Hoofdmenu

Joost in Belgie

Gestart door Joost, jun 20, 2009, 23:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mar

Citaat van: Joost op apr 12, 2010, 16:14:02
Wat ik overigens niet vermeldt heb. Op de terugweg bij de Texaco op de weg naar Boorsem mijn wagentje volgegooid voor 1,386 per liter. 's Avonds zijn we nog naar de bioscoop gegaan in Maasmechelen zodat vriendinlief ook kon gaan tanken. Scheelt toch bijna 22 cent per liter met wat ze in Breda vroegen.

Alle noorderburen komen in belgenland tanken ;-)

Joost

De Heizel, een sinds 25 jaar besmette naam. Niet gek dus dat ze het Koning Boudewijnstadion noemen. Eigenlijk wordt dit fantastische stadion te weinig gebruikt maar dat geeft het wel status. Golden League Atletiek, de interlanders van Belgie en de Cupfinal.
Gent won met 3-0 en dat was geenszins geflatteerd.

De foto's.































































voetbalfan

Naar mijn mening wordt dat stadion ook te weinig gebruikt. Het straalt wel niet echt voetbal uit moet ik bekennen.
Zelf ben ik hier al een keer of vier geweest.

wekke

Knappe foto's. Het Koning Bouwdewijnstadion is nog niet afgevinkt op mijn lijstje en dat zal ook zo blijven tot Lierse ooit nog eens een finale speelt.

georgesv

een mottig stadion , je zit veel te ver v h veld, en sfeer is ver te zoeken, slechte akoestiek ook
ik heb wel n erg leuke dag gehad ;-) !!






georgesv

Gent en Cercle komen goed overeen. Zoiets is bij Gent-Club Brugge of Anderlecht niet mogelijk. of bvb bij matchen met G Beerschot.  STVV-Genk dat verbaast me ook een beetje dat het relax is.

hgrm

Citaat van: georgesv op mei 18, 2010, 09:01:59
Gent en Cercle komen goed overeen. Zoiets is bij Gent-Club Brugge of Anderlecht niet mogelijk. of bvb bij matchen met G Beerschot.  STVV-Genk dat verbaast me ook een beetje dat het relax is.

Dat kan ook in Nederland. Ik heb het genoegen gehad om Utrecht in de Kuip twee bekers te zien winnen. Tegen Feyenoord en vooral tegen Twente was het een waar voetbalfeest waarbij geen wanklank viel (afgezien van het feit dat ze 5 euro durfden te vragen voor een flesje water). Twente was nog net iets leuker; toen Utrecht van Feyenoord won, was het Kuip binnen een kwartier halfleeg terwijl de fans van Twente wèl bleven voor de huldiging.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

3434

Breda vergis je niet. De supporters kunnen mekaar echt niet luchten. Maar als het 'gewone' supporters zijn en in een klein aantal gebeurd nergens iets normaal gezien. Als er nu een groep van 20-30 met een blauwe sjaal samen zouden lopen was er wel meer gezegd/gebeurd denk ik.

Ik heb al ooit 2 verdwaalde supporters van Anderlecht tussen een groep Standardfans zien lopen zonder erg. Het is gewoon not done met 50 vs 2. Natuurlijk heb je wel altijd de kans op een paar randdebielen...
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

voetbalfan

Ik zou toch maar oppassen met uitspraken over de Gent supporters. Als je pech hebt kom je er ok een paar echte hooligans tegen.
Vorig jaar (dit seizoen): Gent - Westerlo 1-2, bij mijn weten zijn er nooit problemen geweest tussen Gent en Westerlo tot dit seizoen dan, de bus van de supportersclub werd bekogeld met stenen waarna er een raam is gesneuveld. Sorry maar bij mijn weten is dit toch té overdreven.
Als supporter van de andere club mag je ook niet tussen de Gent supporters lopen, nu was er geen controle op maar anders is dit wel het geval.

wekke

Kameraad van me zijn wagen hebben ze kort en klein geslagen in Gent. Ach, met normale (gezins)mensen zal je nooit problemen hebben. Het is een minderheid van randdebielen die het steeds voor de ganse bende verpesten.

georgesv

Citaat van: voetbalfan op mei 19, 2010, 16:07:26
Ik zou toch maar oppassen met uitspraken over de Gent supporters. Als je pech hebt kom je er ok een paar echte hooligans tegen.
Vorig jaar (dit seizoen): Gent - Westerlo 1-2, bij mijn weten zijn er nooit problemen geweest tussen Gent en Westerlo tot dit seizoen dan, de bus van de supportersclub werd bekogeld met stenen waarna er een raam is gesneuveld. Sorry maar bij mijn weten is dit toch té overdreven.
Als supporter van de andere club mag je ook niet tussen de Gent supporters lopen, nu was er geen controle op maar anders is dit wel het geval.

Ik ga al jarenlang naar alle thuismatchen van Gent, en de meeste verplaatsingen. Er is de laatste jaren erg weinig hooliganisme. En n auto vernielen of stenen smijten noem ik zelfs geen hooliganisme maar vandalisme. Het is natuurlijk wel zo dat elke (top)club een harde kern heeft. Anderlecht Standard en Club Brugge zullen wel de grootste groep hebben, al is dat niet meer zoals 10/20 jaar geleden. Daarna komen clubs als Genk, Gent en Beerschot.

Flandria

Citaat van: georgesv op mei 19, 2010, 17:22:53
Ik ga al jarenlang naar alle thuismatchen van Gent, en de meeste verplaatsingen. Er is de laatste jaren erg weinig hooliganisme. En n auto vernielen of stenen smijten noem ik zelfs geen hooliganisme maar vandalisme. Het is natuurlijk wel zo dat elke (top)club een harde kern heeft. Anderlecht Standard en Club Brugge zullen wel de grootste groep hebben, al is dat niet meer zoals 10/20 jaar geleden. Daarna komen clubs als Genk, Gent en Beerschot.

En Antwerp niet te vergeten natuurlijk.Nog altijd dé risicoclub bij uitstek....

voetbalfan

Citaat van: georgesv op mei 19, 2010, 17:22:53
Ik ga al jarenlang naar alle thuismatchen van Gent, en de meeste verplaatsingen. Er is de laatste jaren erg weinig hooliganisme. En n auto vernielen of stenen smijten noem ik zelfs geen hooliganisme maar vandalisme. Het is natuurlijk wel zo dat elke (top)club een harde kern heeft. Anderlecht Standard en Club Brugge zullen wel de grootste groep hebben, al is dat niet meer zoals 10/20 jaar geleden. Daarna komen clubs als Genk, Gent en Beerschot.

Het is natuurlijk zo dat we enkel met sjaals en truitjes van Westerlo niet voorbij die supporters mogen komen, vorig jaar heb ik tickets van een Gent supporter gekregen dus ik beschuldig ook niet alle gent supporters, beschuldigen doe ik al niet. Ik zeg gewoon wat er toen gebeurt is, Ik ben bevriend met een Gent supporter en die komt dus sympathiek over.

Joost

Kortrijk is de centrumstad van Zuid-West-Vlaanderen, vlak bij het drie'landen'punt Frankrijk-Vlaanderen-Wallonie. Het was tevens de plaats waar mijn competitieseizoen 2010/2011 begon. Ik heb het niet zo oefenpotjes en ander zinloos geneuzel, gelukkig dus maar dat de Belgen vroeg aan het seizoen begonnen. Het WK is nu wel verwerkt en na een korte pauze kunnen we weer van start.

KV Kortrijk v Club Brugge was daarom een zeer aantrekkelijk affiche. Het viel ook mooi te combineren met de musical die ik mijn vriendin had beloofd. We vertrokken lekker op tijd naar de stad van de Guldensporenslag. Hoewel er maar 40.000 mensen wonen in Kortrijk is de centrumfunctie overduidelijk. Een mooi, verkeersvrij, centrum met mooie pleinen en plekjes. Uitstekend om voor de wedstrijd te dineren.

KV Kortrijk ontstond in 1971 uit Kortrijk Sport en Stade Kortrijk. De laatste was nooit hoger gekomen dan Bevordering, Kortrijk Sport was teruggezakt na een Tweede Klasse avontuur tussen 1952 en 1964. De fusie verenigde de stad, supporters en sponsoren. Na drie jaar maakte KV Kortrijk haar debuut in Tweede. Drie jaar later promoveerde het in de eindronde naar Eerste. Na een kleine dip met degradatie en direct weer promotie in 1980 ontpopte KVK zich als stabiele middenmotor in de Eerste Klasse met als hoogtepunt een 6e plaats in 1982.

In 1992 ging het mis, Kortrijk degradeerde. Terugkeren koste een hoop moeite en geld. Zoveel zelfs dat toen KVK in 1998 eindelijk terug was het in financieele nood kwam, doordegradeerde naar Derde Klasse en failliet ging. Licentie en inboedel werden overgenomen door de advocaat Joseph Allijns. Hij maakte er een financieel gezonde club van die na 3 jaar in Derde promoveerde naar Tweede. Daar werd Hein Vanhaezebrouck de trainer en hij loodste KVK in 3 jaar naar Eerste Klasse. Na een 14e plaats in 2009 eindigde KVK in 2010 als 4e onder Georges Leekens . Hein ging dat seizoen het avontuur aan met Racing Genk maar nu Leekens weer bondscoach werd van Belgie is Hein weer terug in Kortrijk.

Voor 22 euro per persoon mochten we binnen in het Guldensporenstadion. Uit en thuisfans werden goed gescheiden door ingangen aan andere zijdes. Toch kon iedereen door elkaar lopen. Aan de Kortrijkingang is een groot plein met drank en eettentjes. Wij liepen echter gelijk door naar onze zitplaatsen aan de lange zijde. Hoewel geen enkele tribune van voor 1980 is doet het lekker oud aan.

Het Guldensporenstadion is het oude stadion van Kortrijk Sport. De andere fusiepartner, Stade Kortrijk speelde in het Astridpark, even verderop. Ook dat staat er nog en wordt gebruikt voor de jeugd. Dit wist ik echter pas bij terugkomst.

In 1947 zette de gemeente een nieuwe hoofdtribune neer in het Guldensporenstadion nadat de vorige in 1944 door Amerikanen en Engelsen was platgebombardeerd. Deze tribune, type hoofdtribune Boom, hield het tot 1980. Na deze verbouwing kreeg het stadion ook de huidige naam. De bouw van de zittribune viel niet goed bij de mensen met minder geld. Zij stonden nog steeds onoverdekt en voelden zich letterlijk in de kou gezet. Tegenover de hoofdtribune verrees daarom een eenvoudige overdekte staantribune. Na de fusie en het bereiken van de Eerste Klasse kreeg het stadion een nieuwe metamorfose. De hoofdtribune werd vervangen, achter het doel werd een echte spionkop neergezet en in 1982 verrees achter het andere doel een nieuwe zittribune. In de mindere periode van de club werd de oudste tribune, de staantribune aan de lange zijde dichtgespijkerd. Pas in 2007 bij terugkomst in Eerste Klasse werd deze weer geopend. Maar wel in nieuwe vorm. Het dak bleef staan maar de staanplaatsen werden verwijderd en er werden zitjes neergezet.

Om 8 uur was het tijd voor de aftrap met Club als duidelijk favoriet. Een kleine twee uur later waren het echter de Kortrijkse fans die juichten. Club begon nog wel heel redelijk maar Kortrijk nam meer en meer het heft in handen. Halverwege de tweede helft gaf uitblinker Mboyo een voorzet die door de Beule werd binnengewerkt. Club probeerde nog wel maar Kortrijk overleefde de paar hachelijke momenten redelijk eenvoudig.

Na het feest gingen we op weg naar ons hotel in Aalst. Een dag later hebben we nog Doel bezocht, een heel apart dorp.

Het Guldensporenstadion is een geweldige aanrader. Bijzonder sfeervol en een leuke mix van tribunes.


































georgesv

leuke report, al klopt de topictitel niet echt meer
en Vlaanderen en Wallonië zijn nog altijd geen "landen"  ;-)

Ik ken het stadion van binnen en van buiten, ik heb nog op de oude hoofdtribune gezeten als klein baasje, heb er nog ergens foto's van denk k, moet ik es opzoeken.  Het was een erg steile betonnen tribune, erg mooi vond k, maar nogal onveilig.
Het Guldensporenstadion is 1 van de leukste stadions in België vind k. 4 verschillende tribunes, maar toch erg sfeervol, en je zit overal dicht op het veld. De staantribune achter de goal met de spionkop is prima van akoestiek, je moet daar es een topmatch tussen gaan staan, aanrader!