Hoofdmenu

Japan

Gestart door Gerrit-Jan, feb 01, 2010, 01:10:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerrit-Jan

Vorig jaar ben ik in verband met een studiereis en vakantie in totaal ruim 6 weken in Japan geweest. In die tijd heb ik ook twee voetbalwedstrijden bezocht. De eerst was op zaterdag 21 november in de havenstad Kobe. Kobe, met 1,5 miljoen inwoners de zesde stad van Japan, is waarschijnlijk vooral bekend van de aardbeving in 1995 die vele slachtoffers eiste.

Eenmaal aangekomen op station Hyogo moesten we overstappen op een andere metrolijn, helaas voor ons was deze lijn buiten dienst. Dan maar lopen. Onderweg voor de zekerheid een paar middelbare scholieren aangesproken of we wel goed liepen, en vervolgens liepen ze zeker een kwartier met ons mee totdat we het stadion konden zien. Eigenlijk was dat wel typerend voor de behulpzaamheid van de Japanners. De dag ervoor had de receptioniste van ons hotel namelijk al geholpen met het halen van kaartjes. Kaartjes voor evenementen, van musical tot voetbal, haal je in Japan namelijk uit een automaat die in een supermarkt staat. Erg handig, ook als je geen Japans kunt, want iedereen is bereid je te helpen.

De club van Kobe is Vissel Kobe. Vissel speelt z'n thuiswedstrijden in het Kobe Wing Stadium. Hier zijn in 2002 ook nog enkele WK wedstrijden gespeeld. De putdeksels rondom het stadion herinneren aan het WK, helaas heb ik daar geen foto's van. Kobe ontmoette deze dag een andere middenmoter Yokohama F-Marinos. Het voetbal kan ik kort over zijn: het lijken net 22 duracel konijnen die het woord tactiek nog nooit gehoord hebben. De tomeloze inzet bij de spelers en de enorme beleving bij de supporters maakten het echter wel erg leuk allemaal. Vooral opvallend was daarbij de warming up. Aan het einde van de warming up werd er nog wat op doel afgewerkt. Bij elke bal die erin vloog volgde een daverend applaus. Hieronder enkele foto's. Zal deze week ook nog wat foto's plaatsen van mijn bezoek aan Avispa Fukuoka.

Vissel Kobe - Yokohama F-Marinos  2-2  (0-2)
toeschouwers: 11.553




















Joost

Bij het jeugd WK in ons land speelde Japan ook twee wedstrijden in Kerkrade. Ik had de mazzel om hun tweede duel, niet dat tegen Nederland, te mogen zien een rij of 10 achter een groep japanse supporters. Een heel aparte belevenis om hun beleving eens te ervaren. Dat zal bij jou nog een graadje erger zijn geweest.


AthleticHolanda

Erg leuk!

Bij het jeugd WK heb ik Japan ook een paar keer gezien, viel me op dat er veel vrouwelijke supporters waren, was dat in Kobe net zo?

Gerrit-Jan

Citaat van: Joost op feb 01, 2010, 09:02:42
Bij het jeugd WK in ons land speelde Japan ook twee wedstrijden in Kerkrade. Ik had de mazzel om hun tweede duel, niet dat tegen Nederland, te mogen zien een rij of 10 achter een groep japanse supporters. Een heel aparte belevenis om hun beleving eens te ervaren. Dat zal bij jou nog een graadje erger zijn geweest.
Waarschijnlijk wel. Op zulke momenten vind ik het trouwens wel jammer dat je de taal niet spreekt, en zodoende weinig meekrijgt van spandoeken, spreekkoren etc.

Citaat van: AthleticHolanda op feb 04, 2010, 14:31:48
Erg leuk!

Bij het jeugd WK heb ik Japan ook een paar keer gezien, viel me op dat er veel vrouwelijke supporters waren, was dat in Kobe net zo?
Heb er niet heel ernstig op gelet, maar had ook de indruk dat er meer vrouwen in het stadion zaten dan normaal gesproken in Nederland.

===================================

De tweede wedstrijd die ik in Japan heb gezien werd gespeeld op zondag 29 november in Fukuoka. Niet ver van het vliegveld ligt de thuisbasis van Avispa Fukuoka, het LEVEL-5 stadion. De tegenstander van vandaag was Mito Hollyhock, niet geheel verrassend afkomstig uit de stad Mito. Ondanks de grote afstand tussen de clubs, meer dan 1000 kilometer, waren er toch nog enkele uitsupporters aanwezig. Avispa speelt al vanaf 2002, met uitzondering van 2006, in de J. League division 2. Deze competitie bestaat uit 18 teams, die allemaal 3 keer tegen elkaar spelen. Helaas stond er voor beide teams niets meer op het spel in deze 50e(!) speelronde.

Het leek of de spelers van Hollyhock de lange reis nog in de benen hadden, want al snel stond de ruststand van 2-0 op het scorebord. De tweede helft zijn we verhuisd van onze plaatsen achter de goal naar de hoofdtribune. De mevrouw bij een van de ingangen van de hoofdtribune leek wel te zien dat onze kaartjes niet voor de hoofdtribune waren, maar kwam gelukkig niet achter ons aan toen we snel verder liepen. In de tweede helft kwam Hollyhock een stuk beter voor de dag, maar echt spannend werd het niet meer. Eindstand 3-1.

Avispa Fukuoka - Mito HollyHock 3-1 (2-0)
toeschouwers: 11,286









Vlak na de 2-0.










Handig zo'n scorebord voor als je vergeet in welke kleur je team speelt..