wint Ajax, dan juicht Nieuw Zuid. Die rivaliteit is voelbaar. Luister maar, tijdens de wedstrijd. Alle landelijk bekende, weinig vleiende liedjes met het woord 'joden' er in, passeren de revue op De Krom.


Zelfs de cornervlaggen zijn oranje...


Het enige blauw-witte shirt dat welkom is in de kantine van v.v. Katwijk... Het nummer 16 van 'Kattuker' Jeffrey Talan.


Op De Krom hebben ze zo hun eigen manier om de aartsrivaal op achterstand te zetten...

De regen is wat weggetrokken in het noordelijke puntje van Katwijk. Met 4500 supporters is De Krom afgeladen vol. Geschminkte gezichten, vlaggen, spandoeken, confetti, illegaal vuurwerk, supporters zonder shirt; alles komt er aan te pas om de twee ploegen vooruit te jagen in een cruciaal duel. Buiten staan ME-busjes en arrestatiewagens, maar binnen hangt een prettige voetbalsfeer. Niet alleen de lokale eer staat op het spel. Ook de Topklasse.

Juist in het seizoen dat plaatsing voor die nieuwe competitie moet worden afgedwongen, wil het niet vlotten met de lokale voetbalclubs. Toegegeven, v.v. Katwijk is doorgaans geen hoogvlieger, en presteert met een zevende plaats naar behoren. Quick Boys daarentegen stelt hevig teleur. De ploeg presteert geen haar beter dan de aartsrivaal en is een grijze middenmoter. Dat doet pijn. Héél veel pijn, op Nieuw Zuid. Winst bij v.v. Katwijk is cruciaal om de Topklasse niet volledig uit zicht te verliezen.


De supporters van Quick Boys zijn aan het verven geweest.


Dan kan Katwijk niet achterblijven.


De spelers betreden het veld.

De belangen zijn groot, en dat is terug te zien op het veld. Er gebeurt bitter weinig, totdat Quick Boys na een goed kwartier op 0-1 komt. Volledig uit het niets, want de keeper van Katwijk gaat dramatisch in de fout bij een vrije trap van afstand van 'good old' Maarten Bak. De tweeduizend meegereisde blauw-witten gaan uit hun dak. Ze rollen een groot spandoek uit, daaruit spreekt wat misplaatste arrogantie: 'Blauw en wit in jullie natte dromen, Calimero-Oranje zal nooit ver komen.' Het thuispubliek reageert schamperend, maar juicht des te harder als het na een half uur 1-1 wordt. Een buitenspelgoal, maar wat geeft het. De doelpuntenmaker loopt een blauw oog op door zich met iets té veel overgave in de handen van zijn supporters te storten. 'Het is stil, aan de overkant!', zingt oranje-zwart.

En dat is het. Na de rust is de Quick Boys-aanhang stil, en schuilt onder paraplu's. Zij staan onoverdekt en een gigantische wolkbreuk stort zich uit over De Krom. De hemel barst open, maar hetzelfde geldt voor de muur van Quick Boys. Als ware de Rode Zee splijt die uiteen na een afstandsknal van Katwijk. Raak. 2-1. De Krom barst uit z'n voegen. 'We hate Quick Boys!', zingt het thuispubliek. 


Zij zijn wat stil.

Ineens houdt iedereen de adem in. Op een nat veld ontspoort Katwijkspeler Rydell Tuinfort. Met twee benen vooruit pleegt hij een aanslag op Quick Boys-aanvoerder Robert-Jan Ravensbergen. Het 22-jarige scheidsrechterstalent Allard Lindhout –die uitstekend floot, onthoudt die naam- trekt de onvermijdelijke rode kaart. Na vijf minuten wordt Ravensbergen op een brancard, bedekt met winterjassen, weggedragen. De ambulance in. Volgens de laatste berichten lijkt de schade mee te vallen en is, wonder boven wonder, niets gebroken. De landelijke media berichtten na afloop over wat supportersongeregeldheden, maar de schandalige charge van Tuinfort was de échte zwarte rand aan deze derby.


De volle tribune wacht tot Ravensbergen van het veld is.

Speakerhumor in Katwijk. 'Vanaf  de 85e minuut worden supporters van de v.v. Katwijk gevraagd te blijven staan, tot de supporters van Quick Boys van het speelveld zijn verwijderd.' Op de tribune stijgt geroezemoes op en zijn verbaasde gezichten te zien. 'Uh..., pardon. Tot de supporters van Quick Boys naar huis zijn. Sorry.' Iedereen lacht.

In het restant van de derby lopen de emoties zeer hoog op. Van voetbal is weinig sprake meer. Beide ploegen spelen op de rand – en soms er overheen. Met tien man lijkt Katwijk onder de druk te bezwijken, zeker als Maarten Bak de 2-2 binnenkopt. Wonder boven wonder wordt dat doelpunt echter volledig onterecht afgekeurd door de grensrechter, wegens buitenspel. Dezelfde grensrechter die een duidelijke buitenspelgoal van Katwijk goedkeurde. Merkwaardig. Vanaf de tribunes krijgt de man minutenlang de volle laag.

Na een lange blessuretijd klinkt het eindsignaal. De vreugde is gigantisch. Alle spelers van Katwijk rennen met hun laatste krachten naar de fanatieke supporters achter het doel. Daar worden ze opgeslokt door de uitzinnige oranje-zwarte menigte. Iedereen stormt het veld op, om de spelers te feliciteren. 'Doe het nou niet', sputtert de speaker tevergeefs.


De spelers storten zich in de armen van hun supporters.

Als de spelers zich eindelijk naar de kleedkamer begeven, richt het thuispubliek zich massaal tot de geplaagde trainer van Quick Boys. 'En we zwaaien met z'n allen naar De Muynck!'.

In de kleedkamer van Katwijk lijkt het wel een kampioensfeest. Het gaat hier echter niet om de titel, maar om iets veel belangrijkers: Het Kampioenschap van Katwijk.


spons

Leuk verslag, ben afgelopen zaterdag ook in Katwijk geweest en kan me er helemaal in vinden.

Doordat dit een inhaalwedstrijd was van 29 november wordt de return op 3 april gespeeld. Ik zal over 2 weken zeker opnieuw aanwezig zijn
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

spons

Citaat van: Breda op mrt 22, 2010, 18:04:44
Dat laatste vind ik redelijk treurig. Zo te lezen was de sfeer hier minder gemoedelijk dan bij de Spakenburgse derby van november jl. die ik bezocht. Hoe dan ook hoop ik dat beide ploegen in dezelfde klasse blijven (hetzij topklasse, hetzij hoofdklasse), zodat ik volgend jaar deze derby eens kan 'doen'.

Je kunt deze derby op 3 april a.s. nog bijwonen bij Quick Boys, ik ben dit keer ook geweest omdat ik er nog nooit geweest was bij deze derby en dit misschien wel 1 van de laatste kansen zou zijn als ze volgend jaar niet in dezelfde klasse uitkomen

Dze wedstrijd is inderdaad veel minder gemoedelijk dan die in Spakenburg ( of bijvoorbeeld Groesbeek en Veenendaal ), daar ben ik een aantal jaar geleden geweest toen het 7-1 werd voor Spakenburg. daar was meer sprake van gezonde rivaliteit en op een ludieke manier de draak met elkaar steken, in Katwijk neigt het veel meer naar ongezonde rivaliteit ( voor zover het dat al niet is ).

Was ook zeer verbaasd toen ik aankwam ong. anderhalf uur voor de wedstrijd. ME bij een amateurwedstrijd ??? Ik heb het in Nederland in ieder geval nog nooit meegemaakt, had wel gehoord dat de rivaliteit in Katwijk erg was maar dat het zo zou zijn wist ik ook niet.
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Hielke

Quick Boys - v.v. Katwijk
Sportpark Nieuw Zuid, 3 april 2010

Op Nieuw Zuid viel het allemaal een tikkeltje tegen, gistermiddag. De tweede Katwijkse derby in twee weken was minder dan de eerste editie. Wat minder sfeer en wat minder derbyvoetbal. Voor zo'n zesduizend toeschouwers op het mooist gelegen amateurcomplex van Nederland pakte Quick Boys in de blessuretijd een verdiende 2-0 voorsprong. Het werd echter direct 2-1.

Om onverklaarbare redenen trok de scheidsrechter acht (!) minuten blessuretijd bij. Katwijk kreeg de ene na de andere opgelegde kans. Het Quick Boys-publiek werd gek en wilde bijna het veld oprennen om de scheidsrechter tot de orde te roepen. Zo'n krankzinnige slotfase had ik nog nooit meegemaakt. Toen het éindelijk afgelopen was -en Quick Boys de laatste strohalm richting play-offs voor de Topklasse pakte- volgde een mooie veldbestorming. De Katwijk-spelers verlieten haastig en met bedrukte gezichten het veld. Twee weken na hún grote dag. Het Kampioenschap van Katwijk is dit seizoen in een remise geëindigd.

Korte impressie:


Midden in de duinen ligt Nieuw Zuid. (Foto: http://www.quickboys.nl)


Sportpark Nieuw Zuid. Links de moderne Dirk Kuijt-tribune, waar wij tijdens de onvergetelijke bekeravond Quick Boys - Jong Heerenveen werden ondergebracht.


Veel regen vandaag op de onoverdekte staanplaatsen van de harde kern.


Hoe sterk is de eenzame supporter?


Volle bak op D(erby)-day.


Het spandoek van de dag. v.v. Katwijk worden door de zuiderburen altijd voor 'Calimero' uitgemaakt. Fraai staaltje humor dus, van de in grote getale aanwezige supporters uit noord-Katwijk.

Hielke

Katwijk strooit vandaag een flinke emmer zeezout in de wonden van zuiderbuur Quick Boys. Dankzij een 1-0 play-off overwinning bij GVVV gaat Katwijk naar de Topkasse. Zij dus wél. Volgend jaar, zodoende, geen derby.

Hugo

Citaat van: Hielke op mei 22, 2010, 19:24:51
Katwijk strooit vandaag een flinke emmer zeezout in de wonden van zuiderbuur Quick Boys. Dankzij een 1-0 play-off overwinning bij GVVV gaat Katwijk naar de Topkasse. Zij dus wél. Volgend jaar, zodoende, geen derby.

Heel mooi, na een periode van derbyonthouding is de eerstvolgende een stuk meer beladen.