amateurderby's in Nederland

Gestart door Sebastiaan_W, nov 13, 2015, 07:06:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

7 jaar geleden is er al een topic geopend over amateurderby''s in Nederland. Deze is inmiddels vrij gedateerd en na de opmerking van Wekke, maar een nieuw topic aangemaakt voor amateurderby's in Nederland.

Iedereen kent inmiddels wel de derby's Spakenburg - IJsselmeervogels en Quick Boys - Katwijk, maar ik ben vooral benieuwd naar de derby's op een lager niveau.

Zal trachten om ze in dit bericht te ordenen.

Gelderland
Sportclub Lochem - Witkampers (ook wel de El Clasico van de Achterhoek genoemd. 1.000 tot 1.500 toeschouwers)

Overijssel
PH - Luctor et Emergo (derby in Almelo, rond de 900 toeschouwers)

Noord-Brabant
ZSV - Deurne (Kranenmortelderby)
Someren-NWC (Kanaalderby)
SSS'18 - Volharding

Noord-Holland
vv IJmuiden - Stormvogels (laatste editie trok 2.000 toeschouwers)

Sebastiaan_W

Volgende maand ga ik met Bier en Bratwurst naar Urk voor de derby tegen Flevo Boys. Het lijkt me een leuke derby en daarnaast heeft Urk ook een mooie tribune langs het veld staan.

Vorige maand getwijfeld om de derby Witkampers - Sportclub Lochem te bezoeken, maar toch besloten niet te gaan. Later hoorde ik van een collega dat het een heerlijke derby was, waar ongeveer 1.400 mensen langs de kant stonden. Het is een wedstrijd in de 3e klasse C Oost en 13 maart staat de return op het programma. Hier een link naar de opkomst van de laatst gespeelde derby: https://www.facebook.com/589660051145634/videos/767497676695203.

Voor dit seizoen had ik onder andere VVG '25 - Terborg op het oog. Helaas heeft VVG '25 in de zomerstop een leuke tribune gesloopt en het natuurgrasveld vervangen door een kunstgrasveld.

In de regio ben ik onder andere benieuwd naar de derby's tussen Vaassen - Epe, Erica - SVBO, OWIOS - 't Harde, Hierden - Horst en MVV '29 - De Tukkers.

Joost

Vrijwel iedere club heeft wel een derby waarbij er meer mensen komen dan in een normale competitiewedstrijd. Ik zou het topic vooral beperken tot derby's die echt significant veel publiek trekken; meer dan 1000 bijvoorbeeld.

In Limburg zijn er niet zo heel veel van dat soort duels. Waar ik direct aan denk zijn de wedstrijden tussen WDZ en Sportclub '25 en SVME en Eijsden. Beide zijn duels tussen het grote dorp en het kleinere dorp vlakbij en in beide gevallen delen de clubs een sportpark maar hebben eigen velden.

Verder is er nog de derby tussen RVU en Meerssen maar die trekt niet heel veel publiek. In de rest van Limburg zijn er weinig wedstrijden die het noemen waard zijn. Wel is het zo dat wanneer buurdorpen een beslissingsduel of nacompetitie spelen er erg veel publiek kan zijn. Ik heb diverse wedstrijden om een kampioenschap gezien en steevast kwamen daar meer dan 1000 mensen op af. De wedstrijd tussen RKVB en Haelen als topper, daar stonden er meer dan 2000 langs de kant.

ZSV - Deurne, Someren-NWC en SSS'18 - Volharding zijn nog derbies in Brabant die veel publiek trekken.



mike_t

Citaat van: Joost op nov 13, 2015, 09:02:54
Vrijwel iedere club heeft wel een derby waarbij er meer mensen komen dan in een normale competitiewedstrijd. Ik zou het topic vooral beperken tot derby's die echt significant veel publiek trekken; meer dan 1000 bijvoorbeeld.

In Limburg zijn er niet zo heel veel van dat soort duels. Waar ik direct aan denk zijn de wedstrijden tussen WDZ en Sportclub '25 en SVME en Eijsden. Beide zijn duels tussen het grote dorp en het kleinere dorp vlakbij en in beide gevallen delen de clubs een sportpark maar hebben eigen velden.

Verder is er nog de derby tussen RVU en Meerssen maar die trekt niet heel veel publiek. In de rest van Limburg zijn er weinig wedstrijden die het noemen waard zijn. Wel is het zo dat wanneer buurdorpen een beslissingsduel of nacompetitie spelen er erg veel publiek kan zijn. Ik heb diverse wedstrijden om een kampioenschap gezien en steevast kwamen daar meer dan 1000 mensen op af. De wedstrijd tussen RKVB en Haelen als topper, daar stonden er meer dan 2000 langs de kant.

ZSV - Deurne, Someren-NWC en SSS'18 - Volharding zijn nog derbies in Brabant die veel publiek trekken.

EHC-Groene Ster

Langemannetje

In de hoofdklasse A speelt het DOVO van Hans Kraaij jr de derbies tegen VVA '71 en Bennekom. Als GVVV zo doorgaat in de Topklasse spelen zij aankomend jaar ook weer de derbies tegen bovengenoemde ploegen.
70 grounds in 12 verschillende landen

Joost

Citaat van: mike_t op nov 13, 2015, 09:15:33
EHC-Groene Ster
Dat is een van de vele duels die ik dus specifiek niet noem. Daar zit dan wel wat meer publiek maar bij ruim 500 houdt het wel op. Voor Hoofdklasse niveau is dat erg mager.

Sowieso denk ik niet dat er heel veel stadsclubs in het lijstje terecht gaan komen.

FC_Emmen

DZOH - Klazienaveen (Drenthe)
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

KRCM1904

In Zeeland kon ik in het verleden wel genieten van de duels tussen HSV Hoek en Kloetinge.
Jammer genoeg spelen ze tegenwoordig niet meer op hetzelfde niveau.
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

Jef400

Ik weet dat de derbies FC Purmerend - Purmersteijn respectievelijk 1.600 man bij FC Purmerend en 1.000 man bij Purmersteijn trokken. Dat was toentertijd in de tweede klasse. Inmiddels speelt Purmersteijn 1e klasse  en FC Purmerend 4e klasse.

Sebastiaan_W

Citaat van: Joost op nov 13, 2015, 09:02:54
Vrijwel iedere club heeft wel een derby waarbij er meer mensen komen dan in een normale competitiewedstrijd. Ik zou het topic vooral beperken tot derby's die echt significant veel publiek trekken; meer dan 1000 bijvoorbeeld.

In Limburg zijn er niet zo heel veel van dat soort duels. Waar ik direct aan denk zijn de wedstrijden tussen WDZ en Sportclub '25 en SVME en Eijsden. Beide zijn duels tussen het grote dorp en het kleinere dorp vlakbij en in beide gevallen delen de clubs een sportpark maar hebben eigen velden.

Verder is er nog de derby tussen RVU en Meerssen maar die trekt niet heel veel publiek. In de rest van Limburg zijn er weinig wedstrijden die het noemen waard zijn. Wel is het zo dat wanneer buurdorpen een beslissingsduel of nacompetitie spelen er erg veel publiek kan zijn. Ik heb diverse wedstrijden om een kampioenschap gezien en steevast kwamen daar meer dan 1000 mensen op af. De wedstrijd tussen RKVB en Haelen als topper, daar stonden er meer dan 2000 langs de kant.

ZSV - Deurne, Someren-NWC en SSS'18 - Volharding zijn nog derbies in Brabant die veel publiek trekken.

Bedankt voor de tip, Joost. Hier zat ik ook aan te denken.

hgrm

De leukste derbies zijn naar mijn mening juist de derbies die niet jaarlijks gespeeld worden. En die dus extra veel losmaken als de twee ploegen wel een keer in dezelfde klasse zitten. In deze categorie heb ik wel een paar aardige gezien:

Leerdam Sport - LRC Leerdam
Zuidvogels - Huizen
DOS Kampen - Go Ahead Kampen
Grol - Longa
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FCT1980

BWO - ATC is ook een leuke derby in Hengelo. ATC komt voort uit ontevreden leden van BWO.
Wedstrijd is gisteravond gespeeld en BWO won met 1-3.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

FC_Emmen

In Drenthe heb je ook nog MSC - Alcides waar altijd veel toeschouwers op af komen (laatste keer 2000 http://www.tweenul.nl/nieuws/zuidwest-drenthe/msc-duwt-alcides-dieper-in-de-problemen)
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

ðe waan

Vorige week was SC Enschede-Enschedese Boys. Was vast geen kaskraker qua publieke belangstelling, maar is gezien de historie natuurlijk wel een saillante. Het was ook al een jaar of 35 geleden dat beide teams tegen elkaar speelden in de competitie.

FC Winterswijk-Grol is er ook nog wel één die de moeite waard is.

hoiikbenHenry

In Drenthe zijn verschillende derby's! In mijn woonplaats heb je FC Assen Asser Boys en VV Leo in 1 competitie dus gelijk 6 stadsderby's in 1 seizoen :)