UEFA Champions League Alternatieve Opzet

Gestart door Han, mrt 18, 2010, 00:45:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: Han op mrt 18, 2010, 22:56:30
Ik ga van de premisse uit dat van die derde plaats juist een geweldige incentive uitgaat om uiteindelijk door te mogen bekeren. Dat komt uiteindelijk qua strohalmvoetbal de groepsfase ten goede en hebben de laatste wedstrijden betekenis.

Voorts:

De knock out stages van de oorspronkelijke versie, de Europa Cup 1, waren een afspiegeling van de destijds vigerende krachtverhoudingen waarin het grootkapitaal en de inkomsten uit tv-gelden 'ondergeschikt' waren en niet van doorslaggevende betekenis. Buitengewoon charmant toen het verrassingselement een andere betekenis en soortelijk gewicht had; qua krachtsverhoudingen niet meer van deze tijd.

De term Champions League houdt mijns inziens in dat je in de eindfase uiteindelijk geconfronteerd wordt met de Europse creme de la creme. Noem het maar een metafoor.

Ik neem dan de inleidende groepsfilters voor lief en beschouw het als een tv-keuzemenu; én juich het gegeven toe dat een deelnemende club die derde eindigt in een beestachtig sterke league aanspraak mag maken op het label 'Champion'.

Misschien is dat een prettige uitdaging voor Peenvogel om een naam te opperen die de lading beter of anders dekt.

Eigenlijk zijn we het wel eens, op de derde plaats na.

De naam Topklasse zou de lading beter dekken :)

hgrm

Het feit dat er in 1982 relatief weinig mensen afkwamen op de cupfinal (en op voetbal in het algemeen) zegt meer over de status van het voetbal van toen vergeleken met nu. In die tijd was voetbal vermaak van de laagste soort voor de onderlagen van de bevolking. Dat het voetbalgeweld toen op zijn hoogtepunt was, heeft daar ongetwijfeld mee te maken.

Tegenwoordig is voetbal -zeker op topniveau- amusement voor de nouveaux riches. Een kaartje voor de champion's league finale is voor veel mensen niet te betalen en voor de meeste mensen niet te verkrijgen. Vroeger haalde je op de dag van de wedstrijd een kaartje voor de terracing voor een paar piek, nu betaal je tientallen, zo niet honderden, euro's, als je al de mazzel hebt om een kaartje toegewezen te krijgen. Of je moet de mazzel hebben dat je goede maatjes bent met een sponsor....

Op het geweld na geef ik de voorkeur aan de jaren 80. Ik vind het walgelijk (kan er geen ander woord voor verzinnen) dat het topvoetbal een vehikel is geworden van de marketing van grote bedrijven. En dat het voetbal eronder steeds meer in de marge wordt gedrukt. Is het normaal dat jochies van Exeter tot Arbroath en van Gillingham tot Colerain in ManU, Liverpool en Chelsea-shirtjes lopen, terwijl de plaatselijke clubs steeds meer in de marge belanden?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Peenvogel

Citaat van: hgrm op mrt 19, 2010, 11:00:52
Het feit dat er in 1982 relatief weinig mensen afkwamen op de cupfinal (en op voetbal in het algemeen) zegt meer over de status van het voetbal van toen vergeleken met nu. In die tijd was voetbal vermaak van de laagste soort voor de onderlagen van de bevolking. Dat het voetbalgeweld toen op zijn hoogtepunt was, heeft daar ongetwijfeld mee te maken.

Tegenwoordig is voetbal -zeker op topniveau- amusement voor de nouveaux riches. Een kaartje voor de champion's league finale is voor veel mensen niet te betalen en voor de meeste mensen niet te verkrijgen. Vroeger haalde je op de dag van de wedstrijd een kaartje voor de terracing voor een paar piek, nu betaal je tientallen, zo niet honderden, euro's, als je al de mazzel hebt om een kaartje toegewezen te krijgen. Of je moet de mazzel hebben dat je goede maatjes bent met een sponsor....

Op het geweld na geef ik de voorkeur aan de jaren 80. Ik vind het walgelijk (kan er geen ander woord voor verzinnen) dat het topvoetbal een vehikel is geworden van de marketing van grote bedrijven. En dat het voetbal eronder steeds meer in de marge wordt gedrukt. Is het normaal dat jochies van Exeter tot Arbroath en van Gillingham tot Colerain in ManU, Liverpool en Chelsea-shirtjes lopen, terwijl de plaatselijke clubs steeds meer in de marge belanden?

Hulde voor de man die dit schreef. Ik was van de zomer in Chester. In de plaatselijke sportwinkel geen enkel shirt van de lokale F.C. Dat kon ik nog enigzins begrijpen, wellicht een kleine kledingsponsor en verkopen ze de shirts liever in de fanshop bij het stadion. Maar de winkel hing wel vol met Arsenal, Man U, Liverpool en Chelsea shirts. Ook Real Madrid was vertegenwoordigd.

Nog vreemder vond ik het een paar dagen later in Leeds. Ook daar in de sportwinkel niets van Leeds United. Maar wel het thuis/uit/keeper/derde shirt/trainingshirt/boxershort en weet ik wat niet meer van Man U in de winkel.

En inderdaad zijn de jaren '80 geen goed voorbeeld. Afbrokkelende stadions, veel voetbalgeweld en nauwelijks exposure.

Als het om Engels voetbal gaat geeft dit filmpje wel een mooi beeld (en ben ik stiekem jaloers op mensen als Han dat zij deze stadions allemaal in oude staat heeft gezien)

The state of football - Death of a game, birth of a monster

King Nothing

#18
Kijk eens  hoe in Nederland de "fans" van PSV, Ajax en Feyenoord verdeeld zijn. Ik zat vanavond op de tribune bij FC Emmen en daar kwamen serieuze discussies los tussen PSV en Ajax-fans.

Ik zal wel debiel zijn, maar ik heb toch bij voetbalclubs het idee dat je van huis uit opgevoed wordt met een club. Als je in Groningen woont ga je naar de FC, in Amsterdam naar Ajax en in Rotterdam en Eindhoven mag je hopen dat je (o)pa een leuke club heeft uitgezocht. Voor mezelf werkt het wat anders, mijn pa kwam uit een buurtstad van Emmen (Coevorden) en zou me nooit mee hebben genomen naar Emmen, ik ben er dankzij collegae terecht gekomen. Ik ben m'n pa wel dankbaar dat hij me nooit heeft meegezeuld naar een "grote" club ver weg.

In Emmen zijn in de sportzaken ook amper tot geen FC Emmen spullen te vinden, wel genoeg van de grote 3 en de grote Europese clubs...

Citaat van: Han op mrt 18, 2010, 22:56:30
Misschien is dat een prettige uitdaging voor Peenvogel om een naam te opperen die de lading beter of anders dekt.

Coupe de la Pecunia.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Han

Citaat van: hgrm op mrt 19, 2010, 11:00:52Is het normaal dat jochies van Exeter tot Arbroath en van Gillingham tot Colerain in ManU, Liverpool en Chelsea-shirtjes lopen, terwijl de plaatselijke clubs steeds meer in de marge belanden?

Ja, het is volkomen normaal dat pre-adolescenten zich in een prestatie-omgeving in hun vrije keuze identificeren met 'winners'. Het is onnatuurlijk tegendraads en modieus om te dwepen met Arbroath FC, louter en alleen vanwege de geografische locatie van het wiegje.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Peenvogel

Wel een aardige wedstrijd gisteren tussen Bayern en ManU van wat ik er van gezien heb.