Hoofdmenu

OV chipkaart

Gestart door AthleticHolanda, okt 14, 2010, 18:31:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Citaat van: AthleticHolanda op okt 15, 2010, 19:38:59


Heb me er gisteren wat meer in verdiept, dit vind ik nog het allerstomste...
Is dat een manier om extra winst te maken?

Iedereen zal in zijn haast wel eens vergeten uit te checken, daarbij betaal je dus voordat je een meter heb gereisd mogelijk meer dan dat de reis überhaupt zal kosten.


Nee, om te voorkomen dat er gefraudeerd wordt.
Als er bij het inchecken niks gebeurt en er bij het uitchecken pas 'afgerekend' wordt, dan is dat welhaast een uitnodiging tot frauderen: je checkt in, je zit (als er controle komt) met een geldig vervoersbewijs in de bus en je "vergeet" uit te checken zodat er niks afgeboekt wordt. Daarom wordt er een gemiddeld reisbedrag afgeboekt en alles wat je niet gebruikt hebt, krijg je weer terug. Lijkt me een prima systeem.

Citeer

Ik snap totaal niet waarom dat 'instaptarief' überhaupt bestaat, behalve zodat de vervoerders extra geld in de tas kunnen steken...

Daarnaast betaal je ook nog (altijd) een standaard basistarief van €0,78, goedkoper reizen is dus niet mogelijk in Nederland.


Niks nieuws. In de tijd van de strippenkaart betaalde je ook al een instaptarief van 1 strip en was het minimumtarief (voor een rit binnen een zone) dus 2 strippen.
En op zich logisch; kosten bestaan doorgaans uit een vast en een variabel (in dit geval kilometerafhankelijk) deel. Dus het is normaal dat het op die manier wordt doorberekend.

Citeer

Voor een deel onzin, voor een deel ook niet, en juist dat deel is dus weer de pineut... Ook al is het maar één persoon, wat mij betreft is er dat dan één teveel...

Voor de regio waar ik woon is het alleen maar achteruit gegaan sinds decentralisatie van het vervoer van de staat naar de provincies en plusregio's, de nieuwe wet personenvervoer volgde daar al snel op met als doel (letterlijk) de kwaliteit en de efficiëntie van het openbaar vervoer te verbeteren als de kostprijs van het openbaar vervoer te verlagen.
Die concessies werden ingevoerd waardoor het bedrijf met het beste aanbod voor de concessie het vervoer mocht gaan regelen. Eerst was dat op de Maaslijn nog de NS, maar al snel bleek het niet winstgevend genoeg waarna in 2006 Veolia het wel zag zitten. Natuurlijk moest het zo goedkoop mogelijk anders kregen ze de concessie niet, dus werden er oude NS-wadlopers geleasd en werden er minder treinen ingezet. Deze wadlopers konden de drukte niet aan en reden niet het gewenste tempo waardoor iedereen als een sardientje in een blik zat en ook nog eens standaard te laat kwam. Maargoed je was al blij als er überhaupt een trein kwam...
M.a.w. de kwaliteit en efficiëntie was er flink op vooruit gegaan.
Omdat de SP en GroenLinks er in de lokale politiek geregeld een punt van maakten werd Veolia uiteindelijk gedwongen er wat aan te doen waarna de wadlopers in 2008, slechts twee jaar later, werden vervangen door 'moderne' treinen. Het big-brother-is-watching-you systeem wordt de hemel in geprezen en er werden nieuwe stations geopend, maar de treinen zitten nog steeds bomvol in de spits waardoor een zitplaats een utopie is en je mag hopen je volgende trein te halen. En dat terwijl er in Venlo altijd minimaal twee lange treinen stil staan... Tevens waren de WC's lang buiten gebruik en krijg je voor het minste of geringste een boete.
Vanzelfsprekend gaan de prijzen jaarlijks wel omhoog, terwijl hier de service toch echt met een hogere frequentie de andere kant op is gegaan...

Alles moet maar geprivatiseerd worden maar het resultaat is uiteindelijk altijd dramatisch. En dan vind ik het nog het ergste in de zorg... het OV is nog tot daar aan toe, daar ga je tenslotte niet dood aan (dan moeten ze het wel heel bont maken), maar de zorg is wat mij betreft toch een ander verhaal, maargoed je hebt er toch geen invloed op, die ene stem die je hebt verandert er helaas niks aan...

Dat heeft allemaal niks met de OV-kaart te maken.
Ik blijf erbij: de OV-kaart is in potentie een prima systeem als het goed wordt ge-implementeerd. Dus: in- en uitcheckpunten op vaste plaatsen (en niet in de bussen), inchecken aan het begin van de reis en uitchecken bij aankomst. En je onderweg geen zorgen maken als je van vervoerder of vervoersmodaliteit wisselt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Bier und Bratwurst

Blokker is weer begonnen met treinkaarten! Van 4 juni tot 12 augustus 2012 kun je er weer mee reizen.
Kon zo gauw geen passend topic vinden.
Het ene stadion is het andere niet!