Deutsche Bahn, nie mehr nie mehr!

Gestart door Joost, jul 27, 2008, 22:30:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Fortuna Düsseldorf, opgericht in mei 1895 als turnvereniging begon in 1911 met voetballen. Het koste nogal wat fusies  voor de tweede wereldoorlog maar Fortuna werd een bekend gezicht in het West-Duitse voetbal waarin 1933 met gouden letters wordt geschreven. Dat jaar werd het kampioenschap van Duitsland behaald. Nadat de Bundesliga begon in 1963 speelde Fortuna aanvankelijk een niveautje lager, pas in 1966 mochten de rood-witten voor het eerst aan het allerhoogste niveau snuffelen. Er volgde gelijk degradatie maar in 1971 zijn ze terug om langer te blijven. Tot 1987 speelt Fortuna onafgebroken in de hoogste klasse met als topprestaties derde plaatsen in 1973 en 1974 en de bekerwinst in 1980. Toch weet de club het Rheinstadion slechts zelden helemaal te vullen al is dat ook wat lastig met 67.000 plaatsen. Die plaatsen zijn wel allemaal bezet wanneer Marco van Basten er in 1988 een hattrick maakt tegen Engeland. Het Rheinstadion is naast het EK in 1988 ook gastheer van het WK 14 jaar eerder. Duitsland speelde er toen tweemaal in de tweede groepsfase.
Met dat in het achterhoofd besluit de gemeente Düsseldorf tot het bouwen van een nieuw stadion, helemaal klaar voor het WK 2006. Maar tijdens de bouw wordt bekend dat Düsseldorf geen speelstad wordt. Met het spel van Fortuna gaat het niet veel beter. Na de degradatie in 1987 wordt wel na 2 jaar promotie bewerkstelligd maar na degradatie uit de hoogste klasse in 1992 bevind Fortuna zich 12 maanden later plots in de Regionalliga, om daarna weer even snel te stijgen. Hernieuwde degradatie in 1997 betekend het einde van voetbal op hoog niveau want de club zakt net als de vorige keer gelijk door naar de Regionalliga. Ten tijde van de bouw van de LTU Arena moet de gemeente zelfs lijdzaam toezien hoe Fortuna naar de Oberliga zakt. Bij de opening van de Arena is Fortuna gelukkig voor de gemeente weer terug zodat met Union Berlin er nog een aantrekkelijk openingsaffiche staat. Ruim 38.000 toeschouwers zien op deze 10de september 2004 Fortuna met 2-0 winnen. Wedstrijden worden vanaf dan afwisselend gespeelt in het kleinere Paul Jahnes Stadion (8700 plaatsen) in de LTU Arena. In het Paul Jahnes speelde de club ook tijdens de bouw van het stadion. Na een slechte start in het afgelopen seizoen klom Fortuna op en miste het promotie naar de 2. Bundesliga slechts op een haar. Wel mochten ze als mogelijk titelkandidaat beginnen aan de nieuwe 3. Liga.

Omdat de 3. Liga al in juli van start gaat is het een perfect moment om het nieuwe seizoen te proeven. Met frisse moed sprong om daarom deze morgen op de fiets. De route was goed uitgestippeld, ik ging op de fiets naar het dichtstbijzijnde station net over de grens, Übach-Palenberg. Van daaruit ging het met de Rhein-Niers-Express naar Mönchengladbach om daar de samen met MaasWupperExpress de Maas-Wupper-Express naar Düsseldorf te nemen. Al op het eerste station ging het mis. Er werd gewerkt aan het spoor waardoor er maar 1 spoor beschikbaar was en mijn trein vertraging had. 20 minuutjes, dat viel nog mee. Erg grappig was de speciaal voor deze gelegenheid aangebracht stationsomroeper en twee mannen die linten over de weg hingen als vervanging van de spoorbomen.
Ik raakte er in gesprek met een oude man die voorheen machinist was geweest, na enkele zinnen van mijn kant kwam er een stortvloed aan klachten over de privatisering van de Deutsche Bahn. De reis naar Düsseldorf verliep verder probleemloos en op het station stonden AthleticHolanda en een vriend te wachten om naar het stadion te gaan.

Het duurt ruim 20 minuten alvorens de metro/tram bij het stadion is, daar aangekomen heb je niet het idee dat je er ook echt bent want het ziet er niet uit van buiten. Voor 27 euro per persoon namen we plaats in block 31, ter hoogte van het doelgebied aan de lange zijde.
Het zal te maken hebben met anderhalve maand geen voetbal maar het stadion viel me niet tegen van binnen. De omloop was klinisch maar het stadion best knus voor zo'n grote Arena.
De Paderborn-supporters hadden plaatsgenomen ver weg van de rest achter het doel ver weg van ons. In de andere korte zijde zat het bijna vol, daar huist het fanatieke deel van de Fortuna aanhang. Hoewel er volgens telling maar 15.028 mensen waren op 51.500 plaatsen leek het toch voller.

De wedstrijd begon spectaculair met een vroeg doelpunt van Fortuna. Hun spits nam de bal knap aan vlak bij het doel en schoof hem simpel langs de keeper. De vreugde was van zeer korte duur want twee minuten later maakte de Fortuna keeper een verschrikkelijke blunder. Hij dacht dat Kumbala ging voorzetten maar die schoot op doel. Hoewel Fortuna veel beter was en kans op kans kreeg viel de 1-2 weer door Kumbala. Hij werd totaal niet aangepakt en schoot schitterend raak. Na rust scoorde Paderborn vrijwel direct de 1-3 en Fortuna was de weg kwijt. Paderborn ging plots ook voetballen en het werd zelfs 1-4.

Na nog enkele foto's te hebben gemaakt zochten we de metro/tram weer op. Die bleef vrij snel vrij lang stilstaan door problemen op het spoor. Na ruim drie kwartier arriveerden we eindelijk op het station waar nog meer ellende ons stond te wachten. De Deutsche Bahn had gigantische vertragingen waardoor ik na heel veel wachten pas om kwart voor 9 thuis was terwijl de planning nog voor 6 uur was. Bijna 3 uur vertraging op een stuk van nog geen 2 uur rijden.

Desondanks een gezellige middag gehad met een amusante pot voetbal. We zijn weer begonnen!














Fortuna had een choreo omdat het 75 jaar geleden is dat ze kampioen werd






De kippenvanger








Deze wisselspeler was een minuut of vijf aan het droogzwemmen ter warming up








AthleticHolanda

Haha, het was dan ook echt een drama met de Bahn gister, heb het zelden zó dramatisch meegemaakt...

Wel weer een leuk dagje in Ddorf.

Mijn foto's staan hier.

Stadionhopper

Citaat van: Joost op jul 27, 2008, 22:30:56
Bij de opening van de Arena is Fortuna gelukkig voor de gemeente weer terug zodat met Union Berlin er nog een aantrekkelijk openingsaffiche staat. Ruim 38.000 toeschouwers zien op deze 10de september 2004 Fortuna met 2-0 winnen. Wedstrijden worden vanaf dan afwisselend gespeelt in het kleinere Paul Jahnes Stadion (8700 plaatsen) in de LTU Arena.

Bij deze wedstrijd was ik bij. Dit was niet de officiele opening van het stadion. Het stadion was nog in aanbouw, de naam was nog niet de LTU Arena maar Multifunktionsarena Düsseldorf, zoals je op de foto ziet waren ze aan 1 gedeelte van de tweede ring nog stoeltjes aan het plaatsen (linksboven). Deze wedstrijd was zoals de Düsseldorfers het zelf noemden de  "soft-opening". Er waren ruim 38.000 toeschouwers aanwezig wat een uitverkocht huis betekende die avond. Tevens was het een toeschouwersrecord in de historie van de Regionalliga zoals die toen bestond. Een half jaar later (in januari) werd pas de 2e wedstrijd gespeeld en tevens ook de officiele opening tussen Fortuna Düsseldorf en Bayern München.


De soft-opening Fortuna Düsseldorf - Union Berlin, linksboven ontbreken de stoeltjes nog

Wat betreft de Deutsche Bahn...ja wat moet ik erover zeggen, betrouwbaar is anders:-) en dan druk het het heel zachtjes uit. Genoeg gezeik ermee gehad.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

RKSVW

Tja, de Duitse bahn; de slechtste treinmaatschappij ter wereld!!!!
Ik heb zo goed als nog nooit meegemaakt dat de treinen op tijd reden, nooit is men vriendelijk (maar dat is uiteraard gewoon een Duitse ziekte) en bijna altijd moet je staan of zit je langs een veel te dikke Duitser waardoor je twee uur lang nauwelijks kan bewegen. Net als alles in Duitsland is ook de bahn verschrikkelijk. Sinds men van plan is de bahn te privatiseren wordt het echter nog erger.
Helaas is er in Duitsland ook niet een alternatief want met de bus reizen is nog erger.

Sebastiaan_W

Citaat van: RKSVW op dec 13, 2008, 15:31:38
Tja, de Duitse bahn; de slechtste treinmaatschappij ter wereld!!!!
Ik heb zo goed als nog nooit meegemaakt dat de treinen op tijd reden, nooit is men vriendelijk (maar dat is uiteraard gewoon een Duitse ziekte) en bijna altijd moet je staan of zit je langs een veel te dikke Duitser waardoor je twee uur lang nauwelijks kan bewegen. Net als alles in Duitsland is ook de bahn verschrikkelijk. Sinds men van plan is de bahn te privatiseren wordt het echter nog erger.
Helaas is er in Duitsland ook niet een alternatief want met de bus reizen is nog erger.

Weinig ervaring met de DB, maar tot op heden totaal geen problemen gehad. Hoezo is alles in Duisland verschrikkelijk?

Gister voor het eerst een deel van de wedstrijd gemist(de eerste 35 minuten), omdat het ontzettend druk was op de Duitse Autobahn.

RKSVW

Laat ik eerst maar eens zeggen dat tot juli 2007 ik een echte Germanofiel was. Ik vond Duitsland geweldig, sommige Duitsers best aardig en was zelfs niet afkerig van de Duitse keuken. Net als jullie hoorde ik verhalen over grundlichkeit, ordnung, disziplin, punktlichkeit en meer van dat soort loze begrippen.
Sindsdien weet ik wel beter. In de anderhalf die ik nu in het land van de begrensde mogelijkheden ben is mij echter veel duidelijk geworden.
De Duitse bahn heeft mij tot nu toe iedere dag in de steek gelaten: nooit rijdt deze eens volgens schema, altijd vallen er routes uit. Nooit zijn de conducteurs vriendelijk om maar niet te spreken over de medereizigers. Er zit altijd wel een dronken, luidruchtige of uitermate stinkende Duitse in hetzelfde rijtuig en dan druk ik me nog zwakjes uit. Dan lopen er ook nog Gestapo-mannen rond om de kaartjes te controleren die je bits toesnauwen dat ze onmiddellijk je kaartje willen zien en deze mensen zijn er zelfs in burger. De opperste matennaaierij noem ik dat. Dan sta je na een wedstrijd in een veel te volle s-bahn als een haring in een tonnetje en dan blijkt ook daar weer zo'n verklikker bij te zitten die de kaartjes gaat controleren. Tja, ik heb een probleem met gezag maar dit soort praktijken vind ik rieken naar het Duitsland van de jaren 1930-1945. Over ordnung en disziplin gesproken: probeer op een willekeurig perron eens in of uit de trein te stappen; eerst gaan we worstelen om binnen te komen. Het is iedere keer weer een gevecht om zo snel mogelijk binnen te zijn en dan het liefst voor de anderen en uiteraard voordat de mensen die er uit willen uit kunnen stappen. De Duitsers maken zelfs grappen over Engelsen die keurig in de rij gaan staan. Nee, in Duitsland geldt het recht van de asociaalste en daar zijn ze trots op. Ook opstaan voor oudere mensen of mensen met een handicap is er niet bij, je walkman of ipod een beetje stiller zetten ook niet en luid bellen in de trein of muziek luid op je mobieltje spelen is de normaalste zaak van de werled. Dus niet voor mij! En voor mensen nu beginnen te neuzelen dat het in Nederland precies zo is: waarom zou ik naar het buitenland vertrokken zijn. Doodziek word ik van die machtsbeluste maatschappijen die alleen maar aan geld denken en niet aan service. Een gemiddelde trein van Budapest naar Sarajewo is beter geregeld, schoner en de mensen zijn er een stuk vriendelijker. Mensen helpen je en zijn een stuk meer ontspannen dan de westerse mens.  En ondertussen maar klagen over Polen die stelen, stinken, veel zuipen en het werk inpikken. In Duitsland is niets, maar dan ook niets fatsoenlijk geregeld en de Duitsers zijn met afstand het meest vervelende volk op deze aardkloot. Maar ja, helaas moet je dus in Duitsland gaan wonen om daar achter te komen en kun je mensen daar alleen van overtuigen die ook in Duitsland gaan wonen. Let wel, ik was net zo positief als de meesten hier en ik ken heel veel Vlamingen en Nederlanders (en honderden andere nationaliteiten) die dachten dat Duitsland wel een leuk land zou zijn, maar geen van hen denkt daar na een jaar nog zo over. Wie het niet geloofd daag ik uit om het eens te proberen.

Stadionhopper

In den beginne had ik ook veel pluspunten in mijn hoofd over de Duitsers, maar als je er vaak genoeg komt ga je je ergeren aan alles in dat land. De Bahn is inderdaad een enorm drama, de mensen zijn asociaal.

Maar 1 ding wil ik de Duitsers nageven, ze kunnen wel iets organiseren. Het WK 2006 was tot in de puntjes goed georganiseerd.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

RKSVW

Citaat van: Dennis1981 op dec 14, 2008, 10:50:36
In den beginne had ik ook veel pluspunten in mijn hoofd over de Duitsers, maar als je er vaak genoeg komt ga je je ergeren aan alles in dat land. De Bahn is inderdaad een enorm drama, de mensen zijn asociaal.

Maar 1 ding wil ik de Duitsers nageven, ze kunnen wel iets organiseren. Het WK 2006 was tot in de puntjes goed georganiseerd.
ja dat waren de bijeenkomsten in Nuerenberg ook, maar helaas liep dat toch verkeerd af.
Maar inderdaad, Duitsers kunnen wel beter organiseren dan de rest van de Europeanen.