Hoofdmenu

Grasvervuiling

Gestart door Han, nov 28, 2009, 23:37:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Ernstige overtredingen. Ik overwoog dit topic verschoond te laten zijn van voorbeelden omdat het wellicht ongewenste subjectiviteit oproept, hetzij ethnisch, hetzij qua clubvoorkeur, hetzij qua eigen kijkopvatting of vanwege het simpele gegeven dat de lezer een bepaalde overtreding gewoon niet live of op tv heeft gezien en derhalve onoordeelkundig is.

Ik ga dan tóch op zoek naar een algemene deler met als inspiratie een overtreding op Elia van Hamburger SV. Vanavond. Bestraft met geel.

De achterliggende vraag luidt als volgt: is er in verschillende voetballanden sprake van uniformiteit als het gaat om de strafmaat? Of laat men in Duitsland meer toe dan in bv Italië? Voor het gemak zou ik me hier willen beperken tot de toegankelijkheid van de belangrijkste Europese landen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Even een zijstapje: we mogen blij zien dat Elia en van Persie flink lang zijn uitgeschakeld. Als ze beide tegen maart weer fit zijn, kunnen ze nog een paar wedstrijdjes ritme opdoen en staan ze in Zuid Afrika fris aan de aftrap, in tegenstelling tot al die afgepeigerde spelers die er net een heel seizoen op hebben zitten. Zo ging het in '88 met van Basten ook.


Maar om antwoord te geven op je vraag: ik heb het idee dat "gewone" harde overtredingen (in de zin van met je voeten een tegenstander raken en al dan niet blesseren) steeds minder tot rood lijkt. Het lijkt wel of men alleen maar let op ellebogen enzo, terwijl die zelden een zware blessure opleveren.

Of er veel verschil is tussen de competities weet ik niet. Uit mijn eigen subjectieve waarneming heb ik het idee dat de verschillen binnen de competities veel groter zijn dan het verschil in gemiddelde strengheid tussen de competities. Wel heb ik het idee dat het niveau van de arbitrage hand over hand afneemt.

Ik denk niet dat de hoeveelheid scheidsrechterstalent minder wordt, maar wel dat scheidsrechters overladen worden met onzinnige regeltjes die gehandhaafd moeten worden. Dat varieert van geel geven bij het uittrekken van shirts bij een doelpunt tot aan het letten op de spreekkoren van het publiek. Hierdoor kan de scheids zich niet meer voldoende concentreren op het in goede banen leiden van de wedstrijd.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: Breda op nov 29, 2009, 01:29:32

Die regels betreffende spreekkoren en T-shirts - waarom vind je die onzinnig? Naar mijn mening is het een zegen dat we tegenwoordig verschoond blijven van de ergste uitwassen van 'fout juichen' (al zou Matondo van Roda ook nog een straf mogen krijgen voor zijn misselijkmakende dansje, verleden week - maar dat terzijde). En dat een wedstrijd gestaakt wordt bij langdurig kwetsende spreekkoren, vind ik ook terecht. Of gelden er in een voetbalstadion andere normen en waarden dan daarbuiten?

Bovendien waag ik ernstig te betwijfelen of de handhaving van deze twee door jou genoemde regels een arbiter hinderen in zijn vermogen zich op speltechnische fouten te concentreren.

Volgens mij is het zo dat hoe meer je een scheidsrechter volstopt met regeltjes, hoe moeilijker je het hem maakt om het te handhaven. En bovendien  wat betreft de twee genoemde voorbeelden:

De gele kaart voor shirtje uittrekken vind ik kaarteninflatie. Doordat je nu voor dat soort dingen al geel krijgt, is het aantal gele kaarten dat tot een schorsing leidt bijna overal verhoogd. Dus de facto worden "echte" gele kaarten minder zwaar hierdoor.

En wat betreft die spreekkoren: de scheidsrechter moet zich bezighouden met wat er in het veld gebeurd. Voor het gebeuren er buiten, hebben we een hele horde officials rondlopen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Ik volg de Nederlandse competitie zo goed en zo kwaad als het kan via Studio Sport op de zender BVN op de zondagavond. En sinds twee maanden zie ik via de satelliet ook live potten zoals onlangs Ajax vs PSV.

Ik probeer me hier te beperken tot de strafmaat in Nederland indachtig de topictitel nu ik steeds meer spelverruwing waarneem. In hoeverre speelt 'schopverleden' een rol in het aantal geschorste wedstrijden?.

Dit is met nadruk geen oproep om eigen clubspelers te verdedigen die volmaakt kamikaze plegen om vervolgens moord en brand te janken als 'het andersom is'.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

In mijn tijd als zaalvoetbalsecretaris was één van mijn taken om de correspondentie met de KNVB af te handelen naar aanleiding van schorsingen. Op het betreffende formulier (waar de zinsnede "in een uiterste poging de bal te spelen" al bijna was voorgedrukt), moest ook ingevuld worden of de speler al eerder geschorst was geweest. Uiteraard vulden we daar "nee" als dat niet zo was en "niet bekend" als het wel zo was.
Hieruit concludeer ik dat de KNVB dus wel rekening houdt met eerdere schorsingen, maar te beroerd is om zelf een deugdelijk archief bij te houden.
Ik neem aan dat het bij de profs wat zorgvuldiger gaat.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen