Hoofdmenu

2015 in 10 foto's

Gestart door AthleticHolanda, dec 28, 2015, 21:28:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AthleticHolanda

Na 157 wedstrijden in 14 verschillende landen heb ik alweer ruim een week winterstop. Tijd om terug te blikken, deze keer aan de hand van tien foto's die ik iconisch en representatief vind voor mijn groundhopjaar.

De foto's zijn niet persé de mooiste en geven niet altijd het gevoel van het moment weer, maar een combinatie van beiden brengt ze in de 'top 10'. Verschillende 'mijlpalen' heb ik weggelaten, zoals voetbal zien op de Wadden, voetbal onder de Zepter toren in Belgrado, de trip in maart naar Andalusië, de Kopenhagen derby, voetbal in Kosovo en nog veel meer.
Onderstaande haalde het wel, uiteraard is het geheel subjectief en zal ik best een belangrijke vergeten zijn.

#10
Plaats: Skopje (Çair), Macedonië
Datum: 21/03/2015
Wedstrijd: FC Shkupi - Napredok Kicevo (2e niveau)
Toelichting: Mede door de uitschakeling van Athletic in de Europa League bleef er nog wat ruimte over voor een trip. De keuze viel op Macedonië vanwege de goedkope prijzen, gunstige vliegtijden en puur uit nieuwsgierigheid. Een land waar ik relatief weinig van wist en waar alles nieuw voor me zou zijn. Onderstaande foto is deels exemplarisch voor de trip, net uit het vliegtuig was het haasten naar de Albanese wijk voor de tweede divisie wedstrijd van koploper Shkupi, niet alleen het paard en wagen deed me beseffen dat ik écht in een andere wereld was beland.



#9
Plaats: Tilburg, Nederland
Datum: 15/03/2015
Wedstrijd: LONGA - Erp (5e niveau)
Toelichting: Het bezoeken van amateurvoetbal in Nederland doet me veel deugd, maar ik ben iemand die veel afwisseling nodig heeft en het topamateurvoetbal zag ik op een gegeven moment te vaak. Daarom poogde ik op zoek te gaan naar terreinen die zich wat meer onderscheiden en zodoende postte ik een tijd terug op dit forum een lijst, die helaas niet aangevuld werd.
In dat kader bezocht ik onder meer VDZ, LONGA, Jong Holland, Germanicus en Twedo. Een foto uit deze serie mag niet ontbreken en ik koos voor deze van LONGA. Eigenlijk vind ik de hele serie van deze wedstrijd mooi, en dat komt vooral door de unieke ligging van het terrein, maar de graffiti en vrouw met hond op deze overzichtsfoto gaven de doorslag.



#8
Plaats: Nitra, Slowakije
Datum: 22/08/2015
Wedstrijd: FC Nitra - TJ Iskra Borčice (2e niveau)
Toelichting: Slowakije kent meerdere stadions, waarvan de bekendste denk ik in Trenčín (geen idee of dat na de verbouwing nog zichtbaar is), die aan de voet van een kasteel liggen. Het uitzicht vanaf het kasteel in het stadion was al prachtig, maar dit vond ik misschien nog mooier. Vanwege de invallende duisternis helaas geen foto met kasteel en voetballers.



#7
Plaats: Blitterswijck, Nederland
Datum: 29/08/2015
Wedstrijd: BVV'27 - Olympia'18 (districtsbeker)
Toelichting: Omdat het profvoetbal in Nederland me erg tegenstaat besloot ik begin dit jaar mijn dorpsclub wat meer te gaan volgen. Dat lukte niet helemaal, maar bracht me wel o.a. in Blitterswijck, een dorp in Noord-Limburg. Terug naar de basis, voetbal zoals het ooit was, en het in mijn ogen nog steeds hoort te zijn. Ver weg van commerciële belangen en gewoon spelen met de beste elf uit het dorp. Dat vond ik hier, op een heerlijke zomeravond.



#6
Plaats: Wenen, Oostenrijk
Datum: 21/08/2015
Wedstrijd: First Vienna - Horn (3e niveau)
Toelichting: Stadion Hohe Warte had ik al talloze keren op internet voorbij zien komen, maar als je er zelf bent is het toch anders... Het uitzicht vanaf de gigantische graswal op het stadion, met op de achtergrond de skyline van (het financiële centrum van) Wenen, ervoer ik echt als magisch. Daarnaast was er continu sfeer in elk opzicht, was het aangenaam weer en beviel het 'DNA' van de club me zeer. Topavond.



#5
Plaats: Turijn, Italië
Datum: 19/02/2015
Wedstrijd: Torino - Athletic Club (Europa League)
Toelichting: Onderstaande foto is een voorbeeld van een beeld dat het gevoel perfect weergeeft. Alles aan die avond was vurig. Ik dacht een kaartje te hebben gekocht tegenover de fanatieke tribune, maar in de praktijk zat ik midden in het gekkenhuis dat het die avond was. Dat zou overigens op elke tribune waar ik kon zitten het geval zijn geweest.
Dat voetbal in Italië niet dood is ervoer ik pakweg een half jaar eerder in 2014 al, maar dit sloeg alles. Het was uitverkocht en elke Torino supporter deed alles om de club aan de winst te helpen, het was geen seconde stil en het rookte continu. En dat alles op een positieve manier, met zeer veel respect voor Athletic. Het werd 2-2 en in San Mamés werd Athletic uitgeschakeld, jammer, maar een klein beetje vrede kon ik er mee hebben.



#4
Plaats: Tetovo, Macedonië
Datum: 22/03/2015
Wedstrijd: Shkendija'79 - Teteks (1e niveau)
Toelichting: De stadsderby van Tetovo was een aanleiding om naar Macedonië te gaan. Dat deze later op dezelfde dag bleek te combineren met de klassieker van het land was een bijzonder aangename verrassing, maar ik droomde al langer van Shkendija en Teteks. De rivaliteit is er namelijk niet alleen op sportief gebied, maar ook op etnisch gebied. Tel daarbij op het meest aftandse stadion waar ik ooit een wedstrijd zag en sensatie is gegarandeerd.
De omgeving, het stadion, de sfeer, alles was geweldig. De pyroshow van Ballistët de kers op de taart.



#3
Plaats: Bratislava, Slowakije
Datum: 23/08/2015
Wedstrijd: FK Inter Bratislava - ŠK Bernolákovo (3e niveau)
Toelichting: Ik vind het moeilijk om te beschrijven, maar deze foto in combinatie met het moment vind ik prachtig. Het betreft meervoudig Slowaaks kampioen en bekerwinnaar Inter dat op een vroege zondagochtend haar potjes op amateurniveau speelt. Ze worden gesteund door een kleine fanatieke kern die de club niet liet vallen. Inter verloor haar stadion aan Slovan en verhuisde naar een stadion aan de andere kant van de stad, op zoek naar terugkeer van het succes. Dat vonden ze niet waardoor ze nu op dit veld spelen, dat tenminste wel enkele straten van het oude eigen stadion ligt zodat ze toch een beetje op hun eigen bodem spelen. De entree bedroeg een vrijwillige bijdrage en de zichtbare liefde bij de weinige aanwezige toeschouwers werkte hartverwarmend. Meer charme bestaat niet.



#2
Plaats: Belgrado, Servië
Datum: 24/10/2015
Wedstrijd: Crvena Zvezda - FK Borac Čačak (1e niveau)
Toelichting: Op bezoek bij een gigantische traditierijke, maar gevallen club. Nog geen twintig jaar geleden de beste van de wereld, nu niet eens in staat om deel te nemen aan de Europese hoofdtoernooien. Toch leeft de club enorm, dankzij haar supporters.
Het zicht op het continu actieve Delije met daar bovenuit torenend de St. Sava kathedraal was simpelweg magisch. De wedstrijd had hier nooit hoeven stoppen voor mij.



#1
Plaats: La Línea de la Concepción, Spanje
Datum: 03/12/2015
Wedstrijd: Linense - Athletic Club (nationale beker)
Toelichting: Misschien zullen velen niet begrijpen waarom ik deze foto als bovenaan zet, maar ik zal het proberen uit te leggen. Athletic speelde zo'n duizend kilometer van huis in 'eigen land' voor de eerste bekerwedstrijd van het seizoen. Indrukwekkend veel supporters van Athletic waren op deze donderdagavond present, veel uit Baskenland, maar ook veel 'lokale' supporters. Het toont in beide opzichten de 'grootsheid' van de club aan. Prijzen spelen geen rol, trots wel.
Het is de eerste en enige keer dat Linense en Athletic elkaar treffen. Zoals op de foto te zien is was het stadion volgepakt voor deze unieke gebeurtenis. Op de foto klopt alles, de volgepakte tribune, het kind dat zich opwindt en het spandoek van de fanclub uit Tarifa; Spanje's zuidelijkste stad, Bilbao behoort tot de noordelijkste... (en stadions geverfd in de clubkleuren krijgen altijd pluspunten).



Ik heb bijzonder veel genoten van 2015 en kijk alweer met smacht uit naar 2016.
Allemaal een fijne jaarwisseling en veel groundhopplezier in 2016.

Jeje

Erg mooi, vooral foto 8 vind ik erg mooi en zeker het bezoeken waard :)

mike_t

Prachtige foto's en mooie memoires. 3 wedstrijden per week is niet niets... en je ziet toch heel wat van de wereld en vaak op plekken waar de normale toerist niet zo snel komt.

Langemannetje

Wauw, genieten!
Gezien de bovengemiddelde kwaliteit en diversiteit aan foto's ga ik me niet eens aan een top 10 over 2015 wagen. Die zou simpelweg verbleken bij bovenstaande kiekjes.
73 grounds in 14 verschillende landen

AthleticHolanda

Thanks for the nice words, vind het altijd leuk om feedback te krijgen. :-).

Luccie

Citaat van: AthleticHolanda op dec 29, 2015, 14:21:42
Thanks for the nice words, vind het altijd leuk om feedback te krijgen. :-).

Met plezier de foto`s en tekst bekeken en gelezen.
Mijn complimenten!!

Jef400

Het risico van deze plaatjes is dat je werk van anderen minder gaat waarderen. Anders gezegd is dit een prachtige standaard voor groundhoppingfoto's

FC_Emmen

Ik kan qua fotokwaliteit en schrijfkunde hier niet aan tippen maar toch enkele foto's uit mijn voetbaljaar. Geen 10 maar 5 trouwens :)
MTK Budapest - Ferencvaros, 21 november.
Op bezoek bij een familielid die tijdelijk in Boedapest woonde mocht een wedstrijd bezoek niet ontbreken. Goedkope entree, bier drinken en een echte Oostblok bak.

Charlton Athletic - Brentford FC, 24 oktober.
Een weekendje met mijn vriendin naar Londen. Uiteraard wil ik dan ook een wedstrijdje bezoeken, The Valley stond al een poosje op mijn verlanglijstje dus hiervoor gekozen. Om haar over te halen mee te gaan moest ik wel zware concessies doen. Een dagje mee winkelen. Je moet er soms wat voor over hebben.


SV Meppen - VFL Osnabrück, 13 mei
De finale van de Nedersaksen Pokal. Een mooie derby op een mooie dag, erg genoten.

Dnipro Dnipropetrovsk - Ajax, 12 maart
Een vriend die Ajax fan is, vroeg mij mee te gaan naar deze wedstrijd. Omdat ik net afgestudeerd was en dus wat vrije tijd had besloot ik mee te gaan. De wedstrijd en het stadion waren niet erg bijzonder, vooral de stad Kiev bleek mij bij. Erg apart om in een land te zijn die in oorlog is.

FC Emmen - Roda JC, 22 mei
De onderstaande foto heb ik niet zelf gemaakt, maar 22 mei was voor mij erg bijzonder. Eindelijk speelde FC Emmen weer een keer de nacompetitie/play-offs en eindelijk weer een keer een volle Meerdijk tijdens een wedstrijd van FC Emmen.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Jef400

Ook vijf prachtfoto's.

AthleticHolanda

Citaat van: Jampot op dec 29, 2015, 15:21:13
Het risico van deze plaatjes is dat je werk van anderen minder gaat waarderen.

De inzet van iedereen om het forum wat meer kleur te geven waardeer ik zeer. Ieder op z'n eigen manier, zelf begon ik jaren terug ook op een andere manier. Dus iedereen die nog foto's heeft die exemplarisch zijn voor zijn groundhopjaar zie ik in ieder geval graag.

Wat ik wel minder waardeer is de zoveelste vraag hoe kaartjes voor een willekeurige Engelse club geregeld kunnen worden, of waar in België en Duitsland het beste geparkeerd kan worden. Google en de zoekfunctie alhier bestaan niet voor niets denk ik dan. Maar dat is een andere discussie natuurlijk.

Citaat van: FC_Emmen op dec 29, 2015, 17:40:23
vooral de stad Kiev bleek mij bij. Erg apart om in een land te zijn die in oorlog is.

Was er in Kiev veel van te merken?

Een half jaar daarvoor was ik in Lviv, toch nog een stuk verder van het probleemgebied dan Kiev, maar toch was erg duidelijk merkbaar dat er dingen mis waren in het land.

FC_Emmen

Citaat van: AthleticHolanda op dec 29, 2015, 19:17:25
De inzet van iedereen om het forum wat meer kleur te geven waardeer ik zeer. Ieder op z'n eigen manier, zelf begon ik jaren terug ook op een andere manier. Dus iedereen die nog foto's heeft die exemplarisch zijn voor zijn groundhopjaar zie ik in ieder geval graag.

Wat ik wel minder waardeer is de zoveelste vraag hoe kaartjes voor een willekeurige Engelse club geregeld kunnen worden, of waar in België en Duitsland het beste geparkeerd kan worden. Google en de zoekfunctie alhier bestaan niet voor niets denk ik dan. Maar dat is een andere discussie natuurlijk.

Was er in Kiev veel van te merken?

Een half jaar daarvoor was ik in Lviv, toch nog een stuk verder van het probleemgebied dan Kiev, maar toch was erg duidelijk merkbaar dat er dingen mis waren in het land.
Ja, best veel. Overal anti Russische dingen te koop zoals WC papier met het portret van Poetin en er werd veel gecollecteerd voor het leger en/of andere milities. Veel mensen met Oekraïense vlaggen op hun jassen, tassen enz. En dat Maidan plein was ook erg indrukwekkend. Allemaal portretten van de mensen die zijn gestorven tijdens die opstand, en kaarsjes en rozen en nog enkele compleet afgebrande gebouwen.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Jef400

Citaat van: AthleticHolanda op dec 29, 2015, 19:17:25
De inzet van iedereen om het forum wat meer kleur te geven waardeer ik zeer. Ieder op z'n eigen manier, zelf begon ik jaren terug ook op een andere manier. Dus iedereen die nog foto's heeft die exemplarisch zijn voor zijn groundhopjaar zie ik in ieder geval graag.

Wat ik wel minder waardeer is de zoveelste vraag hoe kaartjes voor een willekeurige Engelse club geregeld kunnen worden, of waar in België en Duitsland het beste geparkeerd kan worden. Google en de zoekfunctie alhier bestaan niet voor niets denk ik dan. Maar dat is een andere discussie natuurlijk.

Ja, allereerst moet ik bekennen dat ik het mooie foto's van jou en ook van FC_Emmen, en eigenlijk ook van de rest van de fotograferende community vind. Verslagen kan ik goed van genieten. Dat is ook eigenlijk een van de pijlers geweest om hier op de pagina te komen. Met punt 2 dat je aanhaalt zie ik dan ook een gevaar ontstaan. Dat we van een informerende en amuserende community in een vraag-antwoord-ctrl-v-ctrl-c-community vervallen. Waar de bekende weg en 1e hit op google antwoorden de boventoon gaan voeren. Dat zou eeuwig zonde zijn in mijn ogen. Uiteindelijk denk ik dat we hier juist zijn om specifieke informatie uit te wisselen, te reageren op verslagen, verslagen te kijken en onze honger tijdelijk te stillen. Dat zou verloren gaan op die manier.


Jehoentelaar

Leuke verslagen, AthleticHolanda en FC_Emmen!

Ben het verder met bovenstaande opmerkingen eens dat er moet worden opgepast dat het forum niet verandert in een Marktplaats van boekingshistories. Een potentiële oplossing om die trend de juiste kant op te beïnvloeden heb ik echter niet zo voorhanden. Wellicht dat een introductietekst voor nieuwe leden, waarbij wordt aangegeven dat Groundhopping.nl geen kaartenhandel is, kan bijdragen?
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

mike_t

#13
Omdat ik het een mooi topic vind, doe ik ook een poging om mijn jaar 2015 in 10 foto's samen te vatten :

10- FC Dnipro Dnipropetrovsk – AFC Ajax (1-0, 12 maart 2015, Europa League)
Na 5 jaar terug in Kiev, wat een enorm verschil. Waar ik in 2010 dacht dat Kiev booming was en de toekomst er rooskleurig uit zag, was dat in 2015 geheel anders. Door de burgeroorlog heerste er in Kiev een beladen atmosfeer. De enorme bloemenzee bij de monumenten en de persoonlijke herinneringen (foto's, aandenkens) aan gesneuvelden hebben veel indruk op me gemaakt. Ondanks de ellende heb ik me er geen moment onveilig gevoeld.




9- Pripyat maart 2015
Om de Kiev reis nog wat bizarder te maken ben ik de dag na de wedstrijd naar Tjernobyl geweest. Ik heb best veel dingen gezien in mijn leven, maar zoiets als dit? Nergens.
Van het stadion van Pripyat is uiteraard weinig over, maar omdat de ervaring zo bijzonder is geweest mocht deze foto niet ontbreken in mijn jaaroverzicht.



8/7- Ecuador juni 2015
Helaas geen wedstrijdbezoek in Ecuador/Galapagos. De interlands die tijdens mijn rondreis daar plaatsvonden waren op grote afstand van de plaats waar ik me op dat moment begaf.
Wel heb ik wat stadions van buiten kunnen bekijken en wat leuke trapveldjes gezien in de kleine dorpjes. Een reis om nooit te vergeten, en daarom 2 foto's in mijn lijst.





6/5- Erzgebirge Aue – VFR Aalen (1-0, 26 augustus 2015, 3. Liga)
Ik heb het groundhop virus eigenlijk pas een half jaar. Daarvoor zag ik de stadions waar Ajax speelde en pikte af en toe een andere wedstrijd mee. Nu ik serieuzer werk maak van het groundhoppen beschouw ik de trip naar Jablonec voor mij als startpunt van mijn groundhoplife.
4 dagen alleen op pad om wedstrijdjes te zien en stadions te bekijken. De eerste wedstrijd heb ik mede door te lezen op het forum uitgekozen. Ik las dat het stadion op het punt staat om verbouwd te worden en zeer in de smaak valt bij groundhoppers en dus was mijn keuze snel gemaakt. Wat een prachtig stadion. Naast het stadion heeft Aue bijzondere supporters. Koempelmentaliteit en opvallend veel prachtige tattoos van mijnwerkers, stadion, logo's etc.





4- 1. FC Schweinfurt 05 – FV Illertissen (1-1, 28 augustus 2015, Regionalliga Bayern)
Door het ontwakende groundhop virus ben ik me ook gaan interesseren voor de lagere divisies in diverse landen. Ik zou 1 jaar geleden niet op het idee zijn gekomen om een wedstrijd in de onderste regionen van Duitsland te gaan. Wat staan er nog veel leuke stadionnetjes in Oost Duitsland. Vaak met sintelbaan, maar wel met charme, mooie lichtmasten, staantribunes, pisgeur, authenticiteit. Na dit bezoek ben ik definitief  geïnfecteerd.



3-      SG Wattenscheid 09 – Rot-Weiss Essen (3-0, 1 september 2015)
Een gelegenheid voor mij om langs te gaan bij oude bekenden. Tot voor een jaar of 10 geleden reisde ik 15-20 keer per jaar naar de Ruhrpott om mijn weekend daar door te brengen. Zeer veel leuke mensen leren kennen. Ieders leven verandert, nu kom ik er slechts 1 of 2 keer per jaar. De sfeer en de vriendschappen zijn echter onveranderd. Toch met dit nieuwe interesse gebied leer je je vrienden opnieuw kennen en blijken ze ook geïnteresseerd in het spel en geven ze aan de volgende keer mee te gaan kijken in het stadion.



2- Lommel United (Seraing-Lommel 1-0, 14-11-2015)
Ik had iedere willekeurige foto van Lommel kunnen nemen, maar deze geeft voor mij het beste weer wat ik voel. Tot voor een jaar nooit van Lommel gehoord. Binnen een half jaar 3 keer bezocht en eigenlijk een beetje verkocht. 2 keer in het uitvak beland en voelde me er meteen thuis. Veel leuke gesprekken gehad met supporters en stewards en genoten van de bezochte stadions (Seraing/Eupen/Lommel). Ik  blijf Lommel met bovengemiddelde belangstelling volgen de komende seizoenen.



1- Molde FK – AFC Ajax (1-1, 1 oktober 2015)
Ajax blijft de bindende factor met voetbal voor mij. De loting dit seizoen met Rapid Wien , Jablonec, Celtic, Fenerbahce en Molde bood diversiteit. In Glasgow en Wenen was ik eerder geweest, maar niet in de betreffende stadions. Bij mijn vorige bezoek aan Celtic overleed mijn moeder en moest ik hals over kop terug naar Nederland om op de toenmalige wedstrijddag nog afscheid van haar te kunnen nemen. Ze stierf in de rust van de wedstrijd, kan het mooier?
Met Jablonec, Fenerbahce en Molde kon ik mijn reishart ophalen. 3 bestemmingen waar ik nog niet eerder geweest was.
Molde en omgeving heb ik uitgekozen voor mijn foto. Wat een prachtige omgeving. 5 dagen enorm genoten van het bijzondere landschap en de prachtige natuur.
Dat vind ik het mooie aan het volgen van je club. Ik kom regelmatig op plekken die normaal gesproken niet in mijn top 10 bestemmingen staan en welke me op positieve wijze weten te verrassen en te inspireren.



Vooruitblikkend op 2016 ; hopend op een mooie Europese loting en verder nieuwe grounds vinken in Nederland, Belgie, Duitsland en hopelijk 1 of 2 nieuwe landen.
En reagerend op hoe het forum eruit moet zien ; ik heb juist veel aan de diverse vraag/antwoord kwesties van het forum gehad. Juist door het beantwoorden van deze vragen is er kennis voorhanden over parkeermogelijkheden/ticketverkoop etc. De zoekfunctie alhier komt mede tot stand door dit soort vragen. Niemand is alwetend.

FCT1980

Hoe kan ik hier foto's plaatsen?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!