Hoofdmenu

Cyclohoppen

Gestart door hgrm, okt 23, 2008, 00:12:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadionhopper

Citaat van: Gerrit-Jan op okt 24, 2008, 22:23:50
Vorige zomer kwam ik Bram Tankink 's avonds nog tegen op een terras hier in Enschede, na enkele biertjes gedronken te hebben ben ik maar s op hem afgestapt en heb een praatje met hem gemaakt. Echt een hele relaxte gast, dus sindsdien ben ik fan van Tankink. Een echte topper is het natuurlijk niet, maar wel een zeer verdienstelijke knecht.

Vind Bram Tankink ook de sympatiekste wielrenner, hoe ongenuanceerd hij soms op tv komt is gewoon prachtig!

Ben overigens absoluut geen fan van Armstrong.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Gerrit-Jan

Citaat van: Dennis1981 op okt 24, 2008, 22:38:31
Ben overigens absoluut geen fan van Armstrong.

Dat kan. Bij Armstrong is er ook niet echt een tussenweg. Je bent of 'voor' hem of juist helemaal 'tegen'. Ik heb destijds dat boek van hem gelezen, en was toen enorm onder de indruk van zijn (ondertussen overbekende) verhaal.

Ik word juist helemaal flauw van die Franse pers, die telkens maar probeert Armstrong van dopinggebruik te betichten, zonder daar deugdelijke bewijzen voor te hebben. Alleen al om die Franse pers zou ik het fantastisch vinden dat Armstrong de tour voor de achtste keer wint.

AthleticHolanda

Ben zeer zeker een wielerfan maar nu veel minder dan 'vroeger' en dat komt denk ik toch door alle negatieve publiciteit...

Heb wel eens etappe's van de Eneco-Tour bezocht, en de ronde van Boxmeer natuurlijk elk jaar want daar woon ik, al moet ik zeggen dat ik dan meestal weinig van het fietsen zie...
Hoogtepunt was tot nu toe toch de Tour in Valkenburg, heb echt een topdag gehad toen, kijk nu al uit naar de volgende keer dat de Tour in de buurt is, ondanks alles...

Mijn mooiste wielermoment ooit

Hielke

Het wielerseizoen is begonnen, en daarmee begint voor mij ook het zeer sporadische 'cyclohoppen'. Afgelopen zomer overleefde ik in dit kader tijdens mijn zomervakantie een lange dag op de Alpe d'Huez. Onderstaande sfeerimpressie schreef ik destijds voor het Heerenveen-forum:

08:30 Op drie kilometer van Bourg d'Oisans, dat aan de voet van de Alpe d'Huez ligt, is het nog mogelijk om de auto kwijt te raken. Daarna is het lopen. Lopen langs één lange rij van geparkeerde bussen en auto's.

Aan de voet van De Nederlandse Berg ziet het zwart van de witte campers. Terwijl de hoofdrolspelers van vandaag, de Tourrenners, nog aan het ontbijt zitten, lopen groepen Nederlanders al de polonaise voor de camper. 'Als de morgen is gekomen' schalt door de luidsprekers. De toon is gezet.

09:30 In de rij de berg op. Lopen zover je komt. De zon gaat zich er ondertussen ook mee bemoeien. Naast de onophoudelijke stroom wandelaars is er ook de onophoudelijke stroom van fietsers, auto's en vrachtauto's. Die zou nog duren tot 12:00. Toen ging de berg dicht. Al lopend zien we de opvallendste Nederlander uit deze Tour omhoog fietsen. Michael Boogerd kan het nog.

De weg is mooi volgeschilderd. Bijvoorbeeld de naam van dopingzondaar Ricco, met daaronder een grote pijl naar rechts. Rechts liep niet de weg, maar begon het ravijn.

10:30 Een mooi plekje gevonden, bij La Garde. Niet al te hoog, want je moet ook nog terug. Het wachten kan beginnen. Volgens de guntstigste prognose passeren de renners even voor half zes. Dat duurt dus nog zeven uur. Maar er is genoeg te zien. Een oude oma in een dik fleece-vest, met stokbrood op haar rug, op de gewone fiets, kachelt in de eerste versnelling omhoog. Kijken dus naar het Tourpubliek dat langstrekt. Je hebt drie categorieën: de fanatieke supporters, de carnavalslui en verder ook nog de dagjesmensen. De tijd gaat snel, maar het is warm. Ongelofelijk heet. De ruisende wereldontvanger geeft de koers door.

15:15 Nog nooit heb ik zoveel medelijden met mensen in een Afrikaans rampgebied als vandaag. De kilometerslange reclamekaravaan trekt zich de berg op. Na uren lijden in de brandende zon kan het Grote Graaien beginnen. Volwassen mannen gooien zich voor de opdoemende auto's op jacht naar prooi. Het gaat hier niet om meel en rijst. Nee, om sleutelhangers, kleppers en petjes. Wat verschrikkelijk. Een klein Nederlands meisje krijgt een Skoda-petje voor haar voeten geworpen. Voor ze kan bukken om het op te rapen grist een oude mevrouw het weg. De boomlange vader krijgt het zwart voor zijn ogen, grijpt de vrouw bij haar keel naar hem toe en trekt met de andere hand het petje met oerkracht uit haar handen. Voor hij haar met een zet de menigte induwt schreeuwt hij: 'Doe nie'so asociaal joh, ouwe taart!'. De Franse mevrouw begrijpt de boodschap.

17:10 Er komt opwinding. Mensen kijken naar beneden, je hoort de helikopter, ze komen. In de verte schieten twee stipjes, de koplopers, de rotonde over. Vlak daarachter het vuurwerk. De spanning is voelbaar, de ruisende radio biedt hoop. 'MENCHOV VALT AAN!'. Nog even en hij moet langskomen. Maar dan komt Carlos Sastre de bocht om gefietst, in een indrukwekkend tempo. Met een vertraagde flits zijn ook de andere klassementsrenners voorbij. Menchov zit te ver achter, maar wordt vooruit geschreeuwd. Hij gaat tenminste staan op de pedalen.

17:32 Terwijl de dagjesmensen al in de benen zijn passeert de bus, in een iets minder indrukwekkend tempo. De grote groep is ontspannen en reageert met een glimlach op aanmoedigingen. Dan is het klaar. Radio luisteren. Die meldt dat Sastre wint, indruk maakt en de basis legt voor zijn eindwinst in de kleurloze Tour 2008. Het is weer aansluiten in de rij, naar beneden.

17:50 Carlos Sastre zal al met de trui om zijn schouders hebben gestaan toen tussen de grote groep wandelaars en fietsers door een wielrenner omhoog kwam. Dit is toch geen Tourrenner meer? Toch wel. Het lijdende hoopje mens is Jimmy Casper. Zonder nog te kunnen trappen wil hij de Alpe nog op. Iedereen duwt hem, maar na zo'n zetje valt hij gelijk weer stil. Het licht is al uit. De arme ziel zou toch nog boven komen. Buiten de tijdslimiet, dat wel.

Dan zit de lange dag er op. Je staat uren en uren in de bloedhitte, voor een paar minuten zicht op wat wielrenners. Eigenlijk ben je gek, net als die andere paarhonderdduizend. Maar leuk is het wel.

Batflyer

Leuk verslag! Veel van wat je schrijft herken ik, zoals het graaien naar de gratis rotzooi van de reclamekaravaan en het lange wachten. Al had ik nog geluk dat ik er bij een tijdrit was (2004) en dat de eerste renner al rond 2 uur langskwam. Ik zat toen op een camping vlakbij Bourg d'Oisans en 's ochtends om 5 uur vertrokken we naar de Alpe. Auto aan die lange weg geparkeerd en toen lopend richting de berg. Om half 8 zaten we op ons plekje, in bocht 17 ofzo.

Wat ik vooral opmerkelijk vond, was dat de berg een week van tevoren al vol stond met witte campers. Een dag voor de tijdrit wilden we met de auto de berg op om boven in Alpe d'Huez te gaan kijken, maar we stonden muurvast. Iedereen wilde de Alpe op om voor de volgende dag een goed plekje te zoeken, dus er ontstond een file van ruim 10 kilometer.

Mooie ervaring was dat, al vind ik het wielrennen tegenwoordig niet meer zo leuk als toen.
Laatste nieuwe ground:
San Siro (15 februari 2012, AC Milan v Arsenal 4-0)

Volgende nieuwe ground:
Veltins Arena (6 november 2012, Schalke 04 v Arsenal)

Joost

De veldrit rondom stadion Kaldeborn en het complex van Heerlen Sport moest ik dit jaar helaas langs me heen laten gaan. Het NK wielrennen daarentegen voert dit jaar dwars door mijn woonplaats en de wijk waarin ik opgegroeid ben. Scherprechter is 'de oliemolen' op ongeveer 2,5 kilometer voor de streep. 400 meter lang en 14%. Enkele jaren geleden ook al eens op het program tijdens de EnecoTour. Ik ben benieuwd hoe het peleton en 20 keer naar boven stuift aangezien ik er dagelijks zelf omhoog reed en regelmatig niet fietsend de top haalde.

hgrm

Ik ken het gevoel. Toen ik twee jaar geleden, samen met een wielrenmaat, rond half elf bij de laatste bocht voor de finish op de Champs Elysees stond, stond er al een rij mensen voor ons. Toen de renners een uur of 6 later langskwamen, stonden we nog steeds tweede rij. Achter ons stonden nog 10 rijen. Inderdaad gekkenwerk, maar wel leuk. En het heeft ene prachtige foto opgeleverd:

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Maroboduus

De afgelopen dagen met een collega wielerfan even een uitstapje gemaakt naar Le Tour. Helaas was het weer in de Vogezen niet te vergelijken met dat in de Pyreneeën een week geleden, maar je moet er wat voor over hebben. Al met al was het zeer de moeite waard.


De Elzas verwelkomt Le Tour.


Heinrich Haussler, de latere winnaar van de etappe, hier nog in het gezelschap van Amets Txurruka en Sylvain Chavanel op de flanken van de Col du Platzerwasel (1e categorie). De temperaturen van rond de 10 graden en de aanhoudende regen maakten het er ook voor de renners niet gemakkelijker op.


Oscar Freire geeft het verzamelde journaille kort voor de start van de etappe in Colmar tekst en uitleg betreffende het "schietincident".


De coureurs in de straten van Colmar, alweer op weg naar Besançon.

Hielke

Mooi! Je had het goed voor elkaar qua zicht, zo te zien.

En die regen... Dat weet je in de Vogezen. Maakt het op zich ook wel heroïsch.

King Nothing

Zondag komt de Vuelta vlakbij het huis van m'n ma langs. Ik denk dat ik maar eens een blik ga werpen op één van de grootste wielerrondes. Zo vaak zullen ze niet meer door Emmen komen tenslotte :-p
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Stadionhopper

Citaat van: King Nothing op aug 25, 2009, 19:58:01
Zondag komt de Vuelta vlakbij het huis van m'n ma langs. Ik denk dat ik maar eens een blik ga werpen op één van de grootste wielerrondes. Zo vaak zullen ze niet meer door Emmen komen tenslotte :-p

Ook hier komt de Vuelta 2 straten verder voorbijgereden. Helaas op een tijdstip dat ik aan het werk ben.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

AthleticHolanda

Ben je er niet bij in Venlo? Heb er speciaal vrij voor gevraagd want waarschijnlijk is dit eens en nooit meer, ook al ga ik het pak waarschijnlijk in zo'n halve minuut voorbij zien jagen. Wel jammer dat ze niet door m'n eigen woonplaats komen, ze nemen de andere kant van de maas.

Vaig

Moest voor mijn stage afgelopen week een evenement opzetten rondom de Eneco Tour in Sittard. Heb de finish live gezien en zag ze gisteren ook nog eens langsscheuren aan de rand van Sittard
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

Stadionhopper

Citaat van: AthleticHolanda op aug 25, 2009, 21:49:12
Ben je er niet bij in Venlo? Heb er speciaal vrij voor gevraagd want waarschijnlijk is dit eens en nooit meer, ook al ga ik het pak waarschijnlijk in zo'n halve minuut voorbij zien jagen. Wel jammer dat ze niet door m'n eigen woonplaats komen, ze nemen de andere kant van de maas.

Nee, op maandag is de finish en op dinsdag het vertrek in Venlo. Voor de nog geen halve minuut (massasprint) ga ik geen verlof opnemen aangezien woon-werk afstand een kleine 56 km bedraagt.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

De Vuelta in je achtertuin:



Een vrachtauto van Contentpolis - Ampo staat geparkeerd in mijn "achtertuin". Over een uurtje komen de renners voorbij.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper