De Eredivisie 2010/2011

Gestart door TeeZee, mei 19, 2010, 11:16:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Citaat van: Breda op nov 21, 2010, 21:24:58
Sarcasme.

Ik refereer aan Beverwijk, Nancy, spreekkoren (waarvan iemand gaat zeggen dat die niet erg zijn), Groningse stenengooiers in Breda paar jaar terug, Bredase rellen na NAC-Go Ahead eerder dit kalenderjaar. En dit is dan nog maar wat ik me zo 1,2,3 herinneren kan.

Realiteit is dat in Nederland de intensiteit waarmee voetbal door de harde kern van een aantal eredivisieclubs wordt beleefd, anders is dan die in Duitsland en België (voor zover ik heb kunnen constateren). Dat kun je vervelend vinden en glashard blijven ontkennen, maar het is zoals het is.

Verder is het een discussie van kip (supportersgeweld) en ei (veiligheidsmaatregelen), maar we worden het toch niet eens............... pfff

Beverwijk was in het jaar kruik en bovendien niet in de buurt van het stadion. Net als aanvallen op supportershomes van/door ADO en Ajax. Heeft ook niks met voetbal te maken. Voetbal is voor sommige groeperingen een goed excuus om te gaan rellen. Het beste bewijs dat het deze lui niet om voetbal gaat, is wel dat er elk jaar met oud en nieuw hetzelfde gebeurt en dat destijds de dood van Fortuyn voor sommige elementen ook aanleiding was om te gaan rellen. Om nog maar te zwijgen over het uitgaansgeweld in sommige steden.

Andere incidenten zijn few en far between. In honderden wedstrijden in Nederland in op Almelo na elke stad waar betaald gevoetbald wordt, ben ik zelf één keer (nota bene door een Twente fan) uitgescholden en heb ik één keer een relschopper door een agent tegen de grond gewerkt zien worden (bij Vitesse). Het doen voorkomen alsof voetbalgeweld de regel is, is een valse voorstelling van zaken die overigens ook maar wat graag door de verschillende overheden wordt gegeven.

Wat betreft de spreekkoren: Ook dat gebeurt op lang niet zo'n grote schaal als men doet voorkomen. Toespelingen op 'kanker' of rascistische uitlatingen ben ik niet tegengekomen en het beruchte(?) 'Hoerenzoon' hoor ik in Nederland niet vaker dan in Duitsland. Waarbij de opmerking dat het in Duitsland na een paar minuten vanzelf weer verstomt, maar dat er in Nederland een heel circus van wordt gemaakt met speakers die zich er mee gaan bemoeien etc.
Een waarde-oordeel over dit soort spreekkoren zal ik niet geven, daar worden we het toch niet over eens.

Het probleem in Nederland is dat we niet in staat zijn om de relschoppers te isoleren en te elimineren. Niet dat een voetbalwet zaligmakend is, maar het feit dat er in Nederland al jaren en jaren alleen maar over wordt gepraat zonder dat er iets van de grond komt (en als de wet er eindelijk is, deze vooral voor oneigelijke doelen wordt gebruikt), zegt genoeg over de incompetentie van politiek, politie en justitie om met kleine, gerichte en doeltreffende maatregelen de angel uit het probleem te halen.
Het moet eens een keer afgelopen zijn dat de goedwillenden steeds maar weer te lijden hebben onder een handje vol kwaadwillenden.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: Breda op nov 21, 2010, 21:30:13
O ja dat was ik even vergeten, het is de schuld van het kapitaal. Stom van me....

Het is de schuld van het handje vol relschoppers dat er tussen zit, laat dat duidelijk zijn. Maar er zijn genoeg krachten in het voetbal die van de gelegenheid gebruik willen maken om om het traditionele voetbalpubliek te vervangen door een wat draagkrachtigere doelgroep. Is ook interessanter voor de sponsors.

Ik weet niet of het iemand is opgevallen, maar 20 jaar geleden werden clubs op het shirt gesponsord door bedrijven die hun diensten direct aan het publiek aanbieden (Opel, Akai, TDK, Nissan, Pioneer, Batavus, Schoenenreus....). Tegenwoordig zijn er bijna alleen maar zakelijke dienstverleners op de shirts te vinden. Men richt zich op een ander publiek en wil dat het liefst ook op de tribunes zien. Dus elke stok om de hond te slaan en het traditionele voetbalpubliek buiten te houden, wordt aangegrepen.

Een schoolvoorbeeld van deze ontwikkeling, is wat zich in Engeland heeft voltrokken na Hillsborough. Ten tijde van de ramp was het voetbalvandalisme in Engeland al ruim over het hoogtepunt heen en al snel was duidelijk dat niet het bestaan van staanplaatsen, maar twee andere factoren: een falend toegangsbeleid (blijven proppen in een vol vak) en de hekken om het veld de ramp veroorzaakten.
Toch heeft men het met non-argumenten voor elkaar gekregen dat staanplaatsen in de ban zijn gedaan. De daardoor gecreëerde schaarste op de kaartjesmarkt (stadioncapaciteiten die soms in één klap gehalveerd werden), heeft ervoor gezorgd dat voetbal voor veel gewone mensen onbetaalbaar is geworden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op nov 21, 2010, 21:14:31
Mensen die zich vier uur in een trein laten vastzetten, dat snap ik ook niet. Elke trein heeft een noodknop deurbediening en vanaf elk punt van het spoorwegnet (misschien met uitzondering van de Veluwe midden tussen Apeldoorn en Amersfoort) is een station binnen 1 à 1,5 uur te lopen. Natuurlijk weet je van te voren niet dan het 4 uur gaat duren, maar als je na een half uur nog geen millimeter bent opgeschoten, bestaat toch wel het vermoeden dat het veel langer zou kunnen gaan duren. Dan zou ik de beslissing 'ik ga lopen' wel aandurven.

Ik vind het overigens wel dat de NS/Prorail er wel ongenadig hard van langs krijgt. Natuurlijk zijn er voor alle systemen backups en natuurlijk valt de boel niet bij elk krom voltje of scheef amperetje uit. Dat het nu een keer mis gaat, komt door een groot incident en dat het na twee dagen allemaal weer functioneert, vind ik een prestatie van formaat. De onderliggende oorzaak is ook duidelijk: het maatschappelijke vergif dat schaalvergroting heet. Nog niet zo heel lang geleden had elk groter station een eigen seinhuis van waaruit de het station en de lijnen er omheen werden bediend; tegenwoordig is alles gecentraliseerd. En als het daar eens een keer fout gaat, dan gaat het goed fout.
Ik heb ooit op de Veluwe twee uur stilgestaan omdat de trein een koe aanreed. Niemand mocht de trein uit.

hgrm

Citaat van: Joost op nov 21, 2010, 22:03:55
Ik heb ooit op de Veluwe twee uur stilgestaan omdat de trein een koe aanreed. Niemand mocht de trein uit.

Dat is ook geen kwestie van *mogen*  maar een kwestie van *doen*.

Overigens zou de Veluwe niet mijn keuze zijn om aan een wandeling te beginnen: tussen Apeldoorn en Barneveld kom je geen sterveling tegen. En da's toch al gauw een afstand van 30 km.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

3434

#34
Ik begrijp de frustratie zeer goed van de mensen die niet kunnen gaan. Het geld is bijzaak.  De match missen, een topper tegen een vijand is (bijna) onbetaalbaar op emotioneel vlak, voor de echte spionkop.

Aan de andere kant, als men gezegd had: "reis er maar op los", was het vrijwel zeker fout gegaan. Ook al zijn het maar 50 mongolen die de boel begaaien. De eerste keer dat zo'n risicomatch geen combi is gaan ze er misbruik van maken. Stel dat er mensen in het ziekenhuis belanden of erger...

Ik denk dat  van dit combi-principe moeilijk af te stappen valt. Misschien geleidelijk afbouwen.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

hgrm

Magistrale colomn die Ton Boot in de telegraaf heeft geschreven:

http://www.spakenburg.com/nieuws/?herkenning
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

Twente-Heracles wordt afgelast vanwege veiligheidsredenen maar Zwolle kan wel naar Maastricht...

Bier und Bratwurst

Tja ,hier in Twente is het ook een zootje buiten. Je kunt beter gaan langlaufen naar het stadion.Onverantwoord om de mensen naar het stadion te laten gaan.Ik ben het dus wel eens dat het afgelast is.
Het ene stadion is het andere niet!

Lek11

Fijn dat ze een 12:30 wedstrijd om 09:00 aflasten. Ik en vele andere Ajax-supporters waren al onderweg. Ze hadden het natuurlijk gisteren al moeten aflasten. Of hadden ze gedacht dat er vannacht ineens dooi zou intreden?

Verwijderd lid

Citaat van: Lek11 op dec 19, 2010, 10:25:37
Fijn dat ze een 12:30 wedstrijd om 09:00 aflasten. Ik en vele andere Ajax-supporters waren al onderweg. Ze hadden het natuurlijk gisteren al moeten aflasten. Of hadden ze gedacht dat er vannacht ineens dooi zou intreden?

Waarschijnlijk had men niet op de hoeveelheid sneeuw gerekend zie er vannacht is gevallen; over het algemeen is er overal in het land meer sneeuw gevallen dan verwacht.
Wees blij dat ze het om 9 uur nog afgelasten. In België is gisteren een wedstrijd een half uur voor aanvang nog afgelast.

PSV-Roda gaat overigens, als enige wedstrijd in de eredivisie vandaag, wel gewoon door. http://www.psv.nl/Nieuws/Nieuwspagina/PSV-Roda-JC-Kerkrade-gaat-gewoon-door.htm

HJanneman

Ik vraag me nu ook af wat ze (gemeente/Ajax/NS) gaan doen om het donderdag wel door te kunnen laten gaan, want dat het zo in de huidige situatie niet door kan gaan is nu algemeen bekend..

Joost

Citaat van: Meester op dec 19, 2010, 10:56:37
Waarschijnlijk had men niet op de hoeveelheid sneeuw gerekend zie er vannacht is gevallen; over het algemeen is er overal in het land meer sneeuw gevallen dan verwacht.
Wees blij dat ze het om 9 uur nog afgelasten. In België is gisteren een wedstrijd een half uur voor aanvang nog afgelast.

PSV-Roda gaat overigens, als enige wedstrijd in de eredivisie vandaag, wel gewoon door. http://www.psv.nl/Nieuws/Nieuwspagina/PSV-Roda-JC-Kerkrade-gaat-gewoon-door.htm

Die arme KV supporters, voor de derde keer op rij in het stadion zijn wanneer de pot wordt afgelast.

Verbaas me wel dat PSV doorgaat want er ligt hier ook flink veel sneeuw.

HJanneman

Net op Eredivisielive zag het er rondom het PSVstadion goed schoon uit, wat betreft fietspaden en autowegen, en op de stoepen hebben ze het over 2 cm sneeuw.

Lek11

Citaat van: Joost op dec 19, 2010, 13:31:23
Die arme KV supporters, voor de derde keer op rij in het stadion zijn wanneer de pot wordt afgelast.

Verbaas me wel dat PSV doorgaat want er ligt hier ook flink veel sneeuw.

Die hebben alles op alles gezet om die wedstrijd te laten spelen omdat het de laatste wedstrijd van Afellay was.

Joost

Citaat van: Lek11 op dec 19, 2010, 17:36:40
Die hebben alles op alles gezet om die wedstrijd te laten spelen omdat het de laatste wedstrijd van Afellay was.

Neehoor, in Eindhoven was gewoon minder sneeuw gevallen en de wegen vanuit Limburg waren ook goed begaanbaar. Een van de redenen waarom Ajax was afgelast was de spoorchoas bij Utrecht. Daar hadden ze in Eindhoven geen last van.

Tegenwoordig zijn velden eigenlijk altijd goed maar ligt het meer aan de veiligheid van de supporters.