25/08/08: AIK - Hammarby: Skandalderbyt in Stockholm!

Gestart door Houseman, sep 03, 2008, 22:33:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Houseman



AIK - Hammarby. 25-08-2008.
Vuurwerk; op de tribunes, het veld (letterlijk) en buiten het stadion. En dat in Zweden, toch vooral bekend als koel en enigszins bedeesd land. In het Råsundastadion in Stockholm blijkt het tegendeel waar.

Nadat eerder dit jaar een bezoekje was gebracht aan Galatasaray - Fenerbahce, bekeken we de kalender op http://www.footballderbies.com/ voor de eerstvolgende aantrekkelijke stadsderby. Omdat de rest van Europa op zomerreces was, was een bezoek aan Zweden de eerstvolgende optie. Wat googlen leverde genoeg interessant materiaal op om de reis definitief te plannen.

Nadat we al een paar dagen door Zweden van wedstrijd naar wedstrijd reden, arriveerden we op maandagmiddag in Stockholm, waar de wedstrijd 's avonds gespeeld zou worden in het Råsunda stadion. Na eerst het oude stadscentrum even bekeken te hebben besloten we rond 18:00 naar het stadion te gaan om alvast wat sfeer te proeven.


Vanuit een kroegje tegenover het stadion zien we een groep fanatieke AIK-supporters voorbij lopen.


Het Råsundastadion biedt plaats aan 37.000 toeschouwers. Het stadion ligt in de wijk Solna, en is tevens nationaal stadion van Zweden. De naam Råsunda is afgeleid van het deel van Solna waar het stadion ligt. Het is de thuishaven van AIK, maar veel derbies van Stockholm worden in dit stadion gespeeld.

Het stadion bleek niet uitverkocht, maar de aanwezige 23.000 toeschouwers wisten een zeer fanatieke sfeer te creëren. De beide korte zijdes van het stadion waren voor de fanatieke aanhang van beide clubs. En dan is ook meteen de hele zijde fanatiek. Wij stonden in het deel van de thuisclub, AIK.




Bij opkomst van de beide elftallen ontstaken de ultras van AIK diverse rookpotten en fakkels, wat een prachtig plaatje gaf. Na een vertraging van 8 minuten kon afgetrapt worden voor de wedstrijd.

De wat trage ritmische songs van AIK deden wat denken aan de sfeer in Argentijnse stadions, zeker toen ook het meer dan bekende 'owe owe owa' van Argentinie (WK 2006) ingezet werd. Helemaal leuk werd het nadat de Argentijnse spits Óbolo scoorde en luidkeels 'Argentina, Argentina' gescandeerd werd. Een heerlijke sfeer, opgezweept door 2 fanatieke capo's.

De wedstrijd was meer spannend dan goed, zoals zo vaak bij derbies. AIK bleef tot de rust op 1-0, maar vlak na rust was het toch Hammarby dat verdiend op 1-1 kwam. De Hammarbysupporters gooiden uit blijdschap een knetterende vuurwerkbom op het veld. Het leidde even tot wat opwinding, maar bleef onbestraft.

De wedstrijd bleef na de gelijkmaker wat op slot, met weinig echt uitgespeelde kansen. Tot de 84e minuut, waarin AIK een penalty kreeg. 2-1. Groot feest aan onze kant, grote frustratie aan de overkant. Eenzelfde vuurwerkbom als na de 1-1 werd richting de keeper van AIK gegooid. Die sprintte naar de middencirkel. De scheidsrechter loopt naar de zijkant. Kort overleg. En de wedstrijd werd gestaakt. Onder luid gejoel verlieten de ploegen het veld, en ondertussen maakte onze tribune de overzijde uit voor alles wat maar in de Zweedse taal mogelijk is.

Een kwartier lang bleef het veld leeg. Een klein deel van de toeschouwers geloofde er niet meer in en keerde huiswaarts. Opeens floept de klok terug van de 99e minuut (de klok was al die tijd blijven lopen) terug naar de 86e minuut. Er ging weer gevoetbald worden!

Koud na de hervatting schiet Hammarbyspeler Suleyman Sleyman gigantisch uit zijn slof. Een pegel van 30 meter vliegt zo de kruising in.. verslagenheid en ongeloof bij AIK, uitzinnige vreugde aan de kant van Hammarby. Wangedrag werd vanavond beloond! Een deel van de AIK-aanhang zocht de uitgangen, niet omdat ze naar huis wilden, maar vooral wraak..

Buiten het stadion aangekomen bleek de weg langs het stadion waar we langs waren gelopen afgesloten door de Zweedse ME. Ons metrostation zat aan de kant van het stadion waar de Hammarbysupporters zaten. Daar mochten we blijkbaar niet langs.




Na een route tussen flats en huizen door bereikten we toch de kruising waaraan de metro zat, echter reden daar wel diverse ME-busjes af en aan om de supporters van de weg te vegen. Via het talud konden we nog enigszins onze weg vervolgen. Dit nog steeds zonder daadwerkelijk rellende supporters gezien te hebben.



De kruising die we over hadden gestoken werd met rookpotten volledig in de mist gezet, waarschijnlijk om de ME het werk wat moeilijker te maken. Het creëerde een sinister sfeertje, met de loeiende sirenes op de achtergrond. Na zo'n drie kwartier leek de rust enigszins weer te keren, en werden we toegelaten tot het metrostation. Eerst besloten we nog een hamburger te nemen in de McDonalds. Aldaar bleken diverse supporters te zitten die even bij moesten komen van de klappen van de wapenstokken...



De volgende dag... 13 arrestaties na de wedstrijd. 9 pagina's in de Zweedse Telegraaf over de 'Skandalderbyt' van Stockholm. En een voldaan gevoel bij ons, na een goed geslaagde stadsderby.

Ici c est Paris

Mooi verslag, wist niet dat het er daar zo vurig aan toe kon gaan. Nu wil ik ook wel graag de foto's zien, die nu nog niet werken;)

Remco

Het was inderdaad een aardige derby.

De reden dat de Hammarby fans zich zo misdroegen na de 2-1 was niet alleen de opgelopen achterstand, maar vooral de manier waarop. Op het grote scherm in het stadion werden de TV-beelden bijna de gehele wedstrijd uitgezonden. Zo ook de herhalingen van de reden voor de strafschop. Op deze beelden was duidelijk te zien dat het geen penalty was.

Voor het eerst trouwens dat ik mee heb gemaakt dat er beelden van beslissingen van een scheidsrechter worden herhaald op de grote schermen in een stadion. Bij de meeste competities is dit verboden. Iemand anders dit ooit al eens meegemaakt?

Voor mijn foto's van de derby zie deze link
http://www.stadiongids.org/wiki/index.php?title=Gebruiker:Remco/25_08_2008_2000_AIK_Solna_-_Hammarby_IF

Ici c est Paris

Citaat van: Remco op sep 04, 2008, 01:20:11
Het was inderdaad een aardige derby.

De reden dat de Hammarby fans zich zo misdroegen na de 2-1 was niet alleen de opgelopen achterstand, maar vooral de manier waarop. Op het grote scherm in het stadion werden de TV-beelden bijna de gehele wedstrijd uitgezonden. Zo ook de herhalingen van de reden voor de strafschop. Op deze beelden was duidelijk te zien dat het geen penalty was.

Voor het eerst trouwens dat ik mee heb gemaakt dat er beelden van beslissingen van een scheidsrechter worden herhaald op de grote schermen in een stadion. Bij de meeste competities is dit verboden. Iemand anders dit ooit al eens meegemaakt?

Voor mijn foto's van de derby zie deze link
http://www.stadiongids.org/wiki/index.php?title=Gebruiker:Remco/25_08_2008_2000_AIK_Solna_-_Hammarby_IF

Ja, afgelopen zaterdag nog bij FC Utrecht.

Sebastiaan_W

Ik zie geen foto's in bovenstaand verslag, alleen maar kruisjes.

Houseman

Ik heb de foto's hersteld. Doorlinken vanaf Picasa/blogspot werkt dus helaas niet.. daar gaat mijn snelle manier om te posten.

Als goedmakertje nog even een youtube-compilatie hoe Aaron en ik deze wedstrijd gezien hebben:

http://www.youtube.com/watch?v=xsi3NDbSFZM

Houseman

Citaat van: Remco op sep 04, 2008, 01:20:11
Het was inderdaad een aardige derby.

De reden dat de Hammarby fans zich zo misdroegen na de 2-1 was niet alleen de opgelopen achterstand, maar vooral de manier waarop. Op het grote scherm in het stadion werden de TV-beelden bijna de gehele wedstrijd uitgezonden. Zo ook de herhalingen van de reden voor de strafschop. Op deze beelden was duidelijk te zien dat het geen penalty was.

Voor het eerst trouwens dat ik mee heb gemaakt dat er beelden van beslissingen van een scheidsrechter worden herhaald op de grote schermen in een stadion. Bij de meeste competities is dit verboden. Iemand anders dit ooit al eens meegemaakt?

Voor mijn foto's van de derby zie deze link
http://www.stadiongids.org/wiki/index.php?title=Gebruiker:Remco/25_08_2008_2000_AIK_Solna_-_Hammarby_IF

Had je foto's inderdaad al gezien in dat andere topic, mooi! Jij zat dichterbij de Hammarby-aanhang zie ik, aan het springen etc. te zien moeten die ook een indrukwekkend sfeertje gemaakt hebben, aan onze kant was daar echter niets van te horen.

Volgens mij is het in Zweden tegenwoordig verplicht om een megascherm in het stadion te hebben, ik weet echter niet precies waarom. Bij Gefle IF stond een mobiel megascherm, en ook daar werd de wedstrijd helemaal op uitgezonden.

Hugo

Haha, dat ziet er gezellig uit daar. Misschien ook maar eens naar Zweden toe. Hopenlijk heeft Riemer jullie niet gespot daar want dan krijgen jullie een stadionverbod. Jullie zijn stiekum gewoon reltoeristen.

Dat Rasunda ziet er best wel indrukwekkend uit. Speelt AIK daar altijd of alleen dergelijke potjes?

TeeZee

Als ik de foto's zo zie vermoed ik dat jullie inmiddels op de wachtlijst voor een donorlong staan.

Je zegt dat de sfeer enigszins Argentijns aandeed, maar dat kan ik eigenlijk niet rijmen met de Scandinavische aard. Dit was een stadsderby (met de gebruikelijke aanstellerij van groepsdieren), maar hoe zou je het Zweedse voetbal willen omschrijven als je het vergelijkt met de overige landen waar je een voetbalwedstrijd hebt bezocht? Onderscheidt het zich op een bepaalde manier, wat is er nou typisch Zweeds?


Houseman

#9
Deze wedstrijd was totaal niet te vergelijken met de andere 5 wedstrijden die we gezien hebben. Typisch Zweeds? Dat is er denk ik niet. Er zijn ontzettend veel Engelse invloeden. In stadions worden de tussenstanden van de Premier League omgeroepen, de liederen zijn praktisch accentloos Engels. Bij de wedstrijd Landskrona - Sirius dacht ik dat we in de lower leagues in Engeland terecht waren gekomen. Ook bij Gefle - Helsingborg had ik dat idee. Terracing rondom, een mooie oude hoofdtribune, Engelse supportersliederen.. echt heel grappig. Misschien moet ik toch maar eens naar het beloofde land om te hoppen.. ;-)

Citaat van: Hugo op sep 04, 2008, 09:09:39
Dat Rasunda ziet er best wel indrukwekkend uit. Speelt AIK daar altijd of alleen dergelijke potjes?

Het is inderdaad de thuishaven van AIK. En het is inderdaad een erg indrukwekkend stadion. Wat mij betreft een aanrader.

Aaron Harder

Houseman, een top verslag met een topfilmpje! Over een anderhalf jaar mag je een verslag plaatsen van onze pot in Griekenland.
Alles kan kapot!