Eredivisie 2019/20

Gestart door hgrm, mei 22, 2019, 09:24:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: Vinnn op jun 17, 2019, 14:54:11
Oh zonder meer hoor. Dat het zondagvoetbal groter is dan het zaterdagvoetbal weet ik niet, ik ben gewend aan de zaterdag voor de amateurs en de zondag voor de profs. Ik dacht juist te menen dat veel zondagclubs kiezen om een zaterdagclub te worden, daar de belangstelling onder de spelers en de animo langs de lijn drastisch aan het afnemen was.

Je blijft altijd gezeur krijgen. Club A heeft een voorkeur voor zaterdag wedstrijden(zoals PSV) en club B voor zondag(onder andere Feyenoord en Ajax). Je kan het simpelweg nooit goed doen, en ik snap heus dat FOX een dikke vinger in de pap heeft voor die miljoenen die ze er jaarlijks in pompen.

Een jaar of 5 geleden was de verdeling senioren nog 2/3 zondag, 1/3 zaterdag. Het zondagvoetbal is flink krimpende terwijl het zaterdagvoetbal redelijk op pijl blijft. Dat komt grotendeels door zondagclubs die ook een elftal op zaterdag inschrijven.

Dat inschrijven op zaterdag heeft niets met ambiance te maken. Dat de bezoekersaantallen in het gehele zaterdagvoetbal veel hoger zijn is een broodje aap verhaal. Er zijn een aantal clubs in de top van het amateurvoetbal die heel veel toeschouwers trekken maar vanaf ongeveer de hoofdklasse zijn die aantallen redelijk gelijk en erg laag. Daarnaast, of er 300 of 350 mensen staan, dat verschil zie je nauwelijks en zorgt zeker niet voor meer ambiance. Wel is het vrij standaard dat stadsclubs minder toeschouwers trekken dan dorpsclubs. Overigens betrouwbare cijfers over de bezoekersaantallen zijn er helemaal niet. VoZ publiceert wel aantallen voor wedstrijden tot en met de hoofdklasse maar die cijfers zijn aangeleverd door de clubs en volstrekt onbetrouwbaar, daar is vrijwel altijd de verdubbelaar of zelfs verdriedubbelaar gebruikt.

Oorzaken waarom zondagclubs een team op zaterdaginschrijven hebben andere redenen. Sommige clubs schrijven een team in om er jonge spelers in op te leiden. Andere clubs ervaren dat jeugdspelers juist liever op zaterdagmiddag blijven spelen. Die zijn gewend om op zaterdag te voetballen en hebben op zondag een bijbaan bijvoorbeeld. Er zijn ook (hoog spelende) clubs waar de financiering wegvalt en die daarom een herstart maken op de andere speeldag, je kan immers niet op zondag in de 1e klasse stoppen en het jaar erna direct onderaan weer instromen.

Het zondagvoetbal heeft qua toeschouwers ook wel last van de TV maar ook van andere oorzaken. Woonboulevards en andere sporten snoepen toeschouwers weg. En de overkill aan voetbal op tv op doordeweekse dagen heeft ook ervoor gezorgd dat mensen minder geneigd zijn om zondag (of zaterdag) langs de lijn te gaan staan bij de lokale amateurclub. Kijk zelfs maar hier op het forum, de meeste van ons zijn liefhebbers maar wie bezoekt er met regelmaat een amateurpotje om de hoek?

En nog een heel belangrijke oorzaak is de informatievoorziening. Twee decennia geleden hadden nog heel veel mensen een krant die dagelijks op de mat viel. Daarin stond op vrijdag of zaterdag altijd wel een voorbeschouwing of programma. Tegenwoordig komt die informatie veel moeilijker bij potentiele toeschouwers. Veel potentiele bezoekers weten vaak niet eens of de lokale club het komende weekend thuisspeelt.

Jehoentelaar

Ik heb al mijn voorkeurswedstrijden op een rij gezet en daar komt een aardig gebalanceerd schema uit. Het is vrij bizar dat mijn top vijf thuisduels van FC Emmen meteen de eerste vijf zijn, maar zo gaan die dingen soms. Ik heb wel zin in dit seizoen! Enig knelpunt is dat ADO - Feyenoord, de vaste prik met m'n pa, in de midweekse ronde zit. Dat zou me twee vrije dagen kosten.

De Eredivisie completeren had mij leuk geleken maar nu we RKC Waalwijk cadeau hebben gekregen is dat iets lastiger dan gedacht. Maar waar een wil is, is een vinck.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

ricodejong4

Citaat van: Jehoentelaar op jun 20, 2019, 16:28:25
Ik heb al mijn voorkeurswedstrijden op een rij gezet en daar komt een aardig gebalanceerd schema uit. Het is vrij bizar dat mijn top vijf thuisduels van FC Emmen meteen de eerste vijf zijn, maar zo gaan die dingen soms. Ik heb wel zin in dit seizoen! Enig knelpunt is dat ADO - Feyenoord, de vaste prik met m'n pa, in de midweekse ronde zit. Dat zou me twee vrije dagen kosten.

De Eredivisie completeren had mij leuk geleken maar nu we RKC Waalwijk cadeau hebben gekregen is dat iets lastiger dan gedacht. Maar waar een wil is, is een vinck.

Deze zou op een tegeltje moeten :D

Jehoentelaar

Ik reken m'n onderschrift wel als tegeltje. ;)
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar