The Airports of Great Britain

Gestart door TeeZee, sep 12, 2008, 09:41:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Citaat van: HJanneman op nov 26, 2008, 12:02:50
Ik zal ook gewoon geduldig kunnen wachten op de Londen Stansted post, maar daar wij vliegen op dit vliegveld en gebruik willen maken van coaches die vantevoren goedkoop boekbaar zijn via internet, heb ik een vraag over dit vliegveld.
Is het zonder bagage te doen om na aankomst binnen een half uur buiten bij de coaches te staan(en er vanuit gaande dat niemand tzt in het gips zit)?
Ik ken Stansted niet, maar bij de meeste kleine vliegvelden ben je zo door de douane heen. London City is bijvoorbeeld een hele verademing als je het vergelijkt met Heathrow.

Joost

Citaat van: Maroboduus op nov 28, 2008, 16:01:34
Veel Stansted-gangers hier.

Ben er zelfs een paar keer geweest en heb toen "gewoon" de Stanstad-Express gepakt, vooral uit gemak. Hier lees ik vooral berichten van mensen die liever met de bus richtig centrum rijden. Wat is - behalve de prijs naar ik aanneem - hiervan het grote voordeel? Is de kans op file's in London niet heel groot?
Mijn zusje is laatst naar London geweest en heeft ook de bus genomen, van files heeft ze geen last gehad. De prijs is het enige voordeel. 9 pond ten opzichte van 23 is nogal fors.

HJanneman

Juist, 18 pond voor een enkele reis met een half uur snellere trein of anderhalf uur aan de linker kant van de weg rijden voor 6,50 pond, vind ik nogal een groot verschil(zeker voor een student: ik ben absoluut niet zielig, heb een goedbetaalde bijbaan en sponsorende ouders, dus ik houd maandelijks nog wel wat over om van te sparen voor dit soort uitjes, maar ik zit graag voor een dubbeltje op de eerste rij, zodat ik dit iets vaker kan doen dan één keer per jaar).

Maroboduus

Citaat van: HJanneman op nov 29, 2008, 16:44:19
Juist, 18 pond voor een enkele reis met een half uur snellere trein of anderhalf uur aan de linker kant van de weg rijden voor 6,50 pond, vind ik nogal een groot verschil(zeker voor een student: ik ben absoluut niet zielig, heb een goedbetaalde bijbaan en sponsorende ouders, dus ik houd maandelijks nog wel wat over om van te sparen voor dit soort uitjes, maar ik zit graag voor een dubbeltje op de eerste rij, zodat ik dit iets vaker kan doen dan één keer per jaar).

Ben ik helemaal met je eens. Zit zelf ook graag voor een dubbetlje op de eerste rij. Welk busbedrijf is de grootste aanrader en wat is de eindhalte van de bussen?

Joost

Trans nog wat geloof ik. Kijk anders even op de officiele site van de luchthaven. Eindhalte staat daar ook al is dat meestal een groot station aan de rand van 't centurm.

HJanneman

Easybus is volgens mij het goedkoopste, ja, ook al een bedrijf van 'Stelios'!
Wanneer je een paar weken vantevoren je coach boekt kun je wel eens voor een paar pond heen en terug(vanaf 2 voor een enkele reis en buiten die acties is het 13 pond voor een retourtje naar Victoria station of Baker Street, als je er daar liever uit stapt).

TeeZee

http://www.terravision.eu/london.html - £13 retour Stansted <-> Victoria (75 minuten) of Liverpool Street (55 minuten)

Easybus.co.uk is nog goedkoper en hanteert hetzelfde principe als EasyJet: hoe eerder je boekt, hoe goedkoper. Het begint bij £2 per enkele reis en stopt bij £13 voor een retour. Doet er wel 80 tot 100 minuten over.

NationalExpress A6 brengt je v.a. £17 in 55 minuten naar het centrum als je dat wilt.

Handige website: http://www.londontoolkit.com/travel/stansted.htm



Hugo

Ik hoorde op de radio dat Heathrow eindelijk een 3e start- en landingsbaan gaat krijgen. Dus momenteel zijn het er nog maar 2 en dat verbaasde mij. Want als je kijkt naar de aantallen passagiers die Heatrow jaarlijks verwerkt praat je over meer dan 60 miljoen. Ons eigen Schiphol doet er jaarlijks een 40-45 miljoen maar hebben daar wel 5 banen voor nodig! Best wel vreemd eigenlijk, heeft iemand een verklaring?

TeeZee

Dat is een hele goede vraag en omdat ik niet zeker ben van het antwoord ga ik dat komende week even navragen op het werk.

hgrm

Citaat van: Hugo op jan 18, 2009, 19:47:03
Ik hoorde op de radio dat Heathrow eindelijk een 3e start- en landingsbaan gaat krijgen. Dus momenteel zijn het er nog maar 2 en dat verbaasde mij. Want als je kijkt naar de aantallen passagiers die Heatrow jaarlijks verwerkt praat je over meer dan 60 miljoen. Ons eigen Schiphol doet er jaarlijks een 40-45 miljoen maar hebben daar wel 5 banen voor nodig! Best wel vreemd eigenlijk, heeft iemand een verklaring?

Op Schiphol worden er niet meer dan twee tegelijk gebruikt: één om te landen en één om te starten. Het verschil is dat op Schiphol de wind veel meer een rol speelt dat op Heathrow (bij de meestal heersende westenwind is de afstand Zee-Schiphol slechts 20 km, terwijl er bij Heathrow heel Wessex en Wales als windbreker tussenligt). Het is dus minder nodig om banen met verschillende oriëntaties te hebben om rekening te houden met de wind, zoals op Schiphol. Dat betekent wel dat er eerder problemen zullen optreden als het wel een keer hard waait.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: TeeZee op jan 18, 2009, 20:26:08
Dat is een hele goede vraag en omdat ik niet zeker ben van het antwoord ga ik dat komende week even navragen op het werk.

Watje. Gewoon bluffen, zo doen wij dat in het onderwijs.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: hgrm op jan 18, 2009, 20:30:04
Op Schiphol worden er niet meer dan twee tegelijk gebruikt: één om te landen en één om te starten. Het verschil is dat op Schiphol de wind veel meer een rol speelt dat op Heathrow (bij de meestal heersende westenwind is de afstand Zee-Schiphol slechts 20 km, terwijl er bij Heathrow heel Wessex en Wales als windbreker tussenligt). Het is dus minder nodig om banen met verschillende oriëntaties te hebben om rekening te houden met de wind, zoals op Schiphol. Dat betekent wel dat er eerder problemen zullen optreden als het wel een keer hard waait.
Klimatologisch gezien is Heathrow inderdaad makkelijker dan Schiphol, als ik de info goed in mijn hoofd heb zitten. Wat je zegt over het aantal banen dat op Schiphol tegelijkertijd gebruikt wordt, is niet waar. In de inbound peaks heb je (mits de meteorologische omstandigheden het toelaten) twee landingsbanen en een startbaan. In de outbound peaks twee startbanen en een landingsbaan.

Hier kun je het actuele baangebruik bekijken op Schiphol: http://www.luchtverkeersleiding.nl/frameset.php?source=baan_actueel
Schiphol heeft eigenlijk trouwens zes banen. Net zoals Heathrow er vroeger ook 6 had, maar da's een ander verhaal.

Dennis-V

@ TeeZee: dank voor de link van de Luchtverkeersleiding. Heb 'm direct bij m'n favorieten gezet !

TeeZee

Het antwoord is dat Heathrow minder separatie (zowel in tijd als in onderlinge afstand) tussen vliegtuigen toestaat dan Schiphol. Minder strenge regels dus.